EU vs. Google
EU do roku 2010 obdržela 18 stížností, podle kterých Google využívá své dominantní postavení ve vyhledávačích. Spor se týká těchto čtyř bodů.
- Google ve výsledcích zvýhodňuje odkazy na vlastní služby. Nejvíce je to vidět při vyhledávání hotelů, restaurací nebo produktů. Konkurence, ač může poskytovat relevantnější výsledky, je vidět méně, případně vůbec.
- Ve výsledcích Google bez povolení využívá data třetích stran, například obsahy recenzí.
- Vydavatelé, kteří chtějí nasadit reklamy Googlu, nemohou mít na stránkách reklamy třetích stran, případně musí být v menšině.
- Kampaně vytvořené přes Google Adwords nelze přenést do konkurenčních reklamních platforem.
Google proto navrhl tato nápravná opatření, se kterými už souhlasí i viceprezident Komise Joaquín Almunia.
- Ve výsledcích specializovaných vyhledávačů (produkty, hotely, restaurace atd.) Google na prominentním místě zobrazí mimo vlastních služeb i výsledky tří konkurentů.
- Správci webů budou moci Googlu explicitně zakázat (systémem opt out), aby ve specializovaných vyhledávačích nevyužíval jejich data. Google je přitom nesmí penalizovat v Pageranku. Web tak může zůstat na předních místech ve výsledcích, ale Google nesmí krást například ony zmíněné recenze.
- Reklamy Googlu (AdSense) už nebudou mít na stránkách exkluzivitu.
- Kampaně z AdWords budou přenositelné.
Konkurenci to nestačí
Evropská komise sice má v případu poslední slovo, ale před verdiktem chce, aby se k bodům vyjádřili poškození, tedy hlavní konkurenti Googlu. A těm podobné řešení stále nestačí. Nejhlasitější kritika přichází z aliance FairSearch, jejímiž členy jsou Microsoft, Nokia, Oracle, TripAdvisor a také skupina Allegro, většinový majitel zmíněných českých společností (Aukro, Mall a Heuréka). Podle Hospodářských novin se do sporu zapojí i Seznam.
A to je nejvíce překvapující. Česko je totiž díky Seznamu považováno za jedno z pěti zemí, kde Google není vyhledávačem číslo jedna. V Rusku vede Yandex, v Číně Baidu a v Japonsku a na Tchaj-wanu je první Yahoo. Zahraniční výsledky jsou hotový fakt, tvrdí to hlavní globální měřič návštěvnosti ComScore i Alexa.com.
U nás ComScore neoperuje, i když se už o převzetí měření NetMonitoru také pokoušel. Proto bohužel nemáme přímé srovnání výkonu obou rivalů. StatCounter odhaduje, že Googlu u nás patři 73 % všeho vyhledávání a Seznamu 25 %. Zbytek si rozdělují jiní, nejvíce Bing a Yahoo.
Alexa také favorizuje Google. Její Traffic Rank sestávající z návštěvnosti a počtu zobrazených stránek lidí, kteří mají nainstalovaný speciální doplněk, vyplývá, že Google.cz je 309. největším webem světa, Seznam.cz až 397. V Česku má nicméně nezanedbatelný podíl i Google.com a nebo Centrum.cz/Atlas.cz, jež běží na enginu Googlu.
Zcela jiná čísla přináší měřič Toplist.cz. Ten podíl vyhledávačů vypočítává podle počtu přístupů na stránky, jež využívají jeho kód. Nejvíce referrerů přichází ze Seznamu (42 %), Google.cz má asi 37 %, další jeho mutace přidají okolo 20 %.
Evropská komise je v otázce antimonopolního chování hodně citlivá, což už v minulosti pocítily společnosti jako Intel nebo Microsoft. Vyšetřování Googlu, který má v EU asi 90% podíl mezi vyhledávači proto nikoho nepřekvapuje. Jenže Česko je výjimka. Nemáme nezvratné auditované výsledky, které by určily, že má Google monopol. A podle těch neoficiálních je Google silnější, ale nikterak drtivě jako jinde v Evropě.
Zapojení Aukra, Mallu a Heuréky můžeme přisoudit vlivu mateřské společnosti, která má na Google jeho srovnávač zboží pifku kvůli zahraničním trhům. Ale pokud se do stížností zapojí i Seznam, jasně tím říká, jak je slabý.
PS: Přímé srovnání Googlu a Seznamu nedostaneme ani v sezóně 2015/2016. Dodavatelem výzkumu NetMonitor totiž zůstává společnost Gemius, která se k výsledkům Googlu nedostane.