Jestřáb, měděné jádro a X-parník
Radeon HD 5770 v referenčním provedení už z ExtraHardware určitě dobře znáte. V době uvedení této karty jsem nebyl nijak extrémně nadšený, přestože celkové hodnocení bylo veskrze pozitivní. O to víc mě udivilo, jak rychle se tato karta mezi uživateli rozšířila. Když se podívám třeba na naše fórum, mám pocit, že Juniper XT má snad každý druhý. Zlé jazyky asi řeknou, že je to hlavně tím, že mimo Radeon HD 5750 a 5770 jiné DirectX 11 karty prostě dostupné nebyly, tak jako tak je ale o tyto modely zájem.
Přečtěte si také: Radeon HD 5770 versus HD 4870 a GeForce GTX 260
Sapphire už tradičně tvoří kromě referenčního designu svou vylepšenou sérii, Vapor-X je pak už takřka zárukou vyvážené karty nabízející za mírný příplatek lepší zpracování přinejmenším chladiče. Asus zaútočil s CuCore, tedy kartou nesoucí chladič s velkým (necelých šest uncí, fandové steaků určitě nepotřebují převod) měděným jádrem a MSI svou jestřábí grafikou R5770 Hawk. Ta má chladič Twin Frozr II, "military class" komponenty a ještě kontrolní piny pro odečet napětí jádra a pamětí.
V obecném představení Radeonu HD 5770 se chtě nechtě musím už opakovat, od recenze prvního HD 5770 se změnila jediná věc: mezi HD 5770 a HD 5850 přibyla nová karta: Radeon HD 5830. O té jsme toho už nemálo napsali a ještě napíšeme (na recenzi určitě dojde), teď ale stačí, když budete vědět, že plus minus spadá mezi Juniper XT a Cypress Pro jak cenově, tak výkonnostně.
Na rozdíl od Radeonu HD 5750 nemá HD 5770 žádné jednotky v čipu
neaktivní (pokud opět nebyla použita redundance kvůli výtěžnosti) a
nese tedy plných 800 stream procesorů v 5D uspořádání. Stream procesory
jsou sdruženy v 10 SIMD blocích, z nichž má každý k dispozici čtyři
texturovací jednotky. HD 5770 má tedy celkem 40 texturovacích jednotek,
o čtyři více než HD 5750 a stejně jako třeba HD 4870.
Sběrnice Juniperu je 128bitová. A to jak u HD 5770, tak u HD 5750.
Počet RBE (nebo ROP, Render Back Ends či Raster Outputs) je u obou
Juniperů tím pádem také shodný (zpracování 16 pixelů nebo 64
Z-/stencil). 128bitová paměťová sběrnice je doplněna rychlými GDDR5
moduly. Propustnost pamětí je tak u HD 5770 lepší než u Radeonu HD 4850 (kombinace širší 256bitové
sběrnice a pomalejších GDDR3 pamětí), ale bohužel daleko za Radeonem HD 4870 (256bitová sběrnice + GDDR5).
Teselace, DirectX 11 a Eyefinity
Juniper
má stejně jako Cypress hardwarovou teselační jednotku
("tesselator"), videoprocesor UVD druhé generace a i přímo v čipu
zahrnutý kompozitor pro Multi-GPU zapojení (CrossFireX). Blokové schéma
Juniperu a základní přednosti DirectX 11 shrnuté v tabulce najdete v recenzi Radeonu HD 5750.
Velmi dobrý a praktický test Eyefinity vydal nedávno web ComputerBase.de. Krom popisu nástrah a výhod najdete v odkazovaném článku
také výkon s Eyefinity na kombinaci deseti her, čtyř rozlišení (mimo
standardního 1920 × 1200 px právě Eyefinity rozlišení 2400 × 600, 3840
× 1024 a 5760 × 1200 px) a tří grafických karet (Radeon HD 5870, 5850 a
právě 5770).
Mnoho
dalšího z architektury a technologií pak platí pro Radeony HD 5700
stejně jako pro Radeony HD 5800 a více jste se mohli dočíst v později
ještě výrazně aktualizované recenzi Radeonu HD 5870. Jmenovitě kupříkladu:
- dosud známé detaily o architektuře
- ilustrované možné přínosy DirectX 11 a teselace
- zapojení tří (až šesti) monitorů na jediný Radeon – Eyefinity
- zlepšené anizotropní filtrování a vliv "super-samplingu" na výkon
- herní výkon ve 13 hrách (vždy také s grafy průběhu fps ilustrujícími plynulost)
Radeon | Radeon | Radeon | Radeon | Radeon | Radeon | |
HD 4850 | HD 4870 | HD 5750 | HD 5770 | HD 5830 | HD 5850 | |
Jádro | RV770 | RV770 | Juniper | Juniper | Cypress | Cypress |
Výrobní proces | 55 nm | 55 nm | 40 nm | 40 nm | 40 nm | 40 nm |
Velikost jádra | 263 mm2 | 263 mm2 | 181 mm2 | 181 mm2 | 330 mm2 | 330 mm2 |
Tranzistorů | 956 mil. | 956 mil. | 1,04 mld. | 1,04 mld. | 2,15 mld. | 2,15 mld. |
Stream procesorů |
160 (800) | 160 (800) | 144 (720) | 160 (800) | 224 (1120) | 288 (1440) |
Takt jádra | 625 MHz | 750 MHz | 700 MHz | 850 MHz | 800 MHz | 725 MHz |
Takt SP | 625 MHz | 750 MHz | 700 MHz | 850 MHz | 800 MHz | 725 MHz |
