Google ukázal krásnou budoucnost, ale nechtěně i její nástrahy

14. 5. 2019

Sdílet


Konference I/O nepatřila jen novému Androidu 10 či Pixelům. Hlavním motivem akce byla stejně jako loni umělá inteligence. Počítačový software se učí myslet a jednat jako lidé, aby nám mohl pomáhat a zjednodušovat život. Hezkou vizi soužití člověka a počítače Google prezentoval na několika praktických scénářích.

Nákup bez klikání

Pamatujete si na technologii Duplex, kdy Assistant dokázal zavolat ke kadeřnici nebo hotelu a domluvit za vás termín? Stejný princip nemusí fungovat jen u telefonních hovorů, ale i na webu. Právě tam Duplex zamíří letos. Google svého virtuálního robota naučí pracovat s e-shopy nebo online rezervačními systémy. Vy mu řeknete, co chcete koupit nebo kam se chcete objednat a Assistant na daném webu sám provede potřebné vyhledávání, přidávání do košíku a přípravu objednávky, aniž byste sami museli na něco klikat.

A když už mermomocí budete něco hledat vy sami, Google se pokusí výsledky vizualizovat. Pomocí 3D modelů, rozšířené reality a mobilu s foťákem vám na displeji v reálném prostředí například ukáže, jak velký je žralok. Protože zná jeho míry a vyzná se ve vašem okolí, na displeji bude skutečně vypadat větší než vaše auto. A když si budete chtít koupit boty nebo novou pohovku, ukáže vám produkt ze všech stran, a navíc opět zasazený do reálného prostředí.

Assistant pomůže také s výběrem jídla v restauraci. Když budete v cizině, přeloží vám jídelní lístek. Vyznat se v něm ale může být problém i v mateřské zemi. K názvům jídel tak Google vyhledá i relevantní fotky. A pokud bude mít k dispozici dostatek informací, prozradí rovněž recenze ostatních návštěvníků.

Ještě lepší navigace

V rozšířené realitě bude fungovat také navigace v mapách. Tzv. Visual Positioning System ukáže navigační šipky přímo v ulici a poradí, za kterým domem máte zahnout. Místo šipek vás může ulicemi provázet virtuální postava. A když projdete kolem podniku, Google na displeji rovnou ukáže detaily, recenze atd.

AR navigace je určena zejména pro pěší, v autě na podobné blbinky není čas. Motoristé však nepřijdou zkrátka. Po Google Mapách se Assistant dostane i do aplikace Waze. Tu tak při jízdě bude možné ovládat pomocí hlasu. A naopak hlas Assistanta vám řekne, že tamtudy byste jet neměli, protože se tam čerstvě srazila auta a doprava stojí. Zkrátka více koukání před vůz, méně na displej. Tam ostatně ani nemusí být mapa, ale speciální navigační dashboard, viz video.

Assistant se také bude umět vzdáleně připojit k autu, takže už z domova půjde dopředu nastavit teplotu, zkontrolovat palivo v nádrži nebo ověřit, jestli je vůz zamčený. V nadcházejících měsících by to mělo fungovat s vozy Hyudai (systém Blue Link) a Mercedes (Mercedes me connect).

Assistant i offline

Až doposud Google Assistant vyžadoval neustálé připojení k internetu. V budoucnu se to změní. Firma tvrdí, že současný jazykový engine starající se o rozpoznávání hlasu a interpretaci příkazů zabere 100 GB, takže logicky musí být uložen ve vzdáleném cloudu. Google již ale dokázal model optimalizovat tak, aby měl jen po 500 MB, takže jej půjde stáhnout do mobilu.

https://www.mixcloud.com/Cnews/cnews-fm-241-google-otitulkuje-naši-realitu-microsoft-je-open-source/

Assistant by díky tomu mohl běžet offline, což zkrátí reakční dobu až desetinásobně. V řadě případů samozřejmě připojení bude nadále potřebné, protože Assistant bude něco vyhledávat na internetu. U příkazů typu „nastav budík na šest ráno“ se však bez něj obejde.

Pokud se ptáte na dostupnost Assistanta v češtině, tak nic bližšího stále nevíme.

