Gigabyte GF GTX 760 OC WF3X: vysoký takt, výkonné chlazení, dobrá cena

16. 7. 2013

Sdílet

 Autor: Redakce

Gigabyte GeForce GTX 760 OC: představení a parametry

Další z modelů GeForce GTX 760, kterému se budeme věnovat, je přetaktovaný nereferenční model společnosti Gigabyte s modelovým označením GV-N760OC-2GD.

Gigabyte GeForce GTX 760 OC Windforce 3X

Výrobce má v nabídce ještě dva další modely vybavený výkonnějším chladičem s kovovým krytem – GV-N760OC-2GD (ref. 2.0) a GV-N760OC-4GD se 4 GB paměti a rovněž výkonnější variantou chlazení. Všechny tři karty mají shodné papírové specifikace – základní takt 1085 MHz, přibližná frekvence GPU Boost 1150 MHz a paměti na referenčních 6008 MHz.

Nejprve si připomenem vlastnosti referenční karty a nejbližších příbuzných:

  GeForce
GTX 580
GeForce
GTX 660
GeForce
GTX 670
GeForce
GTX 760
GeForce
GTX 680
GeForce
GTX 770
GeForce
GTX 780
Jádro GF110 GK106 GK104 GK104 GK104 GK104 GK110
Výrobní proces 40 nm 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm
Velikost jádra ~520 mm² 221 mm² 294 mm² 294 mm² 294 mm² 294 mm² 561 mm²
Tranzistorů 3,2 mld. 2,54 mld. 3,54 mld. 3,54 mld. 3,54 mld. 3,54 mld. 7,1 mld.
Stream procesorů 512 960 1344 1152 1536 1536 2304
Takt jádra 772 MHz 980 MHz 915 MHz 980 MHz 1006 MHz 1046 MHz 863 MHz
Takt SP 1544 MHz 980 MHz 915 MHz 980 MHz 1006 MHz 1046 MHz 863 MHz
Takt s boost   1033 MHz 980 MHz 1033 MHz 1058 MHz 1085 MHz 900 MHz
ROP/RBE 48 24 32 32 32 32 48
Texturovacích jedn. 64 80 112 96 128 128 192
Paměť 1536 MB GDDR5 2048 MB GDDR5 2048 MB GDDR5 2048 MB
4096 MB GDDR5
2048 MB GDDR5 2048 MB
4096 MB GDDR5
3072 MB GDDR5
Takt pamětí 4008 MHz 6008 MHz 6008 MHz 6008 MHz 6008 MHz 7010 MHz 6008 MHz
Šířka sběrnice 384 b 192 b 256 b 256 b 256 b 256 b 384 b
Propustnost pamětí 192,4 GB/s 144,2 GB/s 192,3 GB/s 192,26 GB/s 192,3 GB/s 224,3 GB/s 288,4 GB/s
Fillrate (pixely) 37,1 Gpx/s 23,5 Gpx/s 29,3 Gpx/s 31,36 Gpx/s 32,2 Gpx/s 33,4 Gpx/s 41,4 Gpx/s
Fillrate (textury) 49,4 Gtx/s 78,4 Gtx/s 102,5 Gtx/s 94,1 Gtx/s 128,5 Gtx/s 133,9 Gtx/s 165,7 Gtx/s
FLOPS (SP) 1,582 1,881 2,46 2,26 3,09 3,21 3,98
Max. spotřeba 244 W 140 W 170 W 170 W 195 W 230 W 250 W
Délka karty 27 cm 23 cm 24,5 cm 24,5 cm 25,5 cm 26,5 cm 26,5 cm
Shader model 5.0 5.0 5.0 5.0 5.0 5.0 5.0

Karta od Gigabyte má takt jádra navýšený z referenčních 980 na 1085 MHz. Udávaná frekvence GPU Boost se zvedla z 1033 na 1150 MHz (reálná je ale ještě výrazně vyšší). Karta je osazená 2 GB paměti GDDR5, které jsou na kartu z vyšší střední třídy na současné poměry ve hrách tak akorát. Pamětí běží na referenčních 6008 MHz efektivně.

