Jak to vidí ATI, jak to vidí Nvidia
AMD pokračuje ve své strategii vytěžení maxima z povedeného čipu RV770 (Radeony HD 4800). Nejprve díky němu začala excelovat ve střední třídě, poté osadila dva na jedno PCB a když si nebudeme všímat ne zrovna ideálních provozních vlastností, tak s kartou Radeon HD 4870 X2 získala se 40–50% náskokem výkonnostní korunu v herních grafických kartách.
Z RV770 vychází také RV730, tentokrát se ale nejedná o nějakou deaktivaci prováděcích jednotek v jádře pracujícím i v kartě o třídu výše, ale o úplně nový čip. Moderní návrh RV730 umožňuje skloubit nízkou cenu, spotřebu a přitom přinést snad dostatečný výkon pro běžného hráče. Radeon HD 4670 má vytvořit jakousi třídu sám pro sebe, HD 4650 shora vytlačuje Radeon HD 3650 (v GDDR3 provedení) a na místo Radeonu HD 3650 (řekněme jeho levnější verze s DDR2 pamětmi) se odspodu nacpe ještě nevydaný Radeon HD 4550 s čipem RV710.
AMD si pak celý trh krásně nalinkovala a rozdělila do tříd podle spotřeby. Zlý záměr bych v tom neviděl, v srpnu, kdy byly prezentace tvořeny této kastaci odpovídaly i cenové hladiny.
Mezitím však Nvidia soustavně snižuje cenu, což se nejprve projevuje ve velkých obchodech v zahraničí (USA, Německo apod.), se zpožděním také v ČR, v každém případě její schéma trefuje momentální cenové relace (i v ČR) trochu lépe.
Od toho, co předpokládá ATI/AMD a Nvidia, pojďmě raději k tomu, jaké papírové karty dnes nově otestované karty mají a jaký od nich tedy zhruba můžeme očekávat výkon i umístění mezi plejádou dalších soudruhů či konkurentů.
Když už jsem přímo na první stránce vytáhl ceny, nebude možná od věci uvést do tržního kontextu Radeon HD 4670 a GeForce 9600 GSO trochu přesněji. Graf níže ukazuje v noci aktualizované nejnižší nalezené ceny karet vč. DPH, započítány jsou jen karty skladem. Tedy se třemi výjimkami: GeForce 8800 GTX a Radeon HD 3870 X2, dvě pro dnešní test zcela nevýznamné karty, se už neprodávají (či jen někde vyprodávají) a cenu u nich už nebudu aktualizovat, Radeon HD 4670 jsem zatím nikde nenašel naskladněn a použil jsem tedy cenu ze stejného obchodu, v němž jsem našel nejlevnější skladovou GeForce 9600 GSO.
RV730 XT aneb Radeon HD 4670
Už jsem zmínil, že Radeony HD 4600 (RV730) vychází z Radeonů HD 4800 (RV770), jen mají všeho zhruba polovinu. Výjimku tvoří texturovací jednotky, tuto slabinu (co se počtu týče, s komplexností je to trochu jinak) Radeonů HD 3800 už AMD nechtělo znovu riskovat a pro textury (a rovněž Z/Stencil operace) má Radeon HD 4600 celkem 32 prováděcích jednotek.
Stream procesorů už není 800, ale 320, opět samozřejmě v 5D uspořádání (superskalární). Jediné v čem Radeony HD 4600 zaostávají za Radeony HD 3800 a jen mírně předčí Radeony HD 3600, je propustnost pamětí. Sběrnice je 128bitová, což sice bude na výkonu nezřídka cítit, na druhou stranu je to cestou k levnému a na rozměry nenáročnému návrhu.
Obrázek níže ukazuje, že AMD navrhla referenční chladič s měděnou základnou a větrákem s PWM regulací, tak aby karta mohla být chlazena tiše (v reklamštině: sensitive acoustics). Jsem zvědav, jestli nějaký výrobce tento návrh dodrží, první vlaštovku z už typického hejna ignorantů koneckonců najdete už v tomto testu.
Stejný obrázek ukazoval, že Radeon HD 4670 nepotřebuje externí napájecí konektor. To je vzhledem k parametrům a počtu tranzistorů chválihodné, zajímavější však bývá úspora spotřeby v režimu, kdy GPU zrovna není vytíženo. Účinnost PowerPlay druhé generaci si ověříte jen o pár stránek dále.
Poslední dle mého soudu zajímavý slajd z oficiální prezentaci demonstruje hlavní přínos vylepšeného UVD (video procesor) druhé generace: Dual Stream, funkce využitelná hlavně pro BonusView novějších Blu-ray disků. Scaling videa je tradiční chloubou ATI, funkce jako dynamický kontrast jsou vždy sporné a naštěstí vám je nikdo nenutí.
GeForce 9600 GSO alias GeForce 8800 GS
GeForce 9600 GSO není žádnou novinkou, její vznik se datuje ještě před GeForce 9600 GT. To se ale ještě jmenovala GeForce 8800 GS a byla to nejosekanější karta na bázi čipu G92. Ten mimochodem najdete třeba i v GeForce 9800 GTX+, tedy kartě výkonnostně úplně jinde. GeForce 8800 GS začala tak trochu s Černým Petrem v ruce, nebyla až o tolik levnější než GeForce 8800 GT a výkonnostně nepřesvědčovala ani proti Radeonu HD 3850.
S přejmenováním na GeForce 9600 GSO se nestal zázrak, ale když nic, tak karta dosáhla širšího rozšíření, a tak se mohlo stát, že se mezi těmi všemi modely mohla objevit skutečná perla. XFX si nechává označení XXX pro své nejvíce přetaktované karty, GeForce 9600 GSO navíc doprovází vlastním chladičem s měděnou základnou a ochranným bočním rámečkem, který působí navíc trochu jak rozvaděč tepla.
Referenční návrh se neliší od GeForce 9600 GT, dá se tedy čekat, že i v tomto případě bude chladič tichý (za cenu vyšších teplot). GeForce 9600 GSO od GeForce 8800 GT/9800 GTX kvůli čipu však nepodědila jen výkon, ale bohužel také spotřebu, do nižší třídy už se nehodící. TDP 105 W je společné i pro 8800 GT/9800 GT, karty o poznání výkonnější. Navíc Nvidia nemá u GeForce 8/9 žádnou technologii jako PowerPlay, aby karta v idle zbytečně nespalovala elektrickou energii (a rovněž aby se méně zahřívala).
Jedna změna ve specifikacích GeForce 9600 GSO oproti 8800 GS přece jen potkala. Je jí možnost, že narazíte už na G92b, tedy jádro vyráběné 55nm procesem.
XFX GeForce 9600 GSO XXX obrazem
Řeknu to rovnou: karty XFX u nás v současnosti v běžném obchodě nekoupíte. Ti z vás, které tímto testovaná 9600 GSO přestala zajímat, mohou pokračovat na grafy výkonu, jež platí pro jakoukoli 9600 GSO s DDR3 na našem trhu, ostatní se mohou alespoň podívat, „jak to XFX má pěkně udělané“.
Krabice už neobsahuje odvážný kousek v podobě sliny psa s nápisem EVGA ani není ve tvaru písmene X, zato podle ní bezpečně poznáte, že jde o XXX edici a jaké hlavní bonusy uvnitř najdete. O velmi orinální Do not disturb, I'm gaming vývěsce XFX na obalu nemluví, ale tato cedulka dobře charakterizuje hráčům jistě sympatický marketing společnosti.
V balení najdete velmi podrobný návod k instalaci karty, CD s ovladači a dvě DVD pro hru Company of Heroes (na jednom je její plná verze, na druhé jsou aktualizace povyšující ji na DirectX 10 hru). Kabeláž se zaměřuje především na potřebné redukce a pro majitele zdrojů bez PCI Express 6-pinu je v ní obsažen i kabel umožňující napájení přes dva Molex.
Chladič ze všeho nejvíce připomíná éru GeForce 6800, trochu jsem se obával jeho ne zrovna kultivovaného chodu. 4-pin pro PWM regulaci mě trochu uklidňoval.
Buď RivaTuner, nebo GPU-Z nedetekuje dobře otáčky (dle tichého chodu tipuji spíš chybu GPU-Z):
Větráček je tichý ve 2D (v úplně tichém PC jej dokážete z metru slyšet), při zátěži však rychle zvyšuje otáčky a docela šustí. Karta se termoregulací snaží držet teploty pod 80 stupňů Celsia, 9600 GSO má práh nastaven na 105 stupňů Celsia (pak se asi jádro G92 vypíná), takže můžete zkusit chladič regulací trochu zkrotit. 30 % je nastaveno ve 2D, lze jít ještě na 25 %, od 45 % je větrák už hlučný celkem dost.
Fotorozborka: Sapphire Radeon HD 4670
Nablýskaná krabice velkého formátu zřejmě nebude tím balením, v jakém byste Radeon HD 4670 od Sapphire zakoupili. Balení full retail se prodává v zahraničí o pár eur dráže než lite retail/bulk a vzhledem k tomu, že čeští vykutálenci už delší dobu v cenících údaj full/lite retail u karet Sapphire neuvádějí, tipuji, že distributoři svorně sáhnout po lite retail balení.
Tentokrát (a i vzhledem k nízké ceně karty) však o tolik nepřijdete, v menší krabičce lite retail zřejmě nebudou jen programy od Cyberlinku.
První pohled na kartu a určitě jásáte nad rozměry. Maličká a lehoučká karta osazená chladičem se samolepkou dominantní paní z krabice sotva přesahuje za konec PCI Express slotu.
Chladič je o něco delší než ten, který znáte třeba z Radeonů HD 2600 od Sapphire, malý kousek hliníku je však bohužel chlazen větráčkem s dvoupinovým připojením. To obvykle nevěstí nic dobrého.
Bohužel, svistot karty mě provázel celé testování, softwarová regulace není možná a větrák stále běží na docela vysokých otáčkách.
