Hlavní navigace

Hotmail skončí. E-mail s novým rozhraním a Skypem se jmenuje Outlook

31. 7. 2012

Sdílet

Zdroj: Redakce

Řekněme si to na rovinu, Microsoft se otřásá v základech. Těžko byste vyjmenovali produkt, který v tomto roce nepodlehl, případně teprve nepodlehne obrovským změnám. Vévodí jim revoluční dlaždicové prostředí Metro, které je na první pohled vidět nejvíc. (Velké věci se dějí ale i na dalších frontách.) Kromě toho, že ho najdete jak v telefonech, tak v tabletech a počítačích, se toto prostředí stěhuje na poslední zbývající místo – na web. Webové služby můžeme používat v prohlížeči

Navzdory existujícím aplikacím jak pro současnou generaci Windows, tak pro tu nadcházející, od používání webových služeb jen tak neupustíme. Vždyť je spustíme v prohlížeči, což jim zajišťuje neuvěřitelnou univerzalitu. Tyto aplikace přece nezávisí na konkrétním operační systému, ani na prohlížeči určité značky. Ne, tyto weby fungují v obyčejném prohlížeči, ovšem za předpokladu, že nepoužíváte prehistorické vykopávky typu Internet Explorer 6 nebo 7. A ačkoli jsme z uniklých materiálů tušili, co se na nás chystá, stejně nás to zasáhlo nepřipravené.

Po Windows 8, Windows Phone 8, Xboxu 360 a Office 2013 přišel čas oznámit, jak budou vypadat budoucí webové aplikace z Redmondu. Nejznámější z nich se dosud nazývá Hotmail, ale to bude brzy minulostí. Za pár měsíců ho nahradí Outlook. Vítejte na nové adrese Outlook.com. Odhalte další střípek budoucnosti, mozaika je takřka kompletní.

 

Outlook.com: nový moderní webmail pro všechny

Současný Hotmail obsahuje řadu zajímavých funkcí, umí čistit doručenou poštu od reklamních letáků, nechybí mu třeba ani funkce na vybírání jiných účtů skrze protokol POP. Chytře využívá SkyDrive jako dočasné úložiště, abyste mohli posílat objemné přílohy. Celkově se Microsoftu podařilo dát dohromady velice dobrou službu, která nicméně stále nenutí uživatele, aby zanevřeli na konkurenci. Ve skutečnosti nejlepší webmaily nabízí dost podobné, ne-li rovnou identické funkce. Po nadcházejícím převratu byste ale důvod k migraci rozhodně našli.

 

Nová verze e-mailu zanevře na tradiční značku Hotmail, kterou známe od roku 1996. Služba dostane možnost začít znovu. Což ovšem neznamená, že staré schránky zůstanou od těch nových nějakým způsobem odděleny. Kdepak, jejich obsah bude převeden, ovšem zapamatujte si novou adresu Outlook.com, protože tady budete „nový Hotmail“ vybírat. Jméno Outlook bude patrně trochu matoucí, protože stejně se nazývá rovněž desktopový klient ze sady Microsoft Office. Webový Outlook naproti tomu bude dostupný všem zdarma a v prohlížeči.

Přihlášení Zpráva na uvítanou Nabídka účtu Správa služeb třetích stran

Nedá se říct, že by se velký zvrat odehrál ve funkcích. E-mailová služba budoucnosti popravdě umí zhruba to, co dřív. Stávající uživatelé pod povrchem najdou starý dobrý Hotmail, jak ho známe ze současnosti. Kromě jména však dostane úplně nové uživatelské prostředí. Nemusel by se za něj stydět na profík z Plastické chirurgie s. r. o.; operace se zdařila na výbornou, což možná nepotěší jedince, kteří bezdůvodně nesnáší Metro. Jenže když si prostředí osaháte, budete ho mít rádi. A jestli ne... no, tak vždycky můžete utéct ke konkurenci. O hodně se ale připravíte.

Metro, ono hranaté prostředí, které nesměle začínalo v chytrých telefonech, dostává prostor také ve webových službách. S trochou nadsázky lze říct, že všechno od Microsoftu bude nejpozději v příštím roce obsahovat Metro. Jeho ostré rysy se stávají symbolem společnosti, která jako by dostala novou mízu. Ostatně, těžko vám mohlo ujít, že se Microsoft v posledních měsících zbavoval neperspektivních projektů. Co se týká těch důležitých, které zapadají do jeho vize budoucnosti, ty pilně připravuje na její příchod.

To, o co se Redmondští snaží, je přinejmenším odvážné. Strategie jim stále vyjít nemusí, ale čím blíže mají k vydání Windows 8 a Windows RT, čím více informací se dozvídáme o Office a jiných produktech, tím více nabýváme dojmu, že tahle do detailu promyšlená strategie prostě nemůže selhat.

Přichází Metro. Čistý design službě prospívá

Dlaždice vás tu většinu času provázet nebudou, protože pro ně zde není příliš využití. Z výjimek jmenujme zářný příklad, a sice ovládací panel pro přepínání mezi webovými službami, kam dále spadá kalendář, kontakty a SkyDrive. Zato v Outlooku bezpečně identifikujete ostré hrany.

Nový e-mail zaujme chytrou vrchní navigační lištou, kde se po otevření zprávy objeví běžné ovládací prvky pro odpověď nebo odstranění zprávy. Účelné využití prostoru napovídá, že Microsoftu skutečná záleželo, aby místem neplýtval. Proč? Protože tablety nemají tak rozměrné obrazovky. Minimálně dle mého názoru jde o jeden z designérských záměrů. Předělaný vzhled totiž obsahuje na první pohled docela velké prvky, které jasně napovídají, že budou snadno ovladatelné dotekem. Nebo by aspoň chtěly být. Jestli budou, to si budeme muset vyzkoušet.

Podle mne tedy Microsoftu nic jiného nejspíš nezbývalo, pokud chtěl službu přizpůsobit použití na tabletu. Aby na obrazovku vměstnal vše důležité, musel vypustit všechno, co lze považovat za postradatelné. K ruce po celou dobu máte jen nejdůležitější odkazy a tlačítka. Zmíněná navigační lišta patří k zajímavým věcem, které ukazují, jak si designér může poradit. Také Gmail prošel razantními úpravami, díky nimž je webové prostředí lépe použitelné na dotekových displejích. Microsoft jde ale na věc o poznání zajímavěji.

Na větších obrazovkách stále můžete zapnout podokno čtení, takže otevřená zpráva zaujme místo vedle výpisu doručených e-mailů. Postranní panel vám jediným klepnutím odfiltruje zprávy s přílohou, ať už hledáte dokument, nebo fotky, k výsledkům se pokaždé dostanete rychle. Nemůžeme ale říct, že bychom tyto funkce neznali, ba právě naopak. Jen to dokazuje, že se kromě vzhledu změnilo máloco. Outlook nám především předvádí, jak vypadá dobrá plastika, protože přesně k tomu došlo. Stávající produkt byl zabalen do úplně nových šatů. Když se k němu dostanete blíž, bezpečně ho poznáte, o žádného cizince se nejedná.

Opravdu nechci, aby předchozí věty vyzněly negativně. Naopak si myslím, že je fajn, že nás Redmondští nezahlcují dalšími a dalšími funkcemi, protože stávající sestava je více než jen dostačující. Zvláště nováčci si mohou vše osahat, přitom nebudou hned od začátku frustrováni. Outlook dovoluje si vše pomalu projít, funkce objevujete postupně, jak se službou pracujete na stále hlubší úrovni. Vaše oči na poprvé neodkryjí všechno, protože ani nemohou, horní navigační lišta poslouží jako nejlepší možný příklad.

Dokonce ani chat neobtěžuje, po vyvolání se elegantně vysune postranní lišta, tentokráte ale na pravé straně. Tento chat velmi připomíná to, co známe z dotekové aplikace ve Windows 8. Čisté prostředí má všechny předpoklady k tomu, aby se dobře ovládalo dotekem, kromě vlastní sítě i zde můžete chatovat s přáteli na Facebooku. A dál? Konečně se dostáváme k jedné z mála novinek týkajících se funkcí, nikoli vzhledu.

Dlaždice obsahuje také notifikace Po odhlášení se vám ukáže pěkná stránka Registrace nové schránky je rovněž převedena do stylu Metra Zpráva na přivítanou

Skype v e-mailu? No vážně

Revolučním prvkem, který posune komunikaci na další úroveň, bude Skype. Ano, čtete správně, Skype si své místo vydobude i na webu. Ostatně, v uplynulých měsících prosáklo, že se komunikační služba chystá navštívit webové prohlížeče. Zdá se, že implementaci Microsoft využije rovněž v Outlooku. Podobně jako desktopový Outlook 2013, skrze něhož můžete svým kontaktům telefonovat, bude úplně stejně možné volat přes Skype z prohlížeče. Až si budete číst zprávy a dostanete urgentní potřebu na některou z nich zareagovat, stačí se přesvědčit, zda je daný kontakt online.

A to bude, přátelé, něco, co budou Microsoftu závidět všichni konkurenti. Google se odpradávna pokouší prorazit se svým Talkem, integroval jej rovnou do e-mailu, čímž webmaily posunul na další úroveň, o tom žádná. Skype v Outlooku tak vlastně není přímo revolučním prvkem, protože videohovory můžete již v současnosti pořádat mj. v Gmailu. Jenže význam této události zasahuje celou planetu. Na rozdíl od Google Talku, kterému se stále nedostává kýžené pozornosti, se totiž Skype může pochlubit stovkami milionů uživatelů.

Denně ho používají desítky milionů lidí a číslo roste. Právě díky široké uživatelské základně bude mít integrace do Outlooku tak velký význam. Můžete se svou babičkou komunikovat v prohlížeči přes Google Talk? Patrně nikoli, protože skoro jistě používá e-mail od Seznamu, pokud ovšem k elektronické komunikaci vůbec kdy přičichla. A co Skype? Vsadím se, že ten už má dávno nainstalovaný. Vysoká investice do služby na telefonování se redmondskému gigantu vrátí, a to velmi bohatě. Chcete se vsadit?

Kromě Skypu můžete Outlook propojit s Googlem, Twitterem, Facebookem nebo LinkedIn. Kontakty z těchto sítí se vám posléze načtou do adresáře, v některých případech vám bude zpřístupněn třeba i chat. Takové propojení opět znáte odjinud, tentokráte především z platformy Windows Phone. Budou ho obsahovat Windows 8, dokonce i webový Outlook.

 

Zatraceně rychlý e-mail a bez reklam

Z rychlého ohledání ohledání adepta na e-mail roku jsem si odnesl další pozitivní věc. Outlook nejen že nepatří k nejlínějším službám, on bude patřit k něm nejrychlejším. Webové prostředí musí být naprosto skvěle optimalizováno. Ani na rychlé přípojce Gmail neběží zrovna jako namydlený blesk, uživatelé si stěžují stále více s tím, jak se jejich schránka zaplňuje. Pokud se úhlavní nepřítel Outlooku nevzpamatuje a výrazně nezrychlí, případně pokud Microsoft něco nepokazí, budete mít další důvod, proč uvažovat o změně primární e-mailové adresy.

Rozsáhlé nastavení e-mailu I do češtiny se můžete přepnout Outlook v češtině Možnosti čtení zpráv 

Technické hledisko, jak se zdá, má Microsoft opravdu dobře vyřešené. Outlook reaguje okamžitě, ať už po něm chcete cokoli. Dáme sbohem línému e-mailu? Ukázka v nás zanechala velmi pozitivní dojmy a velká očekávání. Ta podporuje ještě jedna věc, na níž jsme čekali celá léta: Outlook neobsahuje skoro žádné reklamy. Pamatuje si na obrovské blikající reklamní pruhy v Hotmailu? Ty úspěšně odrazovaly řadu lidí, naštěstí je jim konec. V konverzacích se neukazuje žádný reklamní obsah, v přehledu zpráv pak skoro neviditelná textová reklama.

Sešel se nám neuvěřitelný počet pozitivních novinek, pokud jim nevěříte, ukázkovou verzi rovnou vyzkoušejte na adrese Outlook.com. Novou schránku kvůli tomu zakládat nemusíte. Avšak pokud chcete, můžete. Bude mít tvar uživatel@outlook.com. Prozatím existuje cesta zpět, Microsoft vás nechá přejít zpět na Hotmail, pokud se vám ukázka nebude zamlouvat. Jako první si ale můžete pustit průvodce s anglickým komentářem. Momentálně nevíme, kdy bude služba spuštěna v ostré verzi, mělo by k tomu ale snad dojít letos. Do té doby máme k dispozici aspoň onu ukázku, dokonce i v české verzi.

Kdyby vám náhodou unikly dřívější informace o novinkách v Hotmailu, přečtete si naše starší články. I funkce z loňského roku jsou v souvislosti s Outlookem stále relevantní.

CS24

Zdroj: Outlook Blog