Testovaná karta je osazená firemním chladičem Windforce 3X s plastovým krytem. Oproti dražší verzi Windforce 3X, jejíž kryt je kovový, vypadá obyčejněji. Výhodou je ale lepší vzájemná izolace ventilátorů díky límečku kolem rotoru, které snižuje turbulence a hlučnost karty

Gigabyte GeForce GTX 760 OC Windforce 3X Gigabyte GeForce GTX 760 OC Windforce 3X Gigabyte GeForce GTX 760 OC Windforce 3X Gigabyte GeForce GTX 760 OC Windforce 3X

Zatímco referenční karta má kratičký 17cm plošný spoj a jednoduché chlazení, Gigabyte pro GTX 760 využil návrh hodný highendové karty. Kromě zjevně předimenzovaného plošného spoje a chladiče to znamená i větší rozměry.

Gigabyte GeForce GTX 760 OC Windforce 3X Gigabyte GeForce GTX 760 OC Windforce 3X

Vynikne to zejména při srovnání s GTX 760 od Asusu.

Gigabyte GeForce GTX 760 OC Windforce 3X

Důvodem budou především rozměry chladiče a krytu s trojicí ventilátorů. Samotný plošný spoj má 25,5 cm, kvůli krytu má ale karta celkovou délku 28 cm. Alespoň že výrobce orientoval napájecí konektory do strany, takže za kartou už nemusí zůstat místo pro kabely.

Gigabyte GeForce GTX 760 OC Windforce 3XGigabyte GeForce GTX 760 OC Windforce 3X Gigabyte GeForce GTX 760 OC Windforce 3X Gigabyte GeForce GTX 760 OC Windforce 3X

Plošný spoj je zboku vyztužený kovovým profilem, u podobně dlouhé karty je to nutnost.

Gigabyte GeForce GTX 760 OC Windforce 3X

Chladič, detaily, osazené součástky, příslušenství

Dvouslotové chlazení Windforce 3X patří využívá Triangle Cool – masivní hliníkový blok nad grafickým čipem, který má usměrňovat proudění vzduchu z ventilátorů a také pomáhá účinněji rozvádět teplo do žebrování.

Gigabyte GeForce GTX 760 OC Windforce 3X

Blok je poskládaný z hliníkových trojúhelníků stažených dvojicí šroubů. Skrz celý pasiv včetně hliníkového bloku prochází trojice 8mm heatpipe. Nad grafickým čipem jsou mírně zploštělé a v přímém kontaktu s GPU.

Gigabyte GeForce GTX 760 OC Windforce 3X

Pasiv shora ofukuje trojice axiálních ventilátorů s rotorem o průměru 74 mm. Ventilátory nejsou nasměrované kolmo na plošný spoj, ale jsou mírně nakloněné tak, aby foukaly spíše směrem od základní desky.

Gigabyte GeForce GTX 760 OC Windforce 3X

Nejlépe je to vidět na fotografii při pohledu přímo zezadu, kromě naklonění venitlátorů je vidět i klínovitý profil žebrování. Žebrování zabírá většinu prostoru pod krytem.

Gigabyte GeForce GTX 760 OC Windforce 3X Gigabyte GeForce GTX 760 OC Windforce 3X Gigabyte GeForce GTX 760 OC Windforce 3X Gigabyte GeForce GTX 760 OC Windforce 3X

Na kartě jsou opět paměti GDDR5 od společnosti SK Hynix, podle označení H5GQ2H24AFR R0C jde o 2Gb čipy s propustností 6 Gb/s při napětí 1,5 V (tomu odpovídá údaj 6000 MHz efektivně).

 

O řízení napájení se stará známý Richtek RT8802A s podporou až pěti napájecích fází.

Gigabyte GeForce GTX 760 OC Windforce 3X

Dva konektory pro SLI jsou u GTX 760 standardem, lze je využít pro propojení dvou a více karet. Stačil by ale i jeden, multi-GPU ze tří nebo čtyř karet dává smysl až u nejvýkonnějších modelů, kde už se k vyššímu výkonu jinak dopracovat nedá.

