V České republice se mezi internetovými komunikačními službami pro komunikaci v reálném čase těší dlouhodobé popularitě ICQ. Existují za něj však i zajímavější alternativy a hned dvě patří do stáje Microsoftu. Řeč je o službách a potažmo programech Windows Live Messenger (což je původní služba Microsoftu procházející nyní procesem přejmenováním pouze na Messenger) a Skype (který Microsoft koupil).
Nejde přitom o žádné okrajové obskurnosti. Windows Live Messenger má v České republice podle nejnovějších nám známých informací téměř 150 tisíc uživatelů. ICQ má aktuálně kolem 400 tisíc uživatelů. Počet českých uživatelů služby Skype není znám, ale na základě všeobecného pozorování jistě nejde o zanedbatelné číslo. Než se pustíme do porovnávání nabídky funkcí jednotlivých služeb a jejich desktopových programů a mobilních aplikací, připomeňme si stručně jejich historii.
Trocha dějepisu aneb jak šel čas
ICQ spatřilo světlo světa již v roce 1996 jako dítko izraelské firmy Mirabilis. Ta se o dva roky později stala akviziční kořistí americké společnosti AOL, která ICQ provozovala vedle vlastní podobné služby AIM. Zatímco ICQ se těšilo popularitě hlavně v Evropě, AIM bodovalo zase u Američanů. V rámci reorganizace trápícího se AOL a zaměření na poskytování služeb pro americký trh bylo ICQ v roce 2010 prodáno ruské firmě Digital Sky Technologies. Ta vlastní i velký ruský portál Mail.ru, k němuž ICQ přidružila.
O českou lokalizaci se dlouho na neoficiální úrovni starala komunita. V roce 2006 se oficiálním partnerem ICQ pro český trh stala tehdejší portálová trojka Atlas.cz, která měla zajistit lokální prodej reklamy, propagaci služby a v neposlední řadě českou lokalizaci. Atlas.cz se později stal součástí Centrum Holdings, na nějž přešla i role českého zástupce ICQ.
Nový ruský vlastník ale údajně nebyl s českým partnerem spokojen a tak jej na jaře 2012 vyměnil za společnost CET21. Tím pádem se česká verze ICQ stala součástí internetových aktivit televize Nova, jejímž je CET21 provozovatelem. Na službě samotné se to nijak negativně či pozitivně dosud neprojevilo. Jestli je ruský vlastník s novým partnerem spokojenější se dozvíme zřejmě až za delší dobu, pokud vůbec.
Windows Live Messenger je původní instant messagingovou službou Microsoftu, s níž se vytasil tři roky po příchodu ICQ, tedy v roce 2010. Do té doby služba a k ní patřící program nesly název MSN Messenger. Dlouhou dobu – až do Windows XP – byl součástí instalace operačních systémů Microsoftu zjednodušený klient této komunikační služby nesoucí název Windows Messenger. Jeho vývoj byl ale později ukončen a firma zůstala u samostatně šířeného programu.
Ten nesl název MSN Messenger až do roku 2006, kdy v rámci rebrandingu internetových aktivit Microsoftu došlo k jeho přejmenování na Windows Live Messenger. Teď kvůli pohřbívání léta pracně budované značky Windows Live prodělává další změnu názvu. S blížícím se příchodem Windows 8, což je velký milník pro celý Microsoft, se z Windows Live Messengeru stává už jen Messenger.
Skype je sice taktéž komunikační služba a program, ale nezačínala prostou textovou komunikací v reálném čase jako výše zmíněná konkurence. Při svém startu v roce 2003 rovnýma nohama skočila rovnou do poskytování VoIP služeb, k nimž byla a je textová komunikace pouhým doplňkem. Zakladateli služby jsou Niklas Zennström a Janus Friis, kteří se již předtím proslavili vytvořením P2P aplikace Kazaa.
V roce 2005 koupila Skype americká aukční síň eBay, která chtěla Skype využít především jako snadný komunikační nástroj pro své uživatele. Spolu s platebním systémem PayPal měla služba Skype vytvořit ucelený balíček služeb pro uživatele aukční síně eBay. Původní velké naděje se však naplnit nedařilo, protože společnost eBay si i přes obří investici nakonec se službou Skype nevěděla rady a nenašla způsob jak ji řádně monetizovat.
Přesto byl Skype na trhu žhavým zbožím. V roce 2011 se o něj přetahovaly hned tři těžké váhy: Google, Facebook a Microsoft. Nakonec přetahovanou vyhrál redmondský softwarový gigant, který Skype vidí jako budoucí hlavní konkurenční výhodu své mobilní platformy Windows Phone. V některé z dalších verzí chce Skype do Windows Phone integrovat na tak hluboké úrovni, že se prý začne psát nová kapitola volání přes Internet z mobilu. No, uvidíme.
Současná dostupnost desktopových klientů
Všechny tři zmíněné služby využívají ke komunikaci vlastní uzavřený protokol, takže logicky mají i vlastní klientský software pro osobní počítače. Neoficiálně sice komunikaci přes ICQ, Skype a Messenger podporuje celá řada tzv. univerzálních komunikačních klientů, ovšem jen co se textové komunikace týče a samozřejmě bez jakékoliv záruky funkčnosti. U Skypu můžete najít výjimku v podobě komunikátoru Trillian, který službu oficiálně podporuje. Stejně ale neobsahuje veškerou funkcionalitu co oficiální klient.
ICQ nabízí desktopového klienta ve verzi pro Windows, OS X a Linux. Verze pro Linux má však stále status veřejné betaverze. Pokud jde o majoritní platformu, tak je ICQ dostupné pro Windows XP a vyšší s podporou pro Flash 9 nebo vyšší. Program je k dispozici zdarma, ovšem obsahuje reklamu.
Messenger je dostupný pouze pro operační systémy Windows Vista a Windows 7 a jejich serverové souputníky a stejně jako ICQ obsahuje reklamu. Šířen je bezplatně jako součást balíčku Windows Live Essentials, ovšem po jeho plánovaném zániku se zřejmě opět stane samostatnou aplikací. Tedy pokud Microsoft nechystá nějaký drastický krok, například dostupnost výhradně jako aplikace pro Metro ve Windows 8, tudíž bez podpory starších systémů. Se službou Messenger je kompatibilní také speciální klient, který Microsoft vydává pro OS X.
Skype je k dispozici zejména pro platformu Windows a momentálně podporuje Windows XP a novější. Podporuje ovšem také OS X a klienta s omezenou funkcionalitou coby betaverzi nabízí i pro uživatele Linuxu. Stejně jako výše zmíněná konkurence se Skype snaží o nejrůznější změny nastavení a instalaci ne vždy žádoucích doplňků. V prostředí samotného klienta se pak zobrazuje reklama, v tomto případě ovšem hlavně na zpoplatněnou část nabídky služeb.
Základní textová komunikace a SMS zprávy
Začněme od toho základního, tedy komunikace v textové formě. ICQ, Messenger i Skype podporují textovou komunikaci mezi uživateli v reálném čase. Všechny tři programy zvládají jak komunikaci mezi dvěma uživateli, tak skupinovou konverzaci, které se účastní více uživatelů. Vedle textové komunikace v rámci vlastní sítě všechny tři programy podporují také Facebook Chat. ICQ vedle Facebook Chatu nabízí podporu textové komunikace i přes Google Talk.
Kromě klasické instant messagingové komunikace přes Internet programy ICQ a Skype podporují odesílání SMS na mobilní telefony. ICQ dokonce nabízí odesílání SMS zpráv o 140 znacích do sítí všech tří velkých českých operátorů zdarma. Text zprávy je zkrácen o automatický podpis, protože podle erárního čísla adresát nepozná od koho SMS zprávu vlastně obdržel.
Může však na ni odpovědět za cenu 3 Kč nezávisle na běžné ceně za odeslání SMS podle zvoleného tarifu. Odpověď se objeví přímo v programu ICQ jako by šlo o konverzaci v rámci sítě ICQ. Po instalaci lze zdarma odeslat 15 textových zpráv na mobilní telefony. Za každou odpověď na odeslanou zprávu je možné poslat zdarma pět dalších textovek nebo existuje možnost dokoupit si balíček pro odeslání pěti SMS zpráv za cenu jedné běžné textovky dle zvoleného tarifu mobilního operátora.
Skype podporuje odesílání SMS zpráv o nezkrácené délce. Jedna zpráva do sítě některého z českých operátorů při využívání předplacené služby Skype vyjde na 8,9 centů, tedy přibližně na 1,7 Kč při aktuálním kurzu. Adresátovi se namísto erárního čísla objeví uživatelské jméno odesílatele ze služby Skype. Ten pak ovšem nemůže na zprávu přímo odpovědět. Identifikovat se lze také vlastním číslem mobilního telefonu, kdy adresát může případnou odpověď poslat přímo na něj. Tedy alespoň teoreticky. Pokusy o nastavení vlastního čísla pro identifikaci během testování vždy selhaly.
Volání a videohovory mezi počítači
Volání a videohovory mezi počítači
Služby Messenger, ICQ a Skype a jejich klienti (minimálně) pro Windows podporují bezplatné volání po internetu mezi jednotlivými uživateli dané služby z počítače na počítač. Co se samotného volání týče (pouze přenos audia), tak Skype má oproti ICQ několik funkcí navíc. Kromě klasického volání mezi dvěma uživateli podporuje také konferenční hovory s více účastníky. To ICQ neumí.
Také pouze Skype umožňuje volat z osobního počítače na mobilní zařízení nebo naopak, případně volat mezi dvěma mobilními zařízeními. Jako jediná ze tří služeb má totiž mobilní aplikaci podporující multimediální komunikaci zahrnující jak samostatné volání, tak videohovory. Mobilní Messenger a ICQ podporují výhradně textovou komunikaci. O nich bude řeč později.
