No super, tak za chvíli se problém, co s Huawei "vyřeší" sám. Když na celém světě nebudou jiní výrobci telekomunikačních čipů než Číňani, tak bude jedno, jak velká hrozba to bude. Prostě se bude nakupovat od "velkého bratra". Btw. i za socialismu jsme měli aspoň Teslu. Sice byly součástky nedostatkové, protože se v rámci "bratrské výpomoci" naše kvalitní součástky vozily do sovětského svazu a jejich zmetky sem, ale aspoň jsme něco vyráběli.
Za pár let se v celé Evropě a USA už budou vyrábět jen bezcenné papírky označované jako bankovky...
Qualcomm je taky americká firma :)
Jinak polovodiče z Tesly... to byla jiná doba, holt. Tehdy byly stovky řekímkových firem, ale 20-30 let poté už jsou ceny s každou novou generací technologie tak vysoké, že už může zbýt jenom pár největších. Ta Tesla mohla tak fungovat díky tomu, že to byly 80tý léta, ne kvůli tomu, že u nás vládl komanč :) Ono taky třeba dělala kopie Intelů (třeba 8080 IIRC), čert ví, jak by to legálně dopadlo dnes. No každopádně vlastní CPU nevyvíjela.
Ale souhasím s tím, že by bylo fajn mít nějaké top křemíkové továrny i v Evropě. ST Micro bohužel leading-edge technologii vzdalo. Škoda že třeba nepovedlo nějak vstoupit do GloFo přetím, než zařízli 7nm proces a přesvědčit je, aby tuhle technologii rozvíjeli v Evropě (Drážďanech). Asi by byl problém, že hlavní vývoj je v USA (IBM), takže takovej přesun sem by nebyl tak snadnej.
Ale přímo po oznámení naopak o ty 3 % klesly.
Klidně to může být tak, že zrovna v tom bodě propadu si dlouhodobý investoři řekli, "buy the dip" a nahoru to pak nezávisle vynesla reakční vlna nákupů, paradoxně proti tomu vyznění zprávy. Nebo tak něco. Ty akciový trhy nejsou nějaký vševědoucí zrcadlo pravdy. Nezapomeňte, že prakticky všechny technologické akcie šly/jdou nahoru - jak říkají angličáci, "rising water lifts all the boats".
Hmmm, to jsou věci, žil jsem v přesvědčení, že i Qualcomm je čínský. Ale koukám, že podle netu Snapdragony vyráběli stejně ve fabrice v Korei, takže zas tak daleko nejsem :-).
No je pravda, že (nejen) Tesla spoustu věcí kopírovala ze západu, ale pořád tu byla nějaká míra kontroly a soběstačnosti. Jasně, že i software tu tehdy často byl anglicky prostě proto, že se propašoval a neprogramoval se tu. Ale přijde mi naprosto zvrhlé, že celá společnost dneska stojí a padá na digitálních technologiích a přitom na západě není nikdo, kdo by měl kapacity a technologie vyrábět, kdyby byl s Čínou problém (což už je).
A nejvtipnější na tom je, že jediný důvod, proč to tak je, jsou prachy a neochota západních velmocí platit svým vlastním lidem a místo toho ekonomická podpora totalitního systému jen proto, že nabízí "díky" vykořisťování lidí a likvidaci společné planety nižší ceny. To je neuvěřitelně pokrytecké.
Jo, prakticky všechny technologické akcie šly nahoru, jen AMD dolů.
Ne, to bylo hnusné. Dolů samozřejmě nešlo jen AMD, to jen bylo první na ráně. Dneska přes 4 % klesly třeba akcie IBM.
Jinak se přiznám, že jsem dneska Intel prodával. Ne proto, že bych mu nevěřil, ale proto, že ten od ledna trvající růst ceny mi zvýšil hodnotu Intelu v portfoliu nad akceptovatelnou mez, a tak jsem jich necelých 10 % prodal.
Trochu mi uniká, proč mluvíte o západních velmocích v souvislosti s placením lidí. Ty lidi platí soukromé firmy. A soukromé firmy tu nejsou od toho, aby budovaly společnost, ale aby vydělávaly peníze svým akcionářům.
Pokrytecké je vyčítat někomu, že se nechová vlastenecky a přitom jezdit auty na paliva vyráběná z ruské ropy, kupovat čínské telefony a oblékat se do textilu vyráběného v Bangladéši.
Přesně kvůli téhle ideologii kupujeme ve většině českých a moravských měst drahou vodu, která teče z našich pramenů neopravovanou infrastrukturou od Francouzů, maso kupujeme nekvalitní z Polska a oblečení z Číny, přestože ještě před pár lety jsme byli v potravinové produkci soběstační a oblečení jsme z velkých fabrik exportovali. Ještě štěstí, že zatím Němce nenapadlo zavřít Škodovku.