Testovací sestava, použité testy
Testovací sestava je zvolena tak, aby grafické karty pokud možno co nejméně limitovala a došlo tedy k jejich co nejobjektivnějšímu porovnání. Ke slovu se tedy dostala základní deska s PCI Express 2.0 a dostatkem linek pro Multi-GPU zapojení, procesor jsem pro jistotu popohnal na 3,5 GHz, paměť rozšířil na 4 GB (32bitový operační systém Windows Vista, který používám především kvůli kompatibilitě, využije něco přes 3 GB, ale to bohatě na všechny současné hry stačí) a především svůj čas začal šetřit nasazením rychlého pevného disku. Použitý zdroj má celkem čtyři PCI Express 2.0 napájecí konektory (6 + 2-pin), skříň pak patří mezi ty nejtypičtější a naměřené teploty či zaznamenané problémy s rozměry by tak měly být cennou informací pro co nejvíce čtenářů.
Monitor | HP LP3065 (30", S-IPS) |
Procesor | Intel Core 2 Duo E6750 @ 3,5 GHz (1,33 V) |
Základní deska | XFX nForce 790i Ultra SLI (FSB: 1,3 V, Unlinked) |
Paměť | Kingston 2× 2GB DDR3-1600, 8-8-8-24, 2T (1,9 V) |
Pevný disk | Western Digital VelociRaptor, 300 GB (10 000 ot./min) |
Zdroj | Corsair CMPSU-750TX (12V: 60 A, 750 W) |
Chladič CPU | Coolink Silentator + Noctua NF-P12 (1200 ot./min) |
Skříň | Cooler Master Centurion 534 |
Optická mechanika | Toshiba SD-H802A (HD DVD, DVD-ROM) |
Systémové větráky | Noctua NF-S12-1200 (900 ot./min) |
Cooler Master 12cm (900 ot./min) | |
Operační systém | Windows Vista Ultimate (32-bit, EN) SP1 |
Ovladače Nvidia | Nvidia ForceWare 177.39 pro GeForce GTX a 9, 177.83 pro GTX 260 SLI a 9400 GT |
Nvidia ForceWare 175.16 pro GeForce 8 a 9600 GT | |
Ovladače ATI/AMD | ATI Catalyst 8.7, 8.8 beta pro HD 4870 X2, 8.8 pro HD 3650 TOP, 8.9 pro HD 3850/HD 4670 |
S novou sestavou přišly také nové ovladače a především změna výběru her. S bolestí v srdci jsem se rozloučil s tituly jako Splinter Cell: Chaos Theory, Gothic 3, Quake 4, Heroes of Might and Magic V či Half-Life 2: Lost Coast, vyškrtal DirectX 9 varianty u her, kde již existuje DirectX 10 verze, a celkově modernizoval. Nakonec zůstaly jen tři hry nevydané v roce 2007/2008, přičemž jak Oblivion, tak F.E.A.R. či Serious Sam 2 stále dokáží dobře reflektovat především výkon grafické karty. Zcela nově jsem zařadil hry Age of Conan, Assassin's Creed, Devil May Cry 4, Half-Life 2: Episode Two, Hellgate: London, Race Driver: GRID, The Witcher (Zaklínač) či u nás velice rozšířené závody Trackmania Nations Forever. Výsledkem snad budou testy, jejichž výsledky budou platit co nejdelší dobu.
API | Vydáno | ||
Teoretické testy | 3DMark Vantage 1.0.1 | DX10 | 2008/04 |
3DMark06 1.1.0 | DX9 | 2006/01 | |
Hry | Age of Conan: Hyborian Adventures (2008.0520) | DX9 | 2008/05 |
Assassin's Creed (1.01 pro ATI, 1.02 pro Nvidia) | DX10 | 2008/04 | |
Bioshock (demo, 1.0) | DX10 | 2007/08 | |
Call of Duty 4: Modern Warfare (1.6) | DX9 | 2007/11 | |
Call of Juarez (DX10 official benchmark, 1.3.0.1) | DX10 | 2007/05 | |
Company of Heroes: Opposing Fronts (2.301) | DX10 | 2007/09 | |
Crysis (1.2.1) | DX10 | 2007/11 | |
Devil May Cry 4 (DX10 benchmark) | DX10 | 2008/06 | |
Enemy Territory: Quake Wars (demo, 2.0) | OpenGL | 2007/09 | |
F.E.A.R. (1.08) | DX9 | 2005/10 | |
Half-Life 2: Episode 2 | DX9 | 2007/10 | |
Hellgate: London (1.2) | DX10 | 2007/11 | |
Lost Planet: Extreme Condition (1.004) | DX10 | 2007/06 | |
Medal of Honor: Airborne | DX9 | 2007/09 | |
Race Driver: GRID (demo) | DX9 | 2008/06 | |
Serious Sam 2 | DX9 | 2005/10 | |
S.T.A.L.K.E.R. (Shadow of Chernobyl) | DX9 | 2007/03 | |
The Elder Scrolls IV: Oblivion | DX9 | 2006/03 | |
The Witcher (Zaklínač, 1.3) | DX9 | 2007/10 | |
Trackmania Nations Forever | DX9 | 2008/04 | |
Unreal Tournament 3 (demo) | DX9 | 2007/11 | |
World in Conflict (1.008) | DX10 | 2007/09 |
Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065:
Za poskytnutí testovacích pamětí DDR3 děkuji společnosti Kingston:
Za poskytnutí největší části testovacích her pro testování děkuji společnosti CD Projekt.
