V minulém podobně koncipovaném článku jste se mohli podívat na aktuální výkon grafických karet v trochu problematických hrách Project Cars a War Thunder, přičemž zatímco v první jmenované mají potíže majitelé grafických karet AMD Radeon, v té druhé zase my recenzenti grafických karet s nemožností zachovat si jedinou verzi hry pro testování třeba alespoň pár měsíců.
Ani s GTA V to není úplně jednoduché. Ne, že by bylo pochyb o tom, že do metodiky testů grafik patří. Ještě jsem ale nepřišel na to, aby se hra automaticky neaktualizovala a děsím se chvíle, kdy přijde záplata nějak podstatně měnící výkon. To se zatím od července naštěstí nestalo, takže se povedlo vybudovat už docela utěšený žebříček aktuálních GPU. A stejně jako v případě testu Project Cars a War Thunderu přidat dvě svého času velmi výkonné grafiky – Radeon HD 6950 (Cayman) a GeForce GTX 480 (Fermi).
Připomínám, že se mi toto léto nepovedlo znovu získat na test R9 295 X2, R9 285 a 2GB varianty R7 260X a 265. Tonga je ale asi dobře zastoupena Radeonem R9 380. Opět platí, že všechny Radeony jsou měřeny s Catalyst 15.7 nebo novějším, GeForce pak povětšinou na ovladači 353.30. Parametry použitých karet najdete v poslední recenzi grafik R9 Fury (X). Podrobnosti o testovací sestavě najdete zde.
Pokud vás zajímá, jak si v obrovském množství různých nastavení GTA V najít optimální kompromis mezi kvalitou obrazu, využijte skvěle zpracovaného Průvodce nastavením grafiky v Grand Theft Auto V na webu GeForce.com. Škálování výkonu procesorů ve hře zase ukazuje tato kapitola testu na Techspotu.
V GTA V používáme integrovaný benchmark – konkrétně jeho čtvrtou (nejdelší) část (pass 4). Detaily jsou nastaveny takřka na maximu, s výjimkou rozlišení 3840 × 2160 px je testováno s MSAA 4×. Použité nastavení by se mělo vejí do 4 GB grafické paměti. Přestože u Soft Shadows vypadají nejlépe asi Nvidia PCSS, zvolili jsme pro testy „objektivnější“ volbu Softest.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Grand Theft Auto V
Witcher III: Wild Hunt (Zaklínač 3)
Představovat našincům Zaklínače určitě netřeba, i ve světě PC her se hned prvním dílem stalo dílo polskýho CD Projekt RED pojmem. Takovou zajímavostí je, že technický rozbor hry (Zaklínač (The Witcher) vs. hardware: návod) vydaný po dvou měsících existence ExtraHardware.cz nabral do dnešního dne přes 205 000 přečtení.
Pouštět se do podobného rozboru vlivu jednotlivých nastavení na obraz a výkon je v konkurenci technicky perfektně zvládnutého The Witcher 3: Wild Hunt Graphics, Performance & Tweaking Guide na GeForce.com v podstatě zbytečné. Jediné, co už z článku neplatí, je vliv zapnutí Nvidia HairWorks na výkon. Ten už zdaleka není tak drastický jako v prvních verzích hry. Dokonce ani majitelé Radeonů nemusí v Catalyst Control Center manuálně omezit stupeň teselace, což byla asi jediná cesta krátce po vydání hry.
Používáme maximální v menu hry dostupné detaily včetně HairWorks. Zvolené nastavení můžete detailně vidět na screenshotech níže. Třetí a čtvrtý obrázek pak ukazuje začátek testovací lokace (kde odečítáme také příkon PC na wattmetru) a potom místo, kde už postavu zastavíme a necháme doběhnout Fraps do stanoveného časového limitu.
Testovaná lokace patří mezi nejnáročnější scenérie ve hře – hustý les dává většině grafických karet opravdu zabrat. Po nahrání uložené pozice jen spustíme logování Frapsem na 35 sekund a pomocí W běžíme dopředu až zhruba dva metry před vodu. Všechny karty jsou otestovány ve verzi hry 1.06.
