Facka pro Google. Evropská komise mu kvůli Androidu udělila rekordní pokutu

18. 7. 2018

Sdílet

 Autor: Redakce
Google v EU schytal další drakonickou pokutu. Na vině je Android a smlouvy s výrobci a operátory. Co vadí Evropské komisi? Jak se Google brání?

Google překonal svůj vlastní rekord, ale na velké oslavy do nevypadá. Naopak. Rok od chvíle, co mu Evropská komise udělila pokutu ve výši 2,42 miliardy eur kvůli zneužívání dominantního postavení na trhu s vyhledávači, dostal ještě vyšší penalizaci.

Rekordní pokuta

Komise tvrdí, že smlouvy, které podepisoval s výrobci mobilů a operátory, porušovaly antimonopolní předpisy. Musí za to zaplatit pokutu ve výši 4,34 miliardy eur a do 90 dnů své chování napravit, jinak bude platit další penále ve výši až 5 % průměrného denního celosvětového obratu své mateřské společnosti Alphabet. Ta podle čísel za první kvartál 2018 utržila 31,1 miliardy dolarů, v průměru na den tedy necelých 350 milionů dolarů.

Drakonický trest v EU je ostře v kontrastu s tím ruským. Tamní Federální antimonopolní úřad jej loni kvůli totožnému přečinu pokutoval jen 7,8 miliony dolarů. Google se navíc zavázal své chování změnit. Co úřadům vadí?

Android je svobodný, ale…

Google se už před lety při předběžných závěrech bránil, že Android je svobodný systém. Firma jej nabízí zdarma, výrobci mohou využívat jeho zdrojové kódy a tvořit na nich vlastní odnože systému. Samotný Google pak vydělává na ekosystému kolem softwarového obchodu Play. Ten už svobodný není, ale je svázán přísnou licencí stejně jako googlovské aplikace typu vyhledávač, YouTube nebo Gmail. Komise má konkrétně problém se třemi body.

  • Výrobci, kteří chtějí Play Store, musí na svá zařízení předinstalovat také vyhledávač Googlu a prohlížeč Chrome, čímž si firma upevňuje dominanci na dalších trzích.
  • Google některým výrobcům a operátorům platil, aby na zařízeních byl výhradně jeho vyhledávač.
  • Nedovolil výrobcům, kterým poskytoval licenci na Play Store, aby vyráběli jiná zařízení s odnožemi Androidu. Podle komise chtěli někteří výrobci využít fork Fire OS od Amazonu, ale Google jim to zakázal.

Google dnes dominuje na trhu s vyhledávači, webovými prohlížeči i mobilními systémy a na Androidu se všechny tyti oblasti střetávají a navzájem se posilují. „Tyto praktiky omezily šanci konkurentů soutěžit v této oblasti na základě předností jejich produktů a přicházet s inovacemi. Evropským spotřebitelům tak upřely možnost těžit z účinné hospodářské soutěže v důležité oblasti mobilní komunikace. Společnost Google tak porušila antimonopolní pravidla EU,“ uvedl Margrethe Vestagerová, komisařka odpovědná za politiku hospodářské soutěže.

Omezení Androidu, která vadí Evropské komisi Omezení Androidu, která vadí Evropské komisi

V šetření Evropské komise ještě figuruje jeden případ, a to možné zneužití dominantního postavení na trhu s internetovou reklamou. I u něj Komise před dvěma lety dospěla k předběžnému závěru, že Google nejspíš porušuje antimonopolní zákony.

Android vytvořil hromadu příležitostí

Reakce na sebe nenechala dlouho čekat. Sám šéf Googlu Sundar Pichai oznámil, že firma zvažuje odvolání. Google si totiž není vědom, že by nějaká pravidla porušoval, naopak prý díky němu uživatelé dostali alternativu pro iPhony, u kterých si sami mohou rozhodnout, který vyhledávač i prohlížeč používat.

Ekosystém nadále roste. Vyrobeno bylo okolo 24 000 různých zařízení od 1300 značek. V Play Storu je přes milion aplikací, které lidé stáhli 94miliardkrát. Výrobci prý telefony vydávají v průměru se 40 různými aplikacemi, dalších 50 si doinstalovávají uživatelé. Operu Mini a Firefox používá přes 100 milionů lidí, UC Browser dokonce více než půl miliardy.

Google se rozhodl poskytovat Android zdarma a vydělávat na službách a reklamě. Smlouvy s výrobci zaručují, že Google má kontrolu nad tím, kdo a jak implementuje Android, díky čemuž je zachována plná kompatibilita aplikací. Open source platforma se často fragmentuje, což je problém pro výrobce, vývojáře i uživatele.

Komentář

S Pichaiem lze souhlasit, uživatelé mají možnost volby a rozdrobený Android by nikdo nechtěl. Jenže šéf Googlu vůbec nereaguje na to, kvůli čemu vlastně pokutu schytal. Komisi nevadí licence na Play Store a kontrolu kompatibility jako takové, ale fakt, že spolu s Play Storem musí výrobci instalovat i Chrome a Search.

Pichai ani nevyvrací, že Google s výrobci podepisuje smlouvy zakazující jim používat odnože Androidu (pokud na jiných zařízeních chtějí používat Play Store) a že některým platí za exkluzivní používání jeho vyhledávače.

Celou zpráva Evropské komise v češtině najdete v další kapitole

Celá zpráva Evropské komise v češtině

Antimonopolní politika: Komise ukládá společnosti Google pokutu 4.34 miliard EUR za protiprávní jednání týkající se mobilních zařízení Android, kterým posilovala dominantní pozici svého vyhledávače

Brusel 18. července 2018

Evropská komise uložila společnosti Google pokutu ve výši 4.34 miliard EUR za porušení antimonopolních předpisů EU. Společnost Google ukládala od roku 2011 výrobcům zařízení Android a provozovatelům mobilních sítí protiprávní omezení, aby upevnila dominantní postavení svých produktů zaměřených na všeobecné vyhledávání na internetu.

Google musí toto jednání do 90 dnů fakticky ukončit, nebo bude muset platit penále ve výši až 5 % průměrného denního celosvětového obratu, který vykazuje společnost Alphabet, tj. mateřská společnost Googlu.

Margrethe Vestagerová, komisařka odpovědná za politiku hospodářské soutěže, k případu uvedla: „Mobilní internet dnes tvoří více než polovinu celosvětového internetového provozu. Změnil život milionům Evropanů. Tento případ se týká konkrétně tří protiprávních omezujících opatření, která společnost Google ukládala výrobcům mobilních zařízení Android a provozovatelům sítí, aby si tak pojistila, že k vyhledávání na zařízeních Android bude použit vyhledávač Google Search. Google tak využil Android k upevnění dominantní pozice svého internetového vyhledavače. Tyto praktiky omezily šanci konkurentů soutěžit v této oblasti na základě předností jejich produktů a přicházet s inovacemi. Evropským spotřebitelům tak upřely možnost těžit z účinné hospodářské soutěže v důležité oblasti mobilní komunikace. Společnost Google tak  porušila antimonopolní pravidla EU.

Google kromě jiného:

  • od výrobců požadoval, aby na zařízení předem instalovali aplikaci Google Search a prohlížeč (aplikaci Chrome) jako podmínku udělení licence k využívání aplikace Play Store (online obchod společnosti Google s aplikacemi);
  • zaplatil některým velkým výrobcům a provozovatelům mobilních sítí pod podmínkou, že tyto společnosti na svých zařízeních předem instalují výhradně aplikaci Google Search a
  • nedovolil výrobcům, kteří chtěli předem instalovat aplikace Google, aby prodali jediné chytré mobilní zařízení běžící na alternativní vývojové větvi otevřeného softwaru Android (tzv. Android forks), jež nebyly Googlem schváleny.

Strategie Googlu a rozsah šetření Komise

Za převážnou většinu příjmů vděčí společnost Google svému hlavnímu produktu – vyhledávači Google. Společnost brzy pochopila, že přechod od stolních počítačů k mobilnímu internetu, který začal probíhat v polovině dekády 2000–2010, představoval pro Google Search zásadní změnu. Společnost Google proto přišla se strategií, která jí pomohla připravit se na účinky této změny a zajistit, že uživatelé budou Google Search používat i na svých mobilních zařízeních.

V roce 2005 společnost Google zakoupila původní vývojářskou společnost, která je autorem mobilního operačního systému Android, a od té doby systém Android trvale rozvíjí. Na Androidu běží dnes v Evropě a po celém světě přibližně 80 % chytrých mobilních zařízení.

Pokaždé, když Google přijde s novou verzi Androidu, zveřejňuje zdrojový kód na internetu. To v zásadě třetím stranám umožňuje kód stahovat a vytvářet jeho vlastní vývojové větvě. Tento veřejně přístupný zdrojový kód systému Android zahrnuje základní funkce chytrého mobilního operačního systému, nikoli však proprietární aplikace Android či služby Google. Výrobci zařízení, kteří chtějí získat proprietární aplikace a služby Android, musejí se společností Google uzavřít smlouvu, v jejímž rámci jim společnost Google ukládá řadu omezení. Společnost Google rovněž uzavřela smlouvy s některými velkými provozovateli mobilních sítí a uplatnila na ně některá z těchto omezení. I oni totiž mohou určovat, které aplikace a služby jsou instalovány na zařízeních prodávaných konečným uživatelům.

Rozhodnutí Komise se týká tří konkrétních typů smluvních omezení, která společnost Google ukládala výrobcům zařízení a provozovatelům mobilních sítí. Google tak Android využil k upevnění dominantní pozice svého internetového vyhledavače. Rozhodnutí Komise tedy nezpochybňuje model otevřeného zdrojového kódu ani operační systém Android jako takový.

Dominantní postavení společnosti Google

Podle rozhodnutí Komise těží společnost Google z dominantního postavení na trzích se službami všeobecného internetového vyhledávání, s licencovanými operačními systémy pro chytrá mobilní zařízení a s obchody pro aplikace určené pro mobilní operační systémy se systémem Android.

Služby všeobecného internetového vyhledávání

Společnost Google vykazuje dominantní postavení na vnitrostátních trzích s produkty sloužícími k všeobecnému internetovému vyhledávání v celém Evropském hospodářském prostoru (EHP), tj. ve všech 31 zemích EHP. Podíl společnosti Google na trhu ve většině členských států EHP přesahuje 90 %. Pro vstup jiných hráčů na tyto trhy to představuje značnou překážku. To konstatuje i rozhodnutí týkající se služby Google Shopping z června 2017.

Operační systémy pro chytrá mobilní zařízení poskytované na základě licencí

Android je operační systém pro chytrá mobilní zařízení, který je poskytován na základě licence. To znamená, že výrobci takových zařízení, kteří jsou třetími stranami, mohou zakoupit na Android licenci a instalovat ho na svá zařízení.

Jako vlastník Androidu společnost Google vykazuje u operačních systémů poskytovaných v rámci licence výrobcům chytrých mobilních zařízení celosvětově (s výjimkou Číny) dominantní postavení a její podíl na trhu přesahuje 95 %. Vstup na tyto trhy pak mají ostatní hráči částečně kvůli souvisejícímu dominovému efektu značně ztížený: čím více uživatelů se pro daný operační systém chytrého mobilního zařízení rozhodne, tím více aplikací vývojáři pro tento systém vytvářejí, a ty zase lákají další uživatele. K vytvoření úspěšného operačního systému pro chytrá mobilní zařízení, který je pak možno na základě licencí komerčně využít, jsou kromě toho třeba značné zdroje.

Jako operační systém poskytovaný na základě licencí se Android liší od operačních systémů, které vertikálně integrované společnosti (jako je Apple a jeho iOS nebo Blackberry) používají exkluzivně. Takové produkty nejsou součástí téhož trhu, protože nejsou k dispozici v rámci licencí pro výrobce zařízení vystupující jako třetí strana.

Komise nicméně zjišťovala, do jaké míry mohla hospodářská soutěž o koncové spotřebitele (tzv. downstream competition), zejména soutěž mezi zařízeními Apple a Android, nepřímo omezit tržní sílu společnosti Google k udělování licencí na Android výrobcům zařízení (upstream competition). Zjistila, že taková hospodářská soutěž nemůže významně společnost Google omezit, a to z řady důvodů. Například:

  • rozhodnutí koncových uživatelů o nákupu rozhoduje řada faktorů (např. hardwarové prvky nebo značka zařízení), které na mobilním operačním systému nezávisí;
  •  zařízení Apple jsou obvykle prodávána za vyšší cenu, než jsou zařízení se systémem Android, a proto nemusí být pro velkou část uživatelů systému Android dostupná;
  • uživatelé zařízení Android při přechodu na zařízení společnosti Apple za přechod platí – přicházejí o některé aplikace, data a kontakty, a musí se nový operační systém učit ovládat;               i
  • kdyby koncoví uživatelé přešli ze systému Android na zařízení Apple, mělo by to na hlavní obchodní činnost Googlu pouze omezený dopad. A sice proto, že Google Search je na zařízeních Apple nastaven jako výchozí vyhledávač a uživatelé zařízení Apple by ho tak jako tak i nadále k vyhledávání používali.