Za poskytnutí základní desky XFX nForce 790i Ultra SLI děkuji společnosti XFX.
Nastavení ovladačů:
- Nvidia ForceWare – Vsync: off, Quality: high, transparency AA: off, max. pre-rendered frames: 3
- ATI Catalyst – Vsync: off, Quality: high, adaptive AA: off
Akcelerace HD videa
Akceleraci Full HD videa (1080p) pod Windows Vista jsem otestoval jak na souborech s HD videem, tak na dvou Blu-ray discích, jež jsem měl k dispozici. Bohužel, ani na jednom nebyl kodek VC-1, ten by snad měl používat film 300: Bitva u Thermopyl.
Následující graf ukazuje všechna podstatná měření a vyrovnanost řešení ATI/Nvidia v toleranci chyby měření. Na to, abych odhalil náskok Radeonů v akceleraci VC-1 bych potřeboval náročnější film a hlavně film přímo na Blu-ray nosiči. Testovací aplikace je vždy uvedena, typicky jsem bral v potaz průměrnou zátěž CPU za jednu vybranou minutu přehrávání. GeForce 8800 GTX je jedinou kartou, jež nemá video procesor pro 1080p HD video, dobře tak ilustruje chvíle, kdy je GPU akcelerace skutečně využita.
Spotřeba při přehrávání Blu-ray disků dělá z GeForce 9600 GSO outsidera pro nasazení v HTPC.
Herní výkon v nižších rozlišeních I.
3DMark Vantage
Age of Conan
Call of Duty 4
Call of Juarez
Crysis
Herní výkon v nižších rozlišeních II.
Enemy Territory: Quake Wars
F.E.A.R.
Half-Life 2: Episode 2
Serious Sam 2
Trackmania Nations Forever
Unreal Tournament 3
3DMark06, 3DMark Vantage
3DMark Vantage
Zájemci o v 3DMarku Vantage použité technologie jejich popis najdou v tomto whitepaperu (PDF). V grafech najdete pouze výsledky z GPU testu.
I na nižší nastavení (Entry) je poměr sil zachován: GeForce 9400 GT dosáhla 4407 bodů, Radeon HD 3650 TOP pak 7580 bodů.
3DMark06
Age of Conan: Hyborian Adventures (DX9)
V Conanovi jsem shledal jako (z počátku hry) nejnáročnější kombinaci vody a viditelnosti velké části lesa, benchmarkuji vždy stejnou scénu pomocí FRAPSu. Fps odečítám přímo z obrazovky, protože měření pomocí FRAPSu (implicitně F11) se hrou nějak koliduje a výkon je u všech karet drasticky nižší (chvíli i 0 fps).
Assassin's Creed (DX10)
U Assassin's Creeda mám nainstalovány dvě různé verze, jednu bez patche (1.01, retail) a druhou s patchem 1.02. Karty ATi Radeon s podporou DirectX 10.1 podávají v neošetřené verzi podstatně vyšší výkon, nějakých vad v obraze jsem si (alespoň v testované části) nevšiml.
Nejprve jsem FRAPSem měřil proběhnutí od stromu dole u studny až po hrad na kopci, při seběvětší snaze o co nejpodobnější opakování je v měření dávka nepřesnosti.
Měření jediné scény (na místě) po přesně daný časový úsek je přesnější, ale zase poněkud méně zachycující různé prvky enginu.
Bioshock (DX10)
Bioshock staví na Unreal 3 enginu a přidává DirectX 10 povrchy. Testuji s nejvyššími možnými detaily, vypnuté nechávám globální osvětlení (global lighting). Hra nemá zabudovaný benchmark, a tak testuji pomocí FRAPS. Vybral jsem velmi náročnou část z počátku hry – od vašeho vynoření se na hladině, kolem ohně až do majáku.
U karet ATI se podle mě i přes vynucení v ovladačích (což by pro Unreal 3 engine již mělo být možné, bohužel však zatím ne pro DirectX 10 verze těchto her) zapnulo jen anizotropní filtrování a 4× anti-aliasing nikoli.
Call of Duty 4 (DX9)
Call of Duty 4 je pro vás podle naší ankety stejně atraktivní volbou jako Crysis nebo Zaklínač, a tak vás určitě výkon karet v této hře bude zajímat. Testoval jsem s téměř všemi detaily na maximu, velikost textur jsem změnil na Extra, anti-aliasing i anizotropní filtrování jsem zapínal přes nabídku hry.
Call of Juarez (DX10)
Call of Juarez je zastoupen DX10 Official Benchmarkem, není to tedy testování přímo v samotné hře. V několikaminutovém náročném průletu je demonstračně nacpáno hned několik náročných DirectX 9/10 technik. Benchmark je předmětem sporu Nvidie a Techlandu a používá jej s oblibou ATI/AMD při prezentacích 3D výkonu.
Company of Heroes: Opposing Fronts (DX10)
V Company of Heroes používám zabudovaný benchmark. Testovaná verze je 2.301, hru je potřeba spustit s parametrem -novsync. Všechny detaily mám nastaveny na možná maxima, oproti screenshotům níže i fyziku.
