Geniálně jednoduchý systém snímání pohybu

24. 5. 2010

Sdílet

 Autor: Redakce

Pokud jste viděl film Minority Report či novějšího Iron Mana, hlavní hrdinové používali vlastních rukou k ovládání počítačů. Přitom se nejednalo o myš ani dotykové senzory, ale jen rukama mávali a všemožně je kroutili. Příslušný snímač tyto pohyby rozpozná, analyzuje, vyhodnotí a reaguje. Takhle to aspoň funguje v Hollywoodu.

Tyto myšlenky se už podařilo realizovat, ale příslušné vybavení bylo nákladné. Buď se použijí speciální rukavice s vlastními senzory, nebo obyčejnější s množstvím různých teček, které snímají ve 3D několik kamer. Nemusí to být pouze rukavice, ale kompletní přilehlé obleky. Ve filmových studiích se tyto technologie před modrým (zeleným) pozadím běžně používají pro tzv. motion capture. Pohyby snímané osoby se převedou do počítače a rozpohybují 3D model. Takto točí animované postavy třeba Zemeckis, Jackson nebo Cameron.

Přesuňme se ale na opačný konec Ameriky, do města Massachusetts. Na tamní univerzitě MIT se podařilo absolventu Robertu Wangovi a profesoru Jovan Popovićovi vytvořit až nápadně jednoduchý systém. K ovládání stačí obyčejná webkamera, software a speciální rukavice, které si prošly největším vývojem. Posledním a zatím nejlepším řešením se ukázaly být elastické rukavice z Lycry, na kterých jsou nepravidelné části ve dvaceti různých kontrastních barvách.

Kouzelné rukavice, zdroj: MIT News

Software se soustředí pouze na ně, vytáhne je z pozadí a obraz převede na rozlišení 40 × 40 px. Ty se pak vyhledají v databázi známých pohybů a vykoná se příslušný reakce. Autoři tvrdí, že taková databáze má několik set megabajtů, ale pro dnešní počítače se 4 GB paměti to nic není. Systém je překvapivě rychlý, protože se neanalyzuje pozice jednotlivých prstů apod., ale porovnává se se známými pohyby. Navíc i když scénu snímá pouze jedna kamera, vzájemnou polohou barevných fleků lze získat jednoduchý 3D model.

bitcoin_skoleni

Výroba rukavice stojí asi jeden dolar, webkameru mají dnes všechny notebooky, teď už jen co nejlépe optimalizovat software. Oba tvůrci přemýšlejí, že by se stejným způsobem daly zkoumat celé barevné obleky. Bylo by to jistě výpočetně náročnější a hippie trička by asi málokdo snesl, motion capture v této podobě by ale dobře sloužil v medicíně, při zkoumání pohybů sportovce nebo při rozpohybování digitální postavy, jak to známe dnes.

Zdroj: MIT News (via Engadget)

Autor článku