Intel by mohl vydávat nová GPU s jednoletou kadencí, 4. generace Druid prý v roce 2025

29. 11. 2021

Sdílet

 Autor: Intel
Intel možná chystá po vstupu na trh herních grafických karet hodně překotné tempo, každý rok by mohl uvádět úplně novou generaci GPU, zatímco AMD a Nvidia je mají jen ob dva roky.

Intel se v první polovině roku 2022 pokusí konečně urvat kus trhu herních grafických karet. Dnes se dá říct, že bude muset dohánět mnohaletý náskok Nvidie a AMD v softwarové oblasti a trošku pozadu možná může být i hardwarově. Ovšem nemusí to tak zůstat. Vypadá to, že Intel má velmi agresivní plány rozvoje svých GPU. Zatímco Nvidia a AMD vydávají nové generace ob dva roky, Intel by prý mohl mít novou každý rok.

Intel v létě představil roadmapu svých herních grafik Intel Arc, v níž byly čtyři generace čipů, počínaje 6nm generací Alchemist s architekturou Xe HPG – to jsou ty karty, které vyjdou v Q2 2022 pro desktop (už v Q1 2022 pro notebooky). Po ní následují v abecedním schématu druhá generace Xe HPG „Battlemage“, třetí generace Celestial a čtvrtá Druid.

Ona jména jako Alchemist nebo Druid neoznačují architekturu, ale přímo od ní odvozené čipy, což znamená, že každá z těchto čtyř generací by měla přinést nové grafiky.

Více: Herní GPU Intelu se jmenují Arc. V Q1 2022 vyjde „Alchemist“, pak Battlemage, Celestial, Druid

Původní roadmapa ze srpna neříkala nic o tom, kdy tyto jednotlivé generace vyjdou (až na Q1/Q2 2022 pro Alchemist), takže to, že jsou veřejně předestřené rovnou čtyři, nemuselo moc znamenat. Teď se ale objevila indicie, že tyto generace by po sobě mohly následovat v rychlém sledu jen s ročními odstupy.

Druid 2025, když se zadaří?

Jeden ze zástupů či marketérů Intelu aktivní na Twitteru pod přezdívkou Bryce_GFXDriverGuru (jeho funkce v je „Intel ARC Community Advocate PM“) totiž utrousil tweet, dle nějž Intel plánuje vydání GPU Druid, tedy oné čtvrté generace grafik Arc, na rok 2025. Respektive řekl, že v roce 2025 by mohl jít Druid na trh, pokud všechno dobře půjde (tj. pokud nenastane zpoždění). Jde o takové polooficiální potvrzení, které asi není závazné. Ale je poměrně slušná pravděpodobnost, že tento zaměstnanec je s hrubou roadmapou obeznámen a nevaří úplně z vody.

https://twitter.com/theBryceIsRt/status/1462980073653354503

Pokud Alchemist vyjde v roce 2022 a Druid v roce 2025, zbývají na mezilehlé generace Battlemage a Celestial roky 2023 a 2024, tudíž to vypadá na tu jednoletou kadenci. Pokud se to splní, znamenalo by to snad poměrně rychlé pokroky, přinejmenším by měl Intel každý rok čerstvé produkty, zatímco u Nvidie a AMD se karty buď prodávají dva roky beze změny, nebo vznikají refreshe, kdy třeba vyjdou nové modely (třeba řada GeForce RTX 2000 Super), ale používají pořád čipy z předchozího roku.

intel arc druid chip render hi Tematický maskot GPU Intel Arc "Druid" na ilustraci z prezentace (Zdroj: Intel)

Galerie: Intel představuje grafické karty Arc a roadmapu herních GPU

Intel zatím nesdělil nic o schopnostech nebo architekturách generací po prvním Alchemistovi, takže to, jak velké tyto roční aktualizace budou přinášet změny, je trochu ve hvězdách. Architektura prvních tří generací má v roadmapě označení „Xe HPG“, „Xe HPG 2. generace“ a „Xe HPG 3. generace“, zatímco pro GPU Druid je architektura označená „Xe Next Architecture“.

Toto by pravděpodobně mohlo znamenat, že zatímco první tři generace budou mít na sebe evolučně navazující architektury přinášející nějaká postupná vylepšení, ta čtvrtá „Next“ architektura by už mohla být radikální nový design. Něco jako „tock“ v procesorech. Druid by tedy mohl být hodně významná inovace. Nebo aspoň začátek nového cyklu evolučně odvozených architektur.

bitcoin školení listopad 24

Jednoleté intervaly převzaté z CPU?

U Intelu nejsou jednoleté intervaly ovšem úplně neslýchané – v procesorech takto firma postupuje a s železnou pravidelností uvádí každý rok novou generaci procesorů Core (i když v době 14nm stagnace s jen omezenými změnami). Tudíž není až tak šokující, že by Intel mohl zkusit takto agresivně vydávat i GPU. Bude ho to však stát hodně peněz (a „člověkohodin“) potřebných na vývoj. Nejzajímavější by možná bylo, pokud by tato iniciativa přitlačila na Nvidii a AMD a ty také museli zrychlit tempo vydávání nových grafik, nebo se aspoň u těch refreshů víc snažit.

Galerie: Rendery referenčního provedení grafické karty Intel Arc

Zdroj: VideoCardz