Herní nostalgie: Need for Speed, The Elder Scrolls: Arena a Steel Panthers

19. 8. 2015

Sdílet

 Autor: Redakce

Pedál na podlahu

V roce 1994 vyšel první díl kultovní série Need For Speed. Hra měla v první řadě parádní grafiku – scenérie, kterými jste se proháněli, ve své době braly dech (pokud jste měli barevný monitor). A že bylo na výběr z pořádných vozejčků – za všechny jmenujme třeba Lamborghini Diablo, Ferrari 512TR nebo Porsche 911 Carrera.

Nebyly to žádné papundeklové modely, vývojáři se tehdy spojili s automobilovým magazínem Road & Track a hráčům přinesli (na svou dobu) realistickou fyziku či autentický zvuk motoru a převodovky. Právě fantasticky reálný řev motorů (opět připomínám, že na svou dobu) je tím, co si v redakci při vzpomínce na NFS vybavíme jako první.


Velmi důležitým pilířem však byla také hratelnost, která v kombinaci s fyzikálním modelem předběhla dobu. Objevily se samozřejmě i první honičky s policajty, které v sérii hrají důležitou roli dodnes. Hra sbírala vysoká ocenění herních magazínů, Jim Varner ze slavného GameSpotu dokonce prohlásil, že se jedná o nejlepší automobilový zážitek s výjimkou svezení v opravdovém sporťáku v hodnotě několika milionů. Need For Speed byl prostě skvělý už od začátku.

Need for Speed (1994)

 

Probuzení v zatuchlé kobce

Věřte nebo ne, na kontinent Tamriel se první virtuální dobrodruzi vydali již před devatenácti lety. Příští rok tedy oslavíme druhé desetiletí s legendární sérií The Elder Scrolls, která položila základy RPG hrám s volným pohybem. První krůčky s oblíbeným Elfem, Orkem nebo Bretoncem jsme si vyzkoušeli v úvodním díle Arena. A asi není třeba připomínat, za jakých okolností se svým virtuálním hrdinou začínáte.


Probuzení v zatuchlé kobce pokryté slizem za zvuku zvonění těžkých okovů je symbolem celé série. Všemu předchází epické zjevení Rii, která dodává sílu a odvahu hlavnímu hrdinovi. I díky jejím magickým silám posbíráte poslední energii na útěk ze žaláře a vrhnete se vstříc dobrodružství, jež vás na planetě Nirn čekají.


Ta budou spjata s bojem proti šílenému čaroději Jagaru Tharnovi, který se s pomocí temného artefaktu s názvem Hůl Chaosu dostal na trůn místo krále Uriela Septima. Artefakt poté zničil a zbytky ukryl po celém Tamrielu. Na vás tedy čeká nelehký úkol sesbírat všechny části a Hůl sestavit. Díky ní budete muset vysvobodit Uriela, který je uvězněn v cizí dimenzi. Jak je ale u celé série zvykem, hlavní dějovou linku můžete takřka ignorovat a rozvíjet svoji postavu v rozsáhlém světě nezávisle na ní. Pokud jste do série TES naskočili až později, rozhodně se k prvnímu dílu vraťte.

The Elder Scrolls: Arena (1994)

 

Šestiúhelníková válka

Chcete na monitoru zažít opravdovou druhou světovou válku se vším všudy? Pak zapomeňte na Call of Duty, Medal of Honor nebo Company of Heroes. Tou pravou válkou je legendární tahovka Steel Panthers, na které si v roce 1995 dali autoři neskutečně záležet. V dnešní herní nabídce už nemáte šanci najít tak propracovanou hru, která navíc nepatří k mainstreamu.

 

Na hexagonovém bitevním poli najdete vše od tisícovek pěšáků až po nejmodernější supertěžké tanky typu Königstiger nebo IS-2. To vše podporováno artilerií či bombardováním. Do boje se můžete zapojit v reálných střetech, které se na bojištích druhé války odehrály, nebo naopak ve fiktivních scénářích. Do šarvátek se můžete vložit za všechny velké strany, které se do největšího konfl iktu v dějinách zapojily – nechybí ani tehdejší Československo.

bitcoin_skoleni


Autoři skvěle propracovali i chování jednotek – zatímco japonská pěchota bojuje do posledního výstřelu, Italové se rozutečou při první vážnější potyčce. Vrcholem pak je možnost multiplayeru – ten si vychutnáte klasicky na jednom počítači ve střídavých tazích, ale hra podporovala i hru přes email, která se protahovala na dlouhé týdny připomínala vleklé šachové partie.

Steel Panthers (1995)

Autor článku

Šéfredaktor Cnews.cz, dříve editor Computeru. Nadšenec do notebooků a příznivce kompaktních smartphonů. Najdete mě na Twitteru nebo LinkedInu.