Streamované hraní je dnes asi atraktivnější nabídka než dříve, protože vlastnictví fyzického GPU je dnes aspoň 2× dražší výdaj proti tomu, jaké by ceny teoreticky měly být. Nicméně ani streamované hraní není bez negativ. Vedle známého problému s latencí a degradace obrazu kvůli kompresi se mohou objevit i další omezení.
Tento týden se objevila zpráva, že ve službě GeForce Now od Nvidie jsou u některých her zastropované snímkové frekvence. Týká se to základního placeného tarifu, jenž se dříve označoval jako „Founders“, nyní má označení „Priority“ a stojí 50 eur/1349 Kč na šest měsíců. Dříve šlo o jediný stupeň předplatného, teď k němu ovšem přibylo předplatné GeForce Now RTX 3080 s dvojnásobnou cenou (2690 kč/100 €).
Tip: Řešení kryptoprůšvihu? Nvidia nabízí virtuální GeForce Now RTX 3080 streamované z cloudu
Podle vlastností inzerovaných na webu Nvidia ono prioritní/Founders členství má poskytovat rozlišení až 1080p při 60 snímcích za sekundu. Ono „až“, u kterého by vás to v češtině asi svádělo vztahovat ho hlavně k rozlišení, se zdá se týká i frekvence. Ta je totiž v nastaveních některých her omezená na určité nižší hodnoty, přes které se nedostanete.
Bylo na to upozorněno, když jeden předplatitel zjistil, že má v menu hry (Guardians of the Galaxy) nastavené omezení na 50 FPS a nelze tento limit změnit nebo vypnout. Nvidia pak potvrdila, že jde o záměrné opatření, které se týká několika her.
Důvodem má být to, že u některých titulů není možné dosáhnout s GPU, které má Nvidia v serverech, na nichž hra pro tyto předplatitele běží, dost vysoké snímkové frekvence. U takových her je proto asi nastavený nižší limit než 60 FPS a nelze ho změnit. Toto opatření je součást tzv. „Optimal Playable Settings“, které jsou u GeForce Now ve hrách zvolené. A u těchto her s omezenou FPS je nelze změnit.
Nvidia uvádí, že video samotné je údajně pořád streamované s (konstantní?) frekvencí 60 snímků za sekudnu, ačkoliv je vykreslování pomalejší. Toto není asi zrovna optimální pro plynulost, hráči zvyklí na G-Sync/FreeSync patrně zaregistrují cukání, protože některé snímky se budou opakovat. Infrastruktura mezi aplikací/webovým prohlížečem a servery ale asi buď není přichystaná na VFR (variabilní/adaptivní frekvenci videa), které by zde bylo lepším řešením, nebo možná Nvidia nechce moc upozorňovat na to, že hra běží na nižší frekvenci. Moc výhod ve streamování s nesouhlasnou konstantní frekvencí nevidíme – snad jen, že se mezi opakujícími se snímky asi může pohnout kurzor myši, nicméně to asi nevyvažuje vzniklý jitter a latenci navíc.
Nvidia zveřejnila seznam her, kterých se toto omezení týká, můžete ho vidět zde. Není na něm zas tak moc titulů, momentálně jen 12.
Nejčastější limit je na 50 FPS, ale pár her je zastropovaných na 55 FPS. Nejpomalejšími hrami, respektive hrami, které si vynutily největší omezení snímkové frekvence, je Cyberpunk 2077, který s tímto předplatným GeForce Now jede na maximálně 45 FPS, a Assassin's Creed Odyssey, kde je také omezení na 45 FPS.
Zdroje: Nvidia, VideoCardz