Gigabyte GeForce GTX 960 ITX: jaký je 17cm prcek za pět a půl? (test)

28. 5. 2015

Sdílet

 Autor: Redakce

GeForce GTX 960 při svém uvedení nevzbudila nadšení. Především poloviční šířka paměťové sběrnice se vzhledem k ceně stala trnem v oku. V širším kontextu se však určitě nejedná o špatnou kartu. A tím širším kontextem mám teď na mysli nejen stagnující konkurenci, ale i poměr výkon/příkon a především vzhledem k papírovým parametrům až překvapivě dobrý výkon v novějších hrách v rozlišení 1920 × 1080 (nebo 1200) px.

GM206 obsahuje celkem 1024 stream procesorů, 64 texturovací jednotek a 32 ROP. Základní takt GPU je stanoven na 1127 MHz, frekvence Boost pak na 1178 MHz. Maximální a v různých praktických scénářích nastavovaný Boost referenční karty se asi nedozvíme, neboť to Nvidia tentokrát nechala komplet na partnerech. Už při uvedení se tak v recenzích setkáte jen a pouze s kartami od výrobců jako Gigabyte, Asus, MSI, Palit, EVGA a další. Galerii modelů GTX 960 od výrobců, kteří své fotky dodali ještě před uvedením, vidíte koneckonců na této stránce o kousek níže.

Relativně úzká 128bitová sběrnice je částečně kompenzována taktem 7010 MHz (GDDR5 efektivně) a dále také delta kompresí po paměťové sběrnici přenášených dat. A aby se majitelé karet starších architektur nebáli upgradovat, uvádí Nvidia také efektivní přenosovou rychlost 9,3 Gb/s (namísto 7 Gb/s). GTX 960 v referenční specifikaci disponuje 2GB videopamětí, ale za citelný příplatek seženete i 4GB verze.

Gigabyte se vytasil celkem se třemi dost různými GeForce GTX 960. Dvě dražší varianty jsme otestovali hned při příležitosti uvedení devětsetšedesátky (viz Gigabyte GeForce GTX 960: našel Maxwell zlatou střední cestu k hráčům?). Zatímco nejdražší verze G1 Gaming exceluje svým tichým chodem, WF2OC tak neslyšná zdaleka není. Ale svou cenou je zhruba ve středu nabídky a tovární přetaktování je citelné.

Nejzajímavější je ale určitě hrdinka této recenze – pouhých 17 cm dlouhá a v současnosti příznivých 5500 Kč stojící karta s označením GV-N960IX-2GD. I u této karty se Gigabyte pustil do továrního přetaktování, citelnější navýšení však dostanete až po instalaci nástroje OC Guru II a přepnutí do režimu OC (Overclocked). 

Maličkou GTX 960 ITX balí Gigabyte do malé krabice – rozsáhlé příslušenství se už taky pár let nenosí. K redukce z Molexu na napájení PCIe dostanete už jen instalační CD a stručný návod k instalaci. Zato zadní strana krabice je popsána jako titulní strana novin a kromě toho, že se jedná o kartu s kvalitními součástkami a dvěma uncemi mědi v PCB, poznáte ještě konstrukci chladiče.

 

Hliníkový pasiv se rozkládá nad většinou PCB, teplo do něj přivádějí dvě silné heatpipe. Vše je ochlazováno proudem vzduchu z 9cm ventilátoru s lopatkami vybavenými proti vzniku turbulencí. Karta na rozdíl od WF2OC nebo G1 Gaming neumí hybridní chod, tzn. že i bez zátěže a při nízkých teplotách se ventilátor točí. Oněch 700 ot./min čili relativních 22 % by vás ale nemělo zneklidňovat.


 

Gigabyte se rozhodl kartu vybavit výstupy DVI-I, DVI-D, HDMI a DisplayPort.


 

 

Ve vybraných e-shopech stejně jako k dalším GTX 960 (a 970/980) jiných značek ke kartě získáte v současnosti bezesporu hodně atraktivní herní dárek – plnou verzi RPG hitu The Witcher III: Wild Hunt (Zaklínač 3: Divoký hon).


 

GTX 960 ITX je ve výchozím stavu přetaktována opravdu jen velmi mírně (o pár desítek MHz) – takty z GPU-Z můžete srovnat s referenčními parametry v tabulce ve spodní části stránky.

 

     

Jak už jsem ale předeslal, můžete hned další pár desítek (konkrétně +25 MHz k základnímu taktu jádra) získat instalací OC Guru II z přiloženého CD (či v nejnovější verzi z webu Gigabyte) a přepnout z Default (Gaming) na OC. Naopak režim Eco takty o 38 MHz sníží.

   

   

Zatímco ve výchozím režimu dosahuje takt GPU (maximální Boost) v 3D zátěži 1329 MHz, po přepnutí do režimu OC se drží na 1353 MHz. Dražší a větší WF2OC v 3D běhá na 1360 MHz, drahá a velká G1 Gaming pak na 1390 MHz.

Parametry referenčních řešení

  Radeon Radeon Radeon Radeon Radeon
  R7 260X R7 265 R9 270 R9 280 R9 285
Jádro Bonaire Pitcairn Curacao Tahiti Tonga
Výrobní proces 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm
Velikost jádra 160 mm² 212 mm² 212 mm² 365 mm² 366 mm²
Tranzistorů 2,08 mld. 2,8 mld. 2,8 mld. 4,31 mld. 5 mld.
Stream procesorů 896 1024 1280 1792 1792
Takt jádra 1100 MHz 900 MHz 900 MHz 827 MHz 918 MHz
Takt Boost 925 MHz 925 MHz 933 MHz
ROP/RBE 16 32 32 32 32
Texturovacích jedn. 56 64 80 112 112
Paměť 2 GB GDDR5 2 GB GDDR5 2 GB GDDR5 3 GB GDDR5 2 GB GDDR5
Takt pamětí 6,5 GHz 5,6 GHz 5,6 GHz 5000 MHz 5500 MHz
Šířka sběrnice 128-bit 256 b 256 b 384 b 256 b
Propustnost pamětí 104 GB/s  179,2 GB/s  179,2 GB/s 240 GB/s 176 GB/s
Fillrate (pixely) 17,6 GPx/s 28,8 GPx/s 29,6 GPx/s 26,5 Gpx/s 29,8 Gpx/s
Fillrate (textury) 61,6 GTx/s 57,6 GTx/s 74 GTx/s 92,6 Gtx/s 102,8 Gtx/s
FLOPS 1,97 TFLOPS 1,84 TFLOPS 2,37 TFLOPS 2,87 TFLOPS 3,29 TFLOPS
TDP >115 W >150 W >150 W > 250 W >190 W
Délka karty 21 cm 21 cm 24,5 cm 27,5 cm 24,5 cm
DirectX 11.2 11.2 11.2 11.2 12
  GeForce  GeForce  GeForce  GeForce  GeForce 
  GTX 750 Ti GTX 660 GTX 760 GTX 960 GTX 770
Jádro GM107 GK106 GK104 GM206 GK104
Výrobní proces 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm
Velikost jádra 148 mm² 221 mm² 294 mm² 228 mm² 294 mm²
Tranzistorů 1,87 mld. 2,54 mld. 3,54 mld. 2,94 mld. 3,54 mld.
Stream procesorů 640 960 1152 1024 1536
Takt jádra 1020 MHz 980 MHz 980 MHz 1126 MHz 1046 MHz
Takt Boost 1085 MHz 1033 MHz 1033 MHz 1178 MHz 1085 MHz
ROP/RBE 16 24 32 32 32
Texturovacích jedn. 40 80 96 64 128
Paměť 2 GB GDDR5 2 GB GDDR5 2/4 GB GDDR5 2 GB GDDR5 2/4 GB GDDR5
Takt pamětí 5400 MHz 6008 MHz 6008 MHz 7010 MHz 7010 MHz
Šířka sběrnice 128 b 192 b 256 b 128 b 256 b
Propustnost pamětí 86,4 GB/s 144,2 GB/s 192,26 GB/s 112,16 GB/s 224,3 GB/s
Fillrate (pixely) 16,3 Gpx/s 23,5 Gpx/s 31,36 Gpx/s 36,05 Gpx/s 33,4 Gpx/s
Fillrate (textury) 40,8 Gtx/s 78,4 Gtx/s 94,1 Gtx/s 72,1 Gtx/s 133,9 Gtx/s
FLOPS 1,23 TFLOPS 1,89 TFLOPS 2,26 TFLOPS 2,3 TFLOPS 3,21 TFLOPS
TDP 60 W 140 W 170 W 120 W 230 W
Délka karty 15 cm 23 cm 24,5 cm 24,5 cm 26,5 cm
DirectX 11.0 11.0 11.0 12 11.0
Radeon Radeon Radeon Radeon
  R9 280X R9 290 R9 290X R9 295X2
Jádro Tahiti Hawaii Hawaii Vesuvius
Výrobní proces 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm
Velikost jádra 352 mm² 438 mm² 438 mm² 438 mm²
Tranzistorů 4,31 mld. 6,2 mld. 6,2 mld. 6,2 mld.
Stream procesorů 2048 2560 2816 2× 2816
Takt jádra 1000 MHz 947 MHz 1000 MHz 1018 MHz
Takt Boost
ROP/RBE 32 64 64 2× 64
Texturovacích jedn. 128 160 176 2× 176
Paměť 3 GB GDDR5 4 GB GDDR5 4 GB GDDR5 4 GB (2×) GDDR5
Takt pamětí 6000 MHz 5000 MHz 5000 MHz 5000 MHz
Šířka sběrnice 384 b 512 b 512 b 512 b
Propustnost pamětí 288 GB/s 320 GB/s 320 GB/s 320 GB/s
Fillrate (pixely) 32 Gpx/s 60,6 Gpx/s 64 Gpx/s 2× 65,2 Gpx/s
Fillrate (textury) 109 Gtx/s 151,5 Gtx/s 176 Gtx/s 2× 179,2 Gtx/s
FLOPS 4,1 TFLOPS 4,9 TFLOPS 5,6 TFLOPS 11,4 TFLOPS
TDP >250 W >250 W >250 W >500 W
Délka karty 27,5 cm 27,5 cm 27,5 cm 31 cm
DirectX 11.2 11.2 11.2 11.2
  GeForce  GeForce  GeForce  GeForce 
  GTX 780 GTX 780 Ti GTX 970 GTX 980
Jádro GK110 GK110 GM204 GM204
Výrobní proces 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm
Velikost jádra 561 mm² 561 mm² 398 mm² 398 mm²
Tranzistorů 7,1 mld. 7,1 mld. 5,2 mld. 5,2 mld.
Stream procesorů 2304 2880 1664 2048
Takt jádra 863 MHz 875 MHz 1050 MHz 1126 MHz
Takt Boost 900 MHz 928 MHz 1178 MHz 1216 MHz
ROP/RBE 48 48 64 64
Texturovacích jedn. 192 240 104 128
Paměť 3 GB GDDR5 3 GB GDDR5 4 GB GDDR5 4 GB GDDR5
Takt pamětí 6008 MHz 7000 MHz 7000 MHz 7000 MHz
Šířka sběrnice 384 b 384 b 256 b 256 b
Propustnost pamětí 288,4 GB/s 336 GB/s 224 GB/s 224 GB/s
Fillrate (pixely) 41,4 Gpx/s 42 Gpx/s 67,2 Gpx/s 72,1 Gpx/s
Fillrate (textury) 165,7 Gtx/s 210 Gtx/s 109,2 Gtx/s 144,1 Gtx/s
FLOPS 3,98 TFLOPS 5,04 TFLOPS 3,63 TFLOPS 4,61 TFLOPS
TDP 250 W 250 W 145 W 165 W
Délka karty 26,5 cm 26,5 cm 25,5 cm 25,5 cm
DirectX 11.0 11.0 12 12

Poznámka: GeForce GTX 980 SLI si při zapojení AFR (Alternate Frame Rendering – střídání GPU při vykreslování snímků) můžete papírově představit jako teoretický dvojnásobek u většiny hodnot, platí však, že velikost paměti a šířka paměťové sběrnice je stejně limitní jako u jediné GTX 980.

