Nový report Googlu o boji s pirátstvím. Za YouTube vyplatil 3 miliardy dolarů

7. 11. 2018

Sdílet

 Autor: Redakce
Jak se firma vypořádává s pirátským obsahem ve svých službách?

Přestože jsme teprve vstoupili do měsíce listopadu, Google už vydal report, jak potíral pirátství v roce 2018. Jako poskytovatel zejména platformy YouTube nese část zodpovědnosti za ochranu duševního vlastnictví, podobně se ale ochrana vztahuje např. k jeho internetovému vyhledávači. Co nám čísla prozrazují? Skrze systém Content ID držitelům a držitelkám práv Google vyplatil přes 3 miliardy dolarů za případy, kdy si tyto osoby zvolily monetizaci vlastního obsahu v jiných videích na YouTubu (kam je každou minutu nahráno přes 400 hodin videa). Službu měsíčně využije 1,9 miliardy lidí, 70 % sledování se odehraje na mobilních zařízeních. Provozovatel videoslužby za celou dobu investoval přes 100 milionů do rozvoje Content ID. Jeho databáze dnes čítá přes 80 milionů vzorků, systém využívá přes 9 000 partnerek a partnerů Googlu. Content ID zodpovídá za 98 % hlášení o porušování autorského práva, přes 90 % těchto hlášení končí tím, že se dotyčný subjekt rozhodne video raději monetizovat.  

Co je Content ID? Jedná se o systém, který na YouTubu pomocí digitálních otisků odhaluje videa, která se aspoň z části skládají z autorsky chráněného obsahu. Držitelé a držitelky práv mohou chtít taková videa mazat, mohou na nich ale rovněž vydělávat. Testování Content ID začalo v červnu 2007.

Od října 2017 do září 2018 Google dále přes 1,8 miliardy dolarů za reklamy vyplatil hudebnímu průmyslu. Reklamy v hudebních videích do pokladny celkově přivábily přes 6 miliard, které získaly subjekty držící autorská práva.

YouTube

bitcoin školení listopad 24

Google versus pirátství v roce 2018

Jak jsem naznačil, boj s pirátstvím se týká i vyhledávače Google. Ten byl nucen na žádosti prověřit 882 milionů adres URL, odstraněno jich z vyhledávače bylo 95 %. Google v roce 2017 také odmítl přes 10 milionů reklam, jež pravděpodobně porušovaly autorské právo, a odstranil v této souvislosti přes 14 000 položek z Play Storu.

Firma rovněž uvádí, že v tomto roce zaznamenala pokles zájmu o pirátství, zatímco zájem o legální obsah rostl. Podrobnosti najdete ve zprávě od Googlu, jež se kromě statistiky věnuje spolupráci s vládami a firmami, především však rozebírá problematiku ochrany duševních práv ve službách YouTube, vyhledávání Google, Google Play a AdSense. Závěrem doplňuje pohled na nové formy pirátství.