Hlavní navigace

Google nasadil nový vyhledávač

Sdílet

Zdroj: Redakce

Na novém vyhledávači pracovali několik měsíců a konečnou podobu prý dost ovlivnily názoru beta-testerů. Google jej plně nasadí během 48 hodin. Zatím se nový vyhledávač použije jen v některých jazycích a překvapivě také v jen v některých prohlížečích. U mě zatím spolehlivě funguje pouze Internet Explorer 8 nebo Opera 10.53 a česká mutace Googlu.

Na cestě za přehledností

Hned na úvodní stránce vyhledávače nás čeká několik změn. Dočkali jsme se dalšího liftingu loga. Barvy jsou zářivější, pastelovější, a řekl bych, že opět o něco hezčí. Ikona s virtuální klávesnicí se přesunula do vyhledávacího pole. Rámeček nápovědy má novou barvu, kterou pochytily i odkazy pro rozšířené možnosti. Ty navíc ztratily podtržení.

I ve výsledcích máme nové logo i barvy. Logo je navíc větší, roztáhlo se také vyhledávací pole a navíc se i ztratila ikona virtuální klávesnice. Nová verze ihned zobrazí levý boční panel, který ale standardně příliš využit není. V podstatě se tam pouze přemístila lišta s možnostmi a omezení na určitý jazyk (v tomto případě české weby). Pod vyhledávácím polem zůstal pouze ukazatel počtu výsledků.

Když chceme výsledky přesnější, klepneme na Více vyhledávacích nástrojů. Pokud hledáme jen v určitých kategoriích nebo typech stránek, klepneme na Více. Ve starém designu na to stačila pouze jediná operace myší.

V časových intervalech je navíc volba Počet předešlých týdnů (výsledky od počátku měsíce) a minulý měsíc. Chybí ale filtrace webů, které jsme už navštívili a obráceně.

Jednotlivé kategorie mají odlišné pořadí, přibyly k nim ikonky a trochu větší odsazení. Přehlednost je dle mého názoru o dost vyšší.

Stránka s videi zůstala zřejmě nedotčena. Snad je trochu větší rámeček kolem miniatur, ale to se týká i ostatních kategorií.

U zpráv se miniatury přesunuly na pravou stranu tak, abychom se nejdříve soustředili na samotný text. K perfektní přehlednosti ale stále něco chybí.

U blogů jsme si všimli odkazů na výsledky ze stejné domény.

Aktualizace, aneb výsledky v reálném čase ze statusů na Twitteru a Facebooku beze změn.

Knihy také. Jen nás může mrzet jejich omezené množství.

Prohledávání diskuzních fór.

O novém vyhledávači zboží jsme před nedávnem informovali. Stále však chybí pokročilé funkce pro třídění výsledků. To se nemění ani s novým designem.

Mezi kategorie přibyly i mapy. Ty však odkážou na další stránku, takže výsledky nejsou tak kompaktní. Podle IP adresy se ale zjistí vaše přibližná poloha a podle vyhledávaného hesla najde nejbližší výsledky. V tomto případě firmy zabývající se auty.

Drobnou úpravou layoutu prošla také spodní část ve výsledcích hledání. Související výsledky jsou seřazeny pouze ve dvou sloupcích, zvětšilo se logo Googlu a vyhledávací pole je stejné jako to nahoře.

U nás bohužel poloviční

Není to zlozvyk pouze Googlu, ale většiny firem, že se k nám novinky dostanou o něco později (někdy i vůbec). Google nám připravil nové vyhledávací rozhraní, ale ochuzené o některé funkce. V angličtině si můžeme nechat zobrazit výsledky „Something different“, tedy něco jiného.

Google to prezentuje pěkným příkladem. Když jako klíčové slovo zvolíte větrnou elektrárnu, ve výsledcích najdete odkazy k tématu, ale v levém panelu navíc podobná témata – solární elektrárny, vodní elektrárny, geotermální…

V našem jazyce zatím není dostupná ani časová osa výsledků. Funguje jako podobně jako Google Trends. Na grafu v ose X leží časový úsek, na ose Y pak množství relevantních výsledků. Tím zjistíte, kdy se o hledaném výrazu nejvíce mluvilo. Americká verze vyhledávače má navíc nový vzhled také v mobilní verzi.

Stručný přehled novinek naleznete v reklamním videu.

Hned při prvním pohledu na nové rozhraní jsem tvrdil, že Google „zBingovatěl“. Není to však úplně přesné. Vyhledávače Microsoftu nebo Yahoo sice také využívají boční lištu pro jednodušší filtrování výsledků, ale Google ji nabízel už dříve, byť ne v základu. (I takový Facebook se chytl podobného trendu.)

MMF24

Nový Google je ale podle konkurenčních vzorů o něco barevnější a oku líbivější. Ale nemá smysl si na něj rychle zvykat, kdoví, co se zase změní příští rok. Snad bude do té doby prioritní nasadit pokročilé funkce taky v jiných lokalizacích.

Zdroj: Google