Příkon (spotřeba), příkon/výkon
Díky tomu, že ve hře Witcher III scéna „postojí“, můžeme docela dobře srovnat příkon PC s tou kterou grafickou kartou. Pro srovnání charakteristiky příkonu jsem vytáhl výsledky ze dvou her na tradičním CryEngine (Evolve jakožto poslední iteraci a Crysis 3 kvůli tomu, že v něm také sledujeme spotřebu v 1440p).
Spotřeba (ano příkon) celé sestavy s daným procesorem je měřena pomocí zásuvkového měřiče spotřeby elektrické energie FK Technics.
Příkon PC ve Windows: Naměřená hodnota odpovídá spotřebě počítače při nečinnosti, kdy je zobrazená pouze pracovní plocha systému. Naměřená hodnota odpovídá „práci“ v systému Windows 7, který má (z ryze praktických důvodů) vypnuté rozhraní Aero.
Příkon PC v Crysis 3: Po proběhnutí testovací scény (úvod Swamp) necháme pohled zhruba minutu „v klidu“ a pak odečítáme příkon na wattmetru.
Příkon PC v Evolve: Po skončení testovací sekvence necháme ještě pohled kamery namířen na otevřenou scenérii s bránou do další části tutoriálu, poletujících částic a samozřejmě hřbetem Goliatha a v tomto okamžiku odečítáme jak příkon celého PC (z „uklidněného wattmetru“), tak ještě jednou zobrazovanou snímkovou frekvenci (tak, aby korespondovala s příkonem v dané scenérii).
Příkon PC ve Witcher III: Po načtení začátku testovací sekvence uprostřed hustého lesa čekáme chvíli na „klid na wattmetru“ a v zobrazených fps, následně hodnoty odečítáme.
Některé karty s automatickým řízením spotřeby nebo přetaktování mohou při vyšší zátěži narazit na nastavené limity spotřeby či teploty a následně snížit takty, s čímž klesne i spotřeba. Potom se bude naměřená spotřeba ve srovnání s ostatními kartami jevit lepší, než by tomu bylo u porovnání při nižší zátěži.
V následujících grafech je vypočtený poměr výkon/watt ze stejné scény. Číslo je to jen přibližné, platí pro celou sestavu a vyjadřuje, kolik snímků za sekundu zvládá počítač na 1 W. Lepší jsou vyšší hodnoty. Opět připomínám, že jde o situaci při intenzivním vytížení grafické karty náročnou scénou a v méně náročných situacích jsou rozdíly menší.
Důležitou věcí je i to, že s přetaktovaným procesorem, který se nemálo podílí na celkovém příkonu sestavy, jsou v tomto poměru dost penalizovány levnější grafiky. Následující podíl berte tedy jako relevantní, jen pokud máte podobně žravý procesor, případně pokud ho chcete brát jako měřítko efektivitu pro „high-end“ gaming.
Shrnující grafy se započtením her GTA V, Witcher III a War Thunder 1.51
Shrnující grafy
Shrnující graf je vytvořen tak, že v každé hře tvoří 100 % (základ) nejlepší výkon a od něj jsou odvezeny další relativní výkony. Takto nemá žádná hra větší váhu. Průměrující grafy jsou samozřejmě značně zavádějící a na rozdíl od předchozích kapitol rozhodně nejsou určeny pro čtenáře, kteří se o problematiku srovnávání grafik zajímají hlouběji. Her je do průměru započítáno devatenáct, z dvaceti otestovaných se na něm nepodílí jen Project Cars.
Schválně si čtyři následující grafy porovnejte se shrnujícími grafy z recenze R9 Fury (X). Do nich nejsou hry GTA V, Witcher III: Wild Hunt a War Thunder započítány.
Výkon v 16 hrách v 1920 × 1080 a 2560 × 1440 px (průměr)
Výkon/cena
Jestli je něco ale opravdu hodně zavádějící, pak jsou to grafy poměru výkon/cena. Lačníte-li ale po nich, nezklameme vás.
Výkon cena v 1920 × 1080 a 2560 × 1440 px (průměr)
„4K“ alias UHD alias 3840 × 2160 px
V rozlišení 3840 × 2160 bodů jsme kompletně proměřili všechny karty s cenovkou nad 8000 Kč a trochu nad rámec v něm potrápili i R9 380 (4 GB). UHD jsme u všech karet vynechali jen v případě supernáročné hry Assassin's Creed Unity, proto je průměr z 18 a ne 19 her: