Není to jen rozlišení.
Ale také Hz (nebo snad FPS)*
HDMI 2.1b 4K120Hz
HDMI 2.2 4K480Hz
Zdroj
https://www.hdmi.org/spec/hdmi2_1
*Tabulka na obrázku v článku uvádí FPS.
Na HDMI.org se píše Hz.
FPS generuje GPU.
Monitor zobrazuje herce.
Co teče kabelem těžko říct.
Ale někde tam se to bude lámat.
Freesync to sice sjednotil. Ale GPU zvládne víc FPS než monitor Hz. A někdy obráceně.
Takže to je třeba stále rozlišovat.
Co přesně FreeSync sjednotil? Ten udělal ještě větší bordel.
1. FreeSync by default fungoje přes HDMI, VRR dle Vesa standardu přes DP, NV Gsync funguje přes DP. FS na DP může ale nemusí fungovat.
2. Freesync v základu řídí refresh od 48Hz a nemusí řídit do maximální frekvence monitoru. K použití FreeSync loga nikdo nenutí výrobce uvádět v jakém rozsah frekvencí může karta monitor řídit a často ani neuvádí zda FS funguje jen na HDMI nebo i na DP nebo jenom na DP. Člověk to musí vyzkoušet aby se to dozvěděl.
3. když grafika generuje více nebo méně FPS než dokáže grafika řídit, tak monitor pojede na nastavené Hz a grafika to tam pošle hlava nehlava - možnost tearingu. Proto se běžně zapíná i Vsync, který zafunguje když FPS nebudou v regulovaném rozsahu monitoru, nebo omezují max FPS tak aby to nešlo přes když je dost výkonu a grafika tak bude stále synchronizovat zobrazení s refereshem.
9. 1. 2025, 15:12 editováno autorem komentáře
"FreeSync by default funguje přes HDMI, VRR dle Vesa standardu přes DP, NV Gsync funguje přes DP. FS na DP může ale nemusí fungovat."
FreeSync je standardizovaná součást DisplayPortu, máte asi špatné informace nebo je to špatně formulované. Ta technologie funguje na všech grafikách. Jestli něco dělá nepořádek, tak G-Sync, které ne. Zatímco když připojíte monitor s FreeSync k GeForce, tak to funguje.FreeSync přes HDMI je nesouvisející alternativní věc, která byla u Radeonů zavedená předtím, než HDMI 2.1 přidalo vlastní technologii adaptivního obnovování (VRR).
G-Sync je proprietární věc, která používá DisplayPort fyzicky, ale není to kompatibilní. G-Sync přes HDMI nefunguje, myslím že ve skutečnosti je to použití té standardizované součásti HDMI (VRR), která s G-Syncem nesouvisí. Stejně jako s G-Sanc nesouvisí podpora FreeSync (= VESA Adaptive Sync) na grafikách GeForce, které Nvidia říká "G-Sync Compatible" aby to vypadalo, že je to něco speciálního :)
"Freesync v základu řídí refresh od 48Hz a nemusí řídit do maximální frekvence monitoru"
Do maximální frekvence naopak ano. Ta minimální frekvence se může lišit, ne vždy je to od 48 Hz. U herních monitorů je tohle irelevantní poznámka, cokoli s frekvencí přes 100 Hz bude mít systém, který funguje od 0 Hz nahoru (Low Framerate Compensation). Jinak ani G-Sync nefunguje samo od sebe adaptivě od nuly, v monitoru je logiky, která to kompenzuje,například u starších monitorů to bylo tak, že když čas snímku přesáhl určitou míru (frekvence byla pod 30 Hz), tak to muselo vynutit refresh, což se i třeba teoreticky mohlo projevit nějakým blikáním kvůli výkyvům jasu. (V jednu chvíli se to muselo u monitorů řešit.)
" když grafika generuje více nebo méně FPS než dokáže grafika řídit, tak monitor pojede na nastavené Hz a grafika to tam pošle hlava nehlava - možnost tearingu."
Tearing máte jenom, když si vypnete V-Sync (nebo frame limit), to co popisujete je mi přijde vaše chybné nastavení, ne problém té technnologie.
Z čeho vyházíš že stačí 4k? Mám 2,8k na 13", mám 3k na 14", příští monitor bych chtěl 5k na 27" nebo 6k na 32"
Jinými slovy monitory s nějakými 220PPI.
Ale když chceš pracovat s velkými fotkami nebo videem ve vyšším rozlišení, tak na těch monitorech nepřijdeš o detaily, které se samozřejmě zmenšením ztratí.