Jaké budou herní grafiky Intel Xe HPG s podporou RTX? Máme hrubé specifikace 6nm GPU

1. 3. 2021

Sdílet

 Autor: Intel
GeForce ani grafiky Radeon se pomalu nedají koupit, takže možná ještě budeme moc rádi, když se objeví herní karty od Intelu. S čím přijde?

Intel začal letos prodávat i v desktopu samostatné grafické karty Iris Xe, ale rychle se ukázalo, že jde spíš o jakési vedlejší použití mobilních čipů Intel „DG1“, které se asi omezí jenom na OEM sestavy. Obecně DG1 asi moc díru do světa neudělá, takže opravdu signifikantnější premiéra samostatných grafik Intelu se posouvá až na druhou generaci. A tam by to mohlo být zajímavé, protože Intel chystá více i větších a výkonnějších herních GPU s architekturou Xe HPG a současně máme informace, že už budou umět DirectX 12 Ultimate a akceleraci ray tracingu.

Jaká by tato GPU mohla být, se teď začíná zase šuškat na internetu. Říkáme zase, protože nejde o úplně nové informace – už jsme to zde měli v září, ovšem od té doby se rozsah specifikací trošku rozšířil a změnil.

Specifikace grafik Xe „HPG“, které Intel chystá, se teď objevily u leakerů na Twitteru. Je třeba je brát s rezervou, těžko říct, jak důvěryhodná tato informace je.

Nejvýkonnější GPU s 256bitovou sběrnicí?

Nejvýkonnější herní GPU by mělo mít 512 EU, což znamená 4096 shaderů – tedy stejný počet jako měly grafiky Vega 64 a Radeon VII od AMD. Jaký bude s tímto počtem jednotek dosahován výkon, ovšem bude hodně záviset na architektuře (IPC) a na frekvencích. Určité zařazení by ale mohla nabízet paměťová sběrnice.

Ta má šířku 256 bitů, což by ukazovalo spíše na vyšší mainstream a nižší highend než na úplnou výkonnostní špičku, kdy by se dala čekat spíše 512bitová nebo 384bitová sběrnice. Karta by měla mít buď 8 GB nebo 16 GB paměti GDDR6. Intel by tedy zatím mohl mířit spíše na masovější a levněji prodávané modely herních grafik, dejme tomu třeba GeForce RTX 3070 a Radeon RX 6800.

Na druhou stranu právě poslední karty AMD ukazují, že jen z paměťové sběrnice nelze vše vyvozovat, protože díky Infinity Cache reálně mají výkon grafik s širšími sběrnicemi jen s 256bitovou sběrnicí. Intel by teoreticky mohl mít podobnou tajnou zbraň, ostatně na jeho GPU pracovalo hodně lidí přetažených z AMD, včetně šéfa této iniciativy Raji Koduriho.

GPU Intel Iris Xe Max 1600 05 GPU Intel Iris Xe Max, první generace samostatných grafik Intel, čip DG1 (Zdroj: Intel)

192bitový mainstream

Vedle tohoto čipu „DG2-512EU“ by pak měly existovat další dva. Nejvíc práce by snad měl odvádět druhý čip DG2-384EU“, který má zdá se nativně 192bitové paměti (takže přímé srovnání by mohly být GeForce RTX 3060 a chystaný Radeon RX 6700 XT, ale opět platí výhrada, že šířka nemusí být vše).

Na tomto čipu má existovat plnotučný model s 384 EU/3072 shadery, jenž by byl osazen 6 nebo 12 GB paměti GDDR6. Pod ním ale mají existovat dvě karty se 128bitovou sběrnicí, které mají poskytovat 256 EU (2048 shaderů) nebo 192 EU (1536 shaderů). Paměti by měly 8 nebo 4 GB (karta s 1536 shadery by prý byla čistě 4GB). Některé zdroje neuvádějí, zda by toto bylo další menší GPU, nebo ořezaná verze stejného čipu s 384 EU, což si myslí VideoCardz.

Intel má dále mít přichystané ještě lowendové grafiky s 1024 a 768 shadery (128 a 96 EU), které by měly čip „DG2-128EU“ se 64bitovou sběrnicí. Paměti by měly osazené 4 GB, opět typu GDDR6.

Podle také porůznu uniklých informací bez jasného zdroje by prý měl být pro tato GPU použitý 6nm proces TSMC, nebyla by tedy už vyráběna 10nm procesem Intelu. Před časem se objevovala schémata, podle nichž ono mainstreamové GPU se 192bitovou sběrnicí údajně má mít plochu jen nějakých 189 mm², což by bylo dosti málo (a ekonomicky výhodné). 6nm proces TSMC by to mohl vysvětlovat.

ICTS24

Intel DG2 384EU PCB 1 Údajné schéma PCB pro grafiku Intel Xe DG2 s 384 EU (Zdroj: VideoCardz)

Kdy přesně tyto grafiky můžeme čekat, není jasné. Intel původně ohlásil, že vyjdou v roce 2021, ale je otázka, zda je třeba COVID nepozdržel. I pokud ne, pak asi může jít o vydání až třeba v závěru roku na podzim nebo v zimě. V současné situaci by se asi hodilo, kdyby byly na trhu co nejdříve, protože jakýchkoliv herních karet se nedostává. Ale v situaci, kdy je nedostatek různých součástek potřebných právě i pro stavbu samostatných grafik, současně není na takového rozšíření nabídky moc příhodná doba.

Galerie: GPU architektura Intel Xe LP pro samostatná GPU a Tiger Lake

Zdroje: Harukaze5719, VideoCardz