ROP/RBE | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 | 32 |
Texturovacích jedn. |
40 | 40 | 36 | 40 | 56 | 70 |
Paměť | 512 MB GDDR3 | 512 MB GDDR5 | 1 GB GDDR5 | 1 GB GDDR5 | 1 GB GDDR5 | 1 GB GDDR5 |
Takt pamětí | 1986 MHz | 3600 MHz | 4600 MHz | 4800 MHz | 4000 MHz | 4800 MHz |
Šířka sběrnice | 256-bit | 256-bit | 128-bit | 128-bit | 256-bit | 256-bit |
Propustnost pamětí |
63,5 GB/s | 115,2 GB/s | 73,6 GB/s | 76,8 GB/s | 128 GB/s | 153,6 GB/s |
Fillrate (pixely) |
10 Gpx/s | 12 Gpx/s | 11,2 Gpx/s | 13,6 Gpx/s | 12,8 Gpx/s | 27,2 Gpx/s |
Fillrate (textury) |
25 Gtx/s | 30 Gtx/s | 25,2 Gtx/s | 34,3 Gtx/s | 44,8 Gtx/s | 68 Gtx/s |
FLOPS | 1 TFLOPS | 1,2 TFLOPS | 1 TFLOPS | 1,36 TFLOPS | 1,79 TFLOPS | 2,4 TFLOPS |
Max. spotřeba | 110 W | 160 W | 86 W | 108 W | 175 W | 188 W |
Délka karty | 23 cm | 24 cm | 19 cm | 22 cm | 24 cm | 24 cm |
Shader model | 4.1 | 4.1 | 5.0 | 5.0 | 5.0 | 5.0 |
GeForce | GeForce | GeForce | GeForce | GeForce | GeForce | |
9800 GT | 8800 GTX | GTS 250 | GTX 260 SP216 | GTX 275 | GTX 285 | |
Jádro | G92 | G80 | G92 | G200 | G200 | G200 |
Výrobní proces | 65/55 nm | 90 nm | 55 nm | 65/55 nm | 55 nm | 55 nm |
Velikost jádra | 324/231 mm2 | 484 mm2 | 231 mm2 | 576/470 mm2 | 470 mm2 | 470 mm2 |
Tranzistorů | 754 mil. | 681 mil. | 754 mil. | 1,4 mld. | 1,4 mld. | 1,4 mld. |
Stream procesorů |
112 | 128 | 128 | 216 | 240 | 240 |
Takt jádra | 600 MHz | 576 MHz | 738 MHz | 576 MHz | 633 MHz | 648 MHz |
Takt SP | 1500 MHz | 1350 MHz | 1836 MHz | 1240 MHz | 1404 MHz | 1476 MHz |
ROP/RBE | 16 | 24 | 16 | 28 | 28 | 32 |
Texturovacích jedn. |
56 | 32 | 64 | 72 | 80 | 80 |
Paměť | 512 MB GDDR3 | 768 MB GDDR3 | 1 GB GDDR3 | 896 MB GDDR3 | 896 MB GDDR3 | 1 GB GDDR3 |
Takt pamětí | 1800 MHz | 1800 MHz | 2200 MHz | 1998 MHz | 2268 MHz | 2488 MHz |
Šířka sběrnice | 256-bit | 384-bit | 256-bit | 448-bit | 448-bit | 512-bit |
Propustnost pamětí |
57,6 GB/s | 86,4 GB/s | 70,4 GB/s | 111,9 GB/s | 127 GB/s | 159,0 GB/s |
Fillrate (pixely) |
9,6 Gpx/s | 13,8 Gpx/s | 11,8 Gpx/s | 16,1 Gpx/s | 17,7 Gpx/s | 20,8 Gpx/s |
Fillrate (textury) |
33,6 Gtx/s | 18,4 Gtx/s | 47,2 Gtx/s | 41,5 Gtx/s | 50,6 Gtx/s | 51,8 Gtx/s |
FLOPS | 336 GFLOPS | 346 GFLOPS | 470 GFLOPS | 804 GFLOPS | 1011 GFLOPS | 1063 GFLOPS |
Max. spotřeba | 105 W | 176 W | 156 W | 182 W | 219 W | 183 W |
Délka karty | 23 cm | 27 cm | 23 cm | 27 cm | 27 cm | 27 cm |
Shader model | 4.0 | 4.0 | 4.0 | 4.0 | 4.0 | 4.0 |
Asus EAH5770 CuCore obrazem (rozborka, SmartDoctor, GPU-Z, ...)
Asus EAH5770 CuCore
MSI R5770 Hawk obrazem (rozborka, GPU-Z, V-check ...)
MSI R5770 Hawk
Pomocí V-check jsem naměřil tyto hodnoty:
- paměti v idle i v zátěži (MSI nechává na 1200 MHz) stále 1614 mV
- jádro v idle (400 MHz) = 962 mV
- jádro v zátěži (875 MHz) = 1234 mV
Sapphire Radeon HD 5770 Vapor-X obrazem (podsvícení, rozborka, GPU-Z ...)
Sapphire Radeon HD 5770 Vapor-X
Zátěž v Crysis Warhead pro Vapor-X nic není:
Ani se zvýšenými takty na 950/5600 MHz nemá chlazení ve Warheadu problém:
Testovací konfigurace, další grafiky v testu
Testovací konfigurace
Hardware
- monitor: Dell 2408WFP (24", 1920 × 1200 px, S-PVA)
- procesor: Intel Core 2 Duo E7200 (9,5 × 369 MHz = 3,5 GHz, 1,34 V)
- základní deska: Gigabyte GA-EP45-DS3R (Intel P45)
- paměti: 2× 2 GB A-Data DDR2-800 CL4 (900 MHz, 5-5-5-20-2T)
- pevné disky: Western Digital Caviar SE16 (WD7500AAKS) a Caviar Green (WD20EADS)
- odhlučnění pevných disků: 2× Acutake Dark Disc 2
- optické mechaniky: LG GSA-4163B (DVD±RW) a Sony DDU-1621 (DVD-ROM)
- pevné disky: WD7500AAKS a WD20EADS v boxech Acutake Dark Disc 2
- zdroj: Enermax Modu82+, 625 W
- skříň: Cooler Master Centurion 5
- chladič CPU: Noctua NH-U12P
- systémový větrák: Noctua NF-S12
- hlučnost okolí: 36,5 až 37,5 dBA (měřeno cca 20 cm od grafické karty, odejmutá bočnice skříně)
Operační systém a ovladače
- Microsoft Windows Vista Ultimate SP2 (64bitová verze)
- ATI Catalyst 10.2 WHQL
- Nvidia GeForce 196.34
Další grafické karty v testu
Gigabyte GeForce GTS 250, 1 GB
Gigabyte označuje svou GeForce GTS 250 s takty 738/1836/2200 MHz jako OC, verze s pamětmi taktovanými na 2000 MHz efektivně stojí momentálně o pár desítek korun méně.
Dvoužilový
kabel k větráčku Zalman VF1050 nevěštil nic dobrého. Zato jeho čtyři
heatpipe a poniklovaný pasiv s mnoha lamely vypadá nejen krásně, ale
slibuje i nízké teploty.
Pýcha Gigabytu aneb součástky podílející se na napájení karty.
Krabice
je důkazem, že Gigabyte považuje 1,1GHz paměti u 1GB verze GTS 250 za
přetaktování (OC). Běžná verze má „jen“ 1GHz paměti (2000 MHz
efektivně).
Gigabyte Radeon HD 4870 1 GB
Radeon HD 4870 sice není podle ATI předchůdcem HD 5770 (Juniper má nahrazovat spíše model 4850), přesto se HD 5770 prodává za stejnou či o něco vyšší cenu než někdejší jednočipový král mezi Radeony. HD 4870 seženete snad už jen na Pixmanii, cena kolem 3500 Kč je pořád ale výhodná.
XFX GeForce GTX 260 Black Edition
GeForce GTX 260 má základní takt 576/1242/1998 MHz (jádro, shadery,
paměti efektivně), ale XFX vždy prodávala nějaké přetaktované edice.
Dřív byly špičkou karty s přívlastkem XXX, nyní jsou ještě výše
taktované karty z tzv. Black Edition. Takty GeForce GTX 260 Black
Edition jsou stanoveny na 666/1404/2300 MHz, tedy ještě podstatně výše než u AMP! Edition společnosti Zotac.
Black Edition je tedy vůbec nejvýše od výroby přetaktovaná GeForce GTX 260.
Společnost XFX tvrdí, že Black Edition karta se narodí dalším výběrem z
už tak nesnadno vybraných karet edice XXX. Ruční výběr a další
testování (chladná i horká komora) mají být tím, co odlišuje tyto karty
od konkurence, která (dle slov XFX) pouze upraví BIOS a nemá tak
sofistikované testování spolehlivosti. Jako vlastník Black Edition
byste po registraci měli navíc získat prioritu na technické podpoře XFX.
XFX GeForce GTX 260
GeForce GTX 260 se standardními (referenčními) takty byla do testu získána podtaktováním Black Edition pomocí eVGA Precision.
Jak číst a používat interaktivní grafy
-
v
základním nastavení jsou grafy automaticky seřazeny dle naměřené
hodnoty (vzestupně, či sestupně pak podle toho, je-li zrovna vyšší =
lepší či naopak)
-
budete-li chtít řazení změnit, využijte přepínačů pod grafem; můžete pruhy řadit
- sestupně
- vzestupně
- dle ceny
- dle naměřené hodnoty (fps, body, sekundy, ...)
-
po
najetí myší na některou z položek se z této stane 100 % (základ) a
ostatní se spočítají podle ní. Všechny absolutní hodnoty se změní na
relativní. Zpět se změní, až kurzor myši opustí oblast s názvy položek
(v tomto případě procesorů), inspirováno webem ComputerBase
-
budete-li
chtít nějakou položku (procesor) v grafech sledovat, můžete si její
pruh libovolně obarvit. Stačí klepnout levým tlačítkem myši na barevném
pruhu a vybrat si z palety. Máte-li povoleny cookies, mělo by vám
nastavení vydržet i pro další grafy v dalších kapitolách.
-
cenu
můžete zobrazit kdykoliv v každém grafu: stačí u vybraného produktu
najet kurzorem myši nad pruh s hodnotou (měření) a chvíli počkat.
Objeví se jako plovoucí nápověda.
-
zámek
základu (produkt, který se stane těmi 100 % a od něhož se odvíjí další
relativní hodnoty) aktivujete pomocí současného stisku klávesy CTRL a
levého tlačítka myši nad procesorem (či jeho pruhem v grafu), který
chcete uzamknout.
-
neklikejte
do grafů jen tak bezmyšlenkovitě (nebo klikejte, pak použijte F5 pro
refresh a přidávejte nám ve statistice zobrazených stránek)
-
před prvním použitím grafů si pro jistotu vyprázdněte cache prohlížeče (zřejmě bude stačit silnější refresh).
Aliens vs. Predator (DX11) a ArmA II (DX9)
Aliens vs. Predator
- AvP lze spouštět v DX9 a DX11 režimu (přímo ze Steamu)
- DX11 režim běží i na DX10 kartách, jen nejsou k dispozici funkce jako teselace nebo multi-sampling
- DX11 režim je při stejných detailech jak na Radeonech, tak na GeForce o několik procent (až cca deset) rychlejší než DX9
- všechny
karty proto byly srovnány v nastavení DX11/bez teselace šílený překla
mozaika) a 4x MSAA, jen u HD 5770 jsem to v grafu (zvlášť) vyzkoušel
První testovanou sekvencí je předskriptované intro příletu a přistání predátora do džungle (mise Džungle).
Druhá sekvence následuje po příletu mariňáků na lov ještěrek pohledem na ventilátor a šestku vylézající z ventilace. Mise Kolonie, kampaň za Vetřelce.
ArmA II
Při testování jsem využil integrovaného benchmarku. Všechny detaily kromě anti-aliasingu jsem zvolil na hodnotu vysoké, dohled nechal na 3600. U ATI bylo vyhlazování nastaveno na normální, u Nvidie na vysoké.
Nastavení vyhlazování (ve hře) se totiž liší u ATI (nízké = 2× MSAA, normální = 4× MSAA,
vysoké = 8× MSAA) a Nvidie, kde je to vše složitější. Nízké a normální
je 2× MSAA, vysoké a velmi vysoké potom 4× MSAA a 8× MSAA odpovídá
nastavení 6. Další čísla jsou pak některé z režimů CSAA.
Colin McRae: DiRT 2 (DX11, DX9)
Colin McRae: DiRT 2
Crysis a Crysis Warhead (DX10)
Crysis
Testoval jsem s celkovou úrovní detailů „Very high“ (ve Warheadu odpovídá nastavení Enthusiast), multi-sampling zůstal vypnut. Testuji
pomocí GPUbenchmark.bat (průlet kolem ostrova), plnou verzí hry s
nainstalovanou záplatou 1.2.1.
Crysis Warhead
K otestování výkon v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Abych měl měření kompatibilní s ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním Crysis). Beru výsledek druhého měření, kdy už je hra načtena v paměti. V tomtom druhém průběhu rovněž zaznamenám podrobný FRAPSLOG. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.
Dragon Age: Origins (DX9) a Empire: Total War (DX10)
Dragon Age: Origins
Empire: Total War
Enemy Territory: Quake Wars (OpenGL) a Far Cry 2 (DX10.1)
Enemy Territory: Quake Wars
Nové Enemy Territory představuje jedinou současnou moderní OpenGL hru pod Windows a zároveň jediný OpenGL test v testovací sadě. Quake Wars používají značně upravený Doom 3 engine, obohacený především o technologii MegaTexture (více o technologii v článku na Beyond3D). Pro testy používám maximální detaily, přes konzoli vypínám limit 30 i 60 fps, AA i AF zapínám ve hře.
Pro účely testování jsem si nahrál vlastní timedemo (recordtimenetdemo), které měří výkon v rozsáhlé lokaci se stromy (Valley). Timedemo (pro verzi 2.0) ke stažení: zde.
Far Cry 2
Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test Ranch Medium. Výsledky v grafech jsou z plynulejšího ze dvou opakování. Používám režim DirectX 10 a maximální detaily. Anti-aliasing zapínám přes nabídku hry.
Více v článku Far Cry 2: výkon grafických karet a vliv nastavení.
Mirror's Edge (DX9) a Serious Sam 2 (DX9)
Mirror's Edge
Přesné testování v Mirror's Edge je usnadněno naskriptovaným průchodem FlybyFlight (spustíte např. takto: "D:\Hry\Mirror's Edge\Binaries\MirrorsEdge.exe" -FlybyFlight), který prolétne pokaždé stejně části děje v epizodě Flight. Před spuštěním testu nastavte FRAPS na 62 vteřin, pak je důležité, abyste začali logovat hned po načtení lokace. V TdEngine.ini je třeba vypnout položku bSmoothFrameRate (nastavte na False), maximální detaily zapínám přes menu hry, rozšířenou PhysX s možností využití GPU jsem v tomto testu ponechal vypnutou.
Lokace v benchmarku je mimochodem také první místo hry, kde při skutečném hraní a zapnutou rozšířenou fyzikou bez akcelerace PhysX dojde k hrubým propadům výkonu. Více v článku Mirror's Edge, PhysX, GeForce, Radeony a procesory.
Serious Sam 2
Starší
DirectX 9 hra je s maximálními detaily, HDR a ve vyšším rozlišením
stále dobrým testem grafických karet. Croteam enginy umí, i v Serious
Sam 2 použil několik zajímavých technologií (třeba jako jeden z prvních
využil kompresi ATI 3Dc). Pomocí zabudovaného benchmarku, který můžete
ovládat skriptem, měřím výkon v demu Branchester.
Testovací skripty ke stažení: zde.
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DX11)
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
The Elder Scrolls IV: Oblivion (DX9) a Tom Clancy's H.A.W.X. (DX10.1)
The Elder Scrolls IV: Oblivion
Čtvrtý díl série Elder Scrolls patří i přes svůj věk stále mezi nejnáročnější hry vůbec. Zvlášť, když stejně jako já v testu, vyberete lokace s množstvím vlnící se trávy, pohupujících se stromů a přesto rozhledem do vzdálené krajiny (The West Weald). Testuji s maximálními detaily a HDR. Soubor s nastavením (vše na maximum) a uložená testovací pozice ke stažení: zde.
Anti-aliasing i anizotropní filtrování vynuťte v ovladačích, v souboru Oblivion.ini se přesvědčte, že máte vypnutou vertikální synchronizaci (iPresentInterval=0). Po spuštění hry si nahrajte mou uloženou pozici číslo 260 a po načtení ihned začnětě logování FRAPSem a pohyb vpřed. Držte stále klávesu pro pohyb vpřed, dokud se neobjeví nápis upozorňující na to, že dále už nemůžete. Když nastavíte automatické vypnutí FRAPSu po 34 vteřinách, nic taky nezkazíte.
Tom Clancy's H.A.W.X.
V arkádovém simulátoru bojových letadel lze využít nejen DirectX 10 pro
efekty jako SSAO či volumetrické paprsky, ale také DirectX 10.1. Tuto
revizi lze použít jak pro zrychlení hry na kartách, které ji podporují
(což činím), nebo pro zlepšení obrazu nastavením SSAO na very high (což
kvůli porovnatelnosti výsledků s kartami bez podpory DirectX 10.1
nečiním).
V nabídce s grafikými nastaveními je i tlačítko spouštějící zabudovaný
benchmark, což v praxi znamená oblet města. Průběh loguji samozřejmě i
FRAPSem, výstupem benchmarku jsou totiž jen dvě celočíselné hodnoty
(průměrné a trošku nepochopitelně rovněž maximální fps).
Trackmania Nations Forever (DX9) a Zaklínač (The Witcher) (DX9)
Trackmania Nations Forever
Trackmaniu hraje nejen ve světě, ale i v ČR obrovský počet hráčů, hra má navíc zabudovanou možnost benchmarku. Ten používám pro realistické a současně přesné měření i já. Detaily mám nastaveny na maximální hodnoty, anti-aliasing i anizotropní filtrování zapínám přímo přes možnosti hry a nastavením stínů na komplexní překračuji nejnáročnější předdefinovaný profil.
Zaklínač (The Witcher)
Opakovatelné testování v Záklínačovi není úplně jednoduché. Pro měření je samozřejmě používán nástroj FRAPS, detaily i anti-aliasing a anizotropní filtrování nastavuji v nabídce hry. Verze hry 1.3 a grafické karty s více jak 512 MB paměti by měly nabídnout i 4× AA přímo ve hře. U karet Nvidia GeForce funguje spolehlivě i vynucení anti-aliasingu v ovladačích, u karet ATI Radeon bohužel ne. Jakmile v ovladačích zvolíte 4× AA (MSAA, Box), vypne se anti-aliasing ve hře. A to bez ohledu na to, zda jej máte v menu hry zapnutý či vypnutý. Toto alespoň platí pro ovladače Catalyst 9.3.
Každopádně po načtení uložené pozice z Lesa na Blatech se otočte přímo na vstupní bránu do háje druidů, stiskněte klávesu pro pohyb vpřed a současně odstartujte logování FRAPSu (typicky F11). Projděte co nejpříměji, vyhněte se co nejmenším úkrokem ze směru. Logování vypněte v bažině, kde už opravdu dále směrem kupředu jít nejde. Měření jsou opakovatelná s překvapivě malou odchylkou, problémem je jen počasí. Jakmile načtete uloženou pozici a na Blatech prší, rovnou ji nahrajte znovu a doufejte ve vyčasený den (častější případ). Výkon karet je při deštivém počasí nižší. Při benchmarkování používám pohled přes rameno (F3).
Více v článku Zaklínač (The Witcher) vs. hardware: tweakguide.
Unigine Heaven (DX11) a 3DMark Vantage (DX10)
Unigine Heaven
DirectX 11 režim byl u Radeonu HD 5770 použit jen k dosažení vyššího výkonu. Po zapnutí teselace klesl výkon z 23,1 na 16,7 fps.
3DMark Vantage
Zájemci o v 3DMarku Vantage použité technologie jejich popis najdou v tomto whitepaperu (PDF). V grafech najdete pouze výsledky z GPU testu.
Zájemci o v 3DMarku Vantage použité technologie jejich popis najdou v tomto whitepaperu (PDF). V grafech najdete pouze výsledky z GPU testu.
Hlučnost
Hlučnost
Měření hlukoměrem jsou prováděna ze vzdálenosti 20 cm od větráčku karty a současně tak, aby na hlukoměr nesměřoval proud vzduchu z nějakého ventilátoru. Bočnice počítačové skříně je při testech hlučnosti odejmuta. Hlučnost okolí (ambient), resp. spíše sestavy používané pro testy hlučnost (jediným zdrojem hluku je disk WD7500AAKS v antivibračním kitu a zdroj Enermax Modu82+, oba od hlukoměru vzdáleny dále než karta), činí asi 36,5–37,5 dB(A).
Naměřené decibely nejsou úplně vše, takže se pusťme ještě do subjektivního hodnocení:
- Asus Radeon HD 5770 CuCore - asi se divíte, proč je po regulaci otáček ještě hlučnější. Důvodem byla zřejmě špatná ložiska či jinak vadný motorek, který při pomalých otáček vydával ještě děsivější periodický zvuk. Určitě to není karta do tichých počítačů.
- MSI Radeon HD 5770 Hawk - jedna z nejtišších karet vůbec, chladič trošku připomíná taktéž velmi tichý Coolink GFXchilla (anebo starší Titan TwinTurbo, který ale tichý nebyl). Ani v zátěži nebude většina z vás o kartě vůbec vědět.
- Sapphire Radeon HD 5770 Vapor-X - až v delší zátěži se větrák projevuje hlubším tónem většího průtoku vzuduchu, kluzné ložisko je zcela tiché (a snad mu to chvíli vydrží).
- MSI GeForce GT 240 – karta bohužel nepodporuje nastavení pod 35 % otáček a i když termoregulace pracuje, je průběh otáček v normálních podmínkách plochý: jednoduše teprve při zahřátí, které kartě nehrozí, se otáčky zvyšují. Problém je, že oněch 35 % otáček je docela hlučných a v tichých PC budete hledat možnosti ztišení.
- Sapphire Radeon HD 5770 – zvukový projev HD 5770 s referenčním chladičem se velice podobná tomu u Radeonu HD 5850. Vrčení rychle sílí se zátěží a přestože hlukoměr mluví spíše o nižší hlučnost, ve skříni, která nezachytí tóny vrčení, bude karta svým zvukovým projevem přinejlepším průměrná.
- Sapphire Radeon HD 5750 – nízkoprofilový větrák má příjemný projev a nepotrápí vás nijak zvlášť ani po startu, kdy většina ventilátorů grafik zkouší, co umí. V idle budete díky nízkým teplotám schopni otáčky (třeba pomocí AfterBurneru, posuvník v CCC mi asi vinou absence PWM na kartě nefungoval) ještě snížit a HD 5750 se zařadí mezi nejtišší aktivně chlazené karty (byť zregulovaný HD 4850 Vapor-X anebo XFX GTX 260 Black Edition jsou ještě o něco tišší).
- PowerColor Radeon HD 4730 – Accelero L2 bohužel nemá úplně tichý ventilátor, ani při vcelku nízkých otáčkách nebudou ozdobou silentPC. V základním nastavení je karta opravdu dost hlučná, pomocí manuální regulace (třeba v RivaTuneru) lze otáčky shodit ze 47 na 21 % a dostat ji alespoň na uspokojivou úroveň hluku. Teploty se pak v testovací skříni držely do 78 stupňů Celsia v idle. Naopak v zátěži už s otáčkami hlučnost tak dramaticky nestoupá a HD 4730 s Accelerem L2 z řady referenčních chladičů na dalších Radeonech HD 4700 a 4800 nijak zvlášť nevybočuje.
- Asus GeForce GTS 250 Dark Knight – vysoké otáčky při implicitních hodnotách pro idle (30 %) dělají z Dark Knighta velmi hlučnou kartu, alespoň že zrychlování větráku v zátěžu už nepřináší velké nárůsty hlučnosti. Bohužel ani po uživatelsky nepřátelské softwarové regulaci větráku na 21 % to s hlukem není o tolik lepší, navíc začíná být dobře slyšet motůrek (předtím přehlušen prouděním rychle hnaného vzduchu) i jeho jakési ošklivé periodické zvuky.