Pro přídavné napájení pak slouží kombinace šestipinového a osmipinového konektoru. Podle specifikací to stačí i na kartu se spotřebou 300 W. U nepřetaktované referenční karty jsou dva šestipiny a Nvidia uvádí TDP 170 W.

Gigabyte GeForce GTX 760 OC Windforce 3X Gigabyte GeForce GTX 760 OC Windforce 3X

Příslušenství

Pro testy jsme dostali předprodukční vzorek přímo od Gigabyte, který byl bez příslušenství. Kromě běžného příslušenství (viz recenze na Hardocp, podle které by v něm mělo být instalační médium, instalační... leták a dvě napájecí redukce ze dvou 4pinových molexů na 8pin PCIe power a na 6pin PCIe power) nabízí naše obchody karty pohromadě s kupónem na plnou verzi připravovaného Tom Clancy's Splinter Cell Blacklist.

Testovací sestava, metodika

Testovací sestava

Jako testovací platforma posloužila základní deska Gigabyte X79-UD5 s BIOSem F10. Procesor je šestijádrový Core i7-3960X s TDP 130 W, který je přetaktovaný na 4,2 GHz při 1,36 V. Asistuje mu 16GB kit operačních paměti DDR3 od Kingstonu.

  • základní deska: Gigabyte X79-UD5
  • procesor: Core i7-3960X (deaktivovaný HTT, C1E, EIST), 4,2 GHz na 1,36 V
  • chladič CPU: Noctua NH-D14
  • paměti: 4× 4 GB Kingston DDR3 KHX2133C11D3K4/16GX
  • zdroj: Enermax Revolution 85 ERV920EWT-00, 920 W
  • pevný disk: Intel SSD 510 (250 GB)
  • skříň: Gelid DarkForce
  • operační systém: Windows 7 x64

Testovací sestava na grafické karty

Testovací sestava na grafické karty

Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty

Testy hlučnosti

Hlučnost grafických karet měřím samostatně na speciální sestavě, která vznikla jen kvůli tomuto účelu. Podrobnosti o ní najdete v článku Ze zákulisí: nové sestavy pro měření grafik a hlučnosti. Sestava je osazená SSD, o chlazení dvoujádrového Athlonu se stará chladič Noctua NH-C14, která během měření hlučnosti chladí procesor jen pasivně. Jediným aktivním zdrojem hluku u sestavy při měření je tak tichý zdroj Enermax s ventilátorem běžícím na přibližně 600 ot./min. Abych hluk jeho ventilátoru co nejvíc izoloval od grafické karty, je záměrně umístěný až za základní deskou.

testovací sestavy 4 testovací sestavy 5 testovací sestavy 6 testovací sestavy 7
testovací sestavy 17 testovací sestavy 18 testovací sestavy 19 testovací sestavy 20

Při měření na grafické kartě nastavím otáčky, které jsem zjistil ze zátěžových testů naměřených na herní sestavě a změřím samostatně hlučnost grafické karty. Protože je většina karet (hlavně bez zátěže) tišší než samotná testovací sestava pro měření výkonu, je to jediná možnost, jak se vyhnout zkreslení výsledků systémovými ventilátory a ostatními aktivními prvky chlazení.

Ovladače a karty pro srovnání

Ve srovnání najdete karty, které jste mohli vidět v recenzích na Extrahardware.cz. Na jakých ovladačích byla karta testovaná zjistíte z podrobnějších informací, které se zobrazí v rámečku v grafech po najetí na příslušný datový pruh.

V porovnání najdete Radeon HD 7970 s taktem 1100/6000 MHz. Jde o referenční kartu z první várky, která je na dané frekvence přetaktovaná (limit PowerTune byl nastavený na +20 %, a kvůli stabilitě bylo napětí GPU zvýšené na 1,2 V). Karta se při tomto nastavení vůbec nepodtaktovávala, může být tedy i výkonnější než reálný Radeon s obdobnými takty, u kterého do výkonu bude zasahovat řízení spotřeby PowerTune a automatické přetaktování PowerTune Boost.

 

 

Aliens vs. Predator, Battlefield 3

Aliens vs. Predator

Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:

 

Battlefield 3

Battlefield testuji s maximální úrovní detailů, výjimkou je pouze deaktivované vyhlazování MSAA, který kvůli náročnosti enginu zvládají rozumně jen nejvýkonnější karty. Vyhlazuje se tedy pouze pomocí FXAA. Testuje se 70 s dlouhý úsek po začátku druhé mise Operation Swordbreaker po vystoupení z transportéru.

Crysis Warhead, Crysis 2

Crysis Warhead

K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.

Crysis 2

V prvních dvou grafech je v singleplayeru měřeno prvních 60 sekund z mapy Alien Vessel, ve druhém pak 105 s z mapy City Hall.

 

Hra má doinstalovaný patch s podporou DirectX 11 a hires pack textur. Detaily jsou nastavené na maximum.

Max Payne 3, Metro 2033

Max Payne 3

Také Max Payne 3 je testovaný stejnou metodikou jako ve srovnání výkonu grafických karet. Téměř všechna nastavení jsou na maximu, výjimkou je snížené rozlišení map pro stíny (s nejvyšší kvalitou stínů by nebylo možné měřit v rozlišení 2560 × 1600 bodů karty s 1 GB paměti). Z obdobného důvodu a také kvůli velkým nárokům na výkon karet je deaktivované náročnější vyhlazování MSAA, hrany jsou vyhlazované pouze pomocí FXAA..

Výkon měřím FRAPSem po dobu 38 sekund ve dvou náročných lokacích – na druhém checkpointu z páté kapitoly a na druhém checkpointu ze sedmé kapitoly.

" width="640" height="180" frameborder="0">

 

" width="640" height="180" frameborder="0">

 

Metro 2033

Testování v Metro 2033 doznalo oproti dřívější metodice jednu podstatnou změnu. Hru už netestuji ručně, ale pomocí vestavěného benchmarku.

Nastavení odpovídá velkému srovnání 16 grafických karet. Testuji v nabízené lokaci Frontline. V Metro 2033 netestuji nejnáročnější nastavení, jak již psal ve velkém srovnání 16 karet Mirek, MSAA je spíše na škodu (ve hře rozmazává tak, jakoby šlo o nějaký postprocessing filtr a ne běžný multi-sampling) a tudíž používám pro změnu zase skoro neznatelné AAA. Vypnuta je výkon neskutečným způsobem žeroucí funkce DOF (Depth Of Field, hloubka ostrosti), jelikož to podle diskuzních fór nejspíše pro hratelné snímkové frekvence udělá většina lidí.

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark, World in Conflict

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark

Nastavení testu je shodné s předcházející metodikou, liší se pouze v tom, že už nadále testuji pouze dvě náročnější nastavení.

Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).

World in Conflict

Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.

Chování GPU Boost 2.0, přetaktování, spotřeba (příkon)

Chování GPU Boost 2.0

Tentokrát se obejdeme i bez grafů. Jak u limitu pro teplotu, tak u limitu spotřeby, má karta obrovskou rezervu.

Výrobce řízení spotřeby tedy v podstatě odstavil, karta běží soustavně na maximálním výkonu a její chování se tak hodně podobá starším modelům bez GPU Boost. Po spuštění zátěže prostě nasadí maximální takt 1202 MHz (omezený jen napětím jádra 1,2 V) a na těchto hodnotách zůstává. Po ustálení zátěže v Crysis byla výsledkem grafu rovná čára na následujících hodnotách:

  • Využití GPU: 99-100 %
  • Takt GPU: 1201 MHz
  • Napětí GPU: 1,2 V
  • Power (limit TDP): 64 %
  • Teplota GPU: 66 °C
  • Dosažené limity: Voltage, OV max

Výsledná pracovní frekvence je tedy asi o 50 MHz vyšší než udávaných 1150 MHz, další zvedání výkonu omezilo dosažení limitu maximálního pracovního napětí (1,2 V, stejně jako je hodnota maximálního přípustného limitu pro navýšení napětí při přetaktování).

