Součástí Place Pages bylo také rozhraní Local Business Center, díky které mohli i obchodníci vytvořit na mapě vlastní stránku s informacemi. V současnosti tuto službu využívá přes čtyři miliony firem po celém světě. Na vlastních Place Pages mohli informovat o otevírací době, akcích, produktech a nabízených službách. Kromě adresy a GPS souřadnic pro navigaci bylo možné také uvést nejbližší spojení MHD včetně čísel linek. To je dost podstatná informace, neboť 20 % (čili každé páté) hledání na Googlu se prý vztahuje k nějakému místu, adrese. Čísla jsou možná až příliš nadhodnocená, podle průzkumu comScore to dělá možná 12 % (viz Search Engine Land).
Obchodníci měli možnost zveřejňovat i fotografie či videa. Ale také návštěvníci tvoří obsah – a to vlastními referencemi. Local Business Center je od 20. dubna přejmenován na Google Places. S novým názvem však přicházejí i nové funkce.
Profi fotografie podniků
Google najal několik fotografů, kteří obchodníkům mohou nasnímat exteriér i interiér profesionální technikou, a to zdarma. Fotografie i videa sice můžete vkládat i sami, ale kolik z vás má doma dobrou výbavu pro špatně osvětlené objekty, objektiv „rybí oko“ a talent pro vytvoření kvalitního panoramatu?
Fotky vám Google pošle ke schválení, stále však budou v jeho vlastnictví a mohou být využitelné (v dobrém úmyslu :-)) i v jiných budoucích službách. V případě, že obchod projde velkou obměnou, domluvíte s Googlem další rande.
Galerie Vaňkovka v Brně má na Google mapách vlastní fotografie nevalné kvality
Smyslem těchto fotografií je ukázat obchod takový, jak jej mohou vidět zákazníci uvnitř. Samotní tvůrci to přirovnávají k tomu, že nemůžeme posuzovat knihu jen podle jejího obalu. Taktéž obchod může být zvenčí nevzhledný, ale interiér je útulný, obsluha příjemná a ceny nízké.
Hlavní nevýhodou je, že profi focení je zatím dostupné jen v několika městech v USA, Austrálii a Japonsku.
QR magie
Spojených států se týká i další novinka – QR kódy. Jedná se o dvojrozměrnou obdobu čárového kódu v podobě čtverce s grafikou, ve které je zakódovaná určitá informace. Tou může být třeba adresa webové stránky, v tomto případě adresy vedoucí na Google Places.
QR kód pak můžete umístit do výlohy či na vizitky a potenciální zájemce kód vyfotí chytrým telefonem se čtečkou QR, která adresu dešifruje. Generátorů QR kódů je však celá řada, nedokážu si představit, v čem je ta od Googlu lepší. Snad jen v komfortu, že ji vám někdo přidělí.
Tags (značky)
Na mapě si vedle známého puntíku POI (point of interest, zájmový bod) můžete zakoupit žlutou značku, která přímo na mapě upozorní na novinky a akce v podniku. Za 25 dolarů však dostanete pouze pěkný tag, výsledky ve vyhledávači to nijak neovlivní. Příklad zde.
Žlutá značka jako upozornění na novou akci, zdroj: Google
Service areas (oblast poskytování služeb)
Pokud obchodník nemá stálou adresu a za zákazníky osobně cestuje, na mapě může vyznačit oblast, ve které se pohybuje. Vlastní adresa, která doteď byla podmínkou, může zůstat privátní.
Favorite places: kam rádi chodí slavní
V několika městech světa včetně Prahy uváděly známé osobnosti místa, kam nejraději chodí. V současné době probíhá druhé kolo, přibudou nová místa a města, ale u nás zřejmě nikoli.
Oblíbená místa celebrity v Praze, zdroj: Google
Dashboard aneb Analytics v malém
Přehledový panel (Dashboard) slouží jako mocná statistika přístupu na vaše Place Pages. Původní verze z Local Business Center zřejmě zůstala nezměněna. Stále tak můžete kontrolovat, kolik lidí vaše stránky navštívilo, přes jaká klíčová slova a odkud nejčastěji hledají. Díky tomu lze chod podniku přizpůsobit zákazníkům na míru.
Dashboard. zdroj: Google
Google Places není revolučním projektem, ale pomalu dotahuje tento obor k dokonalosti. Nás může jen mrzet, že se novinky vždy zavádějí nejdříve v Americe a k nám se dostanou až časem. Jasně, základní služby Google Places fungují u nás už nyní, ale v podstatě to samé nabízí i Mapy.cz od Seznamu (třeba výraz květinářství Praha). Ale právě ty pokročilé funkce a napojení na ostatní produkty a mobilní platformy nám schází. Tedy zatím…
Zdroj: Google blog