Haptika nemusí být budoucností, Kyocera rozliší i materiál virtuálních tlačítek

8. 11. 2012

Sdílet

 Autor: Redakce

Poměrně dlouhou dobu se mluví o haptických displejích, které by měli usnadnit ovládání smartphonů a tabletů s dotykovými panely. Předpokládá se využití materiálu, jenž je schopný změnit své fyzické parametry a tím na požádání „vytvořit“ tlačítka na dotykovém displeji.

Minulý týden však na tokijském veletrhu Digital Contents Expo 2012 ukázala Kyocera odlišnou cestu, jak fyzická tlačítka nahradit. Jejich technologie prý dokonce umí nasimulovat více materiálů, z nichž jsou virtuální tlačítka vyrobena. Na displeji telefonu tak budete moci cítit měkké tlačítko známé třeba z membránového ovladače, nebo klasické pevné tlačítko jako na běžném telefonu. V jednom okamžiku by tedy na displeji mohlo být více tlačítek, jež by byla odlišena různými „pocitovými“ vlastnostmi.

Displeje Kyocera
Displeje Kyocera
 

Celá magie je postavena na fyzikálním jevu zvaným piezoelektřina. Ve zkratce jde o možnost deformovat krystaly na základě elektrického napětí či naopak generovat napětí při deformaci krystalu. Tím by mohlo být zřejmé, kdy bylo virtuální tlačítko zmáčknuto, popřípadě díky tomu nasimulovat fyzická tlačítka.

Podobnou technologii si nemusíte představovat jen při použití společně s virtuální klávesnicí, nebo ve webovém prohlížeči, kde by něco podobného mohlo odlišovat kliknutelné odkazy. Obrovský pokrok by to znamenalo i u her na tabletech a smartphonech, kde je dotykový displej bez zpětné odezvy největší slabinou. Pokud by díky technologii Kyocery bylo možné pod prsty fyzicky cítit ovládací prvky, herní zážitek by se posunul o mnoho úrovní výš.

 

Technologii si měl možnost vyzkoušet redaktor japonské mutace webu RocketNews24. Dle jeho slov prý opravdu virtuální tlačítka působí jako ta opravdová fyzická a užitečná by mohla být především pro starší uživatele, kteří byli neexistencí fyzických tlačítek doposud odrazeni od používání dotykových smartphonů.

Displeje KyoceraDispleje Kyocera

bitcoin_skoleni

Podle Kyocery by se technologie měla rozšířit nejen mezi telefony a tablety, ale i do navigací či zdravotnických pomůcek. Navíc by mohla pomoci ke vzniku nových typů herních konzolí. Do roku 2017 předpokládá využití této technologie ve třech miliardách zařízení.

Zdroj: RocketNews24, Phonearena