Přetaktování

Protože karta už v základu běžela na maximálním napájecím napětí a u dalších dvou limitů (teplota a spotřeba) byla stále velká rezerva, kartu šlo přetaktovat jen navýšením offsetu pro GPU a paměti. Karta nakonec ustála delší zátěž (kolem hodiny v Crysis) s GPU nastaveným na 1258 MHz (výše už nebyla dlouhodobě stabilní). Ve srovnání s referenční kartou je to solidní nárůst výkonu, proti továrnímu přetaktování už si ale bohužel tak výrazně nepolepšíte.

 

Paměti šly nahoru o něco ochodtněji. Karta vydržela dlouhodobější zátěž s offsetem +700 MHz (kolem 7400 MHz efektivně)

Měření spotřeby

Protože nás zajímají především rozdíly mezi jednotlivými kartami, pro zmenšení chyby měření a snížení vlivu procesoru jsou v BIOSu deaktivované úsporné funkce procesoru (ten je navíc přetaktovaný). To kdybyste se divili, proč se jinde dostávají bez zátěže k hodnotám kolem 60 W, zatímco naše sestava jde daleko přes 100 W. Samotná sestava bez grafické karty by měla mít bez zátěže spotřebu kolem 115 W.

Spotřeba v úsporném režimu monitoru

V úsporném režimu obecně vítězí Radeony zásluhou technologie ZeroCore, režimu, ve kterém by spotřeba Radeonů HD 7000 měla být nižší než 3 W. Záměrně říkám že měla, protože při rozdílech naměřených mezi jednotlivými Radeony je zřejmé, že se všechny do deklarovaného 3W limitu v ZeroCore vejít nemohly.

Spotřeba ve Windows

Naměřená hodnota odpovídá spotřebě počítače při nečinnosti, kdy je zobrazená pouze pracovní plocha systému. Naměřená hodnota odpovídá „práci“ v systému Windows 7, který má (z ryze praktických důvodů) vypnuté rozhraní Aero.

Spotřeba při intenzivní zátěži v Crysis

V následujícím grafu je spotřeba celé sestavy v náročné statické scéně v Crysis. Grafické karty v ní dosahují vyšší spotřeby i zahřívání než při běžném hraní, zřejmě nemají daleko k maximální hodnotám, na které u grafické karty při běžném hraní dá vůbec dostat.

Nejde o jedinou špičkovou hodnotu, kterou zaznamenal wattmetr, jak se to často pro usnadnění v testech měří, ale o průměrnou hodnotu spočítanou ze zhruba minutového úseku měřeného po 15–60 minutách zátěže, kdy je celý počítač dostatečně prohřátý a ustálí se teplota karty i ostatních komponent a s tím i spotřeba.

Při běžném hraní, kde není grafické jádro tolik vytížené a karty se tak nezahřívají, mohou být rozdíly mezi kartami odlišné.

Některé karty s automatickým řízením spotřeby nebo přetaktování mohou při vyšší zátěži narazit na nastavené limity spotřeby či teploty a následně snížit takty. Potom se bude naměřená spotřeba ve srovnání s ostatními kartami jevit lepší, než by tomu bylo u porovnání při nižší zátěži.

Spotřeby u testované karty

Bez zátěže karta ničím neporušuje dobré mravy. V zátěži je hlavně v porovnání s referenční GTX 770 a GTX 780 ale spotřeba zatím testovaných nereferenčních GeForce GTX 760 dost vysoká. Je to dáno tím, že karty částečně kompenzují horší parametry jádra vyššími takty (a kvůli nim je nastaveno i vyšší napětí) a běží téměř na maximu svých možností, zatímco referenční karty běžely naopak u spodní hranice rozsahu automatického přetaktování GPU Boost (úroveň přetaktování snižovaly kvůli dosažení teplotního limitu). Ale i na nízkých taktech je GTX 770 a zejména GTX 780 proti přetaktovaným GTX 760 podstatně výkonnější, zatímco spotřeba se liší jen minimálně.

