Na test máme notebook s Intel Iris Graphics 6100. Intel své integrované grafiky prodává ve třech řadách – HD Graphics, Iris Graphics a Iris Pro Graphics. My testujeme tu druhou variantu z procesoru Broadwell a rozhodli jsme se, že vám ji odprezentujeme samostatně. Výsledky možná nejsou tak skvostné jako třeba u Iris Pro 5200, Iris 6100 ovšem pochází z obyčejného Core i5 řady U a najdete ji v noteboocích už od 17 990 Kč.
Iris Graphics 6100 je oproti HD Graphics 5x00 posílena na dvojnásobek prováděcích jednotek, pamětí eDRAM ale stále nedisponuje – ta zůstává až právě grafikám Iris Pro.
Přikládám stručnou tabulku základních specifikací všech integrovaných grafik Intelu za dvě poslední generace:
HD 4200, 4400 a 4600 | HD 5000 a Iris 5100 | Iris Pro 5200 | HD 5300 a 5500 | HD 6000 a Iris 6100 | Iris Pro 6200 | |
EU | 20 | 40 | 40 | 24 | 48 | 48 (?) |
takt až | 1350 MHz | 1200 MHz | 1300 MHz | 950 MHz | 1100 MHz | ? |
eDRAM | – | – | 128 MB | – | – | ano |
kódové označení | Haswell GT2 | Haswell GT3 | Haswell GT3e | Broadwell GT2 | Broadwell GT3 | Broadwell GT3e |
výrobní proces | 22 nm | 22 nm | 22 nm | 14 nm | 14 nm | 14 nm |
Pro pořádek doplňuji, že jde o mobilní grafiky a správné označení je vždy Intel HD Graphics XXXX nebo Intel Iris (Pro) Graphics XXXX.
Iris 6100 zabírá většinu plochy procesoru. Čipy, kde je integrovaná, mají i zvýšené TDP na alespoň 28 W, přestože patří stále do řady U. Poznáte to podle poslední číslice modelu – tou je netradičně sedmička, v našem případě jde o Core i5-5257U. Zvýšené TDP s sebou nese i vyšší základní takt. Procesor pracuje na 2,7–3,1 GHz, což je na Broadwell dost úzké rozmezí. V běžné početní zátěži se takt spolehlivě drží na 3,1 GHz, v kombinované zátěži si část spotřeby ukousne grafika a frekvence klesne k 2,7 GHz.
V našem testovaném procesoru má Iris Graphics 6100 celkem 48 EU (execution units = shadery) na maximálním taktu 1050 MHz.
Jak stěží vidíme ze screenshotu DXVA Checkeru, grafika akceleruje přehrávání videa ve formátu H.264, ale i nového H.265 (HEVC) v rozlišení až 3840 × 2160 px (4K, QFHD, Ultra HD).
Procesor má integrovaný dvoukanálový paměťový řadič s podporou DDR3L na 1600 MHz. Zatímco v jednokanálovém zapojení je RAM zapojena na 64b sběrnici, v dvoukanálovém už na 128b. Propustnost RAM se tedy při dualchannelu zdvojnásobuje, v našem případě konkrétně z 12,8 GB/s na 25,6 GB/s. Vzhledem k tomu, že integrovaná grafika používá systémovou RAM, zvedne se i herní výkon.
Měřili jsme s 8 GB DDR3L v dvoukanálovém zapojení.
Procesorem byl už zmíněný Intel Core i5-5257U, v jiných strojích potom jiné procesory. CPU je v grafu vždy uveden. Testovaný notebook v dnešním případě byl Acer Aspire E15 (E5-573-56D2).
Použili jsme ne zcela aktuální ovladač ve verzi z května. Od Intelu ovšem novější verze instalovat nejde a Acer novou nenabízí.
Nahoře Broadwell GT2 (dvoujádro s HD Graphics 5500), dole Broadwell GT3 (dvoujádro s Intel Iris Graphics 6100)
Průměrný výkon je odvozován od výkonu Iris Pro Graphics 5200 a je stavěn z výsledků:
- 3DMark 11 Graphics Score
- 3DMark Fire Strike
- Far Cry 2
- World in Conflict
- S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
- Mafia II
- Aliens vs. Predator
- BioShock Infinite
- Crysis 2
Pokud výsledek chybí, do výsledného průměru není nijak započítán. Pro zařazení do grafu průměrného výkonu bylo potřeba provést odvození v nejméně šesti bodech.
3DMark 11
3DMark 11
Už starším testem grafiky od Futuremarku je 3DMark 11. Ten už používá DirectX 11 (Shader Model 5.0) a žádnou fyziku pouze pro jednu značku.
Opět používám referenční nastavení a profil Performance (skóre je ve tvaru Pxxxx), 1280 × 720 px.
Opět samozřejmě přikládám i graf s výsledky skóre grafického výkonu.
3DMark
Nejnovějším benchmarkem od Futuremarku je 3DMark, tentokrát bez označení verze. Jeho velkou výhodou je přítomnost hned čtyř sad testů, z nichž výsledky té nejnižší jsou srovnatelné i s výsledky 3DMarku pro Android a iOS.
Testuji vždy s referenčním nastavením, pokud používám benchmark Fire Strike, tak s připojeným displejem alespoň s rozlišením Full HD.
3DMark: Ice Storm
Prvním testem je velmi nenáročný Ice Storm. Krásně plynule jej umí vykreslit i mobilní telefony. Výsledky bohužel nejsou příliš přesně vypovídající.
3DMark: Cloud Gate
Cloud Gate je poněkud náročnější a už vázán na platformu x86 a Windows. S výsledky je to stejné jako u Ice Stormu – staré technologie brání reálnému promítnutí výkonu.
3DMark: Sky Diver
Sky Diver je nová část 3DMarku, která vstupuje mezi Fire Strike a Cloud Gate.
3DMark: Fire Strike
Pekelně náročná část Fire Strike je pravým nástupcem 3DMarku 11. Spouštíme ji v referenčním nastavení a tedy v rozlišení 1920 × 1080 px.
Aliens vs. Predator, Bioshock Infinite
Aliens vs. Predator
Pro testy používáme benchmark, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a jde o test, který není ani zdaleka limitovaný procesorem a dobře v něm škálují i řešení postavená na multi-GPU. Průběh testu na videu (YouTube EHW).
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool. Testujeme v maximálním nastavení při rozlišení 1366 × 768 px bez AA.
Bioshock Infinite
Stejně jako další nové hry z AMD Game Evolved (či přímo Never Settle) i BioShock Infinite obsahuje docela hezký zabudovaný benchmark, který odzkouší několik lokací. Nastavení Ultra (DX11) zajistí využití všech moderních ve hře využitých technologií kromě DDOF (Diffusion Depth Of Field). Výsledkem v grafu jsou průměrná fps napříč všemi lokacemi (průměr průměrných fps). Testujeme s detaily nastavenými na maximum.
Crysis 2, Far Cry 2, Mafia II
Crysis 2
CryEngine 3 s DirectX 11 je občas kritizován za přehnanou teselaci, jde ale o relativně populární a náročnou hru, která očividně nijak moc nediskriminuje ani jednu značku, alespoň, co se grafiky týče. Používal jsem Adrenaline Benchmark.
Jako vždy, testoval jsem v 1366 × 768 px, 4× MSAA a maximálních detailech (Ultra a jednotlivě nastavená maxima), testovací sekvenci Central Park a průměr ze dvou průchodů.
Far Cry 2
Far Cry 2 s enginem Dunia na DirectX 10 je starší hrou, v dnešním testu je už pouze ze setrvačnosti. Používal jsem Far Cry 2 Benchmark Tool.
V benchmarku jsem nastavil Ranch Small, 1366 × 768 px, 4× MSAA, maximální (Ultra) detaily a zapisoval jsem průměr ze dvou průchodů.
Mafia II
Nejen v ČR populární druhý díl Mafie sice staví na DirectX 9.0c, ale i přesto je docela náročný. Navíc je tu podporovaný fyzikální model APEX, který GeForce umí akcelerovat přes PhysX. Do celkového hodnocení jsem počítal pouze výsledky s vypnutým APEXem (první graf).
Rozlišení 1366 × 768 px, bez AA, maximální detaily a APEX vypnuto. Měřil jsem v demoverzi vestavěným benchmarkem, zapisoval jsem druhý průchod.
Stalker: Call of Pripyat, World in Conflict
Stalker: Call of Pripyat
Ke třetímu dílu Stalkera naštěstí existuje volně šiřitelný benchmark, v něm používáme k testům pouze čtvrtou, nejnáročnější část (nastavení se slunečními paprsky – SunShafts). Vše je nastaveno na naprosté maximum (DX11 funkce jako teselace nebo CHS), MSAA pak na stupeň 4×.
World in Conflict
World in Conflict s API DirectX 10 (možno i DirectX 9.0c) už je taky docela stařečkem, ovšem relativně náročným na procesor i grafickou kartu. Testoval jsem ve vestavěném benchmarku.
Nastavil jsem detaily very high, anizotropní filtrování jsem zvedl na 16× a měřil jsem v rozlišení 1366 × 768 px s 4× MSAA.
Průměrný výkon, závěr
Průměrný výkon a závěr
Kvůli poruše notebooku jsme při testování přišli o všechny screenshoty a dva výsledky. Máme grafiku nicméně proměřenou ve dvou 3DMarcích a pěti hrách, což by vám mělo dát určitý náhled na situaci. Jakmile to půjde, test aktualizujeme.
Musím říct, že mě Iris Graphics 6100 spíš zklamala. První výsledky z 3DMarků ukazovaly na zhruba 50% nárůst výkonu oproti HD Graphics 5500, realita je ale jiná. Dvojnásobek shaderů se podepsal na vyšším hrubém výkonu, bez vyšší propustnosti pamětí je ale téměř k ničemu. Grafiky Iris Pro problém řeší rychlou pamětí eDRAM vedle procesoru, Iris bez přívlastku „Pro“ jsou na tom ale dost špatně.
Průměrný výkon je počítán z výsledků z: 3DMark 11 Graphics Score, 3DMark: Fire Strike, Aliens vs Predator, Bioshock Infinite, Crysis 2, Far Cry 2, Mafia II, S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat a World in Conflict.
V některých testech byl nárůst výkonu třeba 30 %, někde byl ale výsledek i mírně nižší. Výsledný výkonový nárůst o 15 % se hodí, ale nespasí vás.
Intel Iris Graphics 6100 (vpravo)
Přemýšlel jsem, čím by nižší výkon mohl být způsoben. Nízká propustnost RAM je jasným důvodem, i tak by ale výsledky měly být konzistentně stejné/vyšší než u HD 5500. Monitoroval jsem zkusmo takty jak při Prime95, tak u Crysis 2. Grafika neběžela na svém max. taktu – v zátěži zpomalovala na 900–950 MHz. Velká grafika s vysoko taktovaným procesorem se zřejmě stále plně nevejdou do úzkého 28W TDP. A vše nejspíše uzavírá přeci jen horší optimalizace. Tím se dostáváme k důvodu č. 1 – zatímco 3DMark silné GPU ocení, hry k němu potřebují i adekvátní propustnost RAM, a tu Iris 6100 prostě nemá.
Iris Graphics 6100 je silnější než HD Graphics 5500. Rozdíl je ale velmi vágní a nestojí za velký příplatek.