Hlavní navigace

Novinky Turingu a GeForce RTX využije 21 her. Ray tracing ale bude mít jenom polovina

22. 8. 2018

Sdílet

Zdroj: Redakce

V pondělí odhalené grafické karty GeForce RTX od Nvidie slibují přinést do herní grafiky ray tracingové vykreslování a právem si tak vysloužily nebývalou pozornost. Jak přesně bude nyní v první generaci GPU s hardwarovou akcelerací ray tracing vypadat a co bude obnášet ještě chvíli nebudeme vědět moc přesně, protože karty se začnou prodávat až 20. září a recenze asi vyjdou až tehdy. Nvidia ale dala k dispozici seznam her, které budou její technologii GeForce RTX používat, takže aspoň víme, kde se bude dát tato novinka v bližším horizontu vyzkoušet.

Ray tracing v 11 hrách

Přímo na pondělní předváděčce Nvidia ukázala slajd z 21 připravovanými hrami, jímž ukazovala, že o ray tracing na bázi GeForce RTX (či DXR, jelikož by asi mělo jít o technologii tvořící součást API DirectX) je mezi vývojáři her zájem. První tři hry byly přímo na akci ukazovány podrobně, přičemž v jejich případě byl přímo použitý ray tracing. Nicméně ne u všech z oněch 21 titulů znamená ono „RTX“ přímo vykreslování touto novou technikou. Zdá se, že Nvidia pod stejnou hlavičku zahrnuje nejen ray tracing, ale také použití interpolace DLSS, která představuje upscaling obrazu s nižším rozlišením (což je aplikovatelné i bez ray tracingu) a další funkce, které používají jinou novinku grafik Turing, tensor cores pro akceleraci strojového učení.

Prezentační slajd ukazující hry podporující nové funkce karet GeForce RTX (Zdroj: Rock Paper Shotgun) Prezentační slajd ukazující hry podporující nové funkce karet GeForce RTX (Zdroj: Rock Paper Shotgun)

Přímo nějakou formu podpory vykreslování ray tracingem v reálném čase má mít polovina z titulů na tomto slajdu. Podle seznamu zaslaného v tiskových materiálech jsou to následující hry. Postupem času pochopitelně mohou či budou přibývat další.

DLSS (Deep Learning Super-Sampling)

Zbytek seznamu tvoří hry, které sice nebudou mít ray tracing, ale budou používat tensor cores pro jiné účely. Nvidia publikovala následující seznam prvních 16 her (některé z nich jsou i na prvním seznamu), které implementují její filtr DLSS, tedy Deep Learning Super Sampling.

KL24

Hra Real-Time Raytracing Deep Learning Super Sampling (DLSS)
Ark: Survival Evolved ne ano
Assetto Corsa Competizione ano ne
Atomic Heart ano ano
Battlefield V ano ne
Control ano ne
Dauntless ne ano
Enlisted ano ne
Final Fantasy XV ne ano
Fractured Lands ne ano
Hitman 2 ne ano
Islands of Nyne ne ano
Justice ano ano
JX3 ano ano
MechWarrior 5: Mercenaries ano ano
Metro Exodus ano ne
PlayerUnknown's Battlegrounds ne ano
ProjectDH ano ne
Remnant: From the Ashes ne ano
Serious Sam 4: Planet Badass ne ano
Shadow of the Tomb Raider ano ne
The Forge Arena ne ano
We Happy Few ne ano

DLSS by měl být o hybridem anti-aliasingu a interpolujícího upscaleru. Přepočítává tedy obraz vypočítávaný na nižším rozlišení do vyššího, čímž se ušetří výkon potřebný pro vykreslování ve vysokém nativním rozlišení. Stejně jako je to u filmů nebo animace, ale samozřejmě interpolovaný obraz není stejný jako ten pravý, chybějící detaily nelze úplně domyslet a navíc interpolace může způsobovat artefakty.

Nvidia-GeForce-RTX-graficke-karty-1600DLSS má s GeForce RTX tu spojitost, že jde o kód na bázi předtrénované neuronové sítě, tedy strojového učení. V tomto případě běží na tensor cores, asi by tedy mohl být použitelný i na GPU Volta v kartě Titan V, i když explicitně to řečeno není. Aktivace tohoto upscalingu by tedy mohla mít nízký, možná i zanedbatelný dopad pro celkový výkon. Jak dobře bude fungovat, pochopitelně ukáží až testy, kde opět bude zajímavé také srovnání kvality obrazu proti nativnímu vysokému rozlišení a také proti prostému neutrálnímu přeškálování.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku