Po keynote jsem narychlo prolítl výrobce karet, kteří hned publikovali nové modely, a všechny představené modely mají ten přiblblý 12+4pin, nikde klasické 8piny, takže poslední bezpečná karta je 4070.
Opomněli jste zmínit tu největší lež celého keynote, že 5070 bude stejně výkonná jako 4090. Ovšem s poznámkou, že jen díky AI dopočítávání.
Je smutné, kam se nativní vykreslování grafiky dostalo, že se o něm hovoří jako "bruce force rendering", že z 33M vykreslenych pixelů je spočítaných jen 2M atd., stejně tak ty spotřeby jsou donebevolající, když 75% snímků není počítané, tak proč pořad roste spotřeba? U recenzí bych chtěl vidět srovnáni hrubých výkonů od Pascalu po Blackwell, bez RTX efektů a DLSS berliček, o kolik ten výkon reálně stoupl.
Na karty nVidie začíná pasovat ten stařičký vtip o rozdílu mezi 486 a Pentiem, od prvních RTX si každá další generace z prstu cucá víc pixelů.
7. 1. 2025, 17:44 editováno autorem komentáře
Souhlasim tohle "podvádění" při prezentacích je hnus.
Bez DLSS a RT raději ani neukázali výkonový posun.
To vypadá že nebude nic moc, a že většinu posunu v tom grafu (Far cry) budou jen RT jádra.
Já osobně RT nevyužívám a DLSS jsem používal jen chvíly v marvels rivals ( špatná optimalizace unreal engine kterou pak trochu zlepšili) , takže jsou mi tyhle grafy úplně k ničemu, a pro moje užití jsou naprosto nevypovídající.
Tak když dnes vychází hry kde už RT ani nejde vypnout, tak proč řešit výkon bez RT, toho tu máme dávno dost. Upscaling je taky nutn když chceme pathtracing a obecně co nejrealističtější grafiku.
A tohle vše se zlepšuje, nové DLSS modely, nové featury s tím spojené - lepší framegen, muti frame gen, Reflex 2 a jeho warpování iž hotového snímku před samotným zobrazením aby reflektoval jak se pohlo myší v době renderování.
Navíc tu máme AI akceleraci pro RT, máme tu AI akceleraci v programovatelných shaderech, máme tu AI akceleraci využitelnou třeba pro ovládání NPC
A to se pořád bavíme o vylepšení jen pro hry.
To je ten najvačší vtip na dlss komédii. Ludia dávajú prednosť nvdii prave kvôli dlss a rtx a nakoniec kupuju model, ktory rtx nema sancu zvladat a musia zapinat dlss, ktore sa ale kazdu dalsiu generaciu stava exkluzivnym a zahadne uz nebezi nova verzia na starej generacii.
Cize najprv tvrdia, ze dlss zvysuje zivotnost karty a potom ta od tej zivotnosti odseknu novou verziou. Krasny obchodny model, ale ked to funguje.
No ale momentálně Nvidia posouvá nejvíc množství upscalingu a vycpávání framerate interpolovanými duplikáty(tripli/kvadrli...) místo reálných snímků. Jako určitá pomůcka OK, ale aby to byl směr, kde se bude pořád a pořád přidávat? Ty my přijde jako potenciální slepá ulička.*
Docela to hrozí tím, že to sebere fokus, energii a drajv posouvání té samotné grafiky, když stačí dosimulovat víc framů uměle a zvětšit scaling faktor a fundamentální základ neřešit a nezlepšovat.
* Dobrý sluha, ale špatný pán...
Ako v principe suhlasim. Problem vidim v tom, ze vykon grafik sa uz neposuva takym tempom. Vyrobne procesy a rentabilita vyroby grafickych cipov nam urcuju limity, ktore sa neobidu. Na druhej dtrane sa ale predsa aj vdaka tomu grafika hier zlepsuje. Nebyt pokroku v upscalingu a generovaniu obrazkov cez AI, tazko gy sme mohli mat hry renderovane cez pathtracing. A nejde iba o to. AI moze posunut grafiku hier uplne inde ako ue teraz bdz toho, aby sa 10 rokov cakalo na dostupny vykon v RT. Nie som v tomto taky pesimista. Aj ked viem, ze budu vyvojari, ktori tieto technologie vyuziju inak ako boli zamyslane (trebars vykaslanim sa na optimalizacie).
