Je to revoluce, ale ja revolucionarovat nepujdu, nemam toho zapotrebi. :-D
Jinak ja bych to revoluci zacal nazyvat az se do systemu prihlasi milionty uzivatel, zatim jako hezky, ale diky nemam zajem, chci si hru koupit na Steamu, vlastnit ji na vzdy, po spusteni vyhodit loga, nahrat fanouskovske titulky a moznost si hru modovat. Takove moznosti cloud samozrejme nenabizi.
Google je bohata firma a tak bych se nedivil, kdyby zaplatili Ubisoftu za exkluzivku Assassins Creed Odyssey 2 pouze na Stadia. Njn, Epic za hlasiteho kvakotu nekterych pritroublych uzivatelu roztrhl pytel a ted uz to pojede, jak po masle, kdo si nestahne 15 hernich klientu a nezaplati 30 hernich sluzeb, ten si prilis nezahraje. (sarkasmus).
Když to tak čtu, tak mi z toho vychází jedno - hry budou zase daleko horší sr*čky.
Už teď si uvědomuji jedno, od doby, co jsem si před rokem složil po pěti letech nový stroj s i5-8600K a GTX 1070, hraji vlastně převážně 10+ let starý hry, výjimkou nejsou ani 20 let starý hry, a prostě si užívám to, že z hráčů nedělají úplný blbce, nevodí je za ručičku, vše si člověk odemkne hraním, nikoliv platební kartou a formou fakt koko*ských loot boxů a podobných blbostí, co hry jen mrší do naprosto nezábavných paskvilů. Ono mi takto obvykle stačí kouknout v pátek na Retro Gamesplay a už to jede>Steam/GoG/Aukro>nákup a hraju až do konce. Vlastně spolu s AVGN jedinej pořad o hrách co sleduji. (nepočítám simulátory)
Zaujimava je ta kapacita 9.5MB L2 + L3 cache. Ved to je polovica, co maju sucasne 6 jadrove ryzeny. Zrejme AMD naslo odbyt na chipy, ktore maju ciastocne vadnu cache. Alebo je to chiplet ryzenu 2 s polovicnou cache. Graficka karta vyzera byt Navi s 56 CU. Vykon 10.7TFLOPS je velmi blizko vykonu Vega 56, ktora ma 10.57TFLOPS v FP32 (float). 16GB RAM by uz mal byt standard na hranie. Nie je jasne, kolko tam bude kapacita HBM2 pre grafiku.
V kazdom pripade to ukazuje, co ponukne buduca generacia konzol na hranie v 4K @ 60Hz.
V době nejtěžší kryptománie, když jsem čekal na novou grafickou kartu, jsem krátce hrál streamované hry na mém Nvidia Shield. Mám výborné připojení, takže s hraním her nebyl jediný problém. Například hry jako Tomb Raider ve 4K na 4K OLED telce byl zážitek. Na kompetetivní hraní to možná není, ale ostatní zákazníky, kterých bude tak 90 %, si to najde. Lidé, co si nechtějí stavět, kupovat, ladit PC, instalovat hry, nastavovat detaily atd atd, ale jen si předplatit službu a po práci dát click and play, budou nadšeni. Jak jsem říkal, alfa omega je kvalita internetu. P. S. Dnes vyšel další seznam exkluzivit pro EPIC STORE. Spousta místních autistů, co se nedokázali přizpůsobit, a existenci tohohle obchodu v sobě bůhvíproč popírají, celkem zapláče. Už jen třeba kvůli OUTER WORLDS. Po Metru další pecka, o kterou se připravili (byť u Metra "jen" na rok)
Ale zase budou stejným lagem postiženi všichni hráči, takže nikdo nebude mít výhodu. Na tiskovce sice Google mluvil, že budou podporou i crossplatform, takže pokud by tam dostali Apex, Fortnite apod. a postalil by se proti sobě hráči s nativní hrou na PC a lidi, co to budou na mobilu přes Google Stadia, byla by to sranda. :)
Ohledně modů, log a titulků s Vámi musím souhlasit, ale že byste vlastnil hru na Steamu napořád to ne. :) Když Steam ze dne na den prostě přestane fungovat, nemyslím si, že by samotní vývojáři byli tak solidární, že by Vám poskytnuli kopii někde jinde, zaplacením získávate možnost jí neomezeně stahovat, ale že byste jí vlastnil to ne. :)
To, že nikdo nebude mít výhodu přeci neznamená, že to na tento typ her bude použitelné a lidé to tam budou chtít hrát
Dnešní hráči jsou rozmazlení a prskají, když má TV input lag 20ms. Zde bude minimálně dalších 15-20 ms navíc a to je pouze "cesta dat", další způsobí vlastní výpočet na serveru, který bude muset proběhnout a ještě komprimace a dekomprimace obrazu to také pár ms bude a bavíme se se stále o ideální, případu, kdy člověk sedí na optice s minimální latencí.
Rychlost linek asi problém nebude. Zkoušel jsem na VDSL 100/10 GeForce Now a šlo to na lagu docela poznat. Linka nebyla zdaleka využita, ale latence se projevovala. Pokud se nejedná o FPS, tak to není tak kritické, ale třeba i u Witness to při chození mezi hádankami to rozhodně nic příjemného nebylo a často byl problém i s vlastní hádankou, protože ovládání kurzoru je hodně citlivé/neohrabané (kdo to hrál tak ví, co mám na mysli). A já chci hrát příjemně, ne jen hrát s tím, že to nějak jde i s lagem.
Pokud na to nebudou speciálně upravené hry, tak to nebude ono. A streamovací služby se naopak chlubí tím, že není potřeba hru nijak upravovat, což je škoda.
Poslouchal jsem rozhovor s vývojářem online her (ne streamování, ale klasický multiplayer) a co ten povídat o tom, jak řeší synchronizaci a problémy s latencí, to jsem mrkal a pomalu nevěřil. Například server předpočítával dopředu pravděpodobné pohyby hráče, aby je pak po tom, co z klienta dorazí skutečný směr pohybu mohl využít. Nebo třeba střelba má také nějakou predikci, aby v okamžiku, kdy má kulka doletět na dané místo, nebyla "pozadu" a jiný hráč už nebyl z dané pozice pryč. Spousta takových věcí. Jestli streamování nebude mít (a vyžadovat) nějakou takovou podporu, nebude to rychlejších her (i když i u obyčejných a na první pohled nenáročných, jako je ta Witness), žádná sláva.
Nicméně streamování jako takové nezatracuji. Kdyby to fungovalo bez problémů (o čemž ale pochybuji), klidně to budu používat, abych se nemusel drbat s hardware, instalacemi apod.
Už to testovali na Digital Foundry (na tom Assassin's Creedu). Celkový lag od stisknutí tlačítka po zobrazení na displeji byl 166 ms. Na chlup stejný jako u Xboxu One X. Na PC při hraní v 30 fps byla reakční doba 133 ms, u 60 fps pak 100 ms. To mi přijde jako hodně dobré. I ty dřívější zkušenosti s Projectem Stream si testeři hodně pochvalovali.
Připojení samozřejmě bude kritické, ale streaming někde začí musí a konektivita se bude jen zlepšovat. Může to být i první zajímavý use case pro 5G sítě.
Tedy ne že bych Ti nebo Digital Foundry nevěřil, ale 166ms musí být krutě poznat, obzvláště na PC s myší. Ale i u Xboxu, kde myš není, mi to přijde hodně. I těch 133 ms na PC hodně na to, aby to nebylo patrné. Je to víc jak desetina sekundy. Pokud to tak je (což ani ano), tak je to hodně zvláštní a pro mě překvapující.