Hledání min a karty nebyly jen hry, ale i výukové programy
Solitaire se objevila již ve Windows 3.0. Účelem hry bylo vyskládat balíček karet do posloupností podle barev a hodnoty, ideálně na co nejmenší počet tahů. Vlastně šlo o předělávku hry pasiáns a Microsoft ji do Windows dal mimo jiné z důvodu, aby se uživatelé nenásilně naučili používat novou periferii – myš.
Freecell byl takovou více logickou variantou na Solitaire. Všechny karty jste viděli už od začátku, ale šlo o to jak se k nim ve správném pořadí dostat. Hru Srdce jsem nikdy pořádně nevyzkoušel, hrála se totiž po síti, a to tehdy v domácnosti s jediným počítačem příliš nešlo. Je z toho ale zřejmý další výukový cíl Microsoftu: naučit uživatele se sítí.
Hledání min byla skvělá hra s jednoduchou logikou. Celé okno je minovým polem a první krok je vždy do neznáma. Čísla okolo indikují počet min v okolí. Je to jednoduché až do okamžiku, kdy máte dvě políčka se stejnou pravděpodobností miny. Tady veškerá logika končí. Miny ovšem kromě zábavy byly ve Windows spíše pro to, aby si uživatelé vyzkoušeli rozdílné funkce levého a pravého tlačítka.
Hledání min inspirovalo i „celovečerní film“
V nových edicích Windows už tyto hry nenajdete, ale ve Storu je lze stáhnout. Mají moderní kabátek i grafiku, ale také otravné reklamy. Microsoft už s nimi necílí na výuku ani zábavu, ale na peníze. Nevyplatí se je stahovat.
Studenti měli proti úřednicím lepší hry
Zatímco v kancelářích frčel Solitaire, studenti preferovali akčnější zábavu. Stačil k tomu i DOS, což nebyl v době prvních Windows žádný problém. Nepotřebovali jste emulátor jako dnes. Her bylo samozřejmě mnoho, ale pokud beru jen ty prokrastinační, ke kterým nebyla potřeba síť, mohli jste si je přinést na disketě a hrát třeba jen chvilku, kdy nikdo nehlídal, pak si vzpomínám především na Liero a Tunneler.
Liero (1998)
Muž proti muži, červ proti červovi. Každého bavila hra Worms, proto když se objevila tahle hříčka, kde jste ale svého červa ovládali v reálném čase, byla to bomba. Liero vzniklo v roce 1998 ve Finsku a stvořil jej programátor Joosa Riekkinen. Dalo hrát ve dvou na jednom počítači a jedné klávesnici a každý červ měl několik zbraní, které mohl střídat.
V zemině se kromě hlíny nacházelo i mnoho kamení, které tvořilo bariéru, takže dostat se k druhému červovi nebylo tak jednoduché. Při zásahu odskakovaly krvavé pixely a utéct při nízkém zdraví šlo také jen s obtížemi. Je to dvacet let, ale na Liero vzpomínám často.
Tunneler (1991)
V podstatě stejný princip jako Liero, ale v tancích. Naprogramoval jej Geoffrey Silverton. Zbraň máte ovšem jenom jednu – dělo. Ale musíte si dávat pozor na palivo. Každý ve svém tanku vyjíždí ze základny a snaží se prokopat k nepříteli. To jde buď, nebo pomocí střílení, ale ztrácíte tím i více benzínu, který doplňujete pouze v domečku – základně. Velmi jednoduchý princip, ale výborná hratelnost.
Kde si to lze zahrát?
Původní originální verze jsou často dostupné na internetu, ani kvůli nim nemusíte udržovat v chodu historické počítač. Hledejte na webu Archive.org.