„Tato zařízení jsou otevřená dokořán. Cílem přednášky je pomoci tuto situaci změnit,“ říká Santamarta. Na možná zadní vrátka přišel reverzním inženýrstvím, kterým podrobil firmware komunikačních zařízení od společností Cobham, Harris, Hughes Network Systems, Iridium Communications a Japan Radio. Hacknutím systému je prý možné dostat se k nastavení leteckých zařízení a modifikovat satelitní komunikaci, což může zase narušit navigaci a bezpečnostní systémy.
Napadení si na vlastní kůži vyzkoušel v madridské laboratoři, ale přiznává, že ve skutečném letadle může být proces složitější. Většina zmíněných společností vyrábějící elektroniku pro letadla se prý Santamartovým výzkumem zabývala, ale rizika nepovažují za vysoká.
Cobham například tvrdí, že se přes veřejnou Wi-Fi rozhodně není možné dostat k navigačním a bezpečnostním systémům. Potenciální hacker by se musel dostat přímo ke konkrétní elektronice. Podobně reagují i konkurenti.
Santamarta zjistil, že všech pět společností využívají pevně nastavená uživatelská jména a hesla, která ale lze vydolovat z firmwaru. Mluvčí Hughes ale říká, že si pevně nastavené přihlašovací údaje přejí sami zákazníci a jediným rizikem je, že útočníci pouze odstřihnou komunikační kanál. Přes připojený notebook nemůže zmocnit letadla, i tak je ale s podivem, že výrobci po sobě nechávající podobně zneužitelné díry.