Google+ zařízl Twitter. A co na to Facebook?

4. 7. 2011

Sdílet

 Autor: Redakce

Úvod do Google+ a nástin možností


Co je to zač ten Google+ ?

Sociální sítě jsou s námi již nějaký ten pátek a většina lidí si na ně nějakým způsobem zvykla. Google+ ale rozhodně není první snahou amerického giganta o vytvoření služby, která by sjednocovala uživatele: neúspěchy Orkutu a také Buzzu na mezinárodní scéně zdá se vyburcovaly programátorský tým k vytvoření něčeho, co svým potenciálem dalece převyšuje vše, co je dnes na Internetu k mání.

Na začátek si zmiňme fakta: Google+ v současnosti neumožňuje přímý vstup veřejnosti, opět (vzpomeňte na Google Mail před pár lety) tedy musíte shánět pozvánky. Samotná aplikace se vyvíjí bouřlivě a doslova den za dnem mění pod rukama, proto není žádoucí, aby široké publikum vidělo probíhající práce. Různých chyb, bugů a nedodělků je totiž vcelku dost a Google potřebuje dostat do světa vyladěný produkt. Zveřejnění proběhlo dne 28. června/júna, jedná se de facto o novorozence.

Pro více informací o projektu a jak funguje čtěte článek Lukáše Václavíka Google má kladivo na Facebook, jmenuje se Google+.

„Plusko“ a výhody oproti konkurenci

Silný Facebook má svých 700 milionů uživatelů, Twitter se zase může pochlubit dvěmi sty miliony nových tweetů za den. Google+ je svou funkcionalitou někde mezi těmito dvěma službami, pozornější oko a bujná fantazie však vidí další aspekty, které by jednou snad mohly vést i ke zničení Facebooku.

Provázanost, to je zdá se hlavní heslo společnosti. Na „Plusku“ naleznete integrovaný Google Talk pro chat, Setkání jsou také vlastně pouze použitá služba Google Voice doplněná o schopnost přenosu obrazu a tvorbu videokonferencí. Fotogalerie využívá služby Picasa, máte-li účet na Google+, automaticky získáváte na Picase neomezený prostor pro vaše fotografie.

" width="560" height="349" frameborder="0">

Názorná ukázka videokonference v novém Google+.

Z výše zmíněného přímo vyplývá, že v případě zájmu uživatelské obce tak trochu ztratí význam například oblíbený Skype – Setkání mu totiž přímo konkurují, navíc umožňují i automatický překlad pomocí Google Překladače. Chat na Facebooku také není žádnou novinkou, Google Talk je s námi již od roku 2005. Tvrdou ranou je taktéž integrace úložiště fotografií Picasy, neomezená kapacita a podrobné možnosti sdílení by mohly zaujmout ty z vás, kteří máte mnoho fotografií a chcete je zálohovat, zároveň ne však přímo sdílet (Flickr se bojí již nyní).

To vše je ale pouze začátkem doslova ohromné integrace všemožných služeb, které Google vlastní. Pojďme se nyní zahledět do budoucnosti a zaspekulovat si nad tím, co by z Google+ mohlo být.

Google+ v budoucnosti, aneb co by mohlo být

Kalendář a Dokumenty přímo na „Plusku“

V současnosti je hlavní stránka Google+ relativně chudá: nalezneme zde sice Google Talk, Témata a jednotlivé Kruhy (což je mimochodem další významná „fičura“, jež umožňuje sledovat pouze ty okruhy lidí, které vás doopravdy zajímají), potěší také možnost přímo založit Setkání, potenciál hlavní stránky je však mnohem větší, než se na první pohled může zdát.

Google vlastní propracovanou aplikaci Kalendář, která zatím není do ekosystému Google+ nijak integrovaná. Malý náhled na aktivity člověka přímo v pravém sloupci by byl vynikající a troufám si tvrdit, že se jej také dočkáme (máte-li Google Mail, vidíte mou představu, jak by to mohlo vypadat). Oznámení významné události přátelům nikdy nebylo jednodušší: stačí vložit záznam do svého Kalendáře a nastavit sdílení s vybranými Kruhy.

Takhle nějak by mohl vypadat malý náhled na Kalendář.

Vývojářský tým také musí vymyslet co s Dokumenty. Nabízí se přetvoření do podoby služby jako je např. populární DropBox či SkyDrive, tj. vytvořit univerzální sdílení souborů libovolného typu. Právě sdílení kupříkladu maturitních okruhů či skript z VŠ by mohlo být velkým tahákem pro mladé lidi, pokud vím tak Facebook prozatím žádnou podobnou funkcionalitu nenabízí. Google je od ní naopak jen krůček, v zásadě stačí pouze vyřešit možnosti sdílení s jednotlivými Kruhy. Kancelářský balík nepozbyde smyslu, otevírání např. souborů typu .doc půjde realizovat přímo v okně prohlížeče.

YouTube, Android, Chrome OS?!

Zarážející je prozatímní vyčlenění YouTube z Google+. Váš profil na „Plusku“ sice implicitně nabízí zobrazení vašich videí, tato jsou však brána z Picasy. Osobně tomuto kroku vůbec nerozumím: účet na YouTube je shodný jako na Google+ a tak se přímo nabízí možnost zobrazení vašich filmařských dovedností z nejpopulárnějšího video serveru na světě. Na Twitteru bychom si uplivli a dodali tag #epicfail.

Absence integrace YouTube je donebevolající. Proč ji Google opomněl?

Android jako mobilní operační systém roste neuvěřitelným tempem a je mu předpovídána světlá budoucnost. Google již při uvedení své nové sociální sítě promptně vydal také mobilní aplikaci. Do budoucna se dá očekávat, že zařízení s Androidem bude zároveň těsně provázáno s celým ekosystémem Google+. Již začínáte přicházet konceptu cloud computingu na chuť?

Android je velkou líhní „google-positive“ uživatelů. Přitáhne je k Google+ ?

Chrome OS je samostatná kapitola, o které by se dalo napsat mnoho stran textu. Google jakožto vrchní šéf má s ním velké plány: cílem není nic jiného, než vytlačení všech ostatních operačních systémů z mobilního segmentu trhu. Celému nápadu však chybělo výraznější pojítko, něco, co by celé to ohromné kvantum služeb účelně spojilo. Přivítejte Google+ !

Bohatý profil, SEO/SEM a Google Music

Další oceňovanou vlastností je překvapivě bohatý profil. Ten dokáže zobrazovat vaše poslední příspěvky, podrobné informace, fotografie, videa a „plusjedničky“ (obdoba tlačítka „Like“ na Facebooku, tj. seznam toho, co se vám líbí). Prostor pro vylepšení je zde velký, v zásadě stačí přidat další odkazy do horního menu. Nikde jinde nenaleznete takový prostor pro popis sebe sama jako právě na Google+, který těží z provázanosti celého ekosystému. Forma prezentace je již nyní dostatečná i pro firemní segment, což se o Facebooku rozhodně říci nedá.

Donedávna bezvýznamné tlačítko. Dnes věc, která možná ovlivní výsledky hledání.

Když se před pár měsíci objevilo tlačítko +1, reakce uživatelů byla spíše chladná. Nikdo zkrátka nechápal, k čemu by to mohlo reálně být dobré, Lukáš Václavík trefně označil snahu Googlu udělat z nás pomocníky ve vyhledávání za úsměvnou. Nyní ale plusjednička smysl dává, a to velký: co kdyby vývojáři upravili známý algoritmus PageRank a ten kladl větší důraz na odkazy zveřejněné v síti Google+ ? V důsledku jde opět o vypomáhání k relevantnějším výsledkům vyhledávání, díky sociální síti (která v době uvedení jaksi nebyla) ale funguje přirozeně, nenásilně.

Tak trochu opomenutým projektem je Google Music, jenž je taktéž ve fázi beta testování a navíc přístupný pouze na území USA. V zásadě by měl umět sdílet vaše skladby s vybraným publikem – také zde vidíte ohromný propagační potenciál pro malé kapely? Jeho začlenění do Google+ je dle mého názoru opět pouze otázkou času, konkurence nic podobného nemá a Google přiláká zase i trochu jinou sortu lidí.