 

GTX 960 – na pomezí nižší a střední třídy

Další otestované karty ve srovnání


Přehledová tabulka testovaných modelů

Výrobce karty Označení modelu Takt GPU [MHz] Takt Boost [MHz] Takt pamětí (efektivně) [MHz] Velikost grafické paměti [MB] Šířka paměťové sběrnice [bit] Cena vč. DPH [Kč]
Radeon R9 295X2 AMD ref. karta 1018 1018 5000 4096 ×2 512 42 920
GeForce GTX 980 SLI Nvidia + Asus Strix-GTX980-DC2OC-4GD5 1178 1279 7012 4096 ×2 256 31 290
GeForce GTX 780 Ti OC Gigabyte GV-N78TOC-3GD 1020 1085 7000 3072 384 17 300
GeForce GTX 980 Nvidia ref. karta 1127 1216 7012 4096 256 14 590
GeForce GTX 780 Nvidia ref. karta 863 902 6008 3072 384 13 900
GeForce GTX 970 OC Gigabyte GV-N970G1 Gaming-4GD 1178 1329 7012 4096 256 10 800
Radeon R9 290X OC Gigabyte GV-R929XOC-4GD 1040 1040 5000 4096 512 10 380
Radeon R9 290 AMD ref. karta 947 947 5000 4096 512 8 400
GeForce GTX 770 Nvidia ref. karta 1046 1085 7012 2048 256 8 210
Radeon R9 280X OC MSI R9 280X Gaming 3G 1050 1050 6000 3072 384 7 060
Radeon R9 285 OC MSI R9 285 Gaming 2G 973 973 5500 2048 256 6 400
GeForce GTX 960 OC Gigabyte N960WF2OC-2GD 1216 1279 7012 2048 128 6 030
Radeon R9 280 OC MSI R9 280 Gaming 3G 972 972 5000 3072 384 5 800
GeForce GTX 760 OC Asus GTX760-DC2OC-2GD5 1006 1072 6008 2048 256 6 290
GeForce GTX 660 OC MSI N660 Gaming 2GD5/OC 1006 1072 6008 2048 192 4 800
Radeon R9 270 OC MSI R9 270 Gaming 2G 975 5600 2048 256 4 780
GeForce GTX 750 Ti OC MSI N750Ti TF 2GD5/OC Gaming 1085 1202 5400 2048 128 4 280
Radeon R7 265 Asus R7265-DC2-2GD5 925 5600 2048 256 4 270
 Radeon R7 260X OC Asus R7260X-OC-2GD5 1075 5000 2048 128 3 490

Testovací sestava, ovladače, návod na interaktivní grafy

Testovací sestava

Výkonné grafické karty testujeme na monitoru BenQ BL3201PT (32" 4K2K, IPS).

Jako testovací platforma posloužila základní deska Gigabyte X79-UD5 s BIOSem F12. Procesor je šestijádrový Core i7-3960X s TDP 130 W, který je přetaktovaný na 4,2 GHz při 1,36 V. Asistuje mu 16GB kit operačních paměti DDR3 od Kingstonu.

  • základní deska: Gigabyte X79-UD5
  • procesor: Core i7-3960X (deaktivovaný HTT, C1E, EIST), 4,2 GHz na 1,36 V
  • chladič CPU: Noctua NH-D14
  • paměti: 4× 4 GB Kingston DDR3 KHX2133C11D3K4/16GX @ 1600-9-11-11-24-1T, 1,5 V
  • zdroj: Enermax Revolution 85 ERV920EWT-00, 920 W
  • pevný disk: Intel SSD 510 (250 GB) + Seagate 7200.12 (500 GB)
  • skříň: Gelid DarkForce
  • operační systém: Windows 7 x64

Testovací sestava na grafické karty

Testovací sestava na grafické karty

Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty

Ovladače

Všechny grafické karty Nvidia GeForce s výjimkou Gigabyte GTX 960 ITX byly testovány s ovladačem GeForce 347.52 a karty AMD Radeon pak s Catalyst Omega 14.12.

 