Prodejny s aplikacemi pro mobilní operační systémy Android

Společnost Google těží (s výjimkou Číny) z dominantního postavení na celosvětovém trhu s obchody s aplikacemi pro operační systémy Android pro chytrá mobilní zařízení. Z obchodu s aplikacemi společnosti Google – obchodu Play Store – pochází více než 90 % aplikací, které se celkem na zařízeních Android stahují. Pro společnosti, které chtějí na tento trh vstoupit, existují i zde velké překážky. Z podobných důvodů, jak jsou ty uvedené výše, není dominantní postavení společnosti Google u obchodů s aplikacemi omezováno provozem obchodu s aplikacemi společnosti Apple, který je k dispozici pouze na zařízeních s operačním systémem iOS.

Porušení antimonopolních pravidel EU

Dominantní postavení na trhu jako takové není podle antimonopolních pravidel EU protiprávní. Dominantní společnosti však nesou zvláštní odpovědnost a nesmí zneužívat své silné postavení tím, že budou na trhu, na němž jsou dominantní, ani na jiných trzích omezovat hospodářskou soutěž.

Společnost Google vyvíjela tři různé typy činnosti, jejichž cílem bylo upevnit dominantní postavení společnosti Google v oblasti všeobecného internetového vyhledávání.

1) Protiprávní vázání vyhledávací aplikace a prohlížeče Google

Google nabízí své mobilní aplikace a služby výrobcům zařízení jako balíček, který zahrnuje Google Play Store, aplikaci Google Search a prohlížeč Google Chrome. Licenční podmínky společnosti Google výrobcům znemožňují, aby předem instalovali některé z aplikací, ale ne jiné.

V rámci šetření Komise výrobci zařízení potvrdili, že obchod Play Store je neopominutelnou aplikací a uživatelé očekávají, že bude na jejich zařízeních předinstalovaná (už jen proto, že si ji sami legálně stáhnout nemohou).

Komise proto v rozhodnutí dospěla k závěru, že společnost Google se dopustila dvojího nezákonného vázání produktů:

  • Zaprvé vázání aplikace Google Search. Společnost Google si tak pojistila, že její aplikace Google Search bude předem instalovaná prakticky na všech zařízeních prodávaných v EHP. Vyhledávací aplikace představují při vyhledávání na mobilních zařízení důležitý vstupní bod. Podle Komise se Google tohoto nelegálního vázání produktů dopouští od roku 2011, tedy od téhož roku, od něhož je veden jako dominantní na trhu s obchody s aplikacemi pro mobilní zařízení s operačním systémem Android.
  • Zadruhé vázání prohlížeče Google Chrome. Společnost Google si tak pojistila, že i její mobilní prohlížeč bude předem instalovaný prakticky na všech zařízeních prodávaných v EHP. Prohlížeče rovněž představují důležitý vstupní bod při zadávání vyhledávacích dotazů na mobilních zařízeních a Google Search je v Google Chrome nastaven jako výchozí vyhledávač. Podle Komise se společnost Google tohoto nelegálního vázání produktů dopouští od roku 2012, což je datum, od kterého Google nabízí Chrome v balíčku svých aplikací.

Tato předinstalace může mít za následek, že budou tyto aplikace zvýhodněny. Uživatelé, kteří najdou vyhledávací aplikace a prohlížeč na svých zařízeních předinstalované, mají totiž tendenci tyto aplikace neměnit. Komise například dohledala důkazy o tom, že aplikace Google Search se trvale používá více na zařízeních Android, kde je předinstalovaná, než na mobilních zařízeních Windows, na které si ji uživatel musí stáhnout. To také ukazuje, že uživatelé si nestahují konkurenční aplikace v takovém počtu, který by mohl kompenzovat významnou komerční výhodu získanou předinstalací. Dokládají to například údaje z roku 2016:

  • na zařízeních Android – kde je předem instalovaný Google Search a Chrome – zadávali uživatelé při vyhledávání přes 95 % všech dotazů přes Google Search a
  • na mobilních zařízení se systémem Windows, kde je předinstalovaný vyhledávač  Bing (ale nikoli Google Search ani Chrome), se přes Google Search nezadávalo ani 25 % dotazů. Přes 75 % dotazů bylo zadáno přes Bing, vyhledávač společnosti Microsoft, který je na mobilních zařízeních Windows předinstalovaný.

