Google Earth je jedna z nejnáročnějších webových aplikací. Jejím tvůrcům před dvěma lety nestačily tehdejší webové standardy, a tak využili vlastních technologií v prohlížeči Chrome, aby 3D glóbus vůbec dokázali v rozumné kvalitě vykreslit. A přestože ony technologie byly otevřené, ostatní prohlížeče je neimplementovaly.
Proto Google obrátil a na podzim 2017 oznámil, že Earth přepíše do nového standardu WebAssembly (WASM), který rovněž dovoluje v prohlížeči spouštět nativní kód v C++. Ten poběží vždy násobně efektivněji než čistý JavaScript a navíc jej díky patronaci World Wide Web Consortiem adaptovaly i konkurenční prohlížeče.
Ono přepisování nakonec trvalo skoro dva roky. Až nyní lze webový Google Earth vyzkoušet ve Firefoxu, Opeře, novém Edgi (verze Canary postavená na Chromiu) a dalších. Stranou nicméně stojí Safari od Applu, protože to pro změnu nepodporuje WebGL2, který je pro vykreslování pokročilé 3D grafiky nutný.
Google Earth ve WASM je dostupný jako experimentální betaverze na adrese g.co/earth/beta. Jak si všiml web InfoQ, tato verze má výkonnostní problémy, protože neumí využívat vícevláknové procesory. Resp. umí, ale opět jen v Chromu. Ostatní prohlížeče mají potřebnou funkci momentálně vypnutou kvůli ochraně před dírami Spectre a Meltdown. Vykreslování Earth je tak u jednovláknových prohlížečů trhanější.
TIP: Úchvatný Google Earth Timelapse ukáže, jak se Země měnila od roku 1984
A proč Earth vůbec používat, když Google nabízí i Mapy, které mají také 3D zobrazení a fungují i jinde? Earth pracuje se 3D zobrazením a plastickými modely po celou dobu, nikoliv jen při největším přiblížení. V Earth lze vypnout veškeré popisky, hranice či jiné čáry a naopak zapnout vrstvu s animovanými mraky, které odpovídají realitě z předchozích 24 hodin. Earth je též prošpikován detailním průvodcem, který ukáže nejhezčí místa světa, a vždy mezi nimi efektně proletí.