Google: „Vaše osobní údaje neprodáváme.“ Co tedy sleduje a kde to zjistit?

16. 10. 2015

Sdílet

 Autor: Redakce

Pamatujete na zjednodušené podmínky AVG, ve kterých firma stručně a přehledně říká, co dělá s údaji, jež o vás sbírá? Google má něco podobného. Na privacy.google.com lidskou řečí (nikoliv právnickou hatmatilkou) ukazuje, která data o vás získává a jak s nimi nakládá.

Google a ochrana soukromí
Google a ochrana soukromí   

Klíčovým bodem je přiznání, že Google využívá získaných údajů k cílené reklamě. Reklama jej živí a díky ní může poskytovat své služby zdarma. Třetím stranám ale neposkytuje osobní údaje, tedy takové, podle kterých by vás mohly identifikovat.

Osobní data neprodává, ale…

O anonymním (nepřihlášeném) uživateli se ukládají:

  • věci, které hledají,
  • navštívené webové stránky,
  • přehraná videa,
  • reklamy, na které klikli,
  • poloha,
  • informace o zařízení,
  • IP adresa a soubory cookie.

Po registraci Google získá ještě:

  • jméno,
  • e-mailová adresa a heslo,
  • datum narození,
  • pohlaví,
  • telefonní číslo,
  • země.

Google inzerentům neprodává osobní informace (jméno, telefon, e-mail, přesný věk apod.), ale poskytuje obecná data jako věkovou skupinou, pohlaví nebo odhadované zájmy.

Výhodu mají přihlášení

Reklamě se na Googlu nevyhnete. (Pokud ji nebudete aktivně blokovat.) Kdo je zaregistrovaný a přihlášený, může jí do velké míry ovlivnit na této stránce. Google analyzuje vyhledávané dotazy, zhlédnutá videa nebo přečtené zprávy Gmailu, podle kterých odhaduje uživatelovy zájmy. Díky tomu pak zobrazuje reklamu. Proto muž zajímající se o mobily neuvidí reklamy na kabelky.

Úprava sledování u přihlášeného uživatele
Úprava sledování u přihlášeného uživatele

Přihlášený uživatel může změnit zájmy (pokud je Google špatně odhadl) a nechtěné reklamy křížkem zrušit, takže už je neuvidí (když už si například daný produkt koupil). Nebo může cílení podle zájmů vypnout. Pak budou reklamy cíleny podle polohy (stát a město), takže budou obecné a nepřesné.

Co nepřihlášení?

Ti mají překvapivě také hodně možností nastavení. Na této stránce se dozvíte, že vás Google identifikuje podle cookies. V prohlížeči je můžete smazat nebo rovnou zablokovat, takže po další návštěvě jste pro Google nový uživatel. Když je necháte aktivní, bude si Google pamatovat vaše nastavení.

Můžete si zvolit, jestli bude vyhledávač přizpůsobený, nebo obecný. V prvním případě si pamatuje předchozí dotazy a návštěvy, takže to zohledňuje ve výsledcích. Na YouTubu si ukládá předchozí vyhledávaná a zhlédnutá videa, pak podle nich doporučuje nová. Historii můžete najednou smazat nebo zastavit její ukládání.

Úprava sledování u anonymního uživatele
Úprava sledování u anonymního uživatele

Upravit je možné také cílení reklamy. Opět lze zvolit, jestli se mají zobrazovat podle odhadovaných zájmů, nebo mají být obecné. Chování lze určit zvlášť pro vyhledávač i cizí weby využívající reklamy Googlu. Google dokonce poskytuje oficiální doplněk pro prohlížeče, jak se zbavit sledovacích skriptů pro službu Analytics na webech třetích stran. A další, který zruší ukládání reklamních cookies ze služby DoubleClick.

bitcoin školení listopad 24

Jednoduchost a transparentnost

Ano, Google sleduje, ukládá a analyzuje všechno, co se o vás dá při prohlížení webu zjistit. Vše přiznává a že pohled na Dashboard přhlášených uživatelů vypadá až strašidelně. Navíc ale ukazuje, jak se proti sledování bránit a jak uložená data smazat. Zaregistrovaní uživatelé navíc mohou exportovat svá data ze zhruba 30 služeb, stáhnout si je zabaleném archivu a účet zrušit. Takovou míru otevřenosti a jednoduchosti nenabízí žádná srovnatelně velká internetová firma.

Export dat jinam
Export dat jinam