Praktiky společnosti Google snižovaly motivaci výrobců instalovat předem konkurenční vyhledávací aplikace a prohlížeče i motivaci uživatelů si takové aplikace stahovat. Tím se snížila schopnost konkurentů účinně se společností Google soutěžit.

Komise rovněž podrobně posoudila argumenty společnosti Google, že vázání aplikace Google Search a internetového prohlížeče Chrome bylo nezbytné, zejména aby společnost Google mohla profitovat ze své investice do Androidu, a dospěla k závěru, že tyto argumenty nejsou opodstatněné. Jen z obchodu Play Store plyne společnosti Google ročně výnos v řádu miliard dolarů. Shromažďuje při tom velké množství dat, která zhodnotí při podnikatelské činnosti související s vyhledávací službou a reklamou na zařízeních Android, a i bez takových omezení by těžila z významných příjmů z reklamy umísťované do výsledků vyhledávání.

2) Nezákonné platby podmíněné tím, že výrobci předem a výhradně instalují službu Google Search

Společnost Google poskytla značné finanční pobídky některým z největších výrobců chytrých zařízení a provozovatelům mobilních sítí pod podmínkou, že v celé nabídce svých zařízení se systémem Android předem a výhradně nainstalují Google Search. Tím byla narušena hospodářská soutěž, jelikož se výrazně snížila motivace těchto společností k předinstalaci konkurenčních vyhledávacích aplikací.

Šetření Komise ukázalo, že konkurenční vyhledávač by nikdy nemohl výrobcům ani operátorům mobilní sítě kompenzovat ztrátu na platbách od společnosti Google a být zároveň ziskový. Je tomu tak proto, že i kdyby byl konkurenční vyhledávač  předinstalován pouze na některých zařízeních, musely by výrobcům zařízení nebo mobilním operátorům kompenzovat ztrátu na příjmu od Googlu na všech zařízeních.

V souladu s nedávným rozsudkem Soudního dvora EU ve věci týkající se společností Intel vzala Komise mimo jiné v úvahu podmínky, za nichž byly pobídky poskytnuty, jejich výši, podíl na trhu, na nějž se tyto dohody vztahují, a jejich trvání.

Na základě těchto skutečností dospěla Komise k závěru, že od roku 2011 do roku 2014 bylo jednání Googlu protiprávní. V roce 2013 (poté, co se Komise začala touto záležitostí zabývat) začala společnost Google od požadavku postupně upouštět. Protiprávní jednání fakticky skončilo od roku 2014.

Komise rovněž podrobně posoudila argumenty společnosti Google, podle nichž bylo poskytnutí finančních pobídek za výhradní předinstalaci Google Search u celé nabídky zařízení se systémem Android nezbytné. Tvrzení Googlu, že platby za exkluzivitu jsou nezbytné k tomu, aby přiměly výrobce zařízení a provozovatele mobilních sítí vyrábět zařízení pro ekosystém Android, Komise odmítla.

3) Protiprávní překážka vývoji a distribuci konkurenčních operačních systémů Android

Společnost Google bránila výrobcům zařízení v používání jakékoli jiné verze systému Android, která nebyla společností Google schválena (tzv. Android forks). Podmínkou toho, že budou výrobci moci na svá zařízení předinstalovat proprietární aplikace společnosti Google – včetně Play Store a Google Search – byl závazek, že nebudou vyvíjet ani prodávat jediné zařízení, které by běželo na Android forks. Komise zjistila, že tohoto zneužívajícího jednání se Google dopouštěl od roku 2011, tedy od téhož roku, od něhož je veden jako dominantní na trhu s obchody s aplikacemi pro mobilní zařízení s operačním systémem Android.