Crysis (DX10)
Crysis je jedním z pádným argumentů pro nákup nové grafické karty, byť v DirectX 9 režimu. Testoval jsem s celkovou úrovní detailů „High“ a všechny DirectX 10 karty pak i s „Very high“, anti-aliasing jsem zapínal ve hře. Testuji pomocí GPUbenchmark.bat (průlet kolem ostrova), plnou verzí hry s nainstalovanou záplatou 1.1.
Devil May Cry 4 (DX10)
Benchmark Devil May Cry 4 se objevil jako blesk z čistého nebe, kromě pohledné grafiky vyniká skvělou optimalizaci. Hra ve vysokých detailech doslova létá i na průměrných kartách. To je dost v kontrastu s jiným enginem Capcomu (Lost Planet). Do grafu budu používat výsledky z druhé, graficky asi nejvydařenější (až na statickou flóru) a nejnáročnější scény.
Enemy Territory: Quake Wars (OpenGL)
Nové Enemy Territory představuje jedinou současnou moderní OpenGL hru pod Windows a zároveň jediný OpenGL test v testovací sadě. Quake Wars používají značně upravený Doom 3 engine, obohacený především o technologii MegaTexture (více o technologii v článku na Beyond3D). Pro testy používám maximální detaily, přes konzoli vypínám limit 30 i 60 fps, AA i AF zapínám ve hře, patch 1.1 by měl řešit problémy se soft particles. Ty jsem měl u všech karet kromě Radeonu X1950 Pro zapnuty (u této karty to hra nepovolí), ale zkusil jsem karty přeměřit i s vypnutými soft particles a tato položka neměla vliv na výkon ani u GeForce 8600 GTS.
Pro účely testování jsem si nahrál vlastní timedemo (recordtimenetdemo), které měří výkon v rozsáhlé lokaci se stromy (Valley). Timedemo (pro verzi 2.0) ke stažení: zde.
F.E.A.R. (DX9)
Engine hry F.E.A.R. se díky datadisku stal znovu aktuálním a ukazuje se, že se jedná stále o dobrý test grafik: procesor hraje jen velmi malou roli. Všechny detaily mám nastaveny na maximální hodnoty a všechny obraz vylepšující funkce včetně měkkých stínů zapnuty. Testuji zabudovaným benchmarkem.
Half-Life 2: Episode 2 (DX9)
Half-Life 2: Episode Two je při výběru správné lokace přece jen náročnější než starší tech. demo Lost Coast. Ve vyšším rozlišení mi vlastní timedemo dokonce rozškáluje i ty nejsilnější karty, což mě příjemně překvapilo.
Hellgate: London (DX10)
Testování v Hellgate: London je kvůli náhodnosti generování map velmi těžké, musíte udělat více průchodů a průměrovat. DirectX 10 verze je násobně náročnější než ta využívající jen DirectX 9.
Lost Planet: Extreme Condition (DX10)
Lost Planet byla vůbec první PC hrou, která přímo vyšla s podporou DirectX 10. Pro měření výkonu grafik je důležité nepoužívat demo se zastaralým kódem, naopak updaty plné hry až na 1.004 přinesly několik optimalizací. Všechny detaily nastavuji na high, fur quality a filter quality pak na „DX10“. Nově na hodnotu „DX10“ nastavuji také shadow quality Počet souběžných (concurrent) operací byl pro testovaní s Core 2 Duo nastaven na 2, Multi-GPU zapínám jen v případě SLI či CrossFireX zapojení (příp. karty). Používám vestavěný benchmark.
Lost Planet superskalární architektuře Radeonů HD hrubě nevoní. Na druhou stranu máte díky velké míře nevyužití anti-aliasing opravdu zdarma (bez ztráty výkonu).
Medal of Honor: Airborne (DX9)
Medal of Honor: Airborne je jednou z mnoha nových her používajících Unreal 3 engine. Tím pádem přináší solidní kombinaci vzhledu a plynulosti na dostupném hardwaru. Testuji opět s vysokými detaily (a druhým nejvyšším nastavením kvality textur). Hra nemá zabudovaný benchmark, používám tedy FRAPS a vždy stejnou scénu letu letadla a seskoku z padáku.
U karet ATI Radeon se opět nezapínal vynucený anti-aliasing, jejich výsledky z příslušných grafů tedy zřejmě odstraním.
Race Driver: GRID (DX9)
Měřím FRAPSem od předstartovní animace až po první zatáčku, kde už se může něco náhodného semlet. Pro měření jsem vybral trať v San Franciscu. Používám profil vysokých detailů (Ultra), jen anti-aliasing (MSAA) a rozlišení si upravuji podle potřeby.
Výsledek u Radeonu HD 3650 není úplně korektní, je zhruba odhadnut (kvůli počítání celkového indexu v závěru) podle výsledků z rozlišení 1280 × 1024 px. Vyšší rozlišení hra u Radeonu s 256MB videopamětí neumožní nastavit.