Ohlédnutí za konkurencí a závěr

Google má dobře našlápnuto, válka však ještě nezačala

Na předchozích dvou stranách jsme pohlíželi na službu Google+ vesměs pozitivně. To se vlastně nemění: možnostmi, které novinka nabízí, se jí žádný ze zavedených hráčů nemůže rovnat a troufám si tvrdit, že ani v dohledné době nebude. Důvod je velice prostý: Google budoval své služby dlouhá léta, posledním dílem z puzzle je právě jeho nová sociální síť. Do té doby nebyl výsledný obraz dobře vidět, s posledním dílkem skládačky jsou vyhlídky slibné.

Troufám si tvrdit, že Twitter to bude mít v následujících měsících velice těžké. Důkazem budiž reakce „geeků“ užívající také Twitter, kteří jsou z nové služby pozitivně naladěni. Při přímém srovnání nemá Twitter žádnou šanci, funkčně se totiž jedná o jednoduchou aplikaci bez možností.

Jak vnímáte Google+ vy? Má se Facebook čeho bát?

Facebook je podle mého názoru cílem Googlu, jeho silná základna však nepřejde ihned. Google+ nabídne více možností a nezaostá snad v ničem, i tak se ale jedná o běh na dlouhou trať. Na druhou stranu, Google má prostředky (finance) na to, aby válku vedl dlouho, ani Facebook není zrovna chudým bezdomovcem. Nejreálnější scénář následujících měsíců je zánik Twitteru, jeho nahrazení Google+ a koexistence s Facebookem, jenž se bude muset hodně snažit, aby nabídl oproti svému sokovi něco navíc. Masivní exodus směrem Facebook -> Google+ neočekávám.

Prozatím není známo, kdy se „Plusko“ otevře světu. Mělo by to být ale co nejdříve, trumfy totiž drží právě Google. Otázkou zůstává, zda-li o tak bohatý ekosystém vůbec uživatelé stojí a zda-li nebudou spíše zmateni – více než kdy jindy musí programátorský tým dbát na kvalitní návrh UI, aby se nově příchozí v záplavě možností neztratili.

Na Google+ se objevily podobné „profilovky“. Nahradíte jimi svou na konkurenčních sítích? (autorem je Marek Lutonský)

Na samotný závěr již pouze tip na to, co s novým Google+ dělat. Máte-li svou vlastní kapelu, zkuste udělat naživo koncert skrze Setkání. Nezapomeňte také, že článek pouze odhaduje možný vývoj, a že vše může být ve finále zcela jinak. Jedna věc je ale jistá: Google+ zaujal. A dost možná i změní způsob, jak mezi sebou komunikujeme a sdílíme informace na Internetu.

Článek nepřímo vychází z anglického zápisku The Google Plus 50.

[pagebreak title=Protinázor Lukáše Václavíka]

Protinázor Lukáše Václavíka

Tomášova vize je založena na potenciálu, jaký Google+ má. Já zůstávám při zemi. Googlu velkou bojovnost a nápad neodpírám, ale tahle válka (jde-li to tak nazvat) podle mě nebude mít klasické vítěze a poražené. Jestliže vynechám ostatní sítě a zaměřím se jen na trojku Twitter, Facebook a Gooogle+, nemyslím si, že by některá z nich měla padnout. Ani teď, ani nikdy potom následkem úspěchu konkurence.

G+ proti Facebooku

V tuto chvíli není G+ hrozbou ani pro jednu stranu. Oproti Facebooku postrádá uživatele, aplikace třetích stran, hry, podporu pro „nelidské účty“ (jako Pages) a ještě jednou uživatele. Ti jsou pro úspěch klíčoví. I když jsem v prvním článku o Google+ psal, že úspěchem je hlavně vydělat, nikoliv být jedničkou v oboru, obojí spolu souvisí. Bez uživatelů by nebyli inzerenti, bez nich peníze, bez nich motivace, bez nich síť.

Všechno tohle Facebook má. Google+ to může mít také. Funkčně může s Facebookem srovnat krok, navíc má širší základnu dalších služeb (moderněji „větší ekosystém“) a o uživatele se postará Chrome, Chrome OS a Android. Ale přemoci jej, nebo dokonce úplně zničit? Obávám se, že to není v rukou Googlu. Jestli něco Facebook položí, tak ten úder přijde zevnitř. Sedm set milionů uživatelů nelze jen tak ztratit. Facebook by musel skončit kvůli nedostatku peněz, jenže o bankrotu nelze mluvit, dokud firma nevstoupí na burzu a nebude známo finanční pozadí.

