Hlavní navigace

Intel Haswell v roce 2013: zaměřeno na spotřebu

27. 6. 2011

Sdílet

Zdroj: Redakce

Protože ne každý zřejmě tuší, co se pod označením Haswell skrývá, připomeňme, že se jedná o chystanou novou architekturu Intelu. Procesory spadající do této rodiny budou vyráběny 22nm postupem a navzdory staré roadmapě (obrázek níže pochází z roku 2008) se jich nedočkáme v roce 2012, ale až o rok později.

Trend zvyšování výkonu by se u Haswellu neměl zastavit, zároveň však byla prioritou spotřeba. Haswell se má uplatnit především v segmentu, jemuž Intel říká „ultrabook“. TDP procesorů z rodiny Haswell pro tuto platformu se má pohybovat v rozmezí 15 až 18,5 W. Součástí čipu je přitom i grafické jádro, které opět dozná blíže nespecifikovaných vylepšení, a dnes již obligátní řadiče pamětí a PCI Express.

AVX2: vektorové instrukce ve druhé generaci

Architektura Haswell se pochlubí několika novými instrukcemi, jmenovitě generátorem (pseudo)náhodných čísel, instrukcemi pro rychlejší práci s 16bitovými desetinnými čísly (float16) a druhou generací instrukční sady AVX, kterou známe ze Sandy Bridge a která je duchovním nástupcem instrukcí SSE.

AVX rozšířilo přípustnou délku operandů instrukce na 256 bitů, platilo to ale pouze pro floating-point typy. AVX2 nabídne 256bitové instrukce i pro celočíselné typy. Tyto budou užitečné pro práci s obrázky nebo videem a rozhodně z nich nebudou mít radost AMD a Nvidia, které by tyto činnosti raději akcelerovaly na grafických čipech.

KL24

Další z novinek je například instrukce multiply-accumulate (násobení a sčítání v jednom kroku) pro desetinné typy. V jedné instrukci lze naráz zpracovat 32bitová i 64bitová čísla a Intel slibuje, že výpočet bude přesnější než dříve. Ostatní novinky by překladem do češtiny utrpěly až příliš na své srozumitelnosti, v angličtině je naleznete na X-bit labs. Přímo na blogu Intelu jsou pak vybrané instrukce přímo graficky vysvětlené. Haswell bude opět lepší v mnoha scénářích: instrukce pro bitovou manipulaci pomohou například při kryptografii a hashování, instrukce pro práci s vektory by mohly přijít vhod třeba při simulaci fyziky v počítačových hrách.

Zdroj: Intel Software Blogs, X-bit labs, Fudzilla

Byl pro vás článek přínosný?