Společnost Imagination Technologies se svými GPU značky PowerVR v současnosti uplatňuje výhradně v mobilní oblasti (do čehož lze asi počítat i výskyty těchto grafik v některých čipech Intel Atom). Kdysi však měly architektury PowerVR i aspirace na rozbití grafického duopolu ATi/Nvidia ve sféře PC: naposled ve formě čipů Kyro a Kyro II, které v licenci vyráběla firma STMicroelectronics (viz seriál o vývoji grafických karet, díl třetí). Možná však nastává doba, kde se do osobních počítačů grafická jádra PowerVR zase vrátí. Imagination totiž údajně hodlá výkon svých GPU pozvednout do vyšších pater, než představuje dnešní mobilní sféra, a opět konkurovat i v oblasti PC.
Takovýto scénář si představuje COO a výkonný viceprezident společnosti, John Metcalfe dle rozhovoru pro web Cnet. Tento představitel pravda nemluvil o konkrétních produktech či plánech, nicméně i tak jeho vyjádření není bez zajímavosti. Doslova uvedl, že vzhledem k trendu, kdy se tablety začínají prolínat s osobními počítači v hybridních strojích, chce jeho firma zvednout výkon svých GPU „na vyšší příčky žebříčku“. Cílem ale nemá být pouze prosazení se v hybridních tabletech, ale doslova i v plnohodnotných osobních počítačích (PC).
Metcalfe Cnetu pověděl, že pro působení v osobních počítačích Imagination bude potřebovat (či potřebovala by) výkonnější návrhy GPU, než jsou v současnosti vyráběná či ohlášená GPU PowerVR. Má to však být jen otázka škálování, které je ulehčené díky paralelismu grafických operací. Podle Metcalfa je na takto výkonné aplikace architektonická koncepce grafik PowerVR adekvátně připravena a nepotřebuje k expanzi směrem vzhůru žádné fundamentální změny.
Toto prohlášení je nepochybně zajímavé, obzvlášť pokud by předznamenávalo zvětšení diverzity v oblasti grafických karet. Je však nutné dodat, že pokud Imagination skutečně chce prorazit v PC, stojí před ní zásadní překážky. Předně by buď musela získat klienty, kteří by vyráběli samostatné grafické karty, což není příliš reálné. Druhou možností je integrace do procesorů či čipsetů – jenže AMD i Intel používají raději vlastní architekturu. Pokud tedy pod osobním počítačem rozumíme platformu „wintel“ či PC s architekturou x86, nemá zde PowerVR mnoho místa k uchycení.
3D akcelerátor založený na architektuře PowerVR, devadesátá léta (Zdroj: GPU-tech.org)
Mnohem perspektivněji už to ale vypadá, pokud budeme uvažovat, že se platforma Android (či další alternativní operační systémy, například ChromeOS) z tabletů široce etabluje i v klasických osobních počítačích. To by otevřelo cestu novým dodavatelům procesorů i grafik. Navíc by nebylo třeba bojovat s velikým náskokem, který mají Nvidia, AMD a v menší míře i Intel ve vývoji ovladačů pro DirectX, jejichž role v herní grafice je stěží docenitelná. Nedostačující ovladače ostatně zabily prakticky všechny dosavadní pokusy o vstup na trh s herními GPU. V oblasti alternativních systémů a architektur by ale PowerVR mělo mnohem větší šanci na prosazení, pokud by se výkonem rozhodlo konkurovat nižším až středním (či jednou snad i nejvyšším?) třídám karet GeForce a Radeon.
Nicméně do oněch „PC“ se grafiky PowerVR nemusí dostat jen pomocí Androidu. Imagination totiž mezi svými klienty má i firmu Apple. Tato GPU se nacházejí v čipech architektury ARM, které si Apple vyvíjí pro telefony a tablety. Je přitom poměrně reálné, že se společnost jednou rozhodne vlastní CPU použít i ve svých počítačích či v hybridních zařízeních kombinujících počítače Mac a mobilní platformu iOS. Výkonnostně posílené grafiky PowerVR by přirozeně mohly být součástí procesorů, které by Apple pro Macy a Macbooky vyvinulo.
Procesory Apple rovněž obsahují GPU PowerVR
Pokud tedy PowerVR někdy bude konkurovat kartám GeForce a Radeon, vůbec to nemusí být přímý souboj. Dost možná může jít zároveň i o konfrontaci, kde na jedné straně bude stát celá platforma ARM s alternativními operačními systémy a dodavateli procesorů/GPU a na druhé straně svět zavedené platformy PC s procesory x86, potažmo systémem Windows…
Zdroj: Cnet