Není to tak dlouho, co videohovory patřily do žánru science fiction. Pro desktopové klienty služeb ICQ, Messenger a Skype jsou však dnes videohovory samozřejmostí. Bavíme se konkrétně o videohovorech realizovaných mezi dvěma uživateli dané služby prostřednictvím internetu. Kromě dostatečně rychlého připojení stačí jen webová kamera a můžeme naplnit sny tvůrců sci-fi filmů z 80. let minulého století.
Skype podporuje videohovory v plném vysokém rozlišení, tedy 1080p (FullHD), pokud toto rozlišení zvládá webová kamera, počítač disponuje dostatečným výkonem a internetová přípojka má odpovídající reálnou rychlost v obou směrech. Právě ta rychlost je v českých podmínkách velkým problémem. Zejména pokud jde o upload, který je i u tarifů největších poskytovatelů vysokorychlostního připojení v České republice žalostně pomalý.
Messenger podporuje také videohovory v HD kvalitě, ovšem jen v nižším rozlišení 720p. Otazník visí nad rozlišením, které používá při videohovorech ICQ. V dokumentaci a nápovědě o rozlišení videa není ani zmínka. Soudě podle kvality přenášeného obrazu půjde ale o velmi nízké rozlišení mající k HD kvalitě na míle daleko. Během testů se nepovedlo dosáhnout videa odpovídajícího vyššímu rozlišení ani s webovou kamerou podporující FullHD rozlišení (konkrétně Microsoft LifeCam Studio).
Podobně jako v případě běžného volání, tak i u videohovorů konferenční videohovory zvládne pouze Skype. ICQ a Messenger podporují vždy jen komunikaci mezi dvěma uživateli. Skype podporuje konferenční (skupinové) videohovory s až deseti účastníky. Ovšem pouze v rámci tarifního programu Premium, který po aktuální 50% slevě vyjde na 3,49 euro měsíčně, což je v přepočtu při současném kurzu něco málo přes 88 Kč.
Volání na běžná telefonní čísla
Skype jako jediná ze tří probíraných komunikačních služeb umožňuje volat na klasická telefonní čísla patřící pevným linkám i mobilním telefonům. Na rozdíl od volání mezi uživateli v rámci sítě jsou hovory na klasická telefonní čísla zpoplatněny. Nejde však o nijak závratné částky. Voláním přes Skype lze naopak domácímu rozpočtu výrazně ulehčit.
Podobně jako u mobilních operátorů lze využívat předplacenou službou s dobíjecím kreditem nebo paušální tarif s pravidelnými platbami, ale lepšími cenami. Jak již bylo naznačeno, tak Skype oproti běžným hlasovým tarifům pevných i mobilních operátorů nabízí podstatně výhodnější ceny volání a to i do zahraničí. Ostatně jako celá řada VoIP služeb.
Pro vyzkoušení je lepší začít s kreditem. Nutné je zakoupit kredit alespoň v hodnotě pěti amerických dolarů. Zaplatit lze platební kartou s povolenými internetovými transakcemi. Akceptovány jsou karty Visa a MasterCard. Dále lze kredit zakoupit s pomocí platebního systému PayPal nebo klasickým převodem z účtu, kdy ovšem k dobití kreditu nedojde okamžitě, ale až po obdržení platby, což může několik dnů trvat.
Problém je, že uživatelům z České republiky nabízí Skype plný servis jen pro odchozí hovory. České telefonní číslo zájemcům nepřidělí. Volanému se tak na displeji nezobrazí žádné číslo, takže jednak neví, kdo volá (a řada lidí proto hovor odmítne) a jednak v případě zmeškaného hovoru nemůže volat zpět a opět netuší čí hovor vlastně promeškal.
Je sice možné nastavit si identifikaci vlastním číslem (např. stávajícího mobilu), což by výše zmíněné problémy mělo odstranit, ale na stránkách služby je upozornění, že tato funkce je poskytována bez jakékoliv záruky. Není divu, protože během testů se nastavení identifikace vlastním číslem přes značnou míru vynaloženého úsilí nastavit nepovedlo. I když se vše jevilo nastavené správně, volaný stále žádné číslo neviděl.
Skype dále jako nadstandardní zpoplatněnou službu nabízí přesměrování pro ty případy, kdy uživatel není přihlášen ke službě a nemůže tedy přijímat bezplatná volání v rámci služby. Volající se mu pak mohou dovolat například na číslo mobilního telefonu. Hovor platí volaný. Přesměrování na pevnou linku vyjde v České republice při současném kurzu na něco málo přes 50 haléřů. Přesměrování na mobil stojí téměř 5 Kč. Jedná se o poplatky za minutu hovoru.
Tím končíme úvodní seznámení se službami a programy ICQ, Messenger a Skype v prvním díle našeho miniseriálu. V jeho druhém díle se zaměříme na podporu hardwaru pro online komunikaci, ochranu soukromí nejen při práci na počítači, spolupráci se sociálními sítěmi a nadstandardní funkce stojící za pozornost.