Instagram v roce 2019 tvořil skoro 29 % příjmů z reklamy Facebooku

5. 2. 2020

Sdílet

Mark Zuckerberg si musí mnout ruce, protože monetizace Instagramu jde jako po másle. Službu koupil za z dnešního pohledu pakatel, dnes se významně podílí na příjmech celého Facebooku.

Nedávno zveřejněné finanční výsledky Facebooku za poslední čtvrtletí roku 2019 ukázaly, že si firma navzdory všem kontroverzím stojí nejlépe v historii, byť kvůli pokutě Facebook za celý loňský rok vykázal přes vyšší příjmy nižší zisk v meziročním srovnání. Zajímavým střípkem do mozaiky, která může leccos vypovědět nejen o současnosti, ale i budoucnosti podniku, přinesla agentura Bloomberg. Podle ní Instagram v roce 2019 vygeneroval příjmy ve výši 20 miliard dolarů. Specificky se jedná o příjmy z reklamy. Celý Facebook loni na reklamách inkasoval 69,7 mld. Instagram se tak na reklamních příjmech firmy Facebook podílel z téměř 29 %. V roce 2012 si Zuckerbergův podnik přitom Instagram pořídil za 712 milionů dolarů. (Tehdy se hovořilo o celé miliardě.) Čerstvě zveřejněné číslo znamená, že Instagram je pro Facebook velice důležitý. Samotná sociální síť Facebook se již delší dobu potýká s tím, že ačkoli účet na ní zjednodušeně řečeno vlastní úplně každý, čas strávený na ní se na

Kolik lidí používá Instagram?

Abychom mohli predikovat, museli bychom ale mít více dat – příjmy by bylo potřeba srovnat s předcházejícími roky. Facebook pak už nějakou dobu nezveřejňuje nová čísla používanosti svých sociálních sítí vyjma sítě stejnojmenné. O Instagramu víme to, že zhruba v půlce roku 2018 jej už používala více než miliarda lidí. Jak se změnila velikost uživatelské základny od té doby, nevíme.

Nezveřejňování podobných čísel je běžným indikátorem toho, že služba nebo produkt v lepším případě stagnuje. (Apple od roku 2019 nezveřejňuje počty prodaných iPhonů, iPadů a Maců.) Facebook pouze v červnu 2019 uvedl, že Insta Stories využívá denně 500 milionů lidí. O rok dříve to bylo 400 milionů lidí. Jestliže jsme se poprvé dozvěděli něco o finanční stránce Instagramu, Google nedávno rovněž poprvé uvedl, kolik na reklamách inkasoval YouTube – v roce 2019 to bylo 15,2 mld., o rok dříve 11,2 mld. a v roce 2017 „pouze“ 8,2 mld. dolarů.

Instagram dnes vkládá reklamy jednak do hlavního proudu příspěvků, jednak mezi dočasné příspěvky v sekci Stories. Jejich nástup pravděpodobně znamenal významné zvýšení příjmů z reklamy. Navíc síť přidává možnosti, jak mohou třetí strany prodávat zboží přímo na síti. Kdyby případně došlo na regulační zásah vedoucí k oddělení Instagramu od zbytku společnosti, Facebook by to pěkně bolelo.