O co jde? IP sítě, jak je navrhl Vint Cerf (dnes mimochodem zaměstnanec Googlu) a Robert Kahn, se v transportní vrstvě spoléhají především na dva hlavní protokoly pro přenos informací – TCP a UDP. Každý má jiné vlastnosti a hodí se k jiným účelům.
TCP se označuje jako spolehlivý. Má velkou režii, protože u každého paketu musí příjemce odesílateli potvrdit, že data přišla v pořádku a že je nepotřebuje poslat znovu. To je klíčové u přenosu textu, souborů atd., kde nechceme, aby se data po cestě ztrácela. Naopak při přenosu videa, zvuku či hraní multiplayerových her můžeme výpadky tolerovat a jde nám hlavně o co nejvyšší rychlost a nejmenší zpoždění přenosu.
QUIC (Quick UDP Internet Connections) si bere výhody z obou protokolů a navíc přidává šifrování spojení, které u TCP zajišťuje protokol TLS.
Mějme dva počítače, jeden v Londýně, druhý v americkém Bostonu. Doba od vyslání požadavku, přes odeslání odpovědi až po potvrzení o přijetí dělá 100 ms. To je jeden tzv. round-trip time (RTT). U TCP jeden takový RTT proběhne už při navázání spojení, TLS potřebuje ještě dva další.
To je zpoždění 300 ms a přitom ještě nebyl zaslán ani jeden požadavek pro přenos uživatelských dat. QUIC umí navázat šifrovanou komunikaci pouze jedním RTT a při opakovaném spojení s už známým serverem se klient nemusí znovu „pozdravit“, ale rovnou po něm žádá data.
QUIC už funguje na serverech Googlu a v prohlížeči Chrome (chrome://net-internals/#quic). Firma tvrdí, že díky novému protokolu o 30 % pokleslo počet bufferování videí a v průměru o 3 % vylepšilo čas zobrazení už tak dobře optimalizovaného vyhledávače. Podle Googlu může QUIC zrychlit až 75 % celkové komunikace na internetu. Zkrácení doby odezvy bude mít vliv jako u velmi rychlého připojení, tak i toho pomalejšího (typicky mobilního), ping je totiž společnou brzdou v obou případech.
" frameborder="0" height="315" width="560">
Zdroj: Google