Intel ruší NUC kvůli tomu že jej válcují ARMy:
Další, kdo čte jenom produktové popisky a čísla na userbenchmark.
Jelikož mám za sebou přechod z x86 na ARM a zpátky na x86, praktická realita je taková, že celá platforma ARMu má (stále) tragickou podporu software, takže jakékoliv benefity jsou naprosto pohřbeny tím, že nic nefunguje a všechno je (dle mého názoru) sotva v alpha fázi vývoje.
Nemám čas se ve všem vrtat a všechno rekompilovat včetně závislostí. Fakt ne.
ARM je zatím od jakéhokoliv produkčního nasazení na míle daleko a ještě několik dlouhých let bude.
Kam na ty vaše pohádky s rekompilacemi chodíte proboha? Tys evidentně neměl žádnej ARM nikdy v ruce. Nebo jsi zaměstnanec PR Intelu :D
Před 3 lety jsem koupil ARM Rapsberry Pi 4, fláknul jsem do něj SD kartu s Linuxem a běželo to na první dobrou. A běhá dodnes v Amize 600 jako turbokarta. Jediný problém s RPI4 byl mizerná podpora videa v ovladači ke GPU, která se časem vyladila.
Minulý rok ARM Orange Pi 5, fláknul origo Ubuntu a běží na první dobrou. Zkouším Debian fork ARMbian a taky nula problémů. Všechno od Gimpu, přes LibreOffice až po vývojová prostědí Netbeas, Eclipse, VSCode tam běží naprosto parádně.
Já jsem snad někde uvedl, čí platformu používám nebo už je nálepkování lidí dneska naprostým standardem?
Dobře, šikovný kancelářský klikoši, zkus na tom tvým ARMu udělat cokoliv složitějšího než kreslit a vytvářet textové soubory. Velká část software vůbec nemá ARM64 target, nikdo ty repozitáře nechce maintainovat, protože to je naprosté minové pole a kvůli zanedbatelné rozšířenosti do toho ten devtime nikdo investovat nechce (ověřeno interně u RH). Takže u spousty věcí se musí hezky ručně všechno vyrobit, pokud to vůbec jde.
Ty pohádky, jak všechno funguje naprosto parádně, jsou úplně zcestné a vůbec nereflektují reálný stav ARM platformy. Je to minoritní věc a dokud se něco zázračného nestane (jako obrovské investice ala Apple), tak to zůstane stejně neudržované. Realita na tvé pocity namísto faktů kašle.
Tak třeba Adobe sweet, davinci resolve, blender, autocad, docker, jetbrains, eclipse, android studio. To jsou první které mne napadly a bezi nativně i na armu. Samozrejmne je toho daleko vice
ty myslis urcite tvuj jablecny most ze jo Jiricku?
https://www.autodesk.com/support/technical/article/caas/sfdcarticles/sfdcarticles/System-requirements-for-AutoCAD-LT-2024.html
Protoze vyjma toho, si napr ten Autodesk asi na nejakem ARMu tezko spustis, ze jo..
Win 10 a Win 11 for ARM taky umí rozjet x86-64 SW. Si myslíš že jedině jablko umí emulaci nebo co? Říká ti něco Qemu? Vyvíjels někdy aplikaci pro Android? Tam jedeš emulaci ARMu na x86. Úplně běžné věci. Jenom komplikátoři co tomu nerozumí v jiné ISA vidí problém.
Emulace to je neco jako kdyz mas hlad a najdes v lednicce jeden banan...
Kdyz nechapes rozdily mezi nativnim provozem neceho a emulaci, ktera vzdy snizuje vyjkon, prinasi ruzne problemy s kompatibilitou,atd. tak je lepsi mlcet.
Ale to ty stejne neumis, takze budes trousit ta sva moudra a presvedcovat dokola vsechny, jak maji prejit na nejaky tebou vymysleny bajny ARM..
17. 7. 2023, 13:59 editováno autorem komentáře
Vem do ruky svůj mobil dej si s tím vymyšleným a bájným ARMem s neexistujícíma revolučníma SVE vektorama pár facek. Možná se ti pak rozsvítí, ale pochybuju.
OK, ale v tom pripade, si prijdi pro moji kisnu s 5900X a dam ti pres drzku s tim.. uvidime, kdo na tom pak bude lip :))
17. 7. 2023, 19:09 editováno autorem komentáře
Evidentně těch pár facek tím neexistujícím ARMem zabolelo, leč jak jsem předpokládal, poučení se nedostavilo :DDD
jestli myslis pouceni, ze nejsi zcela mentalne zdrav, to uz vim od dob, kdy jsi spamoval na Diitu.. zadna novinka
tak určitě :-D za vším hledej ARM a jeho úžasné vektory ...
12. 7. 2023, 13:30 editováno autorem komentáře
2048-bit > 512-bit
S tím nic nenaděláš. Může se ti to nelíbit, ale to je asi tak všechno co s tím naděláš.
Super-počítač Fugaku postavený čistě na ARM/SVE CPU co drtí ostatní super-počítače postavené na GPU, je toho ostatně důkazem.
https://top500.org
A už jsi pro SVE zkoušel programovat? Očividně ne. Proti němu je AVX nebe a dudy co se nasazení týče. Furt se tu omýláš svým SVEčkem, ale nic o něm kromě pár slajsdů z prezentací nevíš. Přestaň. Jsi nemocný.
To jako vážně?
Jestli je něčím drtí, takpředevším spotřebou jako jednoznačně nejžravější superpočítač TOP500, a nestačí to ani přibližně na Frontiera (AMD EPYC+Instinct).
Už chápu, proč ostatní radši ignorují, protože tohle je jak hádat se s děckem, co neumí ani přečíst čísla z kartiček u Top Trumps.
Ukaž mi CPU-only super-počítač postavený jen na x86 CPU. Neukážeš protože výkonem se ani do TOP 500 žebříčku nevejde. ARM dokáže výkonem porazit GPU a to je to hlavní. A to má zatím pouze 2x512-bit SVE SIMD jednotky.
!
!
Co se týče spotřeby tak ten ARM když vyšel byl jeden z nelpších i co se týče efektivity. Ale bohužel je to už 4 roky starý CPU na 7nm TSMC, takže moderní GPU na 6nm a 5nm jej dnes v efektivitě poráží.
!
Ale neboj, už se chystá zbrusu nová 2. generace na 3nm. A teď si představ že to místo dosavadních 2x512-bit SVE vektorů bude mít 4x1024-bit SVE. To bude 4x vyšší výkon a naprostý nářez. Přitom ještě mají rezervu do budoucna pro těch 2048-bit. Budoucnost je skvělá když nás čekají tak úžasné nové technologie.
Argumentujete úplně nesouvisejícíma věcma.
Že kromě Fujitsu už nikdo jiný nepoužívá čistě CPU (pravda, to CPU je speciálně navržené aby se blížilo formě akcelerátoru) superpočítače místo architekury CPU+akceleátory, asi o něčem svědčí.
Že Fujitsu nepoužívá GPU jako všichni ostatní, má nějaké výhody, ale maximalizace možného výkonu ani energetická efektivita mezi těmi výhodami není. Předřečník správně napsal, že to, že Fugaku dosáhlo v TOP500 prvního místa, bylo i tím, že akceptovalo spotřebu vyšší než konkurence. Možná přispělo to, že se v té době ve světě IIRC nepostavily nové opravdu ambiciózní superpočítače s GPU (u Nvidie tehdy Ampere), které místo toho přišly až o generaci později s těmi exascale systémy, takže Fugaku IIRC moc neměl vyzyvatele na stejné technologické úrovni.
Vyzyvatelem je přece ta vaše ultra moderní x86 ISA z roku 1978. A je tak skvělá že ani není v TOP 500. V podstatě se dá říct že x86 je tak špatná že se hodí jen a pouze na přeposílání dat pro ty výpočetní GPU.
!
Hlavně Fugaku je vyroben 7nm TSMC z roku 2019, takže je logické že po 4 letech prohraje s GPU na moderním 5nm TSMC. Ale už se chystá nástupce Fugaku na 4nm nebo na 3nm TSMC a tentokrát bude místo 2x512-bit SVE mít třeba ty 2048-bit a dá naprdel uplně všemu. To bude nářez.
A hlavně místo vektorů SVE očekávám že bude mít SME jednotky pro výpočet matic. Přičemž upravenou verzi SME2 dostanou potom všechny mobily, notebooky a ARM-PC. Tomu se říka GAME-OVER-x86.
Kde jsi vzal 2048 bit vektory? Toto je dokument přímo od Fujitsu a jasně se zde píše 128 / 256 / 512 bit SVE.
https://www.fujitsu.com/downloads/SUPER/a64fx/a64fx_datasheet.pdf
Ano, správně. Fujitsu drtí GPU s fyzickou implementací SVE jako 2x512-bit SIMD jednotkami. Jinak SVE/SVE2 umí od 128-bit až po 2048-bit, s krokem 128. Nastavíš MODE=512 a SIMD instrukce jako Load, Store, FMUL atd. automaticky jsou 512-bit. Kdežto u x86 musíš mít zvlášť Load pro 128-bit SSE a zvlášť pro 256-bit AVX atd. Prostě neskutečný bordel je v tom po 30 letech. Inženýři v ARM se tomuto chtěli vyhnout, tak zapli makovice a přišli s vektorovými instrukcemi nezávislými na délce registru. Geniálně jednoduché, jednoduše geniální.
Odpovím i na tvou budoucí otázku: Ano, až Fujitsu do toho dá tu maximální délku 2048-bit SVE vektory tak to teprve bude mega drtička. Ostatně 2.generace toho A64FX už se prý finišuje (původní A64FX na 7nm je po 4 letech kralování už krapet zastaralý oproti GPU na 5nm).