Serious Sam 2 (DX9)
Starší DirectX 9 hra je s maximálními detaily, HDR a ve vyšším rozlišením stále dobrým testem grafických karet. Croteam enginy umí, i v Serious Sam 2 použil několik zajímavých technologií (třeba jako jeden z prvních využil kompresi ATI 3Dc). Pomocí zabudovaného benchmarku, který můžete ovládat skriptem, měřím výkon v demu Branchester.
Testovací skripty ke stažení: zde.
S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl (DX9)
Engine Stalkeru, X-Ray engine, je zajímavý mimojiné tím, že používá deferred shading umožňující velké množství dynamickýh zdrojů světla. Ve hře se setkáte s normálovým a paralaxním mapováním, měkkými stíny, FP HDR, dynamickými efekty počasí a mnoha postprocessingovými efekty. Ukrajinský tým už pracuje na pokračování na vylepšeném enginu (Clear Sky).
Na popud jednoho z čtenárů jsem nakonec změnil metodiku testování ve hře S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl. Byl jsem v diskuzi upozorněn na příliš vysoká fps oproti reálnému hraní. Vytvořil jsem si tedy poměrně spolehlivou metodu průchodu začátku mapy s Agroprom Research Institute, kde projdu po cestě až k předskriptované sekveci zobrazující přestřelku stalkerů a armády v prostorách před institutem. Poměry sil zůstaly téměř zachovány, ale mám dobrý pocit z kvalitnější a časově náročnější metody měření.
Soubor s nastavením ke stažení: zde.
The Elder Scrolls IV: Oblivion (DX9)
Čtvrtý díl série Elder Scrolls patří i přes svůj věk stále mezi nejnáročnější hry vůbec. Zvlášť, když stejně jako já v testu, vyberete lokace s množstvím vlnící se trávy, pohupujících se stromů a přesto rozhledem do vzdálené krajiny. Testuji s maximálními detaily a HDR.
Soubor s nastavením (vše na maximum) a dvě uložené testovací pozice ke stažení: zde.
The Witcher (Zaklínač) (DX9)
Původně jsem chtěl grafické karty v Zaklínačovi testovat v nejnáročnější lokaci - Obchodní čtvrti Wyzimy - ale v ní jsou silné grafické karty bohužel limitovány jinou částí systému:
The Witcher | obchodní čtvrť | GeForce GTX 280 |
1680 × 1050 | 16× AF | 38,3 |
1680 × 1050 | 4× AA 16× AF | 37,4 |
2560 × 1600 | 16× AF | 38,0 |
2560 × 1600 | 4× AA 16× AF | 37,0 |
Nakonec jsem si tedy našel jinou náročnou část, která ale vytěžuje pro změnu především grafickou kartu. Jedná se o háj druidů v lese na Blatech.
Trackmania Nations Forever (DX9)
Trackmaniu hraje nejen ve světě, ale i v ČR obrovský počet hráčů, hra má navíc zabudovanou možnost benchmarku. Škoda jen zatím nevysvětlitelného chování, kdy ve vyšším rozlišení (dokud nezapnete anti-aliasing) obdržíte vyšší výsledek. Jinak hra na plné detaily zatíží jakoukoli dnešní grafiku a není velkým přítelem Multi-GPU.
Unreal Tournament 3 (DX9)
Bude to nuda, ale napíšu to, co píší všude: Unreal Tournament 3 je příkladem skvěle optimalizovaného enginu, skvěle vypadá a přitom je velmi svižný i na běžném hardwaru. Před testováním musíte v UTEngine.ini vypnout vyhlazování snímkové frekvence (implicitně nastaveno na interval 22 až 62 fps) a to tak, že najdete bSmoothFrameRate=True a nastavíte na False (předtím odstraňte u souboru atribut Jen pro čtení). Pro grafické karty je lepší flyby, pro realističtější výsledky pak botmatch, testoval jsem pomocí flyby a vybral jsem pěkně vypadající mapu ShangriLa.
Nastavení hry ke stažení: zde.
World in Conflict (DX10)
World in Conflict je asi nejlépe vypadající strategie, zástupce nové vlny DirectX 10 a dobrý benchmark procesoru. Tyto karty jsem testoval ve 1 680 × 1 050 px s upraveným profilem very high details (zapnul jsem i water reflects clouds, pouze anti-aliasing a anizotropní filtrování měním dle potřeby toho kterého grafu). Používám vestavěný benchmark. Při testování pod Windows XP jsem samozřejmě musel použít jen DirectX 9 režim (stíny z mraků na vodě si musíte pod DX9 odpustit).
Spotřeba, teplota
Spotřeba celé sestavy
Grafy spotřeby jsou ve střední a nižší třídě přesvědčivě nakloněny ATI.
Teplota
Teplota je samozřejmě hodně ovlivněna použitým chladičem. Tato řešení používala ref. chlazení:
- GeForce GTX 280
- GeForce GTX 260 SLI
- Radeon HD 4870 X2
- GeForce 9800 GX2
- Radeon HD 4870
- Radeon HD 4850
- GeForce 9800 GTX+
- GeForce 8800 GTX
- GeForce 8800 GT
Následující karty sázely naopak na vlastní řešení výrobců:
- Radeon HD 3870 X2 (Asus)
- Radeon HD 3870 (Sapphire, vapor-x)
- GeForce 9600 GT (Gigabyte, Silent-Pipe IV)
- GeForce 9600 GSO (XFX)
- Radeon HD 3850 (Asus)
- Radeon HD 4670 (Sapphire)
- Radeon HD 3650 (Asus, Glaciator)
- GeForce 9400 GT (MSI, pasivní)
Více detailů najdete ve starších recenzích zmíněných grafických karet na ExtraHardware.
Hlučnost, přetaktování
Přetaktování
Přetaktování karty jsem opět odbyl, ale opět mám připraveny dobré výmluvy. Radeon HD 4670 má takt 750/1000 MHz (2000 MHz efektivně pro paměti), Catalyst Control Center umožňuje navýšení na 778/1140 MHz, což už v jiných recenzích úspěšně zkusili a přínos byl do 8 %.
GeForce 9600 GSO už pro změnu přetaktovaná byla, a to nemálo. Jak jste jistě viděli, otestoval jsem ji i na referenčních taktech (už proto, že XXX edici u nás nekoupíte), ale například právě XFX prodává normální 9600 GSO v USA s tím, že napůl doporučuje přetaktování z 550 na 700 MHz jádro. Zhruba takových rezerv jádro G92 v 9600 GSO dosáhne většinou, konkrétně u této karty se můžete dostat někam kolem 740 MHz (paměti pak i přes 1 GHz).
Doplněno: Ztišení Radeonu HD 4670
Hlučnost byla hlavním záporem jinak výborného Radeonu HD 4670 od Sapphire. Jde s tím něco dělat? Aby z toho nebyla jen řečnická otázka, poslala mi společnost Sapphire ještě před dokončením recenze nový BIOS pro kartu (204 kB, ZIP, samotný BIOS má samozřejmě jen 64 kB). Nebojte, nic jsem vám nezatajil, dokonce to byl důvod pro zdržení recenze zase o nějakou tu hodinu.
Bohužel ani nejnovější verze WinFlash kartu nerozpozná a flashnutí v pohodlí operačního systému nebylo možné. V ZIPu najdete jen DOSový ATIFlash, už jsem ale pomalu zapomněl, co to DOS je. Nějak jsem tedy zase zprovoznil disketovou mechaniku, nabootoval z diskety DOS a BIOS s parametrem force flashnul (jinak to nejde).
Po opětovném startu systému se mi karta zdála o malinký chloupek tišší, ale nevím, zda jsem to neměl trochu vsugerováno tím, že jsem od Sapphire měl informaci, že to má právě trošičku ztišit (s přiznáním, že karta silně „šumí“ i nadále).
Jestliže se ale podíváte na teploty RV730, vidíte, že i drobný hliníkový chladič má svoje rezervy. Vyřešení hlučnosti tedy může stát pár korun, v případě, že už máte v PC regulátor jako třeba Scyteh Kaze Master, tak dokonce nic.
Jak vidíte, já jsem prostě 2-pin od větráčku vytáhl z konektoru na kartě, připojil (pozor jen na dodržení barev kablíků) na Zalman Fan Mate2 a otáčky stáhl nastavením potenciometru na minimální napětí (u Fan Mate2 je to myslím 5,5 V).
Chladič je pak téměř tichý, mírné šustění v noci uslyšíte, ve skříni pod stolem se s takto ztišenou kartou ale dá žít. V Cooler Master Centurion 5 pak při pokojové teplotě 22 stupňů Celsia nešla teplota RV730 podle GPU-Z v idle nad 45 stupňů Celsia a v zátěži pomocí ATITool dosáhla vcelku pohodových 78 stupňů Celsia (ve FurMark by to bylo asi jen o pár stupínků více).
A když už jsem byl ve zkoušení karty i v jiném PC (deska s Intel P45, procesor Core 2 Duo E7200, 4 GB DDR2, dvě mechaniky, jeden 750GB pevný disk, účinný zdroj Enermax Modu82+ 625W, Windows XP), udělal jsem doplňující měření spotřeby (jiného než testovacího) PC v idle:
- s Radeonem HD 4670: 73 wattů
- s GeForce 9600 GSO: 103 wattů
- s Radeonem HD 4850 (BIOSmod na 160/500 MHz pro idle a chlazení Accelerem S1 + 12cm větrák): 95 wattů
Shrnující grafy
Jak na ExtraHardware počítáme grafy celkového výkonu: Pro každý dílčí test (tedy například Bioshock, 1680 × 1050 px) je nalezena nejrychlejší grafická karta a ta je označena jako maximum, tedy 100 %. Ostatní karty pak získají body v podobě relativního výkonu k tomuto dílčímu maximu. V dalším testu může být maximem zase jiná grafická karta, celkových 100 % by získala jen grafická karta nejrychlejší úplně ve všech testech. Tato metodika dává všem hrám stejnou váhu, bez ohledu na to, zda v ní karty běží typicky 30 fps nebo třeba 100 fps. Větší váhu mají jen hry Crysis a Assassin's Creed, ve kterých testuji vlastně dvakrát (u Crysis v high a very high, v Assassin's Creedu staticky a pak ještě během celým městem odspodu až po hrad).
Upozornění: kvůli nefunkčnímu anti-aliasingu u Bioshock (DX10) v případě karet Radeon jsem tuto hru do shrnujících grafů počítal jen v nastaveních bez anti-aliasingu.
Ceny jsou z pátku 26. září a jsou získány následujícím postupem:
1. jyxo.cz
2. zboží, řadit od nejlevnějších
3. název produktu (většinou více způsoby, abych našel opravdu vše, například HD 2900 Pro, HD2900 Pro apod.)
4. nalezené odkazy rozklikám a beru v potaz jen ceny karet skladem či dostupných
5. vyřadím to, co vypadá jako jednorázová akce, repas
6. vyřadím to, co vypadá jako náhoda, co je na míle vzdáleno cenám v dalších obchodech
Celkový výkon (viz grafy výše) pak podělím touto cenou (a posunu desetinnou čárku o několik míst tak, aby jste nemuseli číst nepřehledná čísla s pěti desetinnými místy). V následujících grafech platí, že vyšší index znamená lepší poměr výkon/cena a karty s nejvyšším číslem jsou pro dané rozlišení/nastavení nejvýhodnější koupí:
Následující graf počítá s 300 dny puštěným počítačem, na kterém se průměrně čtyři hodiny dělá něco něnáročného ve Windows (2D) a hodinu denně se hraje náročná 3D hra.
Verdikt
Rozuzlení je mimořádně těžké a namísto verdiktu vám shrnu všechna pro a proti obou karet. Největším minusem a v podstatě jediným důvodem, proč jsem kartě XFX GeForce 9600 GSO XXX neudělil ocenění Smart Buy je bohužel právě to, že ji u nás nekoupíte. XFX momentálně u nás distribuci hledá, a proto můžeme jen Němcům či Britům závidět, že tuto kartu v obchodech mají v cenách, jež by u nás znamenaly nějakých 1800 Kč. Za grafiku o výkonu netaktované GeForce 9600 GT je to více než lákavé. Navíc má GeForce 9600 GSO o 32 stream procesorů více než 9600 GT a pokud obě karty přetaktujete pro případné GPGPU nasazení či PhysX (oboje díky CUDA) bude mít oproti své modernější sestře navrch.
Naštěstí u nás seženete jiné GeForce 9600 GSO, sice na základním taktu (a ne s takovým chlazením či příslušenstvím jako XFX) zato kupodivu za nižší cenu, než s jakou začínají Radeony HD 4670. Poměr cena/herní výkon je ale tím jediným, v čem Radeon HD 4670 s GeForce 9600 GSO prohraje. Tento náskok GeForce je sice markantnější po přetaktování, ale Radeon se zase s anti-aliasingem vyrovná i přetaktované 9600 GSO. A anti-aliasing už i ke grafikém pod 2000 Kč zdá se dnes patří.
I Radeon HD 4670 by si jistě vysloužil Smart Buy, ale hlučný větráček ve spojení s momentální těžkou dostupností v obchodech mi velí počkat případně na lepší konstelaci těchto parametrů. Ještě lepší přehrávání videa, fantasticky nízká spotřeba, sympatické (mini)rozměry v kombinaci s herním výkonem dostatečným pro 20 a 22palcové LCD panely jasně říkají, že AMD novou levnou grafiku zvládla.
Myslím si, že skalní hráč a ten komu připadají zajímavé technologie Nvidia (GPGPU s CUDA, PhysX) může s klidným srdcem sáhnout po GeForce 9600 GSO, nějakou tu stovku na spotřebě během roku už přežije, kdo chce naopak kartu pro obyvákové zábavní PC, měl by koupit Radeona HD 4670 (případně osadit solidním chlazením, klidně i pasivním).
Rozhodovat se můžete i podle her, GeForce 9600 GSO je rychlejší v titulech Age of Conan, Call of Duty 4, Company of Heroes, Devil May Cry 4, F.E.A.R., Lost Planet a Unreal Tournament 3, kdežto pro Radeon HD 4670 mluví Assassin's Creed, Crysis a Oblivion. V ostatních hrách jsou rozdíly malé, nebo spíše často platí, že bez anti-aliasingu vede 9600 GSO, po jeho zapnutí HD 4670.
XFX GeForce 9600 GSO XXX
+ skvělý poměr cena/herní výkon
+ software v ceně
+ tichá ve 2D, PWM regulace
+ mohutně přetaktovaná od výroby
(přetaktovatelnost v případě b2žné 9600 GSO)
+ ekosystém CUDA, PhysX
- hlučnější v zátěži
- spotřeba (především v idle)
Sapphire Radeon HD 4670
+ cena/výkon
+ výstupy včetně HDMI audia
+ rychlý anti-aliasing
+ rozměry, spotřeba
- hlučný větráček
- herní výkon mírně kolísá dle titulu
(ve srovnání s 9600 GSO a HD 3850)
Za zapůjčení grafické karty GeForce 9600 GSO XXX 384 MB děkuji společnosti XFX.
Za zapůjčení grafické karty Radeon HD 4670 512 MB DDR3 děkujeme společnosti Sapphire
Příští týden pokračujeme průzkumem levných karet v podobě testu GeForce 9500 GT s GDDR3 pamětmi.