Před rokem se poprvé objevily zprávy, že CPU Haswell budou mít integrovánu grafickou paměť či snad L4 cache. Tato divoká zvěst se od té doby potvrdila, a postupně začalo vycházet najevo, že integrovaná grafická paměť, snad o šířce sběrnice 512 bitů a velikosti 128 MB, se kódově označuje Crystalwell. V sériových procesorech pak bude osazena na modelech s grafickým jádrem HD 5200. Zatím jsme netušili, jak bude tato vymoženost fyzicky vypadat – tedy doposud. Díky serveru VR-Zone se můžete na budoucnost integrovaných grafik na Intelí způsob podívat.
Na fotografii můžete vidět pouzdro procesoru notebookové řady H nebo možná R (ta bude určena pro desktopy). V každém případě jde o čtyřjádro provedení BGA a k naší radosti nemá na sobě žádný rozvaděč tepla, který by vnitřnosti ukryl. Paměť by měla být oním menším čipem vpravo. Integrovanou grafiku s přídavnou pamětí označuje VR-Zone jako GT3e, ale nevíme, zda jde o terminologii užívanou Intelem. Ono „e“ zřejmě pochází ze slova eDRAM.
Haswell s integrovanou grafickou eDRAM (Zdroj: VR-Zone)
Má-li tedy v tomto ohledu VR-Zone pravdu a Intel skutečně používá eDRAM, kopíruje vlastně Haswell s jádrem GT3e návrh, který Microsoftu vytvořila tehdy ještě samostatná ATi pro grafický čip Xboxu 360, označovaný Xenos. Ten používal eDRAM o velikosti 10 MB pájenou vedle GPU – konzole přitom na trh šla před více než sedmi lety (léta Páně 2005). Fotografii Xenosu si můžete prohlédnout níže; podobnost je docela zajímavá. Tím ale nechci říct, že by zde Intel nedělal nic originálního – vzhled a technické provedení jsou dvě odlišné věci.
ATi Xenos, GPU konzole Xbox 360 (rok 2005)
Zdá se také, že čtyřjádrový Haswell s grafikou GT3 po delší době nebude mít tvar nudle, na nějž jsme si zvykli u čipů Ivy Bridge a Sandy Bridge. Na svědomí by to mohla mít velikost grafického jádra, která má být u varianty GT3/GT3e vyzbrojeno 40 jednotkami či shadery EU. Součansé Ivy Bridge na stejném výrobním procesu jich má jen šestnáct a grafické jádro je tedy uloženo s jádry CPU v jedné řadě. Minimálně u této odrůdy Haswellu ale možná dojde k změně půdorysného uspořádání – tedy pokud nás ovšem VR-Zone netahá za nos a na snímku není něco zcela jiného než Haswell.
Zdroj: VR-Zone