- Sapphire Radeon HD 4770 – při základním nastavení (32 %) je větrák pro většinu uživatelů zřejmě dost tichý, u hodně perforovaných skříní uslyšíte trochu vrčení motůrku. Po regulaci na 20 % se sice teplota GPU rychle vyšplhá až někam na 80 stupňům Celsia, odměnou vám je ale opravdové ticho (na hranici měřitelnosti v mých podmínkách, ale i zcela zblízka při poslechu). V zátěži už větrák uslyšíte dobře, nejedná se však o nijak hrozný hluk. Ve Furmarku se ventilátor roztočil na 41 %, v Bioshocku pak na 39 % (viz graf hlučnosti karet v Bioshocku). Nepříjemné je jen občasné roztočení (asi na vteřinu) na vyšší otáčky, děje se tak naštěstí jen v 3D zátěži, nikoli v idle jako to dělaly první Radeony HD 4870 a lekaly vás tak při sledování filmů či surfování. Po startu PC o sobě dá na pár vteřin větrák dost vědět, ale není to taková síla jako třeba u GeForce 8800 GT.
- Nvidia GeForce 8800 GT – až na děsivý start povětšinou tichá karta, resp. tichá pro všechny, kdo nemají opradu silentPC pro noční práci či sledování filmů. Nevysoké otáčky malého větráku jsou vykoupeny vyššími teplotami, takže nižšího hluku už dosáhnete jen výměnou. Pozdější GeForce 8800 GT nebo 9600 GT měly podobný chladič, ale s větrákem většího průměru. S ním klesly jak teploty, tak hluk (hlavně ten při startu).
- Gigabyte Radeon HD 4870 – v idle pro většinu hráčů určitě dostatečně tichá karta, ani v zátěži není hluk nesnesititelné. Spíše se jedná o hluboké šumění a bručení ventilátoru, který se typicky pohybuje na 1900–2100 rpm. Manuální regulací nedosáhnete tak nízkých otáček, jaké nastaví automatika, proto je hlučnost naopak o něco vyšší.
- Gigabyte GeForce GTX 260 OC – v idle do tichého počítače zdánlivě nevhodná, ale díky nízkému zahřívání stačí v RivaTuneru či Precision nastavit 25 namísto 40 % otáček a rázem máte velice tichou kartu. V zátěži se umí větrák roztočit a foukat pořádně, jedná se ale o snesitelný hukot podobný projevu Radeonu HD 4870 v zátěži. Ve hrách se větrák točí většinou kolem 1700 rpm, ve FurMarku jde až na 2100 rpm.
- Gigabyte Radeon HD 4850 Silent-Pipe IV – pasivní chladič opravdu žádný zvuk nevydává
- eVGA GeForce GTS 250 SuperClocked – referenční chladič nepříjemně překvapil. Zatímco stejně vypadající Cooler Master na 8800 GTS-512 se dal považovat za slušně tichý, ten na GTS 250 se projevoval hlubším vrčivým zvukem. Možná nebyl úplně v pořádku a jiný vzorek karty by byl lepší. Nefungovala bohužel ani manuální regulace, 35 % otáček v idle se drželo, ať jsem zkoušel hýbat s čímkoli. Teplotní regulace ale funguje a v zátěži už je chladič celkem hlučný.
- Gigabyte Radeon HD 4850 – referenční chladič vypadající ten na Radeonu HD 3850 (jen s jinými lopatkami větráku) bohužel není tichý ani u druhého zkoušeného kusu. V idle to ještě jde, kvalitnější skříň zřetelné vrčení motůrku snad ještě odhluční. V zátěži už je vrčení dost zřetelné.
Spotřeba a teplotní testy
Spotřeba
Spotřeba PC s MSI R5770 Hawk v idle činila 97 W (aktualizace v tomto článku), v zátěži (Crysis Warhead) následně 193 W.
Teplota
Teplotu GPU jsem odečítal z programů GPU-Z a RivaTuner (pro všechny karty oba programy ukazují stejné hodnoty) zhruba po 10 minutách klidu ve 2D prostředí Windows Vista. Pro MSI R5770 Hawk byly hodnoty 50 stupňů Celsia v idle a 73 stupňů v zátěži (Warhead).
Teplotu z extrémní 3D zátěže odečítám jako maximum z grafu při smyčce v Crysis Warhead (1920 × 1200, gamer, DX10).
Vliv anti-aliasingu na výkon
Radeon HD 5770
Crysis Warhead (DX10) | Far Cry 2 (DX10.1) | ET: QW (OpenGL) | |
1920 × 1200 | 29,1 | 53,3 | 88,0 |
1920 × 1200, 2× AA | 25,4 | 45,4 | 70,0 |
1920 × 1200, 4× AA | 24,2 | 38,6 | 62,1 |
1920 × 1200, 8× AA | 20,6 | 28,9 | 50,6 |
Radeon HD 5750
Crysis Warhead (DX10) | Far Cry 2 (DX10.1) | ET: QW (OpenGL) | |
1920 × 1200 | 24,8 | 45,3 | 75,4 |
1920 × 1200, 2× AA | 21,8 | 39,1 | 57,5 |
1920 × 1200, 4× AA | 20,8 | 33,6 | 53,6 |
1920 × 1200, 8× AA | 18,0 | 28,3 | 43,5 |
Radeon HD 5870
Hodnota u nastavení s 2× MSAA v ET:QW si evidentně žádá přeměření (provedu při prvním návratu HD 5870 do redakce).
