Hlavní navigace

Honeywell otevírá v Brně výzkumné centrum pro dopravníkové systémy

20. 2. 2023

Sdílet

Zdroj: Cnews
Na ploše zhruba jednoho fotbalového hřiště bude Honeywell testovat a předvádět inteligentní a automatické dopravníkové systémy, jež se obejdou bez lidské obsluhy. Brno je největší výzkumné centrum Honeywellu v Evropě.

Nejslabším článkem logistiky je dnes spíše přesun zboží po planetě, úzké průplavy či kapacita překladišť. Zrychlit se ale dá i práce s balíky ve skladech kurýrních a přepravních služeb. Honeywell otevřel nové výzkumné centrum pro automatizaci skladů a pozval novináře na prohlídku velké haly, ve které jsou instalované dvě demonstrační linky s dopravníkovými systémy (pásové a válečkové). Výzkumné centrum má 6000 m² a jde o obří halu v brněnské průmyslové zóně ve Slatině.

Honeywell se v Brně kromě letectví zabývá právě logistikou. K té se dostal v minulosti přes akvizici jiných společností, konkrétně Inteligrated a Eckermann. V rámci skladů je podle Michala Záviška, generálního manažera Honeywellu, největší výzvou zvýšení efektivity a doručení balíčků do druhého dne. Tedy pomocí automatizace. Stejně jako další technologické firmy (Red Hat, IBM, Zebra, Seyfor…) si Honeywell vybral Brno kvůli přítomnosti několika technických vysokých škol.

(zdroj všech fotografií: Cnews)
(zdroj všech fotografií: Cnews)

Obsluha automatické linky je potřeba pouze na vstupu – přijede kamion se zbožím – a poté na výstupu, kdy se zboží opět posílá dále. Lidský zásah také vyžaduje „odstavná kolej“ s balíky, které měly poškozený štítek a systém je poslal bokem na překontrolování. Zde se nabízí možnost řešit tuto část pomocí AI, ale tak daleko logistika na rozdíl od počítačového světa zatím není.

Tip: V Brně vzniklo nejtišší místo Česka. Při −5 dB uslyšíte tlukot vlastního srdce

Během provozu linky byl vidět teleskopický dopravníkový pás, který zajede až dovnitř kamionu. Dále tzv. shoes sortery, které posílají balíky do různých směrů při zachování plné rychlosti pásu. Ta v případě této nové linky činí 3,5 metru za sekundu a její kapacita je 24 tisíc balíků za hodinu. Honeywell cenu za výzkumné centrum nespecifikoval, ale včetně dotace se mohla podle odhadů pohybovat okolo 40 až 50 milionů korun.

KL24

Že je linka opravdu rychlá, jsem si nechtěně ověřil tím, že mě trefil balík a vyrazil mi z ruky mobil, což jde vidět na konci videa.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Cnews.cz, dříve editor Computeru. Nadšenec do notebooků a příznivce kompaktních smartphonů. Najdete mě na Twitteru nebo LinkedInu.