Google+ Pages
Sociální sítě jsou především pro lidi. Ale až Facebook z nich udělal dobrý nástroj i pro firmy. Facebook Pages dokážou nahradit firemní blog, fotogalerii, diskuzi se čtenáři a navrch přidat aplikace a soutěže.
Když Google v létě spustil Google+, mnozí se ptali, kde je obdoba Pages. Bylo hned ze začátku jasné, že na tom v Mountain View pracují. Jako u ostatních produktů spustili nejdříve nehotovou verzi, kterou postupně vylepšovali. Podporu stránek avizovali hned tím, že zakázali k firemnímo účelům používat osobní profily. Až nedávno se provalilo, že Pages jsou na cestě, a to velmi brzy. To brzy bylo dnes v noci.
" frameborder="0" height="315" width="560">
Google+ Stránky (Pages) jsou spuštěny a každý si může založit svou vlastní, kde se bude střetávat s fanoušky. Význam to má pochopitelně tam, kde je třeba odlišit osobní účet a samotnou značku nebo instituci. Například celebrita typu Hanky Zagorové může jistě mít dobrou Stránku, ale stejnou službu jí poskytne i osobní profil s tím, že bude obsah filtrovat do různých kruhů. Co je pro fanoušky, to vydá veřejně. Co je pro Štefana Margitu, to mu pošeptá do ouška nebo pošle do speciálního kruhu.
Zatím jsme si se stránkami hráli pouze pár hodin, takže se pokusím shrnout dosavadní zkušenosti, ale nebudeme z nich vyvozovat žádné závěry. Něco jsme možná přehlédli, něco zapomněli, ale ze zkušeností z Twitteru a Facebooku už máme několik návyků, které můžeme porovnat.
Co funguje
Sympatické je, že Google+ má být od lidí pro lidi. Stránka je tedy v současné době jen osekanou verzí osobního účtu. Žádné zvláštní ovládání, všechno je tam, kde byste funkci čekali.
Stránek můžete vytvořit, kolik chcete. Přepínáte se mezi nimi pomocí menu pod avatarem (ikonkou) profilu/Stránky.
Jako u osobního účtu můžete psát příspěvky, vkládat videa, fotky nebo odkazy. A samozřejmě také komentovat cizí příspěvky nebo diskutovat se čtenáři pod vlastními zprávami. Co je hlavní: u Facebooku musíte v nastavení vždy vybrat, jestli na Pages budete komunikovat pod vlastním jménem, nebo pod značkou. U Google+ je možné obojí. V komentářích ve streamu Stránky píšete jako značka, ve streamu svého účtu sám za sebe.
Své fanoušky můžete ukládat do kruhů. Avšak pouze ty, kteří vás už sami sledují, což je velký rozdíl oproti osobním účtům, kde si do kruhů přidáte kohokoliv. Na stránce pak můžete psát veřejně pro všechny, případně některé zprávy filtrovat pro členy týmu, spřízněné stránky apod.
Když vás fanoušci vyřadí ze svých kruhů, dojde k automatickému odstranění i na ve vašich kruzích. Stejně tak už potom není možné fanoušky zmínit pomocí operátoru +, aby se zabránilo spamu.
Své kruhy můžete veřejně sdílet. To když vytvoříte zajímavý seznam ostatních účtů a Stránek, který byste chtěli ukázat veřejnosti.
Fungují i setkání (Hangouts), byť pouze pro 9+1 uživatele. Živý přenos pro masy zatím není možný, ale právě se stránkami může časem nabýt velkého významu.
Stejně jako u osobních účtů lze na Stránky jednoduše odkazovat. Stačí napsat +Cnews.cz a ze seznamu vybrat stránku. Odkaz je hotov.
Do profilu lze přidat fotky, krátký a delší popis, kontakty, webovou adresu a připojené weby (odkazy na další stránky).
Jednou z velkých novinek je funkce Direct Connect. Pokud značky s pluskem na začátku vyhledáte v Googlu, našeptávač vás rovnou může přesunout na Stránku. Zatím to funguje pouze u některých značek (třeba +Google) a jen na v původní anglické verzi na google.com/ncr. Tak proto se přestal používat operátor + při vyhledávání!
" frameborder="0" height="315" width="560">
Co zatím nejde
Velkou mínusem je, že současné stránky může spravovat pouze jedna osoba (ta, která ji vytvoří). Předávat heslo k osobnímu účtu nikdo nikomu nebude. V Googlu na správcovství pracují, ale taková funkce musí být přítomna hned při startu!
Stránky zatím nemají žádnou možnost ověření pravosti. Kvůli tomu může vzniknout spousta falešných značek.
Adresa (URL) určitě není optimální. Nás třeba najdete na twitter.com/CnewsCZ, facebook.com/Cnews.cz a na http://plus.google.com/113169811384220586504. Tudy fakt ne. Ale pro umístění na vizitku můžete použít zkracovač, pak vás ostatní najdou třeba na gplus.to/cnewscz.
Fanoušci nemohou sami psát do streamu Stránky, na Facebooku to lze zapnout.
Chybí analytické nástroje: kdo, kdy na co kliká, co je populární atd.
Oproti Facebooku zatím chybí i reklama. To je zase výhodou pro běžné uživatele.
Není dostupný interaktivní box/widget na externí web, jako má Facebook i Twitter. Ale v Googlu na tom pracují, funkce se jmenuje Google+ Badge.
Google+ Pages zatím nefungují v mobilních verzích a aplikacích. Číst příspěvky samozřejmě můžete, ale sami je vytvářet nikoliv.
Jak Stránku založit
1. Je to snadné, stačí přejít na https://plus.google.com/pages/create
2. Vyberete jednu z kategorií, do které vaše Stránka spadá (Místní firma nebo místo; Výrobek či značka; Společnost, instituce nebo organizace; Umění, zábava nebo sport; a Jiné)
3. Zvolíte název stránky a primární odkaz na hlavní web. Obojí lze později změnit. V základním nastavení je stránka dostupná všem uživatelům Google+, ale obsah lze vymezit pouze pro osoby starší 18 nebo 21 let, případně lze u stránky nastavit, že souvisí s alkoholem. To se pak zřejmě řídí zákony v dané zemi.