Hudební byznys poprvé po 13 letech v zelených číslech. Pirátů ubývá

11. 3. 2013

Sdílet

 Autor: Redakce

Hudební průmysl zažívá historický obrat – poprvé od roku 1999 vzrostl prodej nahrávek, a to o 0,3 procenta, tedy za rok 2012 na 16,5 miliardy amerických dolarů. Druhý rok v řadě pak stoupá prodej digitálního obsahu, za loňský rok o 9 procent proti tomu předchozímu. Takže na 5,6 miliardy dolarů, tedy na 34 procent celkového výdělku průmyslu (z toho je největší zisk nikoliv za streamování, ale za stahování – to tvoří 70 procent příjmů z digitální distribuce).

Ve kterých zemích převažují obchody nebo naopak předplatné s neomezeným poslechem
Ve kterých zemích převažují obchody nebo naopak předplatné s neomezeným poslechem  

Služeb umožňujících stahování songů přes internet stále přibývá. V lednu 2011 byly přístupné ve 23 zemích, dnes jich je více než stovka. Zákazníci jsou s nimi přitom spokojeni stále více a 77 procent hodnotí jejich úroveň jako vynikající. To vše vyplývá z výroční zprávy Mezinárodní federace hudebního průmyslu IFPI.

Průzkum Ipsos MediaCT devíti různých trhů na čtyřech kontinentech potom vyústil zjištěním, že 62 procent dotázaných uživatelů za poslední půlrok nějakou takovou službu použilo – mezi mladší klientelou (ve věku 16 až 24 let) potom toto číslo dosahuje 81 procent. Předplatitelů přibylo 44 procent, je jich tedy 20 milionů. Rok 2012 bude pravděpodobně prvním, ve kterém výdělky z předplatného přesáhnou 10 procent celkového zisku z digitálního prodeje. Většinu příjmů tvoří digitální distribuce na trzích v Indii, Norsku, Švédsku a USA.

 

Pro průmysl, který bojoval, inovoval se a měnil celé desetiletí, je to těžce vydobyté vítězství. Ukazuje to, jak se hudební průmysl adaptoval na internetový svět a naučil se vycházet vstříc zákazníkům na digitálním trhu,“ komentuje úspěch nahrávacího průmyslu výkonný ředitel IFPI Frances Moore. IFPI si ale zůstává vědoma toho, že celá třetina internetových uživatelů stále pravidelně navštěvuje stránky s neautorizovaným obsahem.

Náš trh stále opanuje ilegálně přístupná hudba zdarma,“ připomíná Moore. Podle něj v tom hrají kritickou roli vlády jednotlivých zemí. Ty by prý měly od poskytovatelů internetového připojení nebo třeba provozovatelů vyhledávacích enginů žádat větší ochotu, co se boje proti nezákonným zdrojům hudby týče. Ve zprávě jsou zmíněny i pokroky v tomto směru, například stahování reklam z pirátských webů nebo blokování přístupu k The Pirate Bay samotným providerem.   

Které hudební služby lidé znají
Které hudební služby lidé znají

 
Máme rovněž čísla z druhé strany břehu. Výzkumná společnost The NPD Group vydala taktéž výroční zprávu, která ukazuje pokles v užívání P2P služeb. V souvislosti se stahováním hudby přišly P2P sítě o 17 procent uživatelů. Oproti roku 2005, kdy hudbu na P2P sítích hledal každý pátý uživatel internetu starší třinácti let, jsme se dostali na pouhých 11 procent uživatelů (21 milionů lidí). Padají i čísla, jež se netýkají P2P sdílení – s přáteli si stále méně půjčujeme cédéčka (pokles o 44 procent), přes digitální úložiště sdílíme o 28 procent méně než v loňském roce a o čtvrtinu méně častěji si navzájem předáváme soubory.

bitcoin_skoleni

Mezi P2P sdíleči hudby se u 40 procent z nich pohnulo svědomí a v roce 2012 už oproti předchozím letům stáhli méně hudby nebo dokonce žádnou. Skoro polovina z nich to odůvodnila legální alternativou, tedy streamovacími službami. Že by se hudební průmysl skutečně zmátořil a naučil své klienty platit? Nebo jde o anomálii roku 2012, která se už nikdy nezopakuje? Budeme na rok 2012 jednou vzpomínat jako na rok, kdy hudební průmysl přestal přicházet o miliony a uživatelů P2P sítí začalo ubývat? Spíše ne, ale i tenhle malý krok je pro dlouhá léta stagnující nahrávací společnosti velkým úspěchem. Válka ovšem ještě zdaleka nekončí.

Zdroje: NPFIFPI