Hlavní navigace

GPU nového Xboxu bude „jako Radeon HD 6670“

26. 1. 2012

Sdílet

Zdroj: Redakce

Špetka historie úvodem

Když se v první polovině roku 2005 rozjížděla výroba grafického čipu Xenos pro připravovaný Xbox 360, působily jeho specifikace jako z jiného světa. Zatímco v desktopu se o výkonnostní trůn přetahovaly Radeony X800 s GeForce 6800, Xenos byl vyráběn tehdy zbrusu novým 90nm postupem, měl úctyhodných 232 milionů tranzistorů, 48 unifikovaných shaderů, novátorské řešení s eDRAM umožňující rychlý anti-aliasing a jeho schopnosti údajně překračovaly specifikace Shader Modelu 3.0 (DirectX 9.0c). V době vydání Xbox 360 alespoň na papíře předčil nejlepší herní PC, nebo se jim minimálně vyrovnal.

Technologický zázrak… stěží v roce 2009

Pravděpodobně příští rok vydá Microsoft novou generaci své herní konzole, označované prozatím jako Xbox 720 nebo Xbox Next. Jak jsem se zmínil před pár dny, nový Xbox už nemá samostatný procesor a grafické jádro, nýbrž čip v nomenklatuře AMD označovaný jako APU (pouze procesorová jádra nejsou od AMD, ale od IBM).

To samo o sobě napovídá, že na výrazný výkonnostní skok můžeme zapomenout. Podle aktuálních informací magazínu IGN ale integrované grafické jádro nevychází z nejnovější architektury GCN. Nejblíže prý má k Radeonu HD 6670. Jádro Turks se 480 stream procesory je technologicky na úrovni roku 2009, kdy byly vydány Radeony řady HD 5000. Z hlediska výkonu by ani tehdy nebylo žádným zázrakem, natožpak na podzim roku 2013, kdy má podle IGN nový Xbox vyjít. A už vůbec ne v roce 2020, kdy dle dosavadních zkušeností zřejmě nazraje čas na vydání nové konzole.


Trochu přívětivější pohled

Ačkoliv máme plné právo být z parametrů chystané konzole zklamaní, totální panika možná není na místě. Dovolím si uvést několik argumentů, proč ani grafika na úrovni Radeonu HD 6670 nemusí být zas až tolik špatná, jak se na první pohled může zdát.

  1. Nejprve ten úplně nejhloupější a všeobecně známý argument. Hry pro konzole bývají velice dobře optimalizované a z hardware dokážou vyždímat výkony, o jakých se srovnatelnému PC ani nezdá. Grafika Xboxu Next má být oproti stávající generaci 6× výkonnější, což je po osmi letech dost slabý výsledek. Ale uvažte, co dnes dokáže vykouzlit Xenos. A že marginální užitek ze zvyšování grafického výkonu stále klesá.
  2. Zčásti kvůli výše uvedenému je obtížné spolehlivě odhadovat výkon grafických akcelerátorů v konzolích (a konzolí obecně). Xenos jsme možná schopni přibližně zaškatulkovat, o RSX v konkurenčním Playstationu 3 je ale známo tak málo informací, že představu o jeho reálných schopnostech si lze udělat jen velmi těžko. Xbox má nicméně odjakživa blíž ke klasickému PC; určitě blíž než PS3 s procesorem Cell.
  3. Starší GPU nakonec může být i vhodnější. V testech na ExtraHardware vyšel Radeon HD 7970 v průměru o 25 % výkonnější než Radeon HD 6970. Jeho jádro má ale o 60 % více tranzistorů, zčásti i kvůli vylepšením v oblasti GPGPU, které Xbox nepotřebuje. DirectX 11 podporují všechny Radeony od generace HD 5000 stejně.
  4. Konzoloví hráči jsou jiní než hráči na PC a oceňují jiné věci, než jen kvalitní grafiku. Co byla Xboxu 360 a Playstationu 3 platná technologická převaha, když se posléze prodejním hitem stalo laciné Nintendo Wii? Mimochodem, ve srovnání s chystaným Wii U prý bude Xbox Next výkonnější o 20 %. Microsoft se zkrátka snaží přizpůsobit se potřebám zákazníků.

KL24

Závěrem nelze než si postesknout, že „zlaté časy“ technologických závodů o nejvýkonnější grafický akcelerátor a nejúžasněji vypadající hry nejspíše pominuly. Polemika o stavu herního průmyslu by ale byla na delší povídání.

Zdroj: IGN

Byl pro vás článek přínosný?