Jak na interaktivní grafy 2.1

  1. Pokud se vám nelíbí písmo se stíny, velmi snadno je vypnete v Nastavení. Máte-li ještě problémy s rychlostí zobrazování, můžete v Nastavení povypínat také animace. 
  2. V základním nastavení jsou pruhy seskupeny dle úhlopříčky monitory a dále seřazeny dle naměřené hodnoty (vzestupně, či sestupně pak podle toho, je-li zrovna vyšší = lepší či naopak). Toto můžete snadno změnit zvolením řazení dle naměřené hodnoty v testu, seskupením třeba podle matrice apod.
  3. Po najetí myší na některou z položek (třeba na HP ZR24w) se z této stane 100 % (základ) a ostatní položky se spočítají podle ní. Všechny absolutní hodnoty se změní na relativní. Zpět se změní, až kurzor myši opustí oblast s názvy položek (v tomto případě procesorů).
  4. Budete-li chtít nějakou položku (monitor) v grafech sledovat, můžete si její pruh libovolně obarvit. Stačí klepnout levým tlačítkem myši na barevném pruhu a vybrat si z palety. Máte-li povoleny cookies, mělo by vám nastavení vydržet i pro další grafy v dalších kapitolách.
  5. Cenu a další základní parametry (například rozlišení či úhlopříčku) můžete zobrazit kdykoliv v každém grafu: stačí u vybraného procesoru najet kurzorem myši nad pruh s hodnotou (měření) a chvíli počkat. Objeví se jako plovoucí nápověda (tooltip).
  6. Zámek základu (monitor, který se stane těmi 100 % a od něhož se odvíjí další relativní hodnoty) aktivujete pomocí současného stisku klávesy CTRL a levého tlačítka myši nad procesorem (či jeho pruhem v grafu), který chcete uzamknout.
  7. Před prvním použitím grafů si pro jistotu vyprázdněte cache prohlížeče (zřejmě bude stačit refresh) a v případě problém smažte i příslušné cookies.
  8. Interaktivní grafy 2.1 jsou kompatibilní s prohlížeči Firefox (testovány verze 4.x), Opera (testováno s 12.x), Internet Explorer 8, 9 a 10 (verze 7 a starší už nejsou podporovány) a Chrome (zde mají tooltipy hranaté rohy namísto kulatých).
  9. V případě problémů se nejdříve ujistěte, že máte v prohlížeči povoleny skripty i cookies, dále splnění bodů 7 a 8, teprve potom nám chybu prosím co nejpřesněji reportujte. Jedná se o první ostré nasazení grafů, takže i přes delší testování autorem a redakcí při komplexnosti aplikace určitě ještě nějaké mouchy v nějaké kombinaci objevíte.Jak na interaktivní grafy 2.1

Aliens vs. Predator, Assassin's Creed Unity

Aliens vs. Predator

Pro testy používáme benchmark, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a jde o test, který není ani zdaleka limitovaný procesorem a dobře v něm škálují i řešení postavená na multi-GPU. Průběh testu na videu (YouTube EHW).

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:

Assassin's Creed Unity

V AC Unity jsme dlouho zkoumali, kterak udělat opakovatelné testování (a současně dost náročné). Nakonec využíváme začátku jednoho úkolu, kdy necháme ujet kočár a místo toho s držením klávesy otáčíme kamerou v zaplněné pařížské ulici. Fraps je nastaven na třicet sekund. Detaily nastavujeme na maximum a i z toho důvodu už se v AC Unity jakožto jediné hře nepouštíme do testů v rozlišení UHD.

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

GeForce GTX 980 SLI sice poskytuje nejvyšší výkon, ale s chybami v obraze (blikající kaluže). Ty v době testu nebyly opraveny v ovladači a ani žádnou záplatou ve hře.

Batman: Arkham Origins, Battlefield 4

Batman: Arkham Origins


Trochu kontroverzní titul používající knihovny Nvidia GameWorks je jediným zástupcem už notně obaleného a v neuvěřitelném množství her použitého Unreal 3 engine. Grafické karty srovnáváme bez HW PhysX.

 

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Battlefield 4

V Battlefield 4 testujeme jednu z nejnáročnějších cutscén kampaně. U multiplayeru budou zejména nároky na CPU vyšší, ale co se náročnosti GPU týče, tak tento průchod lodí s všemožnými efekty patří k těm nejlépe škálujícím. K testům používáme předvolený profil nastavení kvality grafiky Ultra. Chcete-li si srovnat výsledky, nastavte Fraps na 110 sekund od následující scény (odkaz vede na video na YT).

   

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Bioshock Infinite, Company of Heroes 2

Bioshock Infinite

Stejně jako další nové hry z AMD Game Evolved (či přímo Never Settle) i BioShock Infinite obsahuje docela hezký zabudovaný benchmark, který odzkouší několik lokací. Nastavení Ultra (DX11) zajistí využití všech moderních ve hře využitých technologií kromě DDOF (Diffusion Depth Of Field). Výsledkem v grafu jsou průměrná fps napříč všemi lokacemi (průměr průměrných fps). Testujeme s detaily nastavenými na maximum.

    

Company of Heroes 2 

V CoH 2 využíváme integrovaný benchmark a maximální možné nastavení detailů. To zahrnuje i anti-aliasing formou super-samplingu (což je skutečně zejména ve vyšších rozlišeních pro karty vražedné).

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Crysis 3, Dragon Age: Inquisition

Crysis 3

V nastavení Crysis 3 nastala od minule změna takříkajíc v souladu s vyšším výkonem současných grafik. Nastavení detailů je nyní v podstatě na maximu a místo SMAA střední (2TX) používáme už klasické MSAA 4×.

Testujeme pořád na dlouhé, na rozličné efekty bohaté a poměrně náročné úvodní animaci z mapy „Swamp“, která přísluší čtvrté misi s českým názvem „S plným rizikem“. Počítejte s tím, že ve hře narazíte i na náročnější pasáže. Zejména při obtížně opakovatelných (měřitelných) přestřelkách může být výkon karet podstatně nižší.

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Dragon Age: Inquisition 

 V DAI postaveném na enginu Frostbite využíváme integrovaný benchmark. Detaily na maximum a 4× MSAA (API DirectX 11).

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Dying Light, Evolve

Dying Light

Zajímají-li vás detaily o testování v této hře, zavítejte do článku Srovnání 28 grafických karet v Dying Light. Od R7 250 až po GTX 980 SLI. Dying Light si bohužel vyžaduje aktualizace (pro pokračování v uložené hře) a s další novou verzí hry se bohužel změnil i výkon. Výsledek posledně doměřené karty (GTX 960 ITX) tak není plně srovnatelný s ostatními a hru bude potřeba přestat počítat do souhrnného výsledku. Je to škoda, jednalo se o poměrně náročný a dobře škálující test GPU a současně dost populární hru.