Crysis Warhead (DX10) | Far Cry 2 (DX10.1) | ET: QW (OpenGL) | |
1920 × 1200 | 50,3 | 82,5 | 128,6 |
1920 × 1200, 2× AA | 44,2 | 72,9 | 109,1 |
1920 × 1200, 4× AA | 42,0 | 64,1 | 107,2 |
1920 × 1200, 8× AA | 33,8 | 48,6 | 84,4 |
1920 × 1200, 4× SSAA | N/A | N/A | 55,2 |
Radeon HD 5850
Crysis Warhead (DX10) | Far Cry 2 (DX10.1) | ET: QW (OpenGL) | |
1920 × 1200 | 42,4 | 69,3 | 120,3 |
1920 × 1200, 2× AA | 37,8 | 62,5 | 101,6 |
1920 × 1200, 4× AA | 35,9 | 55,4 | 91,3 |
1920 × 1200, 8× AA | 29,4 | 43,6 | 77,9 |
GeForce GT 240
Crysis Warhead (DX10) | Far Cry 2 (DX10.1) | ET: QW (OpenGL) | |
1920 × 1200 | 15,7 | 25,3 | 53,3 |
1920 × 1200, 2× AA | 10,4 | 21,9 | 39,1 |
1920 × 1200, 4× AA | 8,8 | 17,6 | 31,3 |
1920 × 1200, 8× AA | 7,6 | 9,7 | 18,2 |
GeForce GTX 285
Crysis Warhead (DX10) | Far Cry 2 (DX10.1) | ET: QW (OpenGL) | |
1920 × 1200 | 40,4 | 56,1 | 121,0 |
1920 × 1200, 2× AA | 34,9 | 53,0 | 100,6 |
1920 × 1200, 4× AA | 33,1 | 49,5 | 91,1 |
1920 × 1200, 8× AA | 23,4 | 41,3 | 62,9 |
Enemy
Territory: Quake Wars je jednou z her, která umožňuje mnoho režimů
anti-aliasingu zapnout přímo v menu. To je mimochodem v dnešní době
také lepší, protože to jednak správně funguje a také globální vynucení
v ovladačích není pohodlné pro ty, kdo střídají hraní více her. Jedině
CFAA režimy Radeonu musíte bez ohledu na hru vždy vynucovat v
ovladačích.
Současné
GeForce nabízí kromě standardních režimů anti-aliasingu (tedy 2×, 4×,
8× rotated grid multi-sampling) ještě tzv. CSAA (Coverage Sampling
Anti-Aliasing). Jeho režimy se liší počtem ukládaných vzorků (barva, Z,
textura), stručně by se dalo říct, že třeba 16× CSAA by mohlo být
kvalitativně lepší než 4× MSAA, ale povětšinou horší než 8× MSAA.
Výkonnostně je z podstaty své funkce ale blíže 4× MSAA. U GeForce GTX
nechybí ani režimy transparency multi-sampling a super-sampling pro
anti-alias průhledných textur (tráva, listí, stromy). Zatímco první
není kolikrát ani poznat, druhý je sice vizuálně bezva, ale dopad na
výkon bývá drastický.
Radeony
je na tom se základní výbavou podobně. Stejné režimy multi-samplingu
(zajímavý 6× sparse odešel společně s Radeony X1950, tedy generací
R520/R580), obdobné režimy anti-aliasu průhledných textur (jen se
jmenují adaptivní vyhlazování kvalita/výkon). Radeony HD 4800 nemají
žádné CSAA, ale CFAA. Custom Filters Anti-Aliasing sice není až tak
custom, jak byste možná doufali, zato mezi mnoha ostatní skrývá dva
poklady. Zatímco wide tent a narrow tent se většině lidí nelíbí kvůli
možnému rozmazávání (některé weby vzpomínaly na ošklivý Nvidia
Quincunx), režimy edge-detect (12× a 24×, tedy čtyři vzorky plus
detekce hran, resp. osm vzorků s detekcí hran) jsou jiná káva. 24× CFAA
(edge-detect) je dost možná vůbec nejkvalitnější dostupný režim
anti-aliasingu na herních grafikách.
Přetaktování
Asus EAH5770 CuCore
Jádro má pro 3D režim standardně 1,2 V. Nejvyšší stabilní frekvencí pro Crysis Warhead bylo ale jen 905 MHz. Paměti bylo možné nataktovat na 1350 (5400) MHz.
- 850/4800 MHz – 30,0 fps
- 905/5400 MHz – 32,5 fps (oboje v Crysis Warhead, ambush, DX10, gamer, 1920 × 1200 px)
Takty 915/5600 MHz jsou stabilní jen bohužel jen pro méně náročné hry:
MSI R5770 Hawk
Na 940 MHz bylo možné provozovat jádro stabilně ve většině her, delší smyčka v Crysis mě ale donutila jít zpět na 930 MHz. Paměti snesly nakonec 1370 (5480) MHz. MSI implicitně pro 3D nastavuje jádro na 1,2 V, Vcheck a multimetr VoltCraft VC-140 ukázaly 1234 mV.
- 875/1200 MHz – 30,5 fps
- 930/1200 MHz – 31,4 fps
- 940/1200 MHz – 31,6 fps
- 940/1370 MHz – 33,3 fps
Stabilitu lze prověřovat Kombustorem od MSI (vylepšený FurMark), Crysis Warhead se ale ukázal jako o něco náročnější.
Sapphire Radeon HD 5770 Vapor-X
Přetaktování Vapor-X bylo doslova radostí. Bez zvýšení napětí jsem se dostal s jádrem na 990 MHz a pamětmi na 1480 (5920 efektivně) MHz. Zvyšování napětí na jádru, které Sapphire jako jediný má na 1,125 V, nijak zvlášť už kupodivu nepomohlo. Nejdřív jsem bláhově zkoušel 1,35 V a 1075 MHz, což skončilo okamžitým pádem po přepnutí do 3D, podobné to bylo s 1,3 V a 1050 MHz. Vlastně ani nevím, zda posuvník v MSI Afterburneru s kartou opravdu pracoval.