Počítače mluví za člověka

Všichni velcí hlasoví asistenti (nejen ten od Googlu) až doposud počítali s tím, že je budou ovládat zdraví lidé. Google ale vidí velký potenciál přizpůsobit systémy tak, aby jeho Assistant stejně dobře posloužil i těm s různými hendikepy.

Do Androidu se například dostane funkce Live Relay, díky níž budete moci telefonovat i beze slov. Druhá strana bude mluvit a Assistant bude slova přepisovat do textové podoby. A naopak vy budete psát zprávy, které Assistant řekne druhé straně. Scénářů, kdy tohle použijí zdraví lidé, asi nebude mnoho. Například byste v práci/škole nemohli mluvit ani si odskočit, zatímco volající zase sedí v autě a nemůže číst a psát. Na druhou stranu ale Live Relay může pomoci těm, kteří ztratili sluch nebo po tracheostomii nemohou mluvit. Nebo jsou tak postižení již od narození. Nesmíme zapomínat ani na to, že Google může hovory v reálném čase rovnou překládat do jiných jazyků…

V Projectu Euphonia si zase Google dal za cíl, aby Assistant rozuměl i lidem s vadou řeči. Momentálně se učí anglicky s lidmi s ALS (amyotrofická laterální skleróza), což je neléčitelné neurologické onemocnění, kterým podleli Stephen Hawking nebo bývalý premiér Stanislav Gross. Výzkum prý pomůže i při analýze hlasu s jinými vadami.

V dalším projektu nazvaném DIVA se Google rovnou snaží Assistanta přizpůsobit lidem, kteří vůbec nemohou mluvit. Za výzkumem stojí jeden italský vývojář, jehož bratr trpí Downovým a Westovým syndromem, má zrakové problémy a je od narození němý. Rád ale poslouchá hudbu, jenže bez pomoci ostatních si ji nepustí. DIVA budou jednoúčelové překladače, které pomocí tlačítka zašlou Assistantovi předem naprogramovaný příkaz (např. ono spuštění/zastavení hudby).

Až přestanou všechny ty internety fungovat

Žádný hlasový asistent nebude dokonalý, to je každému jasné. Někdy dojde k tomu, že počítače nebudou rozumět, nevykonají daný příkaz nebo prostě systémy selžou, protože zrovna bude chybět internetové připojení. Google ale možná nechtěně ukázal i další příklad toho, když technologická závislost selže. Řeč je o internetu věcí, kdy je všechno propojeno se vším.

Před pěti lety za více než tři miliardy dolarů koupil společnost Nest zabývající se chytrou domácností. Ta vyrábí termostaty, kouřové hlásiče, domácí alarmy, zvonky, kamery a další produkty k ovládání nebo ochraně domu. Nest si roky ponechával relativní nezávislost, takže výrobky byly otevřené třetím stranám a šlo je propojit s jiným systémy, doplnit o další automatizaci apod.

Jenže teď se Nest stává těsnou součástí holdingu, což znamená, že výrobky již budou propojeny s účtem Googlu. Na konci prázdnin přestane fungovat původní API, takže dosavadní spojení s negooglovskými produkty skončí. Nest bude zapojen do sítě Google Assistanta, což se může jevit jako povýšení. Kompatibilních je již přes 30 000 produktů od více než 3500 značek.

Problémem je ale ona závislost uzavřených systémů na jedné firmě a jednom cloudu. Z hardwarových produktů spolupracujících s Nestem se na podzim stanou jen těžítka (pokud je výrobci neaktualizují). Totéž hrozí u kterékoliv firmy nabízí IoT řešení s cloudovým, nikoliv lokálním hubem. Jednoho dne je může výrobce přestat podporovat, firma může skončit… Ostatně před lety jsme psali právě o chytrých žárovkách, jenž byly závislé na cloudu výrobce, který se vykašlal na podporu. No a tak žárovky dosvítily.

Automatizace domácnosti zkrátka nese velká rizika, že jednou z různých důvodů přestane fungovat. A při tempu, jakém Google mění nebo ruší své služby, nemusí být ani s Assistantem vyhráno.

ICTS24

Zdroj: Google