K několika testům mobilního hardwaru dnes přidáme ještě poslední a podíváme se na výkon nové HD Graphics 5500. Integrovaná grafika většiny procesorů Broadwell-U bude s velkou pravděpodobností nejmasověji nasazovaná integrovaná grafika letošního roku. Stejně tomu tak bylo u HD Graphics 4400, kterou jsme mohli vidět prakticky v každém ultrabooku a každém notebooku s procesorem Intelu bez diskrétní grafiky.
HD Graphics 5500 najdeme v široké řadě procesorů páté generace Core, například v Core i5-5200U nebo i7-5500U, které jsme oba testovali minulý týden. Dnes se podíváme na jeji výkon právě v Core i7-5500U, a to jak s jednokanálovými, tak s dvoukanálovými pamětmi.
Přikládám stručnou tabulku základních specifikací všech integrovaných grafik Intelu za dvě poslední generace:
HD 4200, 4400 a 4600 | HD 5000 a Iris 5100 | Iris Pro 5200 | HD 5300 a 5500 | HD 6000 a Iris 6100 | Iris Pro 6200 | |
EU | 20 | 40 | 40 | 24 | 48 | 48 (?) |
takt až | 1350 MHz | 1200 MHz | 1300 MHz | 950 MHz | 1100 MHz | ? |
eDRAM | – | – | 128 MB | – | – | ano |
kódové označení | Haswell GT2 | Haswell GT3 | Haswell GT3e | Broadwell GT2 | Broadwell GT3 | Broadwell GT3e |
výrobní proces | 22 nm | 22 nm | 22 nm | 14 nm | 14 nm | 14 nm |
Pro pořádek doplňuji, že jde o mobilní grafiky a správné označení je vždy Intel HD Graphics XXXX nebo Intel Iris (Pro) Graphics XXXX.
Intel HD Graphics 5300 už jsme decentně testovali v prosinci, měření v 4,5W čipu Core M ale není příliš relevantní. HD Graphics 5500 je fyzicky shodná, pracuje ovšem na vyšších taktech, což je kromě specifikací způsobeno hlavně vyšším TDP procesorů, ve kterých je integrována.
Nahoře: Broadwell s grafikou GT2 (HD 5300 a 5500), dole: Broadwell s grafikou GT3 (HD 6000, Iris 6100 a Iris Pro 6200)
V našem testovaném procesoru má HD Graphics 5500 celkem 24 EU (execution units = shadery) na maximálním taktu 950 MHz. Je zajímavé, že se takt GPU o dost snížil, zatímco model HD 4400 pracoval až na 1100 MHz, HD 5500 má typický strop na 900 MHz (v Core i5). To by mělo být kompenzováno zvýšením počtu EU z 20 na 24, i když samozřejmě nemůžeme přímo porovnávat výkon dvou rozdílných grafik pouze na základě shaderů a taktu.
Jak stěží vidíme ze screenshotu DXVA Checkeru, grafika akceleruje přehrávání videa ve formátu H.264, ale i nového H.265 (HEVC) v rozlišení až 3840 × 2160 px (4K, QFHD, Ultra HD).
Procesor má integrovaný dvoukanálový paměťový řadič s podporou DDR3 na 1600 MHz. Zatímco v jednokanálovém zapojení je RAM zapojena na 64b sběrnici, v dvoukanálovém už na 128b. Propustnost RAM se tedy při dualchannelu zdvojnásobuje, v našem případě konkrétně z 12,8 GB/s na 25,6 GB/s. Vzhledem k tomu, že integrovaná grafika používá systémovou RAM, zvedne se i herní výkon.
Měřili jsme proto jak s 8 GB DDR3L na 1600 MHz v jednokanálovém zapojení, tak s 16 GB DDR3L na 1600 MHz ve dvoukanálu.
Procesorem byl Intel Core i7-5500U, v jiných strojích potom jiné procesory. CPU je v grafu vždy uveden.
Průměrný výkon je odvozován od výkonu Iris Pro Graphics 5200 a je stavěn z výsledků:
- 3DMark 11 Graphics Score
- 3DMark Fire Strike
- Far Cry 2
- World in Conflict
- S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
- Mafia II
- Aliens vs. Predator
- BioShock Infinite
- Crysis 2
Pokud výsledek chybí, do výsledného průměru není nijak započítán. Pro zařazení do grafu průměrného výkonu bylo potřeba provést odvození v nejméně šesti bodech.
3DMark 11
3DMark 11
Už starším testem grafiky od Futuremarku je 3DMark 11. Ten už používá DirectX 11 (Shader Model 5.0) a žádnou fyziku pouze pro jednu značku.
Opět používám referenční nastavení a profil Performance (skóre je ve tvaru Pxxxx), 1280 × 720 px.
Opět samozřejmě přikládám i graf s výsledky skóre grafického výkonu.
3DMark
Nejnovějším benchmarkem od Futuremarku je 3DMark, tentokrát bez označení verze. Jeho velkou výhodou je přítomnost hned čtyř sad testů, z nichž výsledky té nejnižší jsou srovnatelné i s výsledky 3DMarku pro Android a iOS.
Testuji vždy s referenčním nastavením, pokud používám benchmark Fire Strike, tak s připojeným displejem alespoň s rozlišením Full HD.
3DMark: Ice Storm
Prvním testem je velmi nenáročný Ice Storm. Krásně plynule jej umí vykreslit i mobilní telefony. Výsledky bohužel nejsou příliš přesně vypovídající.
3DMark: Cloud Gate
Cloud Gate je poněkud náročnější a už vázán na platformu x86 a Windows. S výsledky je to stejné jako u Ice Stormu – staré technologie brání reálnému promítnutí výkonu.