" frameborder="0" height="360" width="640">

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Evolve

Detaily o testovaní v Evolve najdete v článku Evolve – nejnovější hra na CryEngine – vs. 28 grafických karet (test). V každém rozlišení testujeme s maximálními detaily a nejvyšším přímo ve hře dostupným stupněm anti-aliasingu (SMAA 1TX).

" frameborder="0" height="360" width="640">

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Far Cry 4, Metro: Last Light

Far Cry 4

Ve Far Cry 4 jsme zvolili vždy stejné proběhnutí (95 sekund) ve vesnici Banapur (oblast Kyrat), dobu nastavujeme na poledne.

 

" frameborder="0" height="360" width="640">

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Metro: Last Light

Metro testuji pomocí vestavěného benchmarku, který je velmi náročný (přinejmenším je náročnější než několik úvodních hodin hry pro jednoho hráče). Průběh testu (i s proužky pro FCAT) si můžete prohlédnout na videu v našem kanálu na YT.

Testujeme s tímto nastavením:

Tedy s deaktivovanou GPGPU akcelerací PhysX.

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Sleeping Dogs, Stalker: Call of Pripyat

Sleeping Dogs (+ hi-res texture pack)

Také Sleeping Dogs nemohli být oproštěni od zabudovaného benchmarku. Textury ve vysokém rozlišení si můžete na Steamu do hry stáhnout jako DLC a s ním dává hra už zabrat nejedné dnešní grafice.

    

 

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Stalker: Call of Pripyat


Ke třetímu dílu Stalkera naštěstí existuje volně šiřitelný benchmark, v něm používáme k testům pouze čtvrtou, nejnáročnější část (nastavení se slunečními paprsky – SunShafts). Vše je nastaveno na naprosté maximum (DX11 funkce jako teselace nebo CHS), MSAA pak na stupeň 4×.

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Thief, Tomb Raider

Thief

 Thief nabízí poměrně dobrý zabudovaný benchmark, a tak jej využíváme i v naší metodice.

 


Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Tomb Raider (2013)

S předloňským Tomb Raiderem jste se mohli setkat už ve dvou testech podrobných měření s nástrojem FCAT (viz např. FCAT a testy (ne)plynulosti: když se nehraje jen na průměry), takže jste s teselovanou Larou jistě obeznámeni. 

    

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Total War: Shogun 2, Witcher (Zaklínač) 2

Total War: Shogun 2

Plná verze Shoguna 2 nabízí nejen DirectX 11, ale také vestavěný benchmark. Testujeme s vlastním nastavením detailů (na maximum) a vyhlazováním MSAA 4×.

Witcher 2: Assassins of Kings (Zaklínač 2)

The Witcher 2 testuji s téměř maximálním nastavením detailů, výjimkou je pouze nastavení Nejlepší kvalita (UberSampling), které je vypnuté.

Do metodiky jsem vybral lokaci, jež patří určitě mezi nejnáročnější: poslední část kapitoly zvané Vedení útoku, kdy drak proboří hradby a útočí na vaši družinu i nepřátelské vojáky.


 

Watch Dogs, World of Tanks

Watch Dogs

Metodiku testování a rozbor hry po stránce výkonu hardware najdete v článku Watch Dogs: korektní souboj 25 GeForce a Radeonů. Grafiky nyní trápíme v maximálním možném nastavení (Ultra) s čtyřnásobným multi-samplingem.

  

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

World of Tanks 9.5


Detaily o testech grafik ve WoT 9.0 a podrobnější výsledky najdete v článku tomu věnovaném.Od té doby se prakticky nic nezměnilo, Wargaming se dost zasekl i v přidávání HD modelů tanků (či výměně starých modelů za nové a detailnější). Přesto jsme opět ověřili, že GPU nejvíce prověří stále mapa Fjords (těsně před Windstorm) a na Wotreplays opět vybrali z několika replayů (13,5 MB ZIP) na vytipovaných mapách, ve kterých hraje hlavní roli tank s tzv. HD modelem, ten nejnáročnější (odkaz vede na soubor .wotreplay o velikosti 1,8 MB)  a nejlépe škálující s GPU.

Replaye/mapy na Core i5-4670K, GeForce GTX 680 v rozlišení 2560 × 1440 px s max. detaily a FXAA (240 sec)
Mapa/replay Avg. fps Min. fps
Windstorm #1 (T-54) 43,7 15
Windstorm #2 (Firefly) 42,0 20
Fjords #1 (Chaffee) 39,2 23
Fjords #2 (T-54) 38,9 17
Stalingrad (T-54) 51,1 26
Winter Ruinberg (Panther) 38,7 27
Windstorm Arty (Grille) 54,3 40
Kharkiv (T-54) 43,9 19
Windstorm #3 (Hellcat) 45,3 30

Přesné nastavení, jaké používáme, najdete v konfiguračním XML. Po načtení výše odkazovaného replaye počkáme na čas 0:28 před startem bitvy a potom logujeme Frapsem 270 sekund.

  

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Příkon (spotřeba), příkon/výkon

wattmetr

Spotřeba (ano příkon) celé sestavy s daným procesorem je měřena pomocí zásuvkového měřiče spotřeby elektrické energie FK Technics. 

Příkon PC ve Windows: Naměřená hodnota odpovídá spotřebě počítače při nečinnosti, kdy je zobrazená pouze pracovní plocha systému. Naměřená hodnota odpovídá „práci“ v systému Windows 7, který má (z ryze praktických důvodů) vypnuté rozhraní Aero.

Příkon PC v Battlefield 4: Po skončení testovací scény necháme scénu (na člunu) zhruba půl minuty „v klidu“ a pak odečítáme příkon na wattmetru.

Spotřeba (příkon) při intenzivní zátěži v Crysis: V druhém grafu je spotřeba celé sestavy v náročné statické scéně v Crysis. Grafické karty v ní dosahují vyšší spotřeby i zahřívání než při běžném hraní, zřejmě nemají daleko k maximální hodnotám, na které u grafické karty při běžném hraní dá vůbec dostat.

Nejde o jedinou špičkovou hodnotu, kterou zaznamenal wattmetr, ale o hodnotu odečtenou po několika minutách (v době, kdy je ukazatel příkon ustálen) této takřka neměnné zátěže. Při běžném hraní, kde není grafické jádro tolik vytížené a karty se tak nezahřívají, mohou být rozdíly mezi kartami odlišné.

Příkon PC v Crysis 3: Po proběhnutí testovací scény (úvod Swamp) necháme pohled zhruba minutu „v klidu“ a pak odečítáme příkon na wattmetru.

Příkon PC v Dying Light: Po skončení testovací sekvence necháme ještě pohled kamery namířen na otevřenou scenérie se spoustou kouře, poletujících částic a do dálky vykreslovaných objektů a v tomto okamžiku odečítáme jak příkon celého PC (z „uklidněného wattmetru“), tak ještě jednou zobrazovanou snímkovou frekvenci (tak, aby korespondovala s příkonem v dané scenérii).

Jelikož jsme příkon změřili jen v rozlišení 1920 × 1080 px, jsou na zobrazované efektivitě jakoby bity drahé a výkonné grafiky. Není tomu tak úplně, jelikož ty levnější zase penalizuje žravý přetaktovaný procesor (odečítán je příkon celého PC).

Příkon PC v Evolve: Po skončení testovací sekvence necháme ještě pohled kamery namířen na otevřenou scenérii s bránou do další části tutoriálu, poletujících částic a samozřejmě hřbetem Goliatha a v tomto okamžiku odečítáme jak příkon celého PC (z „uklidněného wattmetru“), tak ještě jednou zobrazovanou snímkovou frekvenci (tak, aby korespondovala s příkonem v dané scenérii).

Jelikož jsme příkon změřili jen v rozlišení 1920 × 1080 px, jsou na zobrazované efektivitě jakoby bity drahé a výkonné grafiky. Není tomu tak úplně, jelikož ty levnější zase penalizuje žravý přetaktovaný procesor (odečítán je příkon celého PC).

Příkon PC ve Far Cry 4: Po proběhnutí testovací scény (Kyrat) necháme pohled na celé údolí a protější hory zhruba minutu „v klidu“ a pak odečítáme příkon na wattmetru.

Příkon PC ve Watch Dogs: Po projití popsaného testovacího běhu se vracíme opět na „start“ a s pohledem zčásti na město a z části na vodu necháme wattmetr zhruba minutu uklidnit a poté odečítáme příkon.

Některé karty s automatickým řízením spotřeby nebo přetaktování mohou při vyšší zátěži narazit na nastavené limity spotřeby či teploty a následně snížit takty, s čímž klesne i spotřeba. Potom se bude naměřená spotřeba ve srovnání s ostatními kartami jevit lepší, než by tomu bylo u porovnání při nižší zátěži.

 

V následujících grafech je vypočtený poměr výkon/watt ze stejné scény. Číslo je to jen přibližné, platí pro celou sestavu a vyjadřuje, kolik snímků za sekundu zvládá počítač na 1 W. Lepší jsou vyšší hodnoty. Opět připomínám, že jde o situaci při intenzivním vytížení grafické karty náročnou scénou a v méně náročných situacích jsou rozdíly menší.

Důležitou věcí je i to, že s přetaktovaným procesorem, který se nemálo podílí na celkovém příkonu sestavy, jsou v tomto poměru dost penalizovány levnější grafiky. Následující podíl berte tedy jako relevantní, jen pokud máte podobně žravý procesor, případně pokud ho chcete brát jako měřítko efektivitu pro „high-end“ gaming.

Abyste si udělali trochu snáze celkový obrázek o poměru výkon/příkon, máme pro vás jeden průměrující graf:

Chování Boost 2.0 a PowerTune

GTX 960 ITX si v Crysis skálopevně drží svých 1329 MHz (takt Boost) a současně také výkon nekolísá z 56 fps. Ukazatel wattmetru se zastavil na 263 W (pro celé PC).

V Crysis schválně odečítáme příkon a aktuálně zobrazený výkon (Fraps) hned po načtení testovací scény. Všimněte si, jak je u některých grafik příkon podstatně vyšší než potom po zásahu Boost/PowerTune:

Výrobce karty Označení modelu Takt GPU [MHz] Takt Boost [MHz] Zjištěný takt GPU v zátěži [MHz] Příkon PC v Crysis, 1920 × 1080 px [W] Výkon v Crysis, 1920 × 1080 px [fps] Počáteční příkon PC v Crysis, 1920 × 1080 px [W] Počáteční výkon v Crysis, 1920 × 1080 px [fps]
Radeon R9 295X2 AMD ref. karta 1018 1018 1018 670 120,0 673 122
GeForce GTX 980 SLI Nvidia + Asus Strix-GTX980-DC2OC-4GD5 1178 1279 1126 418 127,3 490 131
GeForce GTX 780 Ti OC Gigabyte GV-N78TOC-3GD 1020 1085 1137 (po chvíli 1124) 401 91,1 407 93
GeForce GTX 980 Nvidia ref. karta 1127 1216 1151 311 97,1 333 100
GeForce GTX 780 Nvidia ref. karta 863 902 993 (po chvíli 967, pak až na 928) 326 65,5 343 68
GeForce GTX 970 OC Gigabyte GV-N970G1 Gaming-4GD 1178 1329 1354 345 89,1 347 90
Radeon R9 290X OC Gigabyte GV-R929XOC-4GD 1040 1040 995 458 86,1 471 89
Radeon R9 290 AMD ref. karta 947 947 928 435 77,8 439 80
GeForce GTX 770 Nvidia ref. karta 1046 1085 1150 (po chvíli 1071) 302 56,0 334 59
Radeon R9 280X OC MSI R9 280X Gaming 3G 1050 1050 1050 376 66,5 377 68
Radeon R9 285 OC MSI R9 285 Gaming 2G 973 973 973 370 58,0 374 59
GeForce GTX 960 OC Gigabyte N960WF2OC-2GD 1216 1279 1380 270 57,4 270 57
Radeon R9 280 OC MSI R9 280 Gaming 3G 972 972 925 347 56,3 356 58
GeForce GTX 760 OC Asus GTX760-DC2OC-2GD5 1006 1072 1137 307 46,3 298 45
GeForce GTX 660 OC MSI N660 Gaming 2GD5/OC 1006 1072 1124 (občas propad na 1110) 251 37,2 247 37
Radeon R9 270 OC MSI R9 270 Gaming 2G 975 975 (dřív 1050, ale v 14.12 jakoby zmizel Boost) 283 43,4 280 43
GeForce GTX 750 Ti OC MSI N750Ti TF 2GD5/OC Gaming 1085 1228 (kolísá na 1202) 1202 200 33,9 201 34
Radeon R7 265 Asus R7265-DC2-2GD5 925 925 (po chvíli spadne na 900) 267 32,8 270 35
 Radeon R7 260X OC Asus R7260X-OC-2GD5 1075 1075 227 26,1 226 26

Přetaktování, OC Guru II, hlučnost

 

Přetaktování

Přetaktování jsem zkoušel poctivě dvakrát – jednou pomocí nástroje OC Guru II a ve skříni Gelid DarkForce, jindy se starým dobrým Afterburnerem ve Fractal Design Define R4. Pokaždé jsem se dostal na hodnoty kolem 1500 MHz pro jádro (takt Boost) a naopak 1530 MHz se mi nepodařilo už provozovat zcela stabilně ani při navyšování napětí a dotažení Power Limit na maximum. S napětím si celkově nejsem jist, zda je možné jen softwarově natvrdo nastavit – monitoring ukazoval opak a chování (se zvýšeným napětím už bez nárůstu) by tomu také odpovídalo.

Každopádně si ze screenshotů dobře zapamatujte otáčky ventilátoru – bude se vám to hodit hned o kousek níže v části o hlučnosti.

    


 

 

Hlučnost

Hlukoměr

Pro měření hlučnosti používám jinou sestavu a především noční klid. V době testu byl v PC v provozu jediný ventilátor a to ten velmi tichý v 500wattového Platimaxu od Enermaxu. Podařilo se mi tak dosáhnout na hranici ambientního hluku pouhých 30,1 dBA. To je na spodní hranici schopností hlukoměru VoltCraft SL-200, takže se nemělo smysl snažit umlčovat i zdroj.

Sestava pro měření hlučnosti:

  • skříň: Fractal Design Define 4
  • zdroj: Enermax Platimax, 500 W
  • základní deska: Gigabyte Z87X-UD3H
  • procesor: Intel Core i5-4670K
  • chladič CPU: Noctua NH-U12P (při měření hluku v pasivním režimu)
  • systémový disk: Kingston HyperX 3K, 240 GB

Měřil jsem s hlukoměrem položeným zhruba 20 cm od otevřené bočnice skříně FD Define 4. Ambientní hluk v případě měření obou dříve testovaných GTX 960 byl pod 30 dBA (což SL-200 zobrazí jako stálých 30,0 dBA), u GTX 960 ITX ukazoval hlukoměr něco málo nad 30 dBA.

960 ITX Hlučnost                
% 0 22 25 33 39 50 66 80 100
rpm 0 700 800 1060 1250 1600 2100 2560 3180
 dBA   31,1 32,8 36,3 38,5 44,1 50,3 54,8 60,1
960 WF2 Hlučnost WF2              
% 0 20 25 31 39 50 66 80 100
rpm 0 0 875 1090 1360 1730 2310 2760 3500
dBA   30 33,1 37,7 41,8 47,1 55 59,7 65,4

Poznámka k 960 WindForce 2X: vrčivý zvuk motorku i na min. otáčkách, hluboký, pomalá perioda.

960 G1 Hlučnost G1              
% 0 22 25 33 39 50 66 80 100
rpm 0 0 800 1060 1250 1600 2070 2550 3200
dBA   30 31,3 32,2 34,6 39,3 46,9 50,3 57,3

Zatímco GeForce GTX 960 WF2OC i G1 Gaming netrpěla cvrkotem cívek při 3D zátěži (ověřeno uchem takřka na kartě při současně zapnutém testu Unigine Valley), u GTX 960 ITX velmi zblízká jemný cvrkot slyšet je. Oproti zvuku ventilátoru však už zhruba ve vzdálenosti 20 cm od karty zanikne. Ventilátor GTX 960 ITX vykazuje stejný vrčivý zvuk jako dvojice (stejně vypadajících) na WF2OC.