"A soukromé firmy tu nejsou od toho, aby budovaly společnost"
.. to vypada, ze do tech firem chodi jini lide, nez v te spolecnosti ziji a nebo firmy jako takove, zadny vliv na spolecnost nemaji..coz je presne naopak. Drive firmy tu spolecnost pomahali budovat. Staci se podivat trosku do historie. Ony ji buduji i dnes, bohuzel na zaklade korporatnich normalizovanych pravidel a globalizacniho vymyvani hlav.
Jinak nahled, ze firma je tu proto, aby vydelavala na akcie akcinarum..to je opravdu vzneseny pohled...o je cece, Vas je mi teda lito...
"Pokrytecké je vyčítat někomu, že se nechová vlastenecky a přitom jezdit auty na paliva vyráběná z ruské ropy, kupovat čínské telefony a oblékat se do textilu vyráběného v Bangladéši."
.. nejde o vlasteneckost, ale normalni zravy rozum. Staci se podivat treba na studie ohledne produkce Co2, ktere vytvari namorni doprava a je nejvetsim znecistovatelem snad vubec, prave z duvodu globalizace..kde se veci zbytecne tahaji z kontinentu na kontinent.atd. Jinak se muzete podivat na data ke kamionove doprave v Evrope a dojdete ke stejnemu absurdnimu zaveru. Jinak, Vas argument je demagogicky, protoze jiny nez v cine vyrobeny mobil si stejne nekoupite. A i kdyby tady nahodou jeden mobil byl, tak bezny Franta ani nema sanci vedet ze existuje.
Holečku, Holečku. Ten bordel v prostředí byl i na tom opěvovaném západě, takže nějaké kopání do vlastních v téhle oblasti skutečně není na místě.
A že Škodovku vlastní Němci? Vlastní. Nikdo si totiž nemůže koupit rozhodující podíl a skupinu řídit. A to, že si koupím nějaké akcie a budu se tvářit, jak "vlastním" VW, ze mě spoluvlastníka opravdu neudělá. Můj vliv na život VW bude zanedbatelný. A mimo jiné, podíl ve VW má i stát jako takový, takže ano, VW vlastní Němci.
Lidi jako vy úplně bytostně nesnáším. Sorry, ale nemůžu si pomoci.
Mluvíte o soběstačnosti, mluvíte o neochotě firem platit své vlastní lidi, mluvíte o tom, jak jsou lidé hloupí, protože kupují nekvalitní maso a oblečení a úplně mě dostávají ty kecy o tom, jak to dříve fungovalo. A je vtipné, že na jedné straně píšete o tom, jak si ničíme planetu a na druhé straně už jste zapomněl, jak vypadalo životní prostředí v té vámi opěvované době, kdy jsme byli soběstační.
A pro vaši informaci, Škodovku nevlastní Němci. Škodovku vlastní firma Volkswagen. A akcie této firmy jsou veřejně obchodovatelné, takže si je můžete koupit i vy.
Podle tohohle je osobní letecká doprava asi horší znečišťovatel jako ta lodní nákladní: https://www.eea.europa.eu/cs/signaly/signaly-2016/clanky/zamereno-na-leteckou-a-vodni a výhledově má být horší znečišťovatel určitě.
Dnes to ještě tolik není, ale do roku 2050 se očekává, že by letadla mohla dělat 22% a lodě 17 % emisí.
Samozřejmě když jsou dva problémy zhruba srovnatelně velké, tak by se měly omezovat oba.
Je to pruser jako vrata,.. presne diky temhle kratkozrakym financnim ziskum, za kterymi stoji financiky ovladane korporace a velke financni domy, tak pujde tahle planeta do kopru.
Ono se nekterym rozsviti, az se klima opravdu zmeni (coz se deje) a najednou to buder pruser jako vrata..ale to uz bude pozde. Jsem pak zvedavy, jak si budou pochvalovat vysku akcii, kdyz jim misto zahrady poroste u baraku kaktus...
blue.sun:
a) Německý stát podíl v VW nemá. Podíl má jen jedna spolková země (Dolní Sasko).
b) Majoritu (hlasovací) v VW má koncern Porsche SE, který vlastní rodiny Porschů a Piëchů, což jsou spíše Rakušáci, než Němci.
c) Tím, že si koupíte nějaké akcie, se právně stanete jedním ze spoluvlastníků společnosti. Vaše rozhodovací pravomoci jsou přímo úměrné velikosti vaší pozice. Třeba to Porsche SE ani žádného majoritního vlastníka namá. Vždy se musí dohodnot nadpoloviční většina (akciově).
Nevím, kde jste přišel na to, že opěvuju západ. Životní prostředí v 80. letech bylo ale na západě výrazně lepší, než u nás jednoduše proto, že ta ekologická opatření, která my jsme začali uplatňovat až v 90. letech, oni začali uplatňovat o nějakých 20 či 30 let dříve.
A to jako jednotlivec na planetě nemá žádnou odpovědnost - co, žádnej důvod ji chránit? To je s prominutím padlý na hlavu. To jako nemá děti, ale naopak prachy z konta si vezme, aby ho zahřívaly na onom světě, takže jich musí být co nejvíc?