- 860/4800 MHz – 30,1 fps
- 950/5600 MHz – 33,4 fps
- 990/5920 MHz – 34,7 fps
Takovéto takty se mi nepodařilo ustabilnit ani pokusy o zvýšení napětí v MSi Afterburneru (možná GPU Clock Tool vidí stále napětí jen 1,125 V správně):
Shrnující grafy, verdikt
Shrnutí výkonu
Na průměrném výkonu se podílelo celkem šestnáct her, každá stejnou vahou. Díky přepočtu na procenta nejsou zvýhodňovány hry s vysokým průměrným počtem snímků za sekundu, u her s vícero dílčími měřeními (Aliens vs. Predator, Stalker: Call of Pripyat či třeba Colin McRae: DiRT 2) jsem bral do celkového výsledku v potaz právě jen průměr z dílčích subtestů. Základem je nepřetaktovaný Radeon HD 5770, výkon dalších karet je odvozen od jeho výsledku.
Celkový výkon byl dán do kontextu s aktuální cenou, za kterou modely obsažené v testu koupíte. Jelikož Black Edition od XFX od nás nekoupíte a tak vysoko přetaktovaný Radeon HD 5770 také ne, není u těchto položek počítán poměr cena/výkon. Ceny ostatních karet byly zjištěny v e-shopech Alfa Computer a T.S.Bohemia a byla brána vždy cena nejlevnější karty daného modelu. U Radeonu HD 4870 jsem musel vzít cenu z Pixmania.cz, kde se nachází 1GB verze skladem, připočetl jsem ale 100 Kč za dražší poštovné.
Asus Radeon HD 5770 CuCore, 1024 MB
Kdybych měl hodnotit samotnou kartu, řeknu vám jednoduše a prostě, abyste raději sháněli stejně drahou referenční verzi. Chladič od Asusu je všechno jen ne tichý, účinnost přitom oproti dnešním rivalům (Hawk, Vapor-X) také nijak zázračná není.
Na druhou stranu se CuCore řadí mezi nejlevnější HD 5770 a jestliže oceníte třeba přiloženou hru Alone in the Dark, můžete o koupi uvažovat. Když vám bude větrák vadit, jakže většině zřejmě vadit bude, není problém HD 5770 uchladit alternativním chlazením za pár stovek. Mám ale takový pocit, že Alone in the Dark je budgetovka s cenou od 100 Kč a tudíž asi stejně vychází lépe koupit HD 5770 rovnou s lepším chlazením a hru v případě zájmu zvlášť.
+ dobrá cena
+ hra v ceně, nástroje Asus
- hlučný chladič
- dlouhé PCB
MSI Radeon HD 5770 Hawk, 1024 MB
R5770 Hawk je asi nejzajímavější a také nejtišší kartou v testu. Dva nízkoprofilové větráčky jsou sotva slyšet i v zátěži a jelikož pasiv s heatpipe dělají svou práci dobře, nejsou teploty ani tak problém. Přetaktování se liší kus od kusu, ale paměti Samsung na Hawku (i CuCore) zřejmě nepůjdou tak dobře taktovat jako Hynix na Vapor-X.
Zajímavostí jsou body Vcheck, díky nimž můžete multimetrem kontrolovat napětí jádra a pamětí, extrémní overclockeři by ale s testovaným kusem a jeho OC potenciálem nebyli spokojeni. Milovníci ticha si na své přijdou (snad kluzná ložiska těch low-profile větráčků vydrží), ekologové si ale zanadávají. Takty se nepřepínají na 157/300 MHz jako u dalších HD 5770, ale na 400/1200, což se negativně odrazilo na spotřebě. Možná se ale MSI vyhnula případným problémům (GSOD apod.). (aktualizace v tomto článku)
Co se týče bonusů v podobě software, různých kablíků atp., tak se MSI nepředala. Na CD najdete jen MSI Afterburner, což je sice výborný pomocník, ale můžete jej mít zdarma k jakékoli kartě. Slouží tedy spíš jako reklama na MSI než jako hodnotný bonus. Předností jsou naopak lepší kondenzátory, samé pevné cívky a další součástky "military class". Ačkoli víme, že i SSC může trochu pískat, je péče věnovaná těmto součástkám dalším dobrým vkladem pro zcela tichou kartu bez všelijakých ševelů už od výroby.
+ velmi tichý a dostatečně účinný chladič
+ kontrola napětí jádra a pamětí
+ mírné přetaktování od výroby
+ "military class" součástky
+ krátké PCB
- 2D takty 400/1200 MHz (vyšší spotřeba)
- nejvyšší cena z testovaných HD 5770
- spartánské příslušenství
Sapphire Radeon HD 5770 Vapor-X, 1024 MB
Vapor-X je takovým kompromisem mezi pořádně vylepšenou ale drahou HD 5770 (MSI Hawk) a nikterak nevynikajícím ale také nijak dražším HD 5770 (Asus CuCore, ref. designy). Cenou je tak někde uprostřed a nakonec se ukázalo, že se nemá za co stydět ani co se do přidané hodnoty týče.
Nevím, zda u nás koupíte full retail balení (označení končí na -50R, běžně prodávaná menší krabice lite retail má na konci -20R) se hrou Colin McRae: DiRT 2 a pokud ano, tak určitě za o pár set korun vyšší cenu. S tímto bonusem tedy v hodnocení nebudu počítat, hlavní přidanou hodnotou je chladič s technologií Vapor-X. Jeho větrák s kluzným ložiskem je také až do vyšší zátěže velmi tichý (potom pořád ještě pro většinu lidí asi dost tichý) a teploty jsou báječně nízké.
Přetaktování tohoto kusu Vapor-X bylo doslova pohádkou, i bez zvýšení napětí atakovalo jádro Juniper 1 GHz. Možná chce Sapphire dát co nejdříve zapomenout na faux pas se 720 stream procesory. Tomu napomáhají i paměti Hynix, jež šly oproti Samsungům taktovat mnohem snadněji. Jestli je to jejich kvalitou anebo vyšším napětím u Vapor-X, to říci nedokáži. Takovou mírnou kaňkou na vysvědčení je tovární přetaktování jádra z 850 na 860 MHz, které je spíše trapné než citelné. Tedy je pozitivní, jen pokud jej někde nevytahuje marketing.
+ tichý a účinný chladič
+ rozumná kombinace nadstandardního provedení a ceny
+ přetaktování
+ krátké PCB
- jen běžné cívky