Mne třeba vadí i ta prasácká spotřeba. Pokud si chce člověkdoma trochu hrát neuronkama (ne, vážně to nemá s AI nic společného, i když Egokoženda to měl v každé větě čtyřikrát), tak rozumně vypadá jen RX 7600 XT, potažmo 7800 XT, i když to už je také žrout. 7900XRX je skvělá kvůli velikosti osazené paměti.
Jinak za mě ještě morální praktiky AMD vytrpět dokáźu, nVidia už je za hranou.
A pokud se ptáš jestli radéji horší, ale otevřenou technologii, než lepší, ale uzavřenou a s monopolními praktiky, tak jednoznačně tu otevřenou.
Ještě jedna věc - generátor snímků je jistě skvělá věc, no nic to nemění na tom, že i když grafika zobrazuje 4n snímků, tak hra jede stále jen na n snímků. Asi tak k té tvé přelomové technologii.
"Ještě jedna věc - generátor snímků je jistě skvělá věc, no nic to nemění na tom, že i když grafika zobrazuje 4n snímků, tak hra jede stále jen na n snímků. Asi tak k té tvé přelomové technologii."
Ved to je myslim kazdemu jasne. Co sa ti ale zlepsi je plynulost zobrazeneho obrazu. Pokial toto nepotrebujes, tak to pouzivat nemusis. Je to ficura ako kazda ina. Mne tato ficura spolu s DLSS (balanced z 4K) umoznila hrat Cyberpunk a AW2 na plne detaily s pathtracingom. Plati to aj pre ine PT hry. A teda s grafikou, na ktoru ine hry s cistou rasterizaciou ani zdaleka nedosahuju. Obraz aj plynulost boli vyborne, preto neviem kvoli comu sa vlastne stazujes? Pride mi to, ze ti vadi akurat to, ze NV ma navyse oproti konkurencnemu AMD realne vyhody. Lenze to je dane tym. Ze AMD je, co sa tyka pocitacovej grafiky, iba pasivne a reaguje na konkurenciu. Neprichadza s nicim novym a alternativy, ktore produkuje potom prichadzaju neskoro a v horsej kvalite (ich jediny marketing je potom open source a polovicate riesenia "pre kazdeho"). To je tak, ked NV pocita s podporou novych ficur aj na urovni HW a AMD to musi najskor napodobit SW cestou, pretoze HW na to nemaju.
Inak to, ze ty mas potreby, ktorym viac vyhovuje AMD, je v poriadku. Ini ludia to maju inak a teba akurat stve, ze AMD taha za kratsi koniec. A nie je to len marketingom ako sa tu niektori ludia snazia nahovorit.
Nejde o AMD. Já věřím, že posun může vznikat, když jsou technologie otevřené. adí mi, když silnější zneužívá své síly,.
Nedávno tu jeden borec z bývalého Avastu, nyní toxického NLL, plival na linux a opěvoval Windows. Clapcovi ale nedochází, že linux posunul technologie dopředu, právě díky své otevřenosti.A nebýt linuxu, tak ho Microsoft znásilnil 4x dokola, ani by nevěděl jak.
nVidia si posouvá jen svůj vlastní biznis. Kdyby byli skuteční průkopníci, tak své technologie otevřou a povedou je - stanou se skutečným lídrem.
Já FSR ani DLSS nepoužívám, nepotřebuji to.
Samozřejmě souhlasím s tím, že si každý může používat co chce. Stejně tak, jako vyjádřit názor.
Linux je pouze pro ultra geeky, tudíž těží z toho, že mu moc lidí nerozumí, kdyby byl Linux rozšířený třeba plácnu 30% tak bys viděl kolik děr by se v něm najednou našlo, kolik virusů by se jeho vlákny prožraly a převzali kontrolu nad systémem. Prakticky dokud bude linux minorita, bude těžit ze své exklusivity nezájmu.