P.S. Ale beru, že uznáváte tu nutnost regulace. Dost lidí naopak řve, že jak si někdo může dovolit jim ten benzín/naftu zdražit, že si můžou dělat co chcou a zločin/krádež/fašismus etc.
Jo, rozumím.
Ale IMHO budou asi třeba i ty zákazy, i ty pobídky. V reálu je to vždycky složité - nějaké opatření se zavede, ale pak to někomu vadí, někdo si z toho vydupe výjimky, někdo to obejde... A někdo zase bude tvrdit, že stejný problém dělá ještě B, takže by se A nemělo vůbec omezovat... takže nakonec nic není dokonalý, ale i polovičatý opatření jsou podle mě lepší než nic.
Holečku, ano, ww vlastní de facto Rakušáci, ale s tím životním prostředím ... no, já nevím :D kdysi jsem se mohl napít z kdejakého potůčku, i řeky, pokud se v té době nad tebou nekoupaly krávy, dneska je problém napít se z vlastní studny ... ... a krávu děcko vidí maximálně v ZOO ...
@Holecek
Myslenka to je mozna ujeta je, ale jen proto, ze momentalni stav je sam ujety. Pokud Vy jej povazujete za "normalni", tak je jasne, ze vsechno ostatni Vam prijde "nenormalni" ;)
Simple as that.
Prectete si "ujete" clanky napr. Sedlacka o "nekonecnem rustu..", atd. Cely bussines je ujety, jen to nikdo nechce oficialne priznat.
Ps: Ale jinak v pohode, az mozna na ty zahradce pred barakem budete mit opravdu ten kaktus (pokud do te doby pulka zemekoule nevychcipa), tak asi zmenite nazor na to, co je normalni a co ne.
tombomino:
Tohle je ale věc státu ne soukromých firem. Ty podnikají na základě zákonů. A je na státech, aby tu ekologii promítli do ekonomických zákonů.
Když pro mě bude levnější jezdit elektromobilem než benzíňákem, budu zcela logicky jezdit elektromobilem. Když pro mě bude levnější zaměstnat Čecha než Bangladéšana, zaměstnám Čecha.
Ale vaše myšlenka, že budu jezdit elektromobilem jen proto, že to je ekologičtější, nebo že zaměstnám Čecha jen proto, že je správné, aby mé zboží necestovalo přes půlku světa k Bangladéšanovi a zpátky, je opravdu dost ujetá.
Takže ano, akciové společnosti podnikají pro zisk. Pokud chcete, aby společnost působila pro blaho všech lidí, nezaložíte akciovou společost (a. s.), ale obecně prospěšnou společnost (o. p. s.).
Jan Olšan:
Odpovědnosti jedince se nezříkám, tedy topím plynem a ne uhlím či petkama, třídím odpad, jezdím moderním benzíňákem a ne dieslem s vykuchaným filtrem pevných částic,
Ale přiznávám, že raději si koupím pět bangladéšských triček, než bych si koupil za tutéž cenu jedno české, údajně kvalitnější, koupím si čínskej mobil a je mi jedno, jestli ho skládaly desetileté děti a jestli Číňani při jeho výrobě poškodili planetu. To jsou totiž věci, které nemohu ovlivnit.
EU (kterou mám fakt rád a nikdy bych z ní dobrovolně neodešel) mě štve svými ekologickými nesmysly, které by šly daleko jednodušeji vyřešit jednotnou celoevropskou spotřební daní na všechny ty "zlé" věci. Kdyby řekli, že dáme spotřební daň na litr pohonných hmot 1 euro a na 1 kilo plastů taky 1 euro, přišlo by mi to jako dobrý nápad. Nebo rozhodně jako lepší nápad, než tlačit horem dolem elektromobily a zakazovat umělohmotná brčka či igelitové tašky.
"oni začali uplatňovat o nějakých 20 či 30 let dříve"
.. to je sice asi plus minus pravda, ale jen v zapadni evrope.
Obecne to "koncerny" (nemyslim ted konkretne VW) castecne vyresili i tak, ze jedoduse spousta prumyslu v evrope skoncila a prenesla se do Asie. Staci se podicat, co zustalo treba z huti/prumyslu Poryni/Westfalska...prdljas. Spousta rizikove vyroby pro zivotni prostredi se jednoduse zavrela a vyrabi se v cine nebo jine zemi, kde na nejake zivotni prostredi sere pes. A ty nasledky jsou katastrofalni. A kdo jejich produkty odebira..no smazorejme zase ty zapadni koncerny, pokud rovnou tyhle "outsourcingy" nevlastni...Vivat globalni "bussines".
Tombo, svatá pravda ... a když pak muvíme o tom, že je úkolem státu dělat ekologické zákony ... no, možná je, ale stejně je dělat n emůžou, protože mají svázané ruce dohodami a smlouvami na nadnárodní úrovni ... ochrana investic a podobný bordel který chrání cokoliv, jen ne přírodu a lidi ...