Tímto jednáním se výrazně snížila možnost, aby vznikala a prodávala se zařízení která by běžela na jiných vývojových větvích Androidu. Komise například našla důkazy o tom, že jednání společnosti Google zabránilo tomu, aby několik významných výrobců testovalo a prodávalo zařízení fungující na alternativní větvi Androidu od společnosti Amazon (Fire OS).

Společnost Google tak rovněž uzavřela významný kanál, který konkurenti mohli využít k zavádění aplikací a služeb, zejména služeb všeobecného vyhledávání, jež by mohly být na zařízeních běžících na alternativních verzích Androidu předem instalovány. Jednání společnosti Google tak mělo přímý dopad na uživatele – znemožňovalo jim přístup k dalším inovacím a chytrým mobilním zařízením založeným na alternativních verzích operačního systému Android. Jinými slovy, v důsledku těchto praktik to byla společnost Google – a nikoli uživatelé, vývojáři aplikací či trh – kdo určoval, kterým operačním systémům se bude dařit.

Komise rovněž podrobně posoudila argumenty společnosti Google, že tato omezení byla nezbytná k tomu, aby zabránila „fragmentaci“ ekosystému Android, a dospěla k závěru, že tato omezení nebyla opodstatněná. Google mohl jednak zajistit, aby byla zařízení, na nichž jsou instalované proprietární aplikace a služby Google, v souladu s jejími vlastními technickými požadavky a nemusel bránit vzniku nových alternativních větví Androidu. Zadruhé Google neposkytl žádný důvěryhodný důkaz, proč by alternativní vývojové větvě měla postihovat technická selhání nebo proč by na nich neměly aplikace běžet.

Dopady nezákonných praktik společnosti Google

Ve svém rozhodnutí Komise dospěla k závěru, že tyto tři typy zneužití dominantního postavení jsou součástí celkové strategie společnosti Google, jejím prostřednictvím chtěla v době, kdy význam mobilního internetu značně rostl, upevnit svou dominanci na trhu v oblasti všeobecného vyhledávání na internetu.

Zaprvé, praktiky společnosti Google upřely konkurenčním vyhledávačům možnost soutěžit na základě předností. Vázáním produktů si Google zajistil předběžnou instalaci svého vyhledávače a prohlížeče na prakticky všechna zařízení Android a platbami za exkluzivitu výrazně snížil motivaci k předinstalaci konkurenčních vyhledávačů. Google rovněž bránil vývoji alternativních větví kódu Android, na základě kterých mohla vzniknout platforma pro konkurenční vyhledávače, jež tak mohly těžit z většího internetového provozu. Strategie společnosti Google rovněž zabránila konkurenčním vyhledávačům, aby shromažďovaly více dat z chytrých mobilních zařízení, včetně dat o vyhledávání a poloze, což společnosti Google pomohlo při upevňování dominantního postavení jejího vyhledávače.

Praktiky společnosti Google rovněž poškodily hospodářskou soutěž a inovace v celé oblasti mobilních zařízení, nikoli jen ohledně internetového vyhledávání. Zabránily totiž tomu, aby ostatní mobilní prohlížeče s předinstalovaným prohlížečem Google Chrome účinně soutěžily. V neposlední řadě společnost Google bránila rozvoji alternativních větví kódu Android, které mohly dát vzniknout platformě pro ostatní vývojáře aplikací.

Důsledky rozhodnutí

Pokuta Komise ve výši €4 342 865 000  bere v úvahu trvání a závažnost protiprávního jednání. V souladu s pokyny Komise z roku 2006 pro výpočet pokut (viz tisková zpráva a MEMO) byla pokuta vypočítána na základě výše příjmu společnosti Google ze služeb spočívajících v umísťování reklamy do výsledků vyhledávání na zařízeních Android v zemích EHP.

Ve svém rozhodnutí Komise požaduje, aby společnost Google své protiprávní jednání fakticky ukončila do 90 dnů od rozhodnutí.

Společnost Google musí minimálně upustit od tří uvedených praktik a nesmí se k nim vrátit. Rozhodnutí rovněž požaduje, aby společnost Google upustila od jakýchkoli opatření, která by měla stejný nebo obdobný cíl či účinek jako výše uvedené praktiky.

Toto rozhodnutí společnosti Google nebrání v tom, aby zavedla přiměřený, spravedlivý a objektivní systém, kterým zajistí správné fungování zařízení se systémem Android využívajících proprietárních aplikací a služeb společnosti Google, aniž však bude omezovat svobodu výrobců zařízení vyrábět zařízení běžící na jiných vývojových větvích Androidu.