Co se týká rasterizačního výkonu, tak kdybychom šli cestou zvýšení výkonu grafických karet v nativním zobrazení, tak aby karta zvládala ve 4K 160FPS, tak příkon takové karty bude kolik? 2000W? A to jak nVidie tak AMD. To je prostě přímá úměra a moc dobře víte, že čím větší a náročnější obraz bude tím bude stoupat žravost tranzistorů. Takže jen tady neprovádějte cherry picking.
Jaroušku, vůbec tomu nerozumíš, ale plácáš jak malé dítě. Právě tam, kde je třeba bezpečnost a stabilita jsou prakticky jen linux/unix systémy, které procházejí celkem brutálním certifikačním procesem.
Že je linux pro geeky už také dávno neplatí. Klikacích distribucí je spousta a vesměs se dá říci, že fungují mnohem lépe než s Woknama.
Kde je linux v menšině, nebo není, jsou různé výrobní podniky, profi CAD systémy a vládní Shit365 aplikace. Co se týká her, tak tam je ten problém distribuovaný mezi právě společnostma typu zelená kožená AI bunda, výrobcema her a mikroměka, který tento biznis utváří po desetiletí.
Když se nad tím zamyslíš a podíváš se do historie na vývoj HW, tak zjistíš, źe uzavřené Windows rozhodně nebyly tou platformou, která pomohla rozvoji různorodého HW.
Který z těch tisíce linuxů myslíš? Největší problém linuxu je právě to že není jeden ale jsou jich mraky distribucí, kdybych měl zkoušet přejít na linux budu muset zjistit kolik jich je, které jsou aspoň trochu použitelné a pak s každým strávit 1-2 měsíce (to je pro mě čas aklimatizace na nový OS), pokud se dožiju důchodu, tak bych do něj neddělal nic jiného než furt zkoušel nový systém.
A nejhorší na linuxu je aplikační podpora. Mám hromadu SW který běží na Windows, Windows on Arm, macOS, Android a iOS/iPadOS, vše multiplatfromní licence, ale v podstatě nic z toho SW neexistuje pro Linux, pro žádný z těch tisíců linuxů. Takže pro mě nemá ani smysl, navíc ani neseženu kvalitní HW na kterém by ten systém běžel - aktuálně Macbooky, Galaxy Booky se SGX a Surface Pro/Laptop se SGX.
9. 1. 2025, 15:32 editováno autorem komentáře
Vtip su take komentare ako je tvoj. Posun vo vykone bez RT a DLSS by mal byt pre 5090tku 30%. Nieco podobne by malo byt aj pre 5080 oproti 4080. Ta by mala byt na urovni 4090tky. Tak si pockajme na vysledky testov.
A co sa tyka DLSS, jeho zlepsenia co sa tyka upscalingu pojdu aj na starsich GPU. Iba FMG je pre novu radu. Nikto teda nebol odstrihnuty od novej verzie DLSS.
Pokud bude u 90 posun jen 30%, tak by u nižších byl skoro nulový. Jediná 90 si polepšila něčím jiným než rychlejší pamětí, tam přibyla třetina SP, ale takty šly trochu dolů, nižší modely mají konfiguraci skoro stejnou jako Ada, jen trochu zvedli takty. Takže v rastru to může udělat třeba 15% a 40% u té 5090
V RT, dlss, fg... Klidně dvojnásobek a 2,6x u 90, jen se uvidí jak moc to bude na úkor kvality obrazu a latenci.
Fakt? Konzole RT nedávají, výkonem jsou jako 2060 Super. Tak proč ne. Tam kde 2060S dá 30 FPS native 4k ta konzole dá 30 FPS ale v dynamickém rozlišení mezi 1440p až 2160p.
A jistě víš, že loni začaly vycházet hry, které mají RT zapnutý i v nejnižších nastaveních a nevypneš ho. Takže RT výkon by tě měl u nově kupované karty zajímat, pokud budeš chtít hrát nové hry.