Původní specifikace počítají pouze s režimem přenosu frame packing. Ten je vhodný pro hry nebo třeba filmy na Blu-ray, kde není příliš svazující nízký datový tok. Například obraz s rozlišením 1080p při 24 snímcích za sekundu má ve skutečnosti snímků 48 s tím, že se zobrazují střídavě L (levý obraz) a P (pravý obraz). Tedy takto L-P-L-P-L-P…
V době standardizace verze 1.4 ještě nebylo jisté, jaký režim se použije u televizního vysílání (broadcast) a pravidla proto ve specifikacích nebyla. Po dohodě některých vlivných stanic v USA nebo třeba Japonsku a Koreji (testovala i Velká Británie) to vypadá na použití režimu side-by-side nebo top-and-bottom. Obraz je v tomto případě vysílán pouze s frekvencí 24 fps a oba video streamy jsou proloženy vedle sebe či nad sebou a až zobrazovací zařízení si video rozdělí pro levé a pravé oko zvlášť. Tedy LP-LP-LP… Ve výsledku je rozlišení poloviční, ale ušetří se tím výrazně datový tok.
Panasonic už letos vybavil Vancouver 3D technikou, zdroj: Panasonic Market
HDMI 1.4a nyní popisuje tyto povinné formáty (pro PAL i NTSC).
- Film: frame packing – 1080p při 23,98/24 Hz
- Hry: frame packing – 720p při 50/59,94/60 Hz
- TV: side-by-side – 1080i při 50/59,94/60 Hz, top-and-bottom – 720p při 50/59,94/60 Hz a 1080p 23,97/24 Hz
HDMI.org na závěr dodává, že zobrazovací zařízení musí podporovat všechny povinné (mandatory) formáty, zdrojová zařízení alespoň jeden z nich a opakovače a jiné aktivní prvky (např. AV receiver) musí přenést také všechny povinné.
Střední Evropu to však zatím trápit nemusí, 3D broadcasting není s nedokončenou digitalizací hlavním tématem dne. Ale třeba příští zimní olympiádu už Česká televize taky zkusí ve 3D. Letošní HD bylo fajn, do letních her určitě 3D nestihnou, ale za čtyři roky se na satelitu může stát všechno.
Zdroj: HDMI