 

Při ponechání automatické regulace vypadala dlouhá souvislá 3D zátěž (zmíněný test/demo Unigine Valley v 1920 × 1080 px s 4× MSAA) GTX 960 ITX v Define R4 takto (1250 ot./min):

Ještě připomenu, že v tak trochu umělé zátěži (extrémní scéna) v Crysis se po chvíli větrák karty v Gelid DarkForce dostal na 45 % (kolem 1400 rpm) a v Define R4 s vypnutým systémovým větrákem vypadalo hodinové hraní War Thunderu takto (max. 1700 rpm):


 

To samé (Unigine Valley v Define R4) s GTX 960 WindForce 2X potom takto:


 

A zde týž test s kartou GTX 960 G1 Gaming:

  

Srovnání s hlučností chladičů DirectCU II, Twin Frozr V a Accelero Twin Turbo III

Hned na začátku musím připomenout, že obě GeForce GTX 970 (MSI Gaming i Asus Strix) trpěly stejným problémem – cvrkotem cívek při 3D zátěži. Cvrkot cívek u GTX 970 byl na hlukoměru zachytitelný v pasivním režimu a v nízkých hladinách otáček. Měření jsem dělal při stejném nastavení jako u výše zmíněných GTX 960, ale hlukoměr mi tehdy před pár měsíci ukazoval jako minimum 30,1 dBA.

Asus Strix GTX 970 DirectCU II           
otáčky relativně [%] 0 10 20 30 35 40 45 50 60 70 80 90 100
otáčky absolutně [rpm] 0 0 0 0 720 990 1250 1460 1832 2140 2340 2610 2880
hlučnost [dBA] 30,1       32,3 35,7 40,4 44,1 48,9 54,6 57,8 59,5 64,1
hlučnost s 3D zátěží [dBA] 32,5       34,2 35,7              
MSI GTX 970 Gaming Twin Frozr V              
otáčky relativně [%] 0 10 20 25 30 35 40 45 48 50 60 70 80 90 100
otáčky absolutně [rpm] 0 0 0 563 690 810 920 1040 1070 1160 1380 1620 1850 2090 2260
hlučnost [dBA] 30,1 0 0   31,1 31,4 33,2 35,3 36,8 37,7 41,8 45,8 51,5 52,8 55,7
hlučnost s 3D zátěží [dBA] 32,6         35,2                  

 

Arctic Accelero Twin Turbo III          
procenta 0 10 20 30 35 40 45 50 55 60 70 80
rpm       660 660 690 900 1140 1320 1500 1860 2160
dBA 30,1     31,5 31,5 31,6 32,4 34,8 37,2 40,4 45,9 49,9

 

Shrnutí a verdikt


Shrnující grafy

Shrnující graf je vytvořen tak, že v každé hře tvoří 100 % (základ) nejlepší výkon a od něj jsou odvezeny další relativní výkony. Takto nemá žádná hra větší váhu. Průměrující grafy jsou samozřejmě značně zavádějící a na rozdíl od předchozích kapitol rozhodně nejsou určeny pro čtenáře, kteří se o problematiku srovnávání grafik zajímají hlouběji. Her je do průměru započítáno ne 21, ale „jen“ 20, neboť ve War Thunder je část karet otestována ve verzi 1.45 a část 1.47.

 

Výkon ve 20 hrách v 1920 × 1080 a 2560 × 1440 px (průměr)

Výkon/cena

Jestli je něco ale opravdu hodně zavádějící, pak jsou to grafy poměru výkon/cena. Lačníte-li ale po nich, nezklameme vás.

Výkon cena v 1920 × 1080 a 2560 × 1440 px (průměr)

Verdikt

Jestli jste čekali stran GTX 960 konečně už nějaký jednoznačný verdikt, tak vás opět zklamu. Ani její nejlevnější varianta nemá tak dobrý poměr výkon/cena, jak bychom si přáli, ale na druou stranu má rozhodně velkou spoustu lákadel a troufám si tvrdit, že pro většinu lidí je v současnosti lepší volbou než podobně naceněný produkt AMD (R9 280 čili v podstatě HD 7950 (hodně) OC).

Gigabyte musíme pochválit za to, že na hry bezesporu prudce použitelnou kartu můžete osadit do opravdu maličkých sestav se zarovnáním na délku desek formátu mini-ITX (17 cm) a že přinejmenším v klidu, při sledování videa a ještě i při nějaké méně náročné hře se chlazení GTX 960 ITX dá označit za tiché. Delší hraní náročnějších her ale už do obýváku nebo ložnice určitě není – aby větrák udržel GPU na rozumných teplotách, pouští se do otáček, kdy je na rozdíl od třeba 960 G1 Gaming výrazně hlučnější. Vrčivý zvuk motorku tomu určitě taky nepřidá.

Zatímco k výkonu pro rozlišení 1920 × 1080 px nelze mít z pohledu konkurence a především po shlédnutí nízkého příkonu karty vážnějších výhrad, ve 2560 × 1440 px už je rozdíl oproti R9 280 OC dost velký. Zde už je GTX 960 OC klidně i o třetinu pomalejší a v takovém případě už asi nikdo nebude hledět ani na veliký rozdíl ve spotřebě. Zvláště, když se v případě R9 280 jedná o provedení Gaming od MSI a chladič Twin Frozr IV si i v zátěži se žhavým Tahiti poradí s nižší hlučností než rozměry přece jen limitovaná GTX 960 od GB.

Aby to ale nevypadalo, že GTX 960 je pro majitele monitorů 1440p nepoužitelně slabá, vytáhnu příklad jedné z nejlépe vypadajících her – War Thunder – na takřka maximální detaily. S tím si třeba ve 1440p poradí (nastavení níže bylo opravdu naprosto plynule hratelné – ověřeno praxí), ve spoustě dalších ale už budete při snaze o zachování rozlišení hledat kompromisy.

  

bitcoin_skoleni

Už na začátku jsem zmínil, že v některých e-shopech tuto kartu pořídíte i s poukazem na plnou verzi hry Witcher 3. Pokud o tuto hru stojíte, pak se asi dost mění pohled na poměr výkon/cena a snadno asi považujete GTX 960 ITX stojící okolo 5500 Kč za hit. A kdo shání něco do malého obývákového PC a přitom překousne ne zrovna tichý chod v náročnějších hrách, ten myslím našel i když netouží zrovna po třetím Zaklínačovi.