Intel: GPGPU nemá budoucnost

8. 7. 2008

Sdílet

 Autor: Redakce

Zprávu, kterou zveřejnil server X-bit labs, můžeme vnímat jako další fázi mediální přestřelky mezi Intelem a Nvidií. Tentokrát se ale Intel opřel do obou velkých dodavatelů grafických čipů, do Nvidie i ATI. Viceprezident Intelu Pat Gelsinger řekl novinářům z Custom PC, že systémy GPGPU (tedy provádění negrafických výpočtů na grafických akcelerátorech) nemá budoucnost.

„Tohle vidíme v oblasti výpočetní techniky stále dokola: je tu skvělý nový nápad, který slibuje deseti- až dvacetinásobné zrychlení, pouze je tu jedna překážka, kterou musíte překonat, a to je nový způsob programování. Tahle překážka se vždy ukázala jako nepřekonatelná, protože způsoby počítání a programování se časem stále vyvíjí.“

Intel vychází ze svých zkušeností s Itaniem. Ve spojení s tímto jménem jste možná již slyšeli zkratku EPIC, ta znamená Explicitly Parallel Instruction Computing. Itanium narazilo na stejný problém, na který podle Gelsingera doplatí Nvidia CUDA (Compute Unified Device Architecture) a ATI CTM (Close to Metal, ale dnes již se používá oficiální název AMD Stream SDK) – teoreticky totiž nabízelo velmi vysoký výkon, ale k jeho dosažení bylo nutno patřičně optimalizovat software.

Ale počkat, Intel přece chystá grafické jádro Larrabee, u kterého je podle všeho kladen velký důraz právě na možnosti GPGPU využití. Není tedy Intel sám proti sobě? I na to má Pat Gelsinger odpověď:

„Očekáváme, že o systémech jako CUDA a CTM se v budoucnu bude mluvit jako o zajímavostech v poznámkách pod čarou. Bude se říkat, že tyhle technologie slibovaly hodně, ale existovalo jen pár aplikací, které jejich potenciálu využily. Myslíme si, že evolučně kompatibilní model, jaký my nabídneme s Larrabee, je z dlouhodobého hlediska to správné řešení.“

Poznamenejme, že Larrabee se skládá z většího počtu jednodušších jader architektury x86, hovoří se o 16 až 32 jednotkách, zřejmě podle cílového cenového segmentu. Právě skutečnost, že Larrabee je vlastně mnohojádrový x86 procesor, má usnadnit využití plného potenciálu čipu.

ICTS24

Na obranu platformy CUDA je nutno uvést, že pro grafická jádra Nvidie lze programovat v jazyce C a že kalifornská společnost se prostřednictvím svého webu CUDA Zone snaží do vývoje aplikací zapojit i širší programátorskou komunitu. V době, kdy Intel vypustí Larrabee, už ATI s Nvidií budou mít s GPGPU značný náskok: platformu CUDA využívá konvertor videa BadaBOOM, plugin do Photoshopu a rozhraní pro herní fyziku PhysX. PowerDirector 7 od Cyberlinku naopak využívá akceleraci GPU ATI, na Radeonu HD 4850 dokáže konvertovat čtyři videa v 1080p z MPEG-2 do MPEG-4 v reálném čase. A tak to Intel bude mít těžké, ale nevynášejme předčasné závěry…

Zdroj: X-bit labs

Autor článku