Padne Facebook, z firmy nezůstane nic. Padne Google+, stále zůstane spousta služeb, akorát bychom se vrátili do časů před týdnem. V tom má výhodu firma z Mountain View.

G+ proti Twitteru

S Twitterem snad Google+ ani srovnat nelze. Obě služby sice spadají do škatulky „sociální sítě“, ale tam patří třeba i deviantART, Delicious, Flickr nebo LinkedIn. A přesto je s Facebookem a spol. nikdo nepoměřuje, i když se jejich funkce mnohdy prolínají.

Twitter je postaven na jiném principu. Není to síť, kde byste se chtěli vykecat o zážitcích z dovolené, nahráli hromadu fotografií, tagovali, komentovali, zapojovali se do protestních skupin apod. Na Twitter se lidé chodí vykecat. Stručně vykecat. Limit 140 znaků na tweet je nejsilnější „trademarkem“ a podle mě i důvodem, proč jej lidé používají.

Facebook/Google+ jsou jako e-mail, Twitter je jako SMS/MMS. V jistých chvílí lze použít obě řešení, ale někdy je esemeska prostě rychlejší a účinnější. E-mail poskytne více možností, SMS má své pevně dané limity. I když lze Twitter použít k jiným účelům než psaní (OAuth přihlašování do diskuzí, image- a videohostingů apod.), to nejspíš nebude hlavní důvod, proč jej lidé používají. Důležitá je právě tak jednoduchost, která se kupodivu nemění ani s rostoucím množstvím dalších funkcí a reklam.

A Twitter má ještě jednu obrovskou výhodu – je to asi jediná nestranná síť, kterou mají rádi všichni. Teď nemyslím jen uživatele, ale hlavně firmy. S Twitterem se kamarádí Microsoft, Apple i Google. Facebook má z této trojice rád jen Microsoft, protože je jedním z investorů. Apple jej nijak netlačí do svých systémů a ani s jeho hudebnící sítí Ping se nekamarádí. Google svou konkurenci přece podporovat nebude. No a Google+ logicky nenajde zalíbení u Microsoftu a Applu, protože si až příliš konkurují v jiných oblastech.

Tak koho G+ vlastně porazí?

Z dvojice Facebook a Twitter nejspíš nikoho. Google má finance, plán i ekosystém, ale to nemusí nic znamenat. Už mnohokrát se příležitost nepotkala s úspěchem. A i kdyby se Google+ dařilo, z výše zmíněných bodů vyplývá, že Facebook už je zkrátka moc velký a Twitter moc jiný.

Někdo na Twitteru položil zajímavou otázku. Doplnil jsem a vygradoval do následujícího. Vypadá Google+ dobře? Asi ano. Má co nabídnout oproti FB/TW? Určitě. Uspokojuje nějakou další potřebu? Jak komu.

bitcoin školení listopad 24

Jednoduché odpovědi skrývají následující. Google+ vypadá pěkně a má spoustu funkcí, ale opravdu toho nabídne tolik, aby lidé přecházeli z jiných služeb? V téhle válce půjde o přecházení. Nedokážu si představit, že by lidé aktivně udržovali dva profily (na FB a G+) najednou. Dilema „budu používat Facebook, protože tam mám rodinu a kamarády ze základky“ nebo „budu používat Google+, protože tam mám lidi ze SŠ a práce“ jen rozdělí společnost a donutí některé, aby používali obě služby. Ani jedna varianta se mi nelíbí.

Tolik silných útočníků na hřišti lze využít pouze tak, že budou hrát za stejný tým. Tj. aby sítě byly nějakým způsobem kompatibilní/interoperabilní. Tento problém řeší třeba Diaspora (decentralizovaná síť podobně jako Jabber, Jabbim, Google Talk/Chat…, jež spojuje stejný protokol, ale jiní provozovatelé). Jenže ta je stále v alfa stádiu a jestli se neprosadí Google+, tak jakou šanci má podobný open source projekt? A že by G+ a FB přešli pod kód Diaspory? Nemožné.