Je výlučnou odpovědností společnosti Google, aby rozhodnutí Komise dodržet. Komise bude pečlivě dodržování sledovat. Společnost Google je povinna Komisi průběžně o plnění povinností informovat.

Pokud společnost Google nebude rozhodnutí respektovat, bude čelit pokutě za jeho nedodržení až do výše 5 % průměrného denního celosvětového obratu společnosti Alphabet, mateřské společnosti Googlu. Komise by musela takové nedodržení konstatovat v samostatném rozhodnutí. Pokuta by měla zpětnou platnost od data, od kterého měla společnost Google rozhodnutí dodržovat.

Společnost Google může rovněž čelit občanskoprávním žalobám o náhradu škody, které mohou být podány u soudů členských států kteroukoli osobou či podnikem, jež byly protiprávním jednáním společnosti Google zasaženy. Nová evropská směrnice o náhradě škody způsobené porušením antimonopolních pravidel usnadňuje obětem jednání, které je v rozporu s hospodářskou soutěží, náhradu škody získat.

Další případy týkající se společnosti Google

V červnu 2017 uložila Komise společnosti Google pokutu ve výši 2,42 miliardy EUR za zneužití dominantního postavení, kdy její vyhledávač poskytoval protiprávní výhodu její vlastní službě sloužící k porovnávání cen zboží. Komise v současné době aktivně sleduje, jak společnost Google toto rozhodnutí dodržuje.

Komise rovněž nadále prošetřuje restrikce, kterými společnost Google omezila schopnost některých internetových stránek třetích stran zobrazovat reklamy ve vyhledávání od konkurentů společnosti Google (případ AdSense). V červenci 2016 dospěla Komise k předběžnému závěru, že společnost Google zneužila ve věci AdSense svého dominantního postavení.

Souvislosti

Dnešní rozhodnutí je určeno společnosti Google LLC (dříve Google Inc.) a společnosti Alphabet Inc., mateřské společnosti Google. Komise zahájila řízení týkající se jednání společnosti Google v souvislosti s operačním systémem a aplikacemi Android v dubnu 2015 a v dubnu 2016 zaslala společnosti Google prohlášení o námitkách.

Zneužívání dominantního postavení zakazuje článek 102 Smlouvy o fungování Evropské unie (SFEU) a článek 54 Dohody o EHP.

Celé vyjádření Googlu v češtině najdete v další kapitole

Celé vyjádření Googlu v češtině

Android rozšiřuje vaše možnosti volby, ne naopak

Když si kupujete telefon s Androidem, volíte jednu ze dvou nejoblíbenějších mobilních platforem dnešního světa. A to tu, která se nejvíce zasloužila o rozšíření množství a škály telefonů, z nichž mohou dnes lidé celého světa vybírat.

Evropská komise dnes vydala rozhodnutí, které označuje Android a zejména jeho obchodní model jako zneužívající dominantní postavení na trhu. Rozhodnutí Komise bohužel nebere v úvahu míru konkurence, jíž je Android vystaven ze strany iOS, což je fakt, který potvrdilo i 89 % respondentů v rámci jejího vlastního průzkumu trhu. Zároveň naprosto pomíjí fakt, jak širokou možnost volby Android nabízí za prvé tisícům výrobců mobilních telefonů a mobilních operátorů, kteří vyrábějí a prodávají zařízení se systémem Android, za druhé milionům vývojářů aplikací z celého světa, kteří si na platformě Android postavili své podnikání, a v neposlední řadě miliardám spotřebitelů, kteří si nyní mohou dovolit koupit a používat nejmodernější telefony.

Dnes si díky Androidu můžete vybrat ze 24 tisíc různých telefonů ve všech cenových hladinách od více než 1 300 různých značek včetně finských, francouzských, italských, lotyšských, maďarských, německých, nizozemských, polských, rumunských, španělských a švédských výrobců.

Přístroje, které tyto společnosti vyrábějí, jsou velice rozdílné, ale jednu věc mají společnou – fungují na nich stejné aplikace. To je možné díky jednoduchým pravidlům, která zaručují základní technologickou kompatibilitu bez ohledu na velikost nebo tvar přístroje. Žádný z výrobců dokonce není povinován se těmto pravidlům upsat – mohou využívat a upravovat Android, jak chtějí, stejně jako to udělal Amazon na svých tabletech Fire a na TV Sticku.

