GM200 je prý čistě herní GPU, není stavěno na FP64. Tesla zůstane u Keplera

31. 12. 2014

Sdílet

 Autor: Redakce

Sotva jsme si odbyli lehce divokou zvěst o tom, že AMD začne v novém roce vyrábět GPU na stejném procesu, na kterém produkuje APU Kaveri, je zde další překvapivá novina ze světa grafických karet. Tato se ale týká tábora zeleného, a sice čipu GM200, který Nvidia chystá coby výkonnější navázání na GPU GM204. Čipu GM200 jsme říkali „velký Maxwell“ a počítali jsme s tím, že naváže na roli velkého Keplera GK110. Zdá se ale, že by to mohlo být jinak.

Podle webu KitGuru totiž Nvidia na tiskové konferenci v Japonsku sdělila, že pro výpočetní užití v sektoru HPC architekturu Maxwell vůbec nehodlá nasazovat. Karty Tesla místo toho bude dál stavět jen na Keplerech (GK110) a zřejmě je posléze inovuje až čipy z následující generace Pascal. Důvodem je to, že Maxwelly nejsou stavěné na patřičný výkon při výpočtech s dvojitou přesností. Mají pro ně toliko základní podporu, takže rychlost těchto operací je jen zlomkem běžné kapacity GPU. To o čipu GM204 samozřejmě není nic nového, víme to od uvedení. Podle KitGuru se ale toto omezení má týkat i velkého Maxwella. Ani ten údajně nemá silnější podporu pro FP64 – běží na něm pomalu jako na GM204 a GM107.

GPU GM204 s architekturou Maxwell

Je-li tato zvěst pravda (potvrzeno to odnikud nemáme), pak se zřejmě Nvidia rozhodla karty pro výpočetní nasazení inovovat s delším životním cyklem. Na rozdíl od herních grafik je tento segment trhu menší, ale také vyžaduje striktnější validaci a větší spolehlivost. Tesla K80 vyšla jen nedávno, a pokud je nová architektura Pascal třeba jen rok a půl vzdálená, nevyplatí se už asi mezitím pro karty Tesla produkovat a ladit ještě další GPU. GM200 by tím pádem vysoký výkon v dvojité přesnosti nepotřebovalo a Nvidia by ho v rámci „racionalizace“ mohla obětovat.

 

 

Optimální pro hry?

Někoho by tato zvěst či drb mohla svádět k tomu, považovat GM200 za méněcenný čip, jelikož je u něj část funkcionality nevyhovující. Možná tomu ale bude úplně naopak. Tuto zprávu lze číst i tak, že GM200 bude místo nevyhraněného všeuměla čipem plně optimalizovaným pro hry. Ona podpora pro rychlé zpracování výpočtů s dvojitou přesností má totiž svou cenu: stojí mnoho tranzistorů a návrhu může teoreticky i zvyšovat spotřebu. Přitom výpočty s dvojitou přesností doma jen stěží využijete a ve hrách se neuplatňují už vůbec. Pro herní GPU jsou tedy jen přítěží (postihlo to například první Fermi – ve FP64 velmi rychlé, jinak ale na svou dobu příliš nenažrané).

Geforce GTX 480

Pro GPU, které je určené pro hraní her, je efektivnější hardware pro FP64 nemít či jej zahrnout jen v omezené míře. Pokud by GM200 měl jen takový výkon ve dvojité přesnosti, jako mají menší Maxwelly (výkon je 1/32 rychlosti v jednoduché přesnosti), vlastně by to mohlo znamenat, že bude efektivněji běžet v herních zátěžích. Ušetřené tranzistory bude totiž místo toho možno vrazit do standardních stream procesorů či texturovacích a rasterizačních jednotek.

ICTS24

Proti GK110, které bylo na výpočetní zátěže plně vybaveno, by tak GM200 mohlo být podstatně lepším GPU na hraní. A o to nám u grafických karet ještě pořád jde nejvíce. AMD mívá u vrcholových GPU (Tahiti, Hawaii) výkon v dvojité přesnosti vysoký, možná se ale ukáže, že z hlediska herní grafiky je výhrou na něj rezignovat.

Zdroj: KitGuru