Hlavní navigace

GPU Playstationu 4 má ve skutečnosti 1280 SP, odhalil die shot od Chipworks

17. 11. 2013

Sdílet

Zdroj: Redakce

S lehce bombastickou zprávou přišel včera server WccfTech. Vyšlo totiž najevo, že grafické jádro v Playstationu 4 má ve skutečnosti ne 1152, ale 1280 stream procesorů (tj. 20 bloků architektury GCN). Magazín spekuluje, že si Sony možná schovává výkonnostní rezervu (kterou odhaduje na 10 %) jako eso v rukávu a dva vypnuté bloky by mohlo updatem firwmare aktivovat. Realita je nicméně daleko prozaičtější. Dva bloky jsou redundantní a záměrně deaktivované za účelem zlepšení výtěžnosti výroby.

Hlavní procesor pod drobnohledem

Konkurenční Xbox One má ještě větší úroveň redundance, neaktivní jsou dva bloky z celkových čtrnácti. Microsoft s jejich aktivací experimentoval, zjistil však, že nárůst výkonu je v reálu mizivý. Zajímavé ovšem je, jakým způsobem se na deaktivované části čipu PS4 přišlo. Zásluhu na tom má firma Chipworks, která předevčírem zveřejnila rozborku Playstationu 4 včetně tzv. polysilicon die-shotu, který vidíte níže.

Existence redundantních bloků je v tomto případě zcela opodstatněná. Plocha čipu činí 348 mm², což jej řadí přibližně na úroveň AMD Tahiti (Radeon HD 7970) s 352 mm². V Chipworks mimo jiné zjistili, že APU pro konzoli Sony je vyráběno 28nm HKMG postupem u TSMC, pravděpodobně stejnou variantou jako soudobé Radeony (tedy „28HP“).

 

Na stránkách Chipworks se dočtete také o dalších čipech, které se v Playstationu 4 ukrývají. Z těch zajímavějších je to například síťový koprocesor, díky němuž konzole dokáže stahovat data i v režimu standby. Chipworks soudí, že jde o na zakázku navržený čip od Marvellu. Balení je nicméně označeno jako SCEI CXD90025G, což by symbolizovalo, že čip navrhlo Sony vlastními silami. iFixit spekuluje, že tento úsporný procesor, který je mimochodem vybaven vlastními 256 MB paměti GDDR3, by mohl mít na svědomí řadu pomocných činností.

První sérii stíhají porodní problémy

Playstation 4 by na českém trhu měl být dostupný 13. prosince, ve Spojených státech se ale již prodává (jak jinak by se také dostal do rukou Chipworks, iFixit, nebo Vatche Arabianovi, který PS4 nafotil termokamerou FLIR). Sony se bohužel nevyhly problémy s vadnými kusy a problém už má i svou zkratku – Blue Line of Death (BLoD) podle modře svítící lišty na konzoli. Ta za normálních okolností krátce pulzuje během bootování, na postižených konzolích ale bliká stále, zatímco z HDMI portu nevychází žádný signál.

playstation 4

KL24

Zatím není známo, jestli vadu způsobuje mechanicky poškozený konektor HDMI, jiná výrobní vada, nebo nedodržení postupu zapojení podle manuálu, který doporučuje nejdříve připojit kabel HDMI a teprve poté napájecí kabel. Náchylnost na takovou banalitu by ale byl celkem zásadní konstrukční problém. Sony zatím oficiálně prohlásilo pouze to, že nefunkční konzole jsou izolované případy.

Zdroj: WccfTech, Chipworks, VR-Zone

Byl pro vás článek přínosný?