Otevřené platformy existují jedině díky neustálému pečlivému vyvažování potřeb všech zúčastněných. Historie ukazuje, že bez jasných pravidel pro základní kompatibilitu se otevřené platformy fragmentují, což poškozuje uživatele, vývojáře i výrobce telefonů. Pravidla, která zajišťují kompatibilitu Androidu, se tomu snaží vyhnout a udržet Android v dlouhodobě dobré kondici.

Android vytváří flexibilitu a více příležitostí

Díky Androidu dnes koupíte telefon se zhruba 40 předinstalovanými aplikacemi od různých firem, tedy nejen od té, od níž jste svůj telefon koupili. Pokud dáváte přednost jiným aplikacím, prohlížečům nebo vyhledávačům než těm předinstalovaným, můžete je snadno vypnout nebo odinstalovat a místo nich si vybrat jiné. Třeba od některého z 1,6 milionu evropských vývojářů, kteří se jejich tvorbou živí.

Běžný uživatel Androidu si sám nainstaluje kolem 50 aplikací. Jenom loni si z našeho obchodu s aplikacemi Play stáhli uživatelé více než 94 miliard aplikací, prohlížeče Opera Mini a Firefox si uživatelé stáhli více než stomilionkrát, UC Browser více než 500milionkrát.

To je propastný rozdíl oproti tomu, jak svět vypadal v devadesátých letech a na přelomu milénia. Vyměnit tehdy programy předinstalované na vašem počítači bylo technicky i časově velmi náročné. Dnešní rozhodnutí Komise opomíjí současnou možnost výběru i jasné důkazy o tom, jak lidé doopravdy používají své telefony.

Platforma stvořená pro éru chytrých telefonů

V roce 2007 jsme se rozhodli poskytnout Android výrobcům a mobilním operátorům zdarma. Zároveň je potřeba říci, že vývoj Androidu byl nákladný. Aby se stal tím, čím je dnes, musel do něj Google během deseti let investovat miliardy dolarů. Tato investice pro nás dává smysl díky tomu, že můžeme nabídnout výrobcům telefonů možnost předinstalovat na jejich telefony sadu oblíbených aplikací od Googlu (včetně Vyhledávače, Chromu, Obchodu Play, Map a Gmailu), díky kterým může telefon plnit základní funkce hned, jak ho vyndáte z krabice, a které Googlu zároveň generují příjmy z reklamy.

Výrobci však nemusí naše služby na své telefony instalovat, zároveň mají možnost s našimi službami nabízet i služby konkurenční. To znamená, že vyděláváme pouze v případě, jsou-li naše aplikace instalovány a pouze pokud se je uživatelé rozhodnou používat namísto aplikací konkurenčních.

Dobrý pro partnery, dobrý pro spotřebitele

To, že jsou Android a základní sada aplikací od Googlu šířené zdarma, není však výhodné jenom pro výrobce a mobilní operátory, vydělávají na tom i vývojáři a spotřebitelé. Kdyby výrobci mobilních telefonů a mobilní operátoři nemohli zařazovat naše aplikace do široké nabídky svých přístrojů, mohlo by vyvést z rovnováhy celý ekosystém Androidu. Dosavadní business model znamenal, že jsme nemuseli naši technologii výrobcům telefonů prodávat za poplatek ani jsme se nemuseli uchýlit k přísně kontrolovanému modelu distribuce.

Vždy jsme tvrdili, že s velikostí přichází odpovědnost. Zdravý a prosperující Android ekosystém je v zájmu nás všech a ukázali jsme, že jsme ochotni zavádět změny. Obáváme se však, že dnešní rozhodnutí naruší křehkou rovnováhu, kterou se nám u Androidu podařilo najít, a že vysílá znepokojující signál upřednostňující uzavřené systémy před otevřenými platformami.

Rychlé tempo inovací, široký výběr a klesající ceny jsou charakteristickými znaky ostré konkurence a Android je všechny umožnil. Dnešní rozhodnutí tleská Androidu a zároveň odmítá obchodní model, který umožňuje jeho existenci. Jsme přesvědčeni, že Android možnost volby rozšířil, a ne omezil. A proto se plánujeme odvolat.

Sundar Pichai, CEO, Google