Pročistit kontextovou nabídku panelu (v terminologii Googlu kartu, chcete-li) plánoval vývojový tým již v roce 2015. V tomto roce ale začal plán uskutečňovat a kritikou je, že bez zpětné vazby kohokoli. Buď jak buď, pokud se plány ještě nezmění, tyto položky budou z kontextové nabídky panelu ve Chromu odebrány:
- Zavřít ostatní karty,
- Zavřít karty napravo,
- Přidat do záložek všechny karty.
Google k tomu samozřejmě důvod má. Statistika jednoznačně potvrzuje, že jsou tyto funkce využívány minimálně. Osobně jsem v prohlížečích zavření ostatních panelů použil několikrát v životě a tyto případy bych spočítal na prstech jediné ruky. Maximálně obou rukou. Pár pokročilých jedinců zapláče, ale pro většinu lidí bude kontextová nabídka přehlednější. Nebo to není tak jednoznačné?
Jen si dřív neodpouštím poznámku. Proč nebude z nabídky odebrána také položka pro zavření aktuálního panelu? Tuto akci běžně provádíme jednak klepnutím na křížek v příslušném panelu, eventuálně klávesovou zkratkou Ctrl+W. Používanost není nejvyšší, ale zároveň se drží dost nízko na to, aby s ohledem na to, že jde o duplicitní položku uživatelského prostředí a ovládání, byla vyjmuta.
Využívanost položek v kontextové nabídce
Podle statistiky z loňského září lidé nejvíce skutečně zavírají panely křížkem. (Tato informace nicméně zůstává veřejně nevyčíslena.) To nepřekvapí. Jak si vedou položky v kontextové nabídce? Ze všech případů, kdy někdo zavře stránku, jsou k zavření použity tyto funkce v kontextové nabídce:
- Zavřít karty napravo ve 0,03 % případů,
- Zavřít ostatní karty ve 0,01 % případů,
- Zavřít kartu ve 0,04 % případů.
Obecně vzato je tedy zavírání panelů skrze kontextovou nabídkou využíváno skutečně zcela okrajově. Kdyby vás zajímala používanost jednotlivých položek v kontextové nabídce panelu, i tuto statistiku je Google schopný ze sbíraných dat sestavit. Jedná se údaje z téže zářijové dávky:
- Duplikovat: 23,21 %,
- Načíst znovu: 22,74 %,
- Připnout/odepnout kartu: 13,12 %,
- Zavřít kartu: 9,68 %,
- Znovu otevřít zavřenou kartu: 8,92 %,
- Nová karta: 6,63 %,
- Zavřít karty napravo: 6,06 %,
- Vypnout zvuk karty: 5,38 %,
- Zavřít ostatní karty: 2,2 %,
- Zapnout zvuk karty: 1,41 %,
- Přidat do záložek všechny karty: 0,64 %.
Zdůrazňuji, že tato čísla nevypovídají nic o tom, jak často je samotná nabídka vyvolávána. Google sice konkrétní procento neřekl, ale naznačil, že lidé obecně kontextovou nabídku příliš nevyvolávají. Což není překvapením. Tím pádem ovšem zůstává otázkou, jestli ti, kteří kontextovou nabídku panelu využívají, ocení její zeštíhlení.
Jakýkoli zásah do nabídky, která je sama o sobě využívaná okrajově, pak samozřejmě na většinu uživatelů a uživatelek Chromu vliv mít nebude. Této majoritní skupině tak může být jedno, že je kontextová nabídka čistší. Jenže její reálné uživatelky a uživatelé přijdou o jednu z jejích funkcí. Googlu sice provede zjednodušení a zpřehlední nabídky, jenže její cílová skupina to vůbec nemusí ocenit. Co si o tom myslíte?