V následujícím grafu je vypočtený poměr výkon/watt ze stejné scény. Číslo je to jen přibližné, vychází z odhadované spotřeby karty (tu jsem dostal odečtením spotřeby sestavy s jedním zatíženým jádrem od spotřeby celé sestavy) a vyjadřuje, kolik W si vyžádá jeden snímek za sekundu. Nižší hodnoty jsou lepší. Opět připomínám, že jde o situaci při intenzivním vytížení grafické karty náročnou scénou a v méně náročných situacích jsou rozdíly menší.

Důsledkem naměřené spotřeby GTX 760 jsou i výrazně horší poměry watt/výkon při vysoké zátěži, než je tomu u referenční GTX 770 a 780. Neznamená to, že by poměr výkon/watt byl u GTX 760 špatný, naopak – odpovídá většině karet. Jsou to referenční GTX 770 a GTX 780, které kvůli zásahu GPU Boost 2.0 spotřebou výrazně vybočují.

Teploty, otáčky ventilátoru, hlučnost

Teplota grafického čipu

Teplota grafického čipu je údaj získaný ze senzorů pro monitoring grafické karty. Hodnoty berte spíše jako orientační, diagnostické utility se spoléhají na informaci, kterou jim předá samotná karta a ta nemusí odpovídat reálné teplotě GPU. Ze zkušeností s jinými komponentami víme, že diagnostika dokáže tyto hodnoty přikrášlit a občas naměří i nižší hodnoty než je teplota okolního vzduchu. Proto bych nedoporučoval přinejmenším vzájemně srovnávat hodnoty naměřené na různých GPU.

S teplotami čipu bez zátěže nebývá problém, přesto může být tento údaj zajímavý. Pokud je karta i bez zátěže hlučná a teplota GPU je přitom nízká, svědčí to o nevhodném nastavení regulace otáček (karta je hlučnější, než by při lépe zvládnuté regulaci mohla být).

Teplota grafického čipu v zátěži by se určitě neměla dostat přes 100 °C. Už při teplotách přes 90–94 °C ale začínají nějaké karty výrazně snižovat takt jádra nebo roztáčet ventilátory na plný výkon.

Specialitou jsou karty s GPU Boost 2.0, jejichž regulace karty automaticky přetaktovává tak, aby teplota GPU nepřesáhla nastavenou hodnotu (standardně 80 °C). V případě, že je u karty s GPU Boost 2.0 naměřená hodnota 80 °C, s velkou pravděpodobností narazila na cílovou hodnotu a snížila úroveň přetaktování.

Teploty u testované karty

Teplota bez zátěže je prakticky ideální, jádro se drží na nízkých 36 °C, přičemž ventilátory běží na prakticky neslyšných 930 ot./min.

Extrém je to ale v zátěži. Ventilátory totiž chladí jádro na velmi nízkých 66 °C. Bohužel při tom nejsou zase tak tiché, takže to není něco, čím by karta dělala radost.

Otáčky ventilátoru

Protože ne všechny karty používají stejně koncipované chladiče a zejména stejně velké a stejně výkonné ventilátory, nemá samotné porovnávání otáček ventilátorů valný význam. Údaje v tomto grafu slouží pouze jako doplnění pro měření hlučnosti.

Radiální (odstředivé) ventilátory s lopatkami po obvodu, které se nejčastěji používají u výkonnějších referenčních karet, bývají na stejných otáčkách hlučnější než chladiče s axiálními ventilátory.

Dále platí, že karty s jedním ventilátorem bývají i při podobné hlučnosti na poslech snesitelnější než karty se dvěma či třemi ventilátory. Důvodem není jen větší průtok vzduchu a vyšší aerodynamický hluk. Pokud jsou na chladiči vedle sebe dva ventilátory, v místě, kde sousedí, ženou jejich lopatky vzduch proti sobě a vzájemně se přibržďují. Kvůli tomu může hluk vydávaný kartou kolísat, což člověk vnímá hůř než stabilní hladinu hluku.

Ventilátory testované karty

Bez zátěže ventilátory běží na nízkých 930 ot./min při 20 % výkonu, tedy níže než je spodní hranice rozsahu při manuální regulaci (to je 25 % a 1110 ot./min). Ale ani na těch 25 % výkonu ventilátory v počítači nejspíš vůbec neuslyšíte (30,5 a 30,8 dBA)

V zátěži se ventilátory dostaly na 52 % výkonu a už ne zrovna tichých 2310 ot./min (40,6 dBA).

