Počátky Google Music
Spekulace se včera proměnily v realitu. Google skutečně otevřel svou službu Music pro veřejnost (doteď beta na pozvánky) a zároveň do ní integroval obchod s miliony skladbami. Konkurence v čele s iTunes a Amazonem mají důvod se začít obávat, některé vymoženosti u nich totiž nenajdete.
V případě Googlu se pouze čekalo, než obchod s hudbou spustí. Internetový hegemon, který jinak bezskrupulózně vydával různé online služby si s „music store“ dal načas. Neuspěchal to a počkal si, než bude mít dostatečný ekosystém produktů, jak hudbu propagovat a prodávat. Teď už ji má, spustil sociální síť Google+, Android Market s prodejem aplikací, knih a filmů, a už bylo aktivováno 200 milionů zařízení s Androidem (před 6 měsíci to byla ještě polovina). Právě na mobilní systém se hodně sází, neboť poslouchat hudbu v prohlížeči či na počítači není pro každého. Hudba se musí co nejjednodušším způsobem dostat i do přenosných přehrávačů.
" frameborder="0" height="315" width="560">
Spuštění Google Music bylo oznámeno v letos v květnu na konferenci I/O. Dva měsíce nato jsme si už ji sami vyzkoušeli. Přestože funguje pouze v USA, trik s podstrčenou IP adresou nám vyšel. Před měsícem se objevily první vážné spekulace, že Music zahrne i plnohodnotný obchod. Byl by to samozřejmě logický krok. Kromě synchronizace vlastního katalogu hudby a několika bezplatných skladeb musel zkrátka přijít i komerční prodej. A už je to tady.
Google Music dnes
Beta se změnila v ostrou verzi. Stránky http://music.google.com mají překvapivě stále stejný vzhled, který nezapadá do ostatních redesignovaných produktů. Vychází totiž z webového Android Marketu, odkud lze filmy, knihy a nově také hudbu nakupovat. Tedy u nás oficiálně ne.
Google Music je nadále čistě americkou záležitostí. Betatesteři, kterých bylo přes milion, se obávali, co bude s jejich až 20 000 nahranými skladbami, až beta jednou skončí. A určitě je potěší, že se nic nestane. V Google Music můžete mít nadále 20 000 souborů uložených zdarma. Pokud má průměrná kompilace 10 písniček, dělá to 2000 alb. To už musíc stačit kdekomu.
Z počítače tam můžete synchronizovat cokoliv, tyto písničky pak budete mít díky cloudu přístupné na mobilu, tabletu, jiném počítači a také na webu podobně jako Grooveshark. Samozřejmě je můžete volitelně také stáhnout, abyste ušetřili traffic.
To je první zásadní rozdíl oproti např. iTunes. Za obdobnou funkci Music Match je třeba platit roční poplatek ve výši 25 dolarů. A hudbu lze poslouchat pouze, když ji někde stáhnete. Stream nefunguje, vždy potřebujete iTunes, který navíc není na všech platformách.
Obchod zatím slabší
V den spuštění se Google Music chlubí katalogem 13 milionů písní. Zahrnul nabídku tří z „Velké čtyřky“, a to Universalu, Sony a EMI. Zatím chybí Warneři a bez nich bude mít Google těžké službu prosadit. Místo toho ale nabízí skladby další tisícovky menších labelů a prodávat hudbu mohou i nezávislí autoři.
A co víc, mohou spravovat i vlastní stránky, nahrávat písničky, přebaly, vkládat libovolné ceny, slevy, výhody a po čase je zase měnit. Programy vypadá jako vývojářský Android Market a stejně také funguje. Hudebníci mohou být co nejblíže svým fanouškům.
Očekává se hlubší integrace s Google+ Pages a Google potvrdil nákup přímo z oficiálních kanálů YouTube, odkud zatím vedly odkazy na Amazon a iTunes.
Včera se navíc v katalogu objevily bezplatně exkluzivní nahrávky několika intepretů: The Rolling Stone, Coldplay, Busta Rhymes, Shakira, Pearl Jam, Dave Matthews Band a nový mix začal prodávat Tiësto.
" frameborder="0" height="315" width="560">
Na stránce pro autory (Artist Hub) se dočtete několik detailů. Google si nechává tradiční 30% provizi z prodané skladby. Dále už autoři zaplatí pouze 25dolarový poplatek za vstup do Hubu, který už je pak pouze v jejich rukou. Mohou nahrávat libovolná alba, spravovat vlastní stránky bez dalších poplatků.
Obchod byl tedy spuštěn včera v USA, je potřeba mít zařízení s Androidem ve verzi 2.2+ nebo prohlížeč. Dají se nakupovat jednotlivé skladby i výhodněji celá alba. Formát MP3, datový tok 320 kb/s. Bez DRM samozřejmě.
Klíčové vlastnosti
- synchronizace 20 000 vlastních skladeb zdarma
- nákupování v katalogu 13 milionů songů
- formát MP3, datový tok 320 kb/s
- skladby lze poslouchat v prohlížeči (i mobilním na iOS) a v Androidu, stejně tak je tam nakupovat
- kromě streamování lze hudbu i stáhnout
- před nákupem je možné spustit 90s ukázku (stejně jako v iTunes Store)
- integrování s Google+, nakoupenou hudbu můžete sdílet svým kruhům, a to buď 90s preview, nebo i plnohodnotnou skladbu/album! Samozřejmě zdarma, ale každý si to bude moci spustit pouze jednou a opětovným sdílením od vašich kruhů se už posílá pouze ukázka.
- Music Manager funguje ve Windows, Mac OS X a Linuxu
- hudbu lze v katalogu komentovat podobně jako aplikace
- Google Checkout se při platbě změnil na Google Wallet
Hlavní nedostatky
- zatím pouze pro USA
- chybí významný label – Warner Music
Uspěje?
Je jasné, že Google musí nejdříve prorazit v USA. Na trhu s velkou konkurencí však může i Google Music uspět. Firma se opře o silnou základnu Androidu a rostoucí síť Google+. Ale jen to samozřejmě nestačí.
Velkou vychytávkou je obdoba iTunes Music Match zdarma pro 20 000 písniček a streamování hudby. Game-changer je také sdílení celých skladeb nebo alb zdarma na Google+ (pouze pro jedno přehrání). Nic z toho zatím jiní nenabízejí. Autoři mohou tvořit vlastní stránky a být blíže fanouškům. O to se pokoušel i Ping od Applu, o kterém jsme už rok vlastně neslyšeli. Naváže na nějak Google Music?
Sdílení hudby v Google+
V USA navíc Google spolupracuje s T-Mobilem. Platit za hudbu bude možné až zpětně v rámci paušálu za mobilní služby. Není tak potřeba platit hned kartou, ale až ve zúčtovacím období.
Škodit zatím může menší nabídka, než má třeba iTunes (13 vs. 20 milionů skladeb). A také to, že se Music neotevřel i pro další trhy. Vyjednávání kvůli autorských práv musí být složité, ale když my Google Muic také chceme!.
Videa z používání
Videa
Prohlížení katalogu
" frameborder="0" height="315" width="560">
Nakupování
" frameborder="0" height="315" width="560">
Poslech
" frameborder="0" height="315" width="560">
Správa
" frameborder="0" height="315" width="560">
Sdílení hudby
" frameborder="0" height="315" width="560">
Záznam včerejší keynote
" frameborder="0" height="315" width="560">