Na letošní konferenci I/O představil Google novou platformu pro poskytování televizního obsahu. Google TV má jít po krku konkurenci (třeba Apple TV) hlavně široce využitým internetem, zatímco podobné služby pouze nabízejí placený obsah, kdy se koupíte jeden díl, případně celou sezónu konkrétního seriálu nebo pořadu. Jenže zde může velikán z Mountain View narazit. Televizní společnosti z toho nemají radost.
Google svému projektu věří, paktuje se silnými hráči jako Sony (dodavatel televizí a set-top-boxů), Logitech (set-top-boxy), Intel (hardwarové řešení přístrojů) a Američané mohou těžit ze satelitní platformy Dish Network. Google TV vlastně bude spíš západní záležitostí, u našich zkostnatělých medií se těžko podobné služby představit.
Google TV je hardwarová i softwarová platforma postavená na Androidu. Mobilní operační systém žije hlavně na pokročilém vyhledávání, to se přenáší i do TV. Spíš než sledovat budeme hledat, ale u služeb video-on-demand se to přímo žádá.
V Americe je běžné, že televizní stanice vystavují své pořady a seriály přímo na web s určitým zpožděním a pokud nevyužijí vlastních stránek, nabízí se portál Hulu.com. Google TV by měl umět z takových zdrojů čerpat, hledat obsah a přímo jej přehrávat. Mimo to zvládne YouTube a další služby, kde se může nacházet i pirátský obsah.
A stanice jsou právem opatrné a kvůli síle Google se bojí o poklesy příjmů. Z živého televizního vysílání kápne z reklam více peněz než z online médií. Pokud by Google nabízel veškerý online obsah a k tomu umožnil přehrávat třeba i neoficiální živé vysílání, velcí hráči na trhu by mohli přijít o miliony a miliardy. U minoritní služby se to dá přehlédnout, u Googlu s masivní kampaní nikoliv.
Vyhledávací jednička jedná s velkými mediálními kolosy, které vlastní populární stanice Fox, NBC, ABC a CBS, ale společnosti jednohlasně údajně jednohlasně uvádějí, že zatím se nepodařilo najít „optimální obchodní model“. To v překladu znamená, že jim Google nezaplatí tolik, aby se jim vykompenzovaly případné ztráty z úbytku sledovanosti. Co jim Google může nabídnout? Koupí si reklamní prostor v tamních stanicích a ještě jim nabídne podíly ze zisku. Ale v sázce je tolik miliard, že jimi nedisponuje ani Google, a navíc i ten chce na TV vydělávat.
A pokud se se stanicemi nedohodne, mohou začít blokovat online obsah, klidně i speciálně pro Google TV. To by byl na tamním trhu hřebíček do rakve zatím nenarozeného dítěte. Na YouTube a dalších nekomerčních službách nemůže TV stavět. Jako vrchol drzosti se prý Google snaží firmy přesvědčit, aby upravili vzhled svých webových stránek, aby byly lépe stravitelné na televizorech. A samozřejmě požaduje lepší kvalitu obrazu.
YouTube jedná s filmovými studii
Větší šanci na úspěch by mohl mít vyjednávání s filmovými studii, které by mohly dodávat placený obsah na YouTube. Podle Financial Times tak Google právě činí a vše je na dobré cestě. Do karet hraje Google především hlad po nových příležitostech, jak prodat obsah pokud možno při nízkých nákladech. Online distribuce je optimální řešení.
Bezplatné filmy na youtube.com/movies
Prodej videa na vyžádání už Google (YouTube) testuje od začátku roku, v dubnu byl v USA spuštěn veřejný provoz půjčovny. Na stránkách youtube.com/store jsou dostupné filmy menších filmových studií. Kromě toho najdete na stránce youtube.com/movies celovečeráky v bezplatné podobě.
Pokud všechno klapne, půjčovna by mohla být spuštěna ještě do konce roku. Filmy by byly streamované (stáhnutí by nebylo možné) v den vydání na DVD, poplatek by měl být do pěti amerických dolarů.
Kromě toho se stále šušká o tom, že Google spustí i obchod s hudbou. Tak mě napadá, existuje nějaká konzumní oblast, kam Google nemíří?
Zdroj: Wall Street Journal, Financial Times (pouze pro registrované)