Do maxima to má ale pořád ještě hodně daleko, při 100 % výkonu se dostanou na ~4400 ot./min při hlučnosti 58,4 dBA¨.

Hlučnost grafické karty

Co se hlučnosti týká, pamatujte, že se nedá ohlížet jen na údaj naměřený hlukoměrem, ale liší se i charakter zvuku, který chladič vydává. Hlučnější chladič s vyrovnaným hlubším tónem může být snesitelnější než tišší chladič, u kterého kolísají otáčky nebo který vydává vyšší tón.

U velmi nízkých hodnot (zhruba pod 33 dBA) už nejsou rozdíly mezi jednotlivými kartami příliš podstatné, znát jsou snad jen během nočního klidu a na krátkou vzdálenost. Kartu navíc s velkou pravděpodobností je přehluší některý ze systémových ventilátorů, ventilátor ve zdroji počítače, ventilátor na chladiči procesoru nebo otáčení ploten u klasického pevného disku.

Pamatujte také na to, že dBA je logaritmická jednotka. Vzájemné poměry pruhů v interaktivních grafech ani údaje v procentech neodpovídají rozdílům hlučnosti v praxi (jednoduše řečeno karta se 60 dBA není jen dvakrát hlučnější než karta se 30 dBA).

Hlučnost testované karty

Bez zátěže je hlučnost karty vynikající, s velkou pravděpodobností ji ve vašem počítači přehluší i velmi tiché systémové ventilátory, zdroj nebo pevný disk. Ale to už není u nereferenčních karet s axiálními ventilátory nic neobvyklého.

V zátěži je tomu jinak. Možná se vám bude zdát divné, proč za něco takového kartě spílat, když mezi porovnávanými výkonnými kartami patří výsledek k těm nejlepším. Ano, výrazně překonává referenční kartu s radiálním ventilátorem či kartu od EVGA.

Ale jinak není výsledek o moc lepší než u referenčních GeForce GTX 780 či GTX 770 (a ty jsou podstatně výkonnější), a je podstatně horší než u GTX 760 s Twin Frozr IV od MSI a karta je dokonce výrazně hlučnější než MSI GTX 780 Gaming (její ventilátory běžely na 1560 ot./min při 36,7 dBA).

Jediný problém je ale v tom, že ventilátory běží na vysokých 2300 ot./min (a při teplotě GPU 66 °C je tak karta nejspíš zbytečně hlučnější).

Cena a shrnutí výkonu

Ceny

Ceny jsou vybrané z některých velkých českých počítačovch e-shopů (Alfa Computer, Alza, Czech Computer), jde pokud možno o nejlevnější dostupné modely. Karty, které se už neprodávají, mají poslední ceny, za které byly k mání.

Protože cenu hledáme především kvůli porovnání poměru cena/výkon s nejvýhodnějšími kartami, které jsou ve stejnou dobu dostupné, nemusí odpovídat konkrétním testovaným modelům, ale může jít o levnější kartu na obdobných taktech.

Karta od Gigabyte patří k těm nejlevnějším nereferenčním modelům, v kombinaci s vysokým taktem tak můžeme čekat výborný poměr cena/výkon.

Průměrný výkon

U každé hry počítáme celkový průměr ze všech měření, který následně započítáváme do celkového průměru. Každá hra je tedy v celkovém výsledku započtena stejnou vahou. Protože porovnáváme nejvýkonnější karty, z celkového průměru jsem tam, kde u her testujeme více nastavení detailů (nemyslím tím rozlišení), vypustil méně náročná nastavení, která používáme pro porovnávání slabších karet.

Jako základ, od kterého se počítá výkon dalších karet, slouží vždy nejvyšší skóre dosažené u všech testovaných karet.

U nejvýkonnějších karet musím upozornit na to, že v některých testech už dochází k horšímu škálování – karty  už nejspíš brzdí výkon procesoru.

Poměr cena/výkon

Poměr cena/výkon je výborný stejně jako u ostatních GTX 760, jedna z mála výkonnějších karet, které nové GeForce konkurují, je Radeon HD 7870 XT. Ale tam za ušetřenou pětistovku a přívětivý poměr cena/výkon zaplatíte mnohem vyšší spotřebou (+40 W).

Závěrečné shrnutí

Podobně jako u ostatních modelů s Windforce 3X Gigabyte evidentně upřednostnil nastavení, při kterém karta běží na vysokých taktech a s vysokým výkonem ventilátoru na úkor provozních vlastností.

Pokud jste kapitoly s provozními vlastnostmi prošli, vytušíte, že kartu především nepochválím za hlučnost v zátěži. Není sice výrazně hlučná, mezi rychlými kartami patří spíše k těm tišším, ale v recenzích jsme už měli obdobně výkonné a přitom mnohem tišší karty (a dokonce i o dost výkonnější a přitom tišší). Ventilátory běžící na 2300 ot./min kvůli tomu, aby jádro běželo na 66 °C, to je jednoduše plýtvání potenciálem chladiče. Ale vyšší otáčky jsou snad jen důsledkem nevhodně nastavené regulace a ne nutností (kvůli ofukování dalších součástek).

Kombinace velmi nízkých teplot a vysoké rychlosti ventilátorů mě přinutila vyzkoušet ještě, co se stane, pokud regulaci otáček nastavím po svém. Křivku pro regulaci jsem v Afterburneru nastavil takto:

S tímto profilem pro ventilátor se kartě povedlo dosáhnout v Crysis pro GPU ideálních 77 °C (tzn. stále maximální takt) při nízkých 1410 ot./min (při těchto otáčkách se hlučnost pohybuje jen kolem velmi tichých 32,8 dBA).

Nevýhodou bylo, že už se docela dost zahříval plošný spoj (v místě napájecí kaskády na zadní straně kaskády jsem naměřil 96 °C, zatímco při standardních 2300 otáčkách to bylo jen 84 °C). Ideálním kompromisem tedy bude nastavení někde kolem 1600-1800 ot./min. Můžete také zůstat na velmi nízkých otáčkách a snížit limit maximální spotřeby karty. Tím se sníží takt a napětí GPU a s tím i spotřeba a zahřívání karty při nevelkém poklesu výkonu (100 MHz dolů sníží výkon asi o 4 %, přičemž spotřeba klesne o 10 %). Ale hledání ideálního nastavení a regulací už by vydalo na samostatný článek.

 

Karta od Gigabyte se tedy teoreticky může měřit i s výbornou MSI GTX 760 Gaming, ale až po manuální úpravě regulace. Ale to by se dalo říct i o řadě dalších karet, které jsem kritizoval právě za kombinaci nízkých teplot GPU a vysokých otáček ventilátoru.

Výhodou konkurenční GTX 760 také je, že kartu takto nastavil už sám výrobce a měl by ručit za to, že to karta minimálně po dobu záruční lhůty přežije, zatímco u Gigabyte by reklamace v takovém případě uznána být neměla.

S novým modelem GeForce se už brzy minimálně na nějaký čas rozloučíme, ságu s podtitulem GTX 760 uzavřeme už brzi recenzí modelu od Asusu.

Asus GeForce GTX 760 DirectCU II

 Asus GeForce GTX 760 DirectCU II

Gigabyte GeForce GTX 760 OC Windforce 3X

+ výkon
+ cena
+ cena/výkon
+ výrazné přetaktování od výrobce
+ velká rezerva chladiče
+ i v hůře chlazených skříních udrží GPU hluboko pod 80 °C
+ bez zátěže extrémně tichá

bitcoin_skoleni

± bohaté možnosti nastavení i rezervy, říká si o vyladění na míru

− rozměry karty
− složitější ladění výkonu
(obecně u karet s GPU Boost)
− malá rezerva pro přetaktování GPU (oproti továrnímu OC)
− v zátěži hlučnější (lze regulovat manuálně)
− podstatně horší poměr výkon/watt než referenční GTX 770/780