Po odhalení podvodů v benchmarcích se magazín Anandtech zaměřil také na to, jak funguje nová technologie GPU Turbo, kterou během podzimu dostane přes 20 telefonů značek Huawei a Honor. Firma před dvěma měsíci slibovala, že jde o zvláštní optimalizaci, která pomůže zvýšit efektivitu o 60 % a zároveň snížit spotřebu o 30 %. Aby veřejnost zmátla ještě více, někdy nemluví o zvýšení efektivity, ale rovnou výkonu, což je samozřejmě něco jiného. Skutečnost je ale mnohem horší. Redaktoři Anandtechu se spojili se softwarovými inženýry Huaweie na berlínské Ifě a ti alespoň částečně vysvětlili, jak technologie funguje.
Hrátky s čísly
Předně – vyšší výkon a nižší spotřeba nefunguje automaticky všude, ale jen u vybraných her. Aktuálně jde o tituly PUBG a Mobile Legends: Bang Bang. V budoucnu půjde o NBA 2K18, Rules of Survival, Arena of Valor a Vainglory.
GPU Turbo spočívá v tom, že Huawei nejdříve u sebe doma nechá hrát umělou inteligenci a sleduje vytížení CPU, GPU a RAM. Na základě toho vytváří profily, které při hraní řeknou, kdy se má klást důraz na procesorovou, grafickou nebo paměťovou část. Mobilní čipy mají daný tepelný limit (TDP) a GPU Turbo umí vhodně zatížit dané obvody tak, aby se vyvážila spotřeba a výkon.
Problém je, že profily se musí tvořit zvlášť pro každou hru a zvlášť pro každý mobil (nikoliv čipset). Efekt navíc rozhodně není takový, jak Huawei tvrdí. Zvýšení výkonu o 60 % při současném snížení spotřeby o 30 % totiž firma neměřila na jednom telefonu s zapnutým/vypnutým Turbem, ale na dvou telefonech různých generací. Jeden běžel na moderním Kirinu 970 se zapnutým Turbem, druhý na Kirinu 960 s vypnutým Turbem. Devět set šedesátka má přitom jinou architekturu GPU a její hrubý výkon je citelně slabší bez ohledu na Turbo.
Přínos ano, ale ne tak velký
Při nedávném představení Kirinu 980 Huawei ukázal skutečný přínos. Ve hře PUBG dokázal zvýšit výkon o cca 10 % a zároveň o 10 % snížit spotřebu. To je pořád zajímavé zlepšení s ohledem na to, že jde o pouhou softwarovou záležitost. Huawei se ale manipulativně chlubí vyššími čísly.
Anandtech se pokusil vliv Turba změřit sám, ale narazil na překážky. Huawei už nedovoluje odemykat bootloader a rootovat zařízení, takže redaktoři nemohou do hloubky sledovat, co se děje na pozadí a sami Turbo vypnout. Srovnali proto podobné telefony Honory Play (s Turbem) a Huawei P20 (bez). V PUBG v obou případech naměřili v průměru asi 40 fps. Celková spotřeba Honoru byla 3,9 wattu, o 15 % méně než u P20. Spotřebu může ovlivňovat i zbytek komponent, pro Honor ale hraje fakt, že má větší displej.
Horší obraz než Snapdragon
Redaktoři Anandtechu upozornili ještě na jednu zajímavou souvislost. Hry (minimálně tedy PUBG) běžící na Kirinech vypadají na první pohled hůř než na Snapdragonech. Obraz je znatelně rozostřený s čímž jistě souvisí i fakt, že GPU Mali používané v Kirinech (nebo i Exynosech od Samsungu) nepoužívají anizotropní filtrování textur jako Adreno ve Snapdragonu, ale jen nekvalitní bilineární.
Kirin má přitom už tak nižší výkon, i když si zachovává výhodu (zapnutí AF má na svědomí o 15+ % méně fps). Nehledě na to, že zařízení se Snapdragonem při hraní spotřebovává jen 3 watty, kdežto mobil s Kirinem si řekne až o 4,5 wattu.
Trh s herními mobily do staví do úplně jiného světla. GPU Adreno ve Snapdragonech mají velký technologický i výkonnostní náskok před konkurencí. Qualcomm jistě pořád těží z akvizice mobilní divize AMD. Mali vyvíjené ARMem je pozadu. Nvidia se ze mobilního trhu stáhla. A s PowerVR to také nevypadá dobře. Kdo chce na mobilu hrát, ten potřebuje ideálně něco se Snapdragonem 845.
GPU Turbo dostanou tyto mobily
- srpen 2018: Mate 10, Mate 10 Pro, Mate 10 Porsche Design, Mate 10 RS Porsche Design, P20, P20 Pro; Honor 10, Play
- září 2018: Huawei Mate 10 Lite, Nova 2i, P Smart, P20 Lite, Y9 2018; Honor 7X, 9, View 10
- listopad 2018: Huawei Mate 9, Mate 9 Pro, P10, P10 Plus; Honor 8 Pro, 9