Hlavní navigace

Google bude čelit další pokutě. Evropská komise vynese verdikt nad reklamním monopolem

18. 1. 2019

Sdílet

 Autor: Redakce

Evropská komise v roce 2010 zahájila vyšetřování Googlu kvůli zneužívání dominantního postavení hned v několika oblastech. Vleklý spor začal vrcholit předloni. Komise Googlu uložila pokutu ve výši 2,42 miliardy eur kvůli zvýhodňování vlastních služeb ve vyhledávači. Loni pak přisadila rekordní ve výši 4,34 miliardy eur kvůli protisoutěžnímu chování jeho Androidu na trhu s chytrými mobily. Podle listu Bloomberg by měl Google v EU během nadcházejících týdnů utržit třetí ránu. Komisařka Margrethe Vestagerová prý oznámí verdikt a pokutu v případě zneužívání reklamního systému AdSense. V roce 2016 Komise dospěla k předběžným závěrům, že Google brání stávajícím i potenciálním konkurentům včetně ostatních poskytovatelů vyhledávacích služeb a online inzertních platforem ve vstupu na trh s online reklamou. Pokud chtěli provozovatelé stránek nasadit AdSense na vlastní web, museli souhlasit s diskriminačními podmínkami. EK konkrétně kritizovala tyto body:

  • exkluzivita: třetí strany nesmí používat kontextovou reklamu pocházející od konkurentů společnosti Google,
  • přednostní umístění minimálního počtu kontextových reklam: třetí strany musí od Googlu odebírat určitý minimální počet kontextových reklam a rezervovat pro ně na svých stránkách s výsledky vyhledávání to nejprominentnější umístění. Nad kontextovou reklamou Googlu nebo vedle ní navíc nesmí být umístěna konkurenční reklama,
  • právo autorizovat konkurenční reklamu: třetí strany jsou povinny vyžádat si svolení Googlu s jakoukoliv změnou ve zobrazení konkurenční kontextové reklamy.

Jaký bude verdikt a případné penále, to nevíme. Částka ale pravděpodobně nepřevýší dvě udělené pokuty, protože od zahájení vyšetřování Google některá pravidla upravil a navíc již vliv AdSense oslabil. Komise ani Google nechtěly spekulace komentovat.