3DMark: Sky Diver
Sky Diver je nová část 3DMarku, která vstupuje mezi Fire Strike a Cloud Gate.
3DMark: Fire Strike
Pekelně náročná část Fire Strike je pravým nástupcem 3DMarku 11. Spouštíme ji v referenčním nastavení a tedy v rozlišení 1920 × 1080 px.
Aliens vs. Predator, Bioshock Infinite
Aliens vs. Predator
Pro testy používáme benchmark, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a jde o test, který není ani zdaleka limitovaný procesorem a dobře v něm škálují i řešení postavená na multi-GPU. Průběh testu na videu (YouTube EHW).
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool. Testujeme v maximálním nastavení při rozlišení 1366 × 768 px bez AA.
Bioshock Infinite
Stejně jako další nové hry z AMD Game Evolved (či přímo Never Settle) i BioShock Infinite obsahuje docela hezký zabudovaný benchmark, který odzkouší několik lokací. Nastavení Ultra (DX11) zajistí využití všech moderních ve hře využitých technologií kromě DDOF (Diffusion Depth Of Field). Výsledkem v grafu jsou průměrná fps napříč všemi lokacemi (průměr průměrných fps). Testujeme s detaily nastavenými na maximum.
Crysis 2, Far Cry 2, Mafia II
Crysis 2
CryEngine 3 s DirectX 11 je občas kritizován za přehnanou teselaci, jde ale o relativně populární a náročnou hru, která očividně nijak moc nediskriminuje ani jednu značku, alespoň, co se grafiky týče. Používal jsem Adrenaline Benchmark.
Jako vždy, testoval jsem v 1366 × 768 px, 4× MSAA a maximálních detailech (Ultra a jednotlivě nastavená maxima), testovací sekvenci Central Park a průměr ze dvou průchodů.
Far Cry 2
Far Cry 2 s enginem Dunia na DirectX 10 je starší hrou, v dnešním testu je už pouze ze setrvačnosti. Používal jsem Far Cry 2 Benchmark Tool.
V benchmarku jsem nastavil Ranch Small, 1366 × 768 px, 4× MSAA, maximální (Ultra) detaily a zapisoval jsem průměr ze dvou průchodů.
Mafia II
Nejen v ČR populární druhý díl Mafie sice staví na DirectX 9.0c, ale i přesto je docela náročný. Navíc je tu podporovaný fyzikální model APEX, který GeForce umí akcelerovat přes PhysX. Do celkového hodnocení jsem počítal pouze výsledky s vypnutým APEXem (první graf).
Rozlišení 1366 × 768 px, bez AA, maximální detaily a APEX vypnuto. Měřil jsem v demoverzi vestavěným benchmarkem, zapisoval jsem druhý průchod.
Stalker: Call of Pripyat, World in Conflict
Stalker: Call of Pripyat
Ke třetímu dílu Stalkera naštěstí existuje volně šiřitelný benchmark, v něm používáme k testům pouze čtvrtou, nejnáročnější část (nastavení se slunečními paprsky – SunShafts). Vše je nastaveno na naprosté maximum (DX11 funkce jako teselace nebo CHS), MSAA pak na stupeň 4×.
World in Conflict
World in Conflict s API DirectX 10 (možno i DirectX 9.0c) už je taky docela stařečkem, ovšem relativně náročným na procesor i grafickou kartu. Testoval jsem ve vestavěném benchmarku.
Nastavil jsem detaily very high, anizotropní filtrování jsem zvedl na 16× a měřil jsem v rozlišení 1366 × 768 px s 4× MSAA.
Průměrný výkon, závěr
Průměrný výkon a závěr
Musím přiznat, že jsem od nové grafiky Intelu čekal o něco více. V důsledku snížení taktů ovšem HD Graphics 5500 překonává své předchůdkyně jen o nějakých 10–30 %. Jde tak nejspíše o nejmenší mezigenerační rozdíl, co jsme viděli už za drahnou dobu. Nicméně – zlepšení tu je.
Výkon integrovaných grafik od Intelu stále roste
Podotýkám, že v průměrném výkonu v následujícím grafu se znatelně projevilo osazení čtyřjádrového procesoru s trojnásobným TDP v případě HD 4600. HD 4400 v čipu Haswell-U podává o něco nižší výsledky.
Dvoukanálové osazení pamětí se stává opět o něco důležitějším, výkonový nárůst překračuje v průměru 30 %, v některých hrách dokonce i 50 %.
Průměrný výkon je počítán z výsledků z: 3DMark 11 Graphics Score, 3DMark: Fire Strike, Aliens vs Predator, Bioshock Infinite, Crysis 2, Far Cry 2, Mafia II, S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat a World in Conflict.
HD Graphics 5500 od Intelu je ve hrách přeci jen o nějaké to procento silnější než HD 4400 nebo HD 4600, navíc je díky 14nm výrobnímu procesu a nižším taktům i úspornější. Nová grafika podporuje rozlišení až 3840 × 2160 px, a to při 24 Hz přes HDMI 1.4 nebo 60 Hz přes DisplayPort.
Vestavěná je akcelerace formátu H.265 HEVC (dekodér) - až v rozlišení 4K. Z API jsou podporována DirectX 11.2, OpenGL 4.3 a OpenCL 2.0. Výkon GPU v OpenCL jsme z povahy testu zařadili do článku o procesorové části nových čipů:
Stejně jako u procesorové části mohu i grafické kartě říct, že je Broadwell od Haswellu opravdu spíše méně nápadným zdokonalením než revolucí. Při nákupu dostane přednost pochopitelně Broadwell, který se Intelu navíc také více vyplatí vyrábět – vše bude